Effekter av mjukare krängare fram?

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Tjenare,
Funderar lite på hur en mindre krängare fram påverkar väghållningen?

Anledningen att jag funderar är att jag förmodligen måste byta krängare fram för att få plats med mitt DC Sports racegrenrör när det kommer K24 i CTRen. Original skall funka med det vill jag ju inte gärna köra med.

Det lutar åt EM2 krängaren (från Civic Coupe) på 15.9mm, som tydligen skall göra att DC grenröret får plats utan att skrapa emot.

Men då är frågan om jag med den krängaren kommer tappa tokmycket driv i tighta kurvor? Det sista jag behöver med mer vrid är ju egentligen sämre fäste på innerhjulet. Kan man i viss mån kompensera med mer camber fram? Finns det kanske eftermarknadskrängare som är lika hårda men ändå mindre än OEM-krängaren?

(Om någon har en annan lösning för att få på grenröret, bättre krängare etc, får ni gärna skrika till! Det är alltså K24 på EP3 vi pratar om.)

EDIT: Hur blir det med bussningarna? Har ju precis satt på ES överallt. De lär ju inte passa på en mindre krängare. Är det OEM bussningar jag måste skaffa också isåfall?

EDIT2: Skulle det fungera med en övre stabilisator i motorrummet för att kompensera eller får det en annan effekt?
Användarvisningsbild
xzbatt

Mindre krängare fram gör att bilen understyr mindre och att du driver bättre ut ur kurvorna iom att du har bägge hjulen i backen längre tid istället för att krängaren lyfter inner hjulet.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Jag är med på att en mjukare krängare kan göra att jag får bättre fäste, men om det blir för mjukt tappar väl innerhjulen marktryck med sämre fäste/driv ut ur kurvan som följd? Anledningen till att krängaren är där till att börja med är väl att förhindra att innerhjulet tappar marktryck, annars hade ju det ideala varit att aldrig ha krängare?

Hjälp mig förstå, det är fan ingen lek det här med väghållning :)
Användarvisningsbild
xzbatt

Krängare är en kompromiss för att inte behöva ha super hårda fjädrar.

Du kan läsa lite om teorier kring krängare här http://forums.clubep3.com/showthread.php?t=656400
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Skriv svar