Räcker R-däck fram?
Tjenare alla,
Tänker testa köra bana och funderar på att använda Toyo R888... men sitter och funderar lite...
Räcker det att ha R-däck på framhjulen när man kör? Hur stor skillnad, om någon, är det att köra med R-däck på alla fyra jämfört med bara fram på en FWD?
Samt, någon som vet var man kan få tag på Toyo R888 i Skåne?
MVH
P-H
Tänker testa köra bana och funderar på att använda Toyo R888... men sitter och funderar lite...
Räcker det att ha R-däck på framhjulen när man kör? Hur stor skillnad, om någon, är det att köra med R-däck på alla fyra jämfört med bara fram på en FWD?
Samt, någon som vet var man kan få tag på Toyo R888 i Skåne?
MVH
P-H
Carbon Bronze Pearl Accord Tourer 2.0 Sport -07
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Det är tyvärr inte ens något att fundera på. Kör antingen på r-däck eller gatdäck. Blanda inte 
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
Hehe ok...
Vad säger ni om dessa däck, <a href="http://www.pbz.se/product_info.php?products_id=28441" target="_blank">http://www.pbz.se/product_info.php?products_id=28441</a> ?
Billigt som fan iaf...
Vad säger ni om dessa däck, <a href="http://www.pbz.se/product_info.php?products_id=28441" target="_blank">http://www.pbz.se/product_info.php?products_id=28441</a> ?
Billigt som fan iaf...
Carbon Bronze Pearl Accord Tourer 2.0 Sport -07
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Det där är inget att ha när du kör bana i torrt iaf, då lär de slitas ned på nolltid, kanske funkar i blött.
Kör på ToyoR888, mest prisvärda r-däcket. Mabz har ju både däck och fälg till salu här på forumet.
Kör på ToyoR888, mest prisvärda r-däcket. Mabz har ju både däck och fälg till salu här på forumet.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Om du skall testa bana för första gången så lär du inte behöva r-däck ändå... bättre att börja utan och sen uppgradera.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Hade nog rekommenderad R-däck ändå.
Standarddäck blir snabbt överhettade, och då blir greppet kasst. Dessutom slits de ofta ganska snabbt.
Standarddäck blir snabbt överhettade, och då blir greppet kasst. Dessutom slits de ofta ganska snabbt.
Hoppas det inte gör något om jag lånar tråden...Joakim Olsson skrev:Standarddäck blir snabbt överhettade, och då blir greppet kasst. Dessutom slits de ofta ganska snabbt.
Hur snabbt slits ett standarddäck egentligen (i detta fall ett bridgestone potenza re50?)? Är det overkill att åka till banan om man har ca 4 mm kvar av däcken?
Mvh,
-
Featherweight
- Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
- Namn: Fredrik Jonsson
och hur snabbt slits r888or om man skulle behöva köra lite småaggresiv daily driving med dom? någon som vet på ett ungefär?
Toyota Corona HT Mark II 1970
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Körde ~500-600 mil nånting gata på mina R888 innan corden tittade fram i somras.
Bakdäcken va dock som nya, så det var toe vinkeln som käkade rätt så duktigt där fram, men det var lätt värt det
Bakdäcken va dock som nya, så det var toe vinkeln som käkade rätt så duktigt där fram, men det var lätt värt det
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- *PAPPOUS*
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
Mina räckte ungefär lika mycket.Fram och tillbax till Grekland och så lite till.
Säg 800 mil.Men på min var det bakdäcken som var helt slut.Fram var dom rätt bra.
Säg 800 mil.Men på min var det bakdäcken som var helt slut.Fram var dom rätt bra.
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Hoppas det inte gör något om jag lånar tråden...luckan skrev:<!--quoteo(post=542273:date=21 Apr 2009, 15:59:07:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson 4 21 Apr 2009, 15:59:07) <a href="index.php?act=findpost&pid=542273"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Standarddäck blir snabbt överhettade, och då blir greppet kasst. Dessutom slits de ofta ganska snabbt.
Hur snabbt slits ett standarddäck egentligen (i detta fall ett bridgestone potenza re50?)? Är det overkill att åka till banan om man har ca 4 mm kvar av däcken?
Mvh,
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Undrar också över hur fort RE050 slits på bana och även deras slitfaktor överlag.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Standard däck håller "bra" på bana, sålänge dom inte överhettas.. Jag körde på gatdäck och det funkade kanon sålänge man inte körde några jätte långa pass och försökte "spara" lite på däcken. Så jag måste hålla med Krister i denhär frågan, testa köra med gatdäck först så vet du om du tycker det är värt att lägga x antal tusen på att uppgradera bilen...
Kristian, Hondalös.
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Detta är faktiskt ganska långt ifrån sanningen... Bara för att inte drivningen ligger på bakhjulen betyder inte det att dom inte tar några sidokrafter.PointMan skrev:Inte för att jag inte tror dig, men kan du förklara varför? Bakdäcken på en FWD gör ju mer eller mindre inget mer än att rulla?!
PS: Kanske därför så många får läskiga kast med sina CTR, för att dom inte förstår hur överstyrd en FWD kan vara?
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
CTR är faktiskt mer överstyrd än understyrd tycker jag. Får sladd antingen på alla 4 eller på bakhjulen i snabba rondeller. Föredrar överstyrning framför understyrning.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Bakdäcken slits hårdare än framdäcken om man
1, Lastar tungt (som pappaous troligen gjorde på sin Greklandstripp)
2, Kör bana och sladdar mycket med bakvagnen (typ konbana tex)
Att köra med RE050 på bana går grymt bra. Det är i princip lika bra grepp som med R-däck tycker jag. Men skillnaden är att man bara kan åka ett eller två varv med full attack och ha grepp, sedan är det som att åka på mjuka sladdriga suddgummin. Men det duger absolut för att testa bankörning. På Mantorp så klarar RE050 sig längre än vad bromsarna gör iallafall, så jag tycker inte att ni ska köpa R-däck till att börja med om ni inte har pengar som bränner i fickan.
Ett ska ni dock ha i åtanke. Gatdäcken slits sjukt mycket vid bankörning om man kör hårt. Mycket mer än R-däcken gör. Så om ni tänker ligga och köra många varv och åka på flera bankörningar så bör ni köpa en uppsättning R-däck av ekonomiska skäl om inte annat
1, Lastar tungt (som pappaous troligen gjorde på sin Greklandstripp)
2, Kör bana och sladdar mycket med bakvagnen (typ konbana tex)
Att köra med RE050 på bana går grymt bra. Det är i princip lika bra grepp som med R-däck tycker jag. Men skillnaden är att man bara kan åka ett eller två varv med full attack och ha grepp, sedan är det som att åka på mjuka sladdriga suddgummin. Men det duger absolut för att testa bankörning. På Mantorp så klarar RE050 sig längre än vad bromsarna gör iallafall, så jag tycker inte att ni ska köpa R-däck till att börja med om ni inte har pengar som bränner i fickan.
Ett ska ni dock ha i åtanke. Gatdäcken slits sjukt mycket vid bankörning om man kör hårt. Mycket mer än R-däcken gör. Så om ni tänker ligga och köra många varv och åka på flera bankörningar så bör ni köpa en uppsättning R-däck av ekonomiska skäl om inte annat
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Lånar tråden (igen). Är det någon som vet om det är ok att köra på Bridgestone Potenza RE-01R? Av vad jag förstått så är det ett mellanting mellan re050 och ett r-däck, men är inte säker. Ett par sådana finns eventuellt på min shoppinglista 
Mvh,
Mvh,
En tanke på varför jag personligen anser att man inte skall börja med r-däck är även att visst, däcken håller inte för stenhårt körande i längre stinter... men det är nog inte så bra om man kliver ut och tror att man är kung utan att bilen kanske säger ifrån och man kliver in i depån och kyler ned sig och bilen lite för att sedan ta sig ut igen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Kör: