Samlingstråd broms belägg

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Jag framhåller fortfarande DS2500 som det belägg som passar min körstil bäst. Sliter inte skivor, bettar ruggigt bra.

Dessa belägg rekommenderar jag alltid till bilar runt 1000kg och 280bromsar och större.
Chris körde med polymatrix D till sina wilwood, men bytte sedan till ett aggressivare Polymatrix, då gick skivorna åt som smör.

Jag föredrar alltid att beläggen går åt före skivorna, samt att de håller ett jämt bett hela vägen från halvvarma till i princip överhettade.

Många verkar köpa betydligt aggressivare belägg än nödvändigt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

körde med oem skivor o ds3000 och otroligt nöjd med bromsverkan.
nackdel är att skivorna sprak efter ca en sesong.

kör nu ds2500 på oem skivor o tycker dessa är "leksaker" gämfört med bromsverkan på ds3000..

komme rköra slut på ds2500 o sen får de lbi något annat.
drömen skulle vara o hitta skivor som tåler värmen från ds3000

/ Linus
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
david-o

Jag kör med gatdäck och brembo max skivor tillsammans med DS2500 och det funkar helt kanon.
Som Martin skriver så har man jämn och bra bromsförmåga hela tiden och slitaget är ganska jämnt mellan skivor och klossar.
Har iofs inte provat några värre grejer än men till gatdäck har jag svårt att se något som skulle funka bättre och till r-däck lär det fungera utmärkt också.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
M Scotte
Kontakt:

LinusE skrev:körde med oem skivor o ds3000 och otroligt nöjd med bromsverkan.
nackdel är att skivorna sprak efter ca en sesong.

kör nu ds2500 på oem skivor o tycker dessa är "leksaker" gämfört med bromsverkan på ds3000..

komme rköra slut på ds2500 o sen får de lbi något annat.
drömen skulle vara o hitta skivor som tåler värmen från ds3000

/ Linus
Jag har kört både 3000 och 2500 och visst är grundbettet bättre i 3000 men också svårare att modulera på gränsen. Dock är Ds3000 enligt mig helt onödigt aggressivt på en 1000kg bil.

Hur menar du leksaker, jag har aldrig varit med om bromsfading eller glasering av mina 2500 så utveckla gärna.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag hann jköra ca 500mil med mina Hawk HPS belägg på oem 282mm skivor, jag tyckte de funkade mycket bra, bettade bra både som kalla och riktigt varma. inget skrikande heller. Äter inga skivor heller.

Sen körde Xzbatt ca 1000mil och en bankörning med dem så nu är de nästan helt slut. Jag kommer inte ihåg om han var nöjd eller ej, jag har för mig att han snacka något om att han ska köpa DS2500 till nästa säsong.

Jag var nöjd med dessa men vill gärna ha belägg som håller längre än 1 sommar då jag kör mycket, blir ca 2000mil med sommarbilen per år.
Så nästa gång fnderar jag på att prova Hawk HP+ som är aningen hårdare, men de verkar slita mera på skivorna, vara sämre när de är kalla samt kunna skrika lite ibland.
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Jag åker Carbotech XP8. De har hållit en helsäsong och det är en bra bit mer än halva beläggen kvar. Skivorna ser knappt använda ut, slitaget är minimalt. Jag åkte DS2500 på min CTR förra året och det rekommenderar jag ingen att göra. De klarade inte av tyngden på den bilen öht och slets snabbt. Dock bra bromsverkan. Men jag hade valt XP8 alla dagar i veckan, de är i mina ögon super.

(Har provat både ebc greenstuff-belägg och pagid blå-belägg till min förra Nissan 200sx (den hade också 280-bromsar). EBC är ett skämt och pagiden funkar inte speciellt bra alls, kanske kanske på en lättare Honda. Inget jag rekommenderar, pagid gula är ett bättre val om man skall ha pagid.)
Team Kalmar
Användarvisningsbild
LinusE

kännsan mellan beläggen är jätte markant.
ds2500 tar lite lite längretid innan dom bettar och sen mattar dom av innan man bromsat klart.
ds3000 matades aldrig o betade mer elelr mindre direkt o på ett mer agresivt sätt som gör att
jag vågar/kan bromsa lite senare utan o fundera på om dom ska årka hålla hela inbromsningen.

skivorna slog aldrig med ds3000 häller villket ds2500 gjorde redan efter några intensiva varv på ljyngbyhed.

/ Linus

edit:
mosse var kan man köpa dessa belägg o till vilka priser ?
Senast redigerad av LinusE den 29 december 2007, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
Användarvisningsbild
benci
Been thanked: 6 times

Jag har provat på alla EBC belägg med katastofalt resultat.

Jag har testat Ferodo DS3000, Carbotech Panther Plus samt Carbotech XP10

Här nedan citerar jag mig själv angående skillanden mellan DS3000 och XP10
<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Bakgrund:
Säsongen 2006, körde jag med Ferodo DS3000 som orsakade vibrationer i ratten efter att man har kört ett par pass på banan.
Rolle fick svarva av skivorna och så åkte jag till Mantorp, 1:a maj 2007, med mina DS3000 i hopp om att jag har löst problemet med mina vibrerande bromsar.

Men icke.
Efter ett par pass så kom vibrationera tillbaka och blev som vanligt allt kraftigare längre fram på dagen.
Sedan åkte jag Mantorp en gång till med SLC, fortfarande med DS3000 och med vibrerande bromsar.

Nu åkte Carbotech XP10 på.
Jag gjorde ingenting åt skivan, för den kändes bra med mina Biltema klossar, som jag använder till vardagskörning
och Rolle svor på att skivorna inte har slagit sig utan att det måste vara någonting på skivans yta,
avlagring från klossarna eller hotspot som ger en annan friktion på en del av skivan och det orsakar i sin tur vibrationerna.

Jag körde in XP10-klossarna enligt instruktioner och körde sedan 2 konbanor, Challenge och Lazzat.
Redan nu tyckte jag märka att vibrationerna blev mindre och mindre.

Sedan bar det av till Gotland på semester och körde GotlandRing 2 gånger.
Nu hade jag inte vibrerande bromsar längre, konstigt nog.
Problemet var löst!

Skillander i DS3000 vs XP10:
DS3000 hade mycket högre initialbett.
Det räckte att dutta till på bromspedalen med stortån så hade man full bromskraft.
Detta gjorde samtidigt att det var lite svårare att dosera kraften i pedalen och det var lättare att
"råka" låsa upp bromsarna.
DS3000 mattades alldrig, inte ens efter flera 30 minuters pass, och hade en otrolig bra livslängd.

XP10 har inte samma hugg när man börjar trycka på pedalen, kräver lite mer pedaltryck,
men ger lika effektiva inbromsningar och är mer lättdoserad tack vare att man får lägga på lite mer kraft innan den låser upp sig.
Den mattas inte nämnvärt heller, men har inte kört lika långa pass med XP10 som jag gjorde med DS3000 än.
Har känt på skivorna efter Gotland och den verkar inte käka upp skivan heller.
Livslängden får vi se sen.

Men viktigast av allt, vibrationerna försvann.

Om det nu var "hotspots" eller avlagring som orsakade mina problem tidigare så verkar det som att XP10 inte ger upphov till samma fenomen.
Och att XP10 är lite billigare än DS3000 gör inte saken sämre!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Så jag kommer alltid att köra Carbotech i fortsättningen.
Mvh Benci_Hovanyi
pr0ny
Namn: Ronny P

Vi med lite tyngre bil då? prelude, accord osv? nån som har tips/erfarenheter med den storleken
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Malakai

Hur viktigt är de med samma sorts belägg runtom? Gissar många är för snåla och köra typ orginal bak? Ja kommer köra samma runtom för att inte ändra bromsverkan.

Ja kör själv med Endless SSS och de lilla ja körde förra året tyckte ja dom funka väldigt bra. Inte så mycket att jämföra iofs :( Möjligtvis är dom inte så vassa kalla men tar jävligt bra när dom får lite värme, inte märkt nån fade heller. Hört dom ska käka skivor men som sagt de har ja inte märkt nått av.

HPC hade ju rabatt på Endless så fler borde köra med dom på HPC?
Senast redigerad av Malakai den 30 december 2007, 00:40, redigerad totalt 1 gånger.
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
M Scotte
Kontakt:

LinusE skrev:kännsan mellan beläggen är jätte markant.
ds2500 tar lite lite längretid innan dom bettar och sen mattar dom av innan man bromsat klart.
ds3000 matades aldrig o betade mer elelr mindre direkt o på ett mer agresivt sätt som gör att
jag vågar/kan bromsa lite senare utan o fundera på om dom ska årka hålla hela inbromsningen.

skivorna slog aldrig med ds3000 häller villket ds2500 gjorde redan efter några intensiva varv på ljyngbyhed.

/ Linus

edit:
mosse var kan man köpa dessa belägg o till vilka priser ?
Så beter sig inte mina bromsar alls, de bettar på och på slutet så med samma pedaltryck så suger sig bilen ännu hårdare i bromsen.
Självklart har man inte samma friktions-co på dessa belägg, och dfet är en anledning att 3000 äter skivor. Alla tillverkare ska kunna uppge friktions-co, läs dem, de brukar säga i alla fall hur skivslitaget blir, samt hur pedaltrycket påverkas. Många vill ha "VW" bromsar, dvs en nästan digital känsla i pedalen, jag har svårt att modulera bromsarna om ingreppet vid första pedaltrycket är väldigt direkt. Jag vill att mina bromsar ska motsvara pedaltrycket. Det är nog en ren smaksak, men därför passar Ds2500 mig perfekt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
M Scotte
Kontakt:

Malakai skrev:Hur viktigt är de med samma sorts belägg runtom? Gissar många är för snåla och köra typ orginal bak? Ja kommer köra samma runtom för att inte ändra bromsverkan.

Ja kör själv med Endless SSS och de lilla ja körde förra året tyckte ja dom funka väldigt bra. Inte så mycket att jämföra iofs :( Möjligtvis är dom inte så vassa kalla men tar jävligt bra när dom får lite värme, inte märkt nån fade heller. Hört dom ska käka skivor men som sagt de har ja inte märkt nått av.

HPC hade ju rabatt på Endless så fler borde köra med dom på HPC?
Funderar på att testa något annat än org bak ,men bromskraftsbalansen är perfekt redan nu och jag är rädd att den blir sämre med likadana belägg runt om.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
YASH
Kontakt:

Jag åker Axxis Ultimate Ceramic runt om funkar bra för mina ändamål och en uppsättning belägg runt om kostar mindre än en uppsättning DS2500 kostar för bara fram.
Jag har kört 5-6 körningar 2007 samt över 1000mil hård gatkörning och det finns minst hälften kvar. Åker med orginal MG ZR skivor samt RBF600 olja.
Only M Matters
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Detta är nog en smak sak, och man får prova sig fram. Beror ju helt och hållt på hur du använder din bil.

Jag ska försöka att köra med Alimunim OK av något slag, och med orginal skivor med ett vasst belägg.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Jag har beställt Hawk HP+ till min bil för bankörningen och deta fick jag för svar ang.dem som jag ställde frågor till killarna på Amerikanska forumet.

Killen Nr1 svarade så:

Don't use HPS on the track if you're an aggressive driver. They won't hold up at track temperatures. They will definitely fade rather quickly. I've taken my TSX to several tracks here in California, and I only have HPS pads on all 4 corners. They started to fade like the 3rd lap into the session.

HP+ is much better than HPS on the track. I haven't used HP+ in my TSX before, but I've used them in my Prelude. My Prelude is about 2800 lbs, so roughly 400 lbs lighter than the TSX. The HP+ pads held up almost the entire 20-minute run session. At the last few laps of the session, I experienced a little of brake fade. Depends on driver's preference, HP+ should be good enough for most tracks. They would be fine for street use too. When my Prelude was my daily commuter car, I used HP+ on the streets with no problem.

I personally prefer running Hawk Blue on the track. These are the true race pads. They held up extremely well, even in the 100+ degrees weather. There was no fading whatsoever. However, they may not be good for the streets since they require some heat. If not, they can chew up the rotors very very quickly.

Killen Nr2:
I use HP+ on OEM rotors, well over a year now. Work fine on track and don't really need "warm-up" for street driving. Go with the HP+
Saud Omerovic
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

LinusE skrev:mosse var kan man köpa dessa belägg o till vilka priser ?
av stacke.. aka peansweden.
1660:- inkl frakt och postförskottsbetalning.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
LinusE

r de XP 10 eller 8 ?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
M Scotte
Kontakt:

Då Ferodo blivit rejält dyrare för alla sedan vi slutade sälja funderar givetvis även jag på att testa ett par andra belägg, såg att dem numera kostar över 1800kr för fram på Micro!! Detta lämnar dörren öppen för byte till andra.

Edit: Bak kostar 1480kr vad jag kan se och det kommer jag aldrig betala.

Kanske borde testa Carbotech Xp, eller yashars förslag, det lät mycket lockande.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
YASH
Kontakt:

Vad kostar Carbotech för fram resp. bak?

OT: Hur kommer det sig att nästa alla belägg är tillverkade i Australien? :hmm:
Only M Matters
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Jag hoppar in lite här med lite frågor.

Ska nu köpa belägg till min CRX VT (orginal bromsar) blien kommer gå på banträffar men också på gata.

Vilka belägg är bäst till rätt pris? såg 1800+ och det finns inte en chans att jag betalar.

Var kan man köpa bra belägg?

Visst är det bättre att satsa på orginal skivor än lite billigare eftermarknads prylar utan namn?

MVH Lars
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

Det är som alltid, man får vad man betalar för.

Ska du använda bilen på bankörningar, så måste du räkna in i din budget att investera i vissa saker. Där går det inte att snåla. Bättre att dra igen på något annat.

Belägg kan du köpa nästan vart som helst. Ferodo DS2500 är ett gediget belägg som uppskattats av många.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Lars P skrev:Jag hoppar in lite här med lite frågor.

Ska nu köpa belägg till min CRX VT (orginal bromsar) blien kommer gå på banträffar men också på gata.

Vilka belägg är bäst till rätt pris? såg 1800+ och det finns inte en chans att jag betalar.

Visst är det bättre att satsa på orginal skivor än lite billigare eftermarknads prylar utan namn?

MVH Lars
Detta låter som ett mycket dumt resonemang. Dels så skall du åka originalskivor och dels så vill du inte betala för bra klossar. Tänk över detta minst ett par gånger till innan du köper grejer som helt enkelt inte kommer funka när du väl testar på bana 1a maj. Inbromsningen från hög hastighet nere i Mjölby blir ingen rolig historia om du varken har stora skivor eller bra belägg. Det är det många som fått erfara. Tänk till igen, bromsar är helt fel grejer att snåla på om man tänkt sig att åka bana!
Team Kalmar
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

Mooseman: Är det inte så ändå att det visat sig flera gånger att tex brembos skivor inte alls ger någon positiv effekt på bromsverkan? Samt att jag kan hålla med om att 1800:- är för mycket för ett bromsbelägg, även om det är bra. Jag menar det finns ju jämnvärdiga produkter för mindre pengar som man nog borde kika på istället.

Nu till min fråga... Vi på HPC hade 2007 grym rabatt på Endless beläggen. Kommer vi ha det även detta år? Samt är det någon som då testat CC-X beläggen till tex en civic så man kanske kan jämföra med Carbotech och Ferodo?
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
LinusE

fick pris avPer på peansweden.se

Prelude 282mm skiva:
XP8 frambelägg: 1540:-
XP10 frambelägg: 1690:-

kommer köra på XP10

har ett uppsät Preluda DS2500 (tror där är 2/3-2/4 KVAR)
som kommer säljas för 1000.- om någon vill köpa :P
borde hålla minst en sesong till

/Linus
Senast redigerad av LinusE den 2 januari 2008, 12:57, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom

Själv har jag kört på Prelud setupen med orignal belägg och det funkat bra rent bett mässigt men haft problem med att skivorna slagit sig.

Har pratat med Per på Pean Sweden och han har rekomenderat mig Carbotech XP8
så tänkte köra med det och hoppas skivorna klarar sig bättre.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
M Scotte
Kontakt:

Fråga Kraft vad han gillar XP-beläggen!

Linus, kör XP8 istället så slipper du byta skivor när halva säsongen gått. När jag körde moosemans bil tyckte jag att XP8 var helt suveräna.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
LinusE

enligt per så är xp10 bra mycket mildare mot skivorna är t.ex ds3000
då det som han sa "är mindre metall i dom" o skonar skivorna bättre.

därför jag tror på dom

/ Linus
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Mooseman skrev:<!--quoteo(post=454428:date=1 Jan 2008, 23:54:22:name=Lars P)--><div class='quotetop'>CITERA(Lars P @ 1 Jan 2008, 23:54:22) [snapback]454428[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag hoppar in lite här med lite frågor.

MVH Lars
Detta låter som ett mycket dumt resonemang. Dels så skall du åka originalskivor och dels så vill du inte betala för bra klossar. Tänk över detta minst ett par gånger till innan du köper grejer som helt enkelt inte kommer funka när du väl testar på bana 1a maj. Inbromsningen från hög hastighet nere i Mjölby blir ingen rolig historia om du varken har stora skivor eller bra belägg. Det är det många som fått erfara. Tänk till igen, bromsar är helt fel grejer att snåla på om man tänkt sig att åka bana!
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

nej nej ska inte snåla det har jag ju inte gort på nått annat så självklart ska jag inte göra det på bromsar. Men jag har hört att orginal skivor ska vara bättre än "no name" borrade från tex AKR eller är det fel? Ska jag satsa på sånna skivor och bra belägg?

Jag gorde mistaget att köpa 14" fälgar så då gick det ju inte med prelude bromsar i år :( men det kommer nästa vinter.

Jag är ju ganska grön innom bankörning och blev riktigt förvånad när en uppsättning brombelägg till fram kostar 1800:- men bromsar är ju det viktigaste i sånna här samanhang så det är väll bara betala.

Vore kanon om någon som vet vad som funkar till CRX VT kan berätta exakt vad jag ska köpa för att det ska bli så bra som möjligt. Och var man kan köpa sakerna :)

MVH

Mailade forza om prisuppgifter på pagid belägg tror jag dom heter är nått att ha?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
M Scotte
Kontakt:

Ingen mening egentligen att lägga pengar på de bromsar du har nu, 282mm prelude är vägen att gå. Om du måste ha ett par andra belägg är nog vilka som helst med bra rykte ett bra köp.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Ja kör på DBA skivor och carbotech belägg i standard dimension, tycker dessa fungerar minst lika bra som prelude spec/ds2500 på gatan. Har dock inte kört bana med dessa så kan inte uttala mej än om den biten....

Samma pris som prelude spec ungefär
Senast redigerad av Micke 16v den 3 januari 2008, 01:11, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
Skriv svar