CR-V stannar ibland
-
Rockahorror
- Bil: CR-V
- Namn: Tony Broman
Jag har en RDII som stannar ibland och att hitta fel på en bil då den stannar ibland, är inte lätt. Det tycks bara hända då motorn är varm, när den stannat och jag vrider på tändningsnyckel så går startmotorn, men bilen vill inte starta. Väntar jag i 15-30min så startar den igen. Finns det någon i gruppen som har haft eller hört något liknande?
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 310 times
Stannar den medan den är igång? Eller får du inte igång den igen efter att ha parkerat?
Om den inte startar efter parkering kan det vara Main Relay. Vanligt fel på många Hondamodeller, har själv fått byta den på två av mina bilar (Civic och Legend).
Main Relay aktiverar bränslepumpen. Det sitter ett kretskort inne där lödningarna blir dåliga. När kupén är varm (relayen sitter inne i kupén) så expanderar metallen i kretskortet och relayen kan sluta fungera. När det svalnat till igen så krymper lödningen ihop (eller något...) och bilen går igång.
Du kan antingen löda om relayen eller ersätta den.
Lite video som förklarar:
Om den inte startar efter parkering kan det vara Main Relay. Vanligt fel på många Hondamodeller, har själv fått byta den på två av mina bilar (Civic och Legend).
Main Relay aktiverar bränslepumpen. Det sitter ett kretskort inne där lödningarna blir dåliga. När kupén är varm (relayen sitter inne i kupén) så expanderar metallen i kretskortet och relayen kan sluta fungera. När det svalnat till igen så krymper lödningen ihop (eller något...) och bilen går igång.
Du kan antingen löda om relayen eller ersätta den.
Lite video som förklarar:
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- gnagis
- Bil: Civic X
- Namn: Daniel Svensson
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
kan vara samma problem jag hade kanske på min crv:
viewtopic.php?f=7&t=75889
viewtopic.php?f=7&t=75889
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]