Tidtagning

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Zahak
Bil: BMW E46 320Ci
Namn: Johannes Henrysson
Kontakt:

Tjo!

Har funderat lite på om man skulle börja mäta lite tider när man kör på bana. Främst för att få någon form av måttstock för om det går bättre, sämre eller samma.

Vad finns det för tidtagare, och hur fungerar de?

Ps. Om man börjar diskutera prisgrupp så kommer jag säkert att vilja titta på billigare varianter, men strunta i det. Alltid bra att ta hänsyn till ev dyrare varianter så att man inte kastar pengar i sjön på något billigt som man ändå inte blir nöjd med.
[url=http://johannes.leafstudios.se]Johannes Henrysson | Antingen är det åt det ena hållet, eller det andra.[/url]
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Har du en telefon som stödjer Race Chrono så behöver du bara en schysst GPS för att få en billig och bra lösning. Köper du t ex QStarz nya 10Hz GPS så kommer du väldigt långt. Högre precision än det ger blir dyrt och kanske inte så meningsfullt för en glad amatör heller.

Så första frågan blir ju, vad har du för telefon?
Användarvisningsbild
luckan
Namn: Daniel Lukjanovic

För att flika in lite så har Johannes en iPhone.

Däremot jag är anti allt vad touch o grejer heter, kör en gammal hederlig SE C902. Kan jag göra något med den?

Mvh,
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Finns inte Racechrono till iphone, men likvärdiga program för tidtagning i "affären"
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Zahak
Kontakt:

Hehe, Daniel har ju riktigt bra koll på mig :D

Finns det någon speciell app som ni kan rekommendera? Jag menar, de blandar ju ändå ganska gott med skit och kvalité om man säger så...
[url=http://johannes.leafstudios.se]Johannes Henrysson | Antingen är det åt det ena hållet, eller det andra.[/url]
cru
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn

Om det går bra kan vi ju lägga sånt snack här så som tidtagare för t.ex iphone, android, win och övriga plattformar.
Användarvisningsbild
David Lundin

Tyvärr är inte iPhone ett jättebra alternativ då det inte finns några vettiga GPS-puckar du kan köra till den.
Men om man bara vill ha ett litet humm om sina tider plus lite skojiga (om man har den rätta nördgenen dvs) loggar att titta på efter körningarna duger den säkert bra! Har tyvärr ingen aning om vad som gäller för program dock.

Luckan: Din C902 kan du ta hyffsade bilder och lyssna på musik med :)
Tyvärr kör de ett eget OS som inte funkar med några program jag känner till iaf.
Senast redigerad av David Lundin den 8 september 2010, 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Köp en performancebox http://www.mindation.com/
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
luckan

Zahak skrev:Hehe, Daniel har ju riktigt bra koll på mig :D
Klart, så som du skryter att du läst på ordentligt vid de banträffar jag träffat dig. Sen att du tog fram en skiss av knutan i luren gjorde det inte direkt svårt för mig att avgöra vad du hade för nån ;)

Mvh,

Edit: När vi ändå kikar efter puckar, boxar o allt vad det nu heter... Kan inte den här vara ett alternativ? http://cgi.ebay.com/INFRARED-COMPLETE-L ... 6464wt_961
Användarvisningsbild
Zahak
Kontakt:

Daniel: Hehe sant, yrkesskada... ;)

Ang iPhone: Ja alltså jag känner mig väl inte så låst till att ha det just i iPhonen. Är dessutom väl medveten om att fånen tyvärr har lite brister när det gäller GPS mm.

Performancebox lät spännande. Känns ju som den har väldigt mycket mer än jag behöver (till en början?), men det är ju verkligen inget minus. Alternativ?
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Nej!

Jag köpte min för laptimern skull, men oj vad många bra finesse det finns, som funkar riktigt bra!

Prestanda tester, loggning från banan ( kurvtagning, bromspunkter, km/ m.m. ) Motor och hjul effekt, som i mitt fall låg den i mitten av en diff med endast 3% mellan två bänkar! Det är många billiga bänkningar.

Jag har precis börjat knappa i min, så fråga någon annan/läs på om ytterligare bra finesser, för det finns säkert många till.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Beställde just en 10hz blåtandsgps på ebay, hade ingen aning om att dom ens fanns. Hoppas det lirar bra med min Nokia N86. Fast troligen är det väl slut på bankörningar nu för i år :p
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
luckan

Tänkte just på det... Har ju en E52 som jobblur, kanske kan den vara kompatibel med nåt program där man kan köra någon form av tidtagning?

Mvh,
Användarvisningsbild
David Lundin

E52 skall funka fint med Race Chrono, behövs bara en schysst GPS (läs Qstarz 10Hz) så är du hemma!
Användarvisningsbild
Zahak
Kontakt:

Hammerin skrev:Nej!

Jag köpte min för laptimern skull, men oj vad många bra finesse det finns, som funkar riktigt bra!

Prestanda tester, loggning från banan ( kurvtagning, bromspunkter, km/ m.m. ) Motor och hjul effekt, som i mitt fall låg den i mitten av en diff med endast 3% mellan två bänkar! Det är många billiga bänkningar.

Jag har precis börjat knappa i min, så fråga någon annan/läs på om ytterligare bra finesser, för det finns säkert många till.
Jo, stod en del på hemsidan. Mycket möjligt att det blir en sån till nästa sommar :P
Skriv svar