Utväxlingsfunderingar

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Har räknat och funderat lite över att byta slutväxel till min växellåda.
Just nu så står det mellan 5,062 eller 5,46 i slutväxel, vilket ger 254 vs 236 i topphastighet.
Vilken av denna utväxlingar anser ni är mest lämpad för bankörning?

Bild

Edit: gick visst inget vidare att kopiera in från excel.
Senast redigerad av Asse den 27 februari 2009, 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

Så länge du inte ska börja traila bilen (CR-Vn kanske köptes för det?) så kanske det kan vara värt att stoppa in i tabellen vad man hamnar på för varv vid transportfart också. Inte så kul eller billigt att ligga och köra 30-40 mil på alltför höga varv.

Där man har högst fart på svenska banor är väl annars Anderstorp och Mantorps långa rakor. Åtminstone på Mantorp känns det väl nästan som 236km/h "räcker", även med K24, men det är ju bara en gissning (säkert tokfel). Kanske kan du få tag i loggdata från liknande bilar så du kan göra en lite mer kvalificerad gissning? Vad hade du för slutfart på långa rakan med K20?

Edit: Här finns lite logginfo från Mantorp: <a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=692054#692054" target="_blank">http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=692054#692054</a>
Senast redigerad av Johan Östensson den 27 februari 2009, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Asse

Jo därav lutar det mer åt 5,062 slutväxel. Orkar inte(vill inte lägga pengar på) byta enskilda växeldrev så det får räcka med slutväxel.
Hade väl precis över 200+ i slutet på Mantorp, inte loggat så det är ren gissning. Hade 189km/h på gelleråsen. Anderstorp har jag aldrig kört.
Så 236km/h lär räcka gott.

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Junior

Jag kör med 5.06, bra på bana lite jobbit på landsväg.

Men frågan är på om den behövs när man har så mycke krut :)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

CR-V Fd 5.06 hade jag valt, det extra vridet du får med k24 räcker mer än väl för denna utvxl. Min S80 känns nästan obekvämt kort med kompressor, toppfart på varvstoppet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Som är vad martin?

Vilken vxl setup hade du valt om du fick ändra på din martin.

Sorry för OT Asse...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Jag har suttit och labbat mycket med utväxlingar i ett par excelark som ritar upp hastigheter, överlappningar mellan växlar mm. Jag satt och hade samma funderingar som dig Asse men kom fram till att ett byte av slutväxel inte var så lyckat eftersom det även medför nedväxling av de lägre växlarna, som redan nu är ganska fel (för låga). Jag testade även med jdm-stockarna (4,5,6) och det blev inte heller helt lyckat. Jag tog med i beaktande vilka hastigheter, varvtal och växlar jag brukar ligaa på på bana (mantorp, gotland, SS, Knutan) och kom fram till att det skulle leda till för mycket negativa effekter vad gäller växlingar i kurvor mm om jag sänkte utväxlingen för mkt. Lösningen jag hittade var ett helt nytt drevkit från specialprojects. Det skulle ge önskade fördelar utan nackdelar, men kostade lite mycket pengar.. Jag la ner projektet tillfälligt när jag inte blev helt nöjd med resultatet.

Vilken effekt siktar du på med K24? Man har ju ett helt annat utgångsläge om man kliver uppåt 300 motorhästar än med 240 motohästar och behöver absolut högre utväxling på lådan för att inte åka varvstopp på rakorna (mantorp, anderstorp). Sedan så kommer ju inte en K24 varva lika mkt som en K20 så där tappar man ju toppfart automatiskt helt plötsligt. Jag hade nog avvaktat tills jag kört med K24an på banorna med längre rakor innan jag började pilla på utväxlingen.
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Asse

Tack för ett intressant inlägg Mooseman, jag landar väl på 280hk i motorn skulle jag tro.
Det är mest för att jag ändå ska ha isär lådan jag tänkte att jag likagärna kan stoppa i annan slutväxel, men ett helt nytt drevkit kan jag inte modivera att lägga pengar på.
Bästa vore ju att ha bänkkurvan framför sig samtidigt som man räknar på utväxlingen...

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

{BÅGEN} skrev:Som är vad martin?

Vilken vxl setup hade du valt om du fick ändra på din martin.

Sorry för OT Asse...
4.7 slutväxel.

Jag hade velat ha en längre etta, lite längre tvåa, trean är bra, kortare fyra och femma.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Kraft
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: John Kraft

Känns inte som du kommer att ha allt för mycket effekt runt 8300 varv med en K24 eller?
Med tanke på att denna långslagiga motor kommer bör ha sitt bästa register runt 4500-7500 så skulle inte jag byta utväxling alls.
Jag bara gissar och vet inte vilket register du bygger din motor för.

Om du nu känner att du måste byta så skulle jag satsa på 5,062.
Personligen hatar jag lång utväxling, men har man ett brett register så är det inte alltid till fördel att ha en allt för låg utväxling heller.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Användarvisningsbild
Asse

Ja ni har nog övertalat mig att köra vidare på den utväxling jag har. Som Mooseman sa på telefon är det inte så kul att behöva hålla på att växla mitt i en kurva, vilket nog blir risken blir med att korta ned alla växlar.
Jag får förlita mig på det ökade vridet i K24an istället :)

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag tror att det blir finfint Asse!
K24:an bör mosa på över ett brett register så du ska nog inte behöve lida av för lånt mellan växlarna. Jag tycker att det funnkar riktigt skapligt med original CTR-låda och K20 på bana också... Lite för låg 1:a men annars bara fint eftersom jag kör 99% av milen på landsväg.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar