Justering av dämparnas hårdhet för att ändra balansen på bil

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Hallå!
Så efter att man kört lite på SuperStage kunde jag konstatera att bilen understyrde, och inte ens släppte loss ordentligt (även om den balanserade upp ganska bra) även när jag provocerade den lätt med hastiga gasuppsläpp. Ingen direkt skillnad när det var rejält blött heller.

Jag vill förstås inte att den bakänden skall bli alltför toklivlig, men lite mer vill jag kunna kontrollera den. Detta borde kunna justeras till viss grad med lite hårdare inställning på dämparna bak va? Jag laborerade aldrig (hade fullt upp med min körning och tänkte aldrig på det) med dämparna utan skruvade bara åt dem några steg (efter första rundan dessutom, när jag kom att jag hade justerbara dämpare :prop:).

Inte så att jag skyller mitt resultat på bilen (jag körde mestadels som en kratta :oops:) , men man vill ju ha så bra inställning på sakerna som möjligt så att det är man själv som sätter gränserna för hur bra man kan köra.

Är jag rätt ute här?
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Du kan balansera bilen med justeringen på dämparna. Du har dessutom redan lurat ut hur du ska göra redan. Hårdare bak, mer överstyrd, mjukare mer understyrd. Samma för fram.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Martin, du menar tvärtom fram? Eller jag tänker fel nu?
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Blev lite luddigt skrivet.

Mjukare fram mer grepp, hårdare fram mindre grepp, så omvänt förfarande om vi pratar över/understyrdhet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Haha, jag förstod vad du menade iaf :)

Jag trodde väl det, har ju skruvat en hel del på alla möjliga chassi, däcks etc etc inställningar. Men dels var det ett tag sedan nu och dels var det i rFactor och inte i verkligheten :D

Tack för bekräftelsen, det känns lite viktigare att få allt rätt när man faktiskt sitter i bilen och kör till skillnad från i en simulator.
Senast redigerad av David Lundin den 25 augusti 2008, 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar