Påtal om plugg?
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
Nån som under sin studietid kännt att ni till fullo förstått var det här med one night stands kommer ifrån? dvs. efter den trevliga akten så drar man på sig byxorna o säger: Stick, jag hinner inte, måste läsa läxor! hehe.. eller nåt sånt..
HAr knappt tid att kolla HPC pga alla läxor, o då är det minst 4 år kvar av denna skolan. shiiiiiiiait... nån annan som gett upp hela sin fritid och liv för studierna? som en kompis till mej som satt inlåst 3 månader på sitt rum och jobbade 8-22 varje dag med sin uppsats....
HAr knappt tid att kolla HPC pga alla läxor, o då är det minst 4 år kvar av denna skolan. shiiiiiiiait... nån annan som gett upp hela sin fritid och liv för studierna? som en kompis till mej som satt inlåst 3 månader på sitt rum och jobbade 8-22 varje dag med sin uppsats....
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
------------------------
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
<!--QuoteBegin-EcciBaka+19 Aug 2004, 16:24:22--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 19 Aug 2004, 16:24:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nån som under sin studietid kännt att ni till fullo förstått var det här med one night stands kommer ifrån? dvs. efter den trevliga akten så drar man på sig byxorna o säger: Stick, jag hinner inte, måste läsa läxor! hehe.. eller nåt sånt..
HAr knappt tid att kolla HPC pga alla läxor, o då är det minst 4 år kvar av denna skolan. shiiiiiiiait... nån annan som gett upp hela sin fritid och liv för studierna? som en kompis till mej som satt inlåst 3 månader på sitt rum och jobbade 8-22 varje dag med sin uppsats....<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja det låter som ett roligt liv... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/hmmm.gif[/img]
HAr knappt tid att kolla HPC pga alla läxor, o då är det minst 4 år kvar av denna skolan. shiiiiiiiait... nån annan som gett upp hela sin fritid och liv för studierna? som en kompis till mej som satt inlåst 3 månader på sitt rum och jobbade 8-22 varje dag med sin uppsats....<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja det låter som ett roligt liv... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/hmmm.gif[/img]
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Öh.. Har inte gjort en enda läxa hemma under mina två år i gymnasiet än så länge [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Simon Aunér
F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
-
EcciBaka
- Kontakt:
xenomorph: Tja i gymnasiet gjorde jag inte heller nåt [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] nu de här senaste 3 veckorna på högskolan har jag gjort mer läxor än vad gjort hela grundskolan och gymnasiet tillsammans!
------------------------
------------------------
------------------------
kände precis lika dant när jag började på lth förra året... förhoppningsvis så kommer man väl inte i det med tiden och kommer på nya sätt att få tid över för det håller inte i längden att plugga så mycket
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
<!--QuoteBegin-EcciBaka+19 Aug 2004, 15:24:22--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 19 Aug 2004, 15:24:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nån som under sin studietid kännt att ni till fullo förstått var det här med one night stands kommer ifrån? dvs. efter den trevliga akten så drar man på sig byxorna o säger: Stick, jag hinner inte, måste läsa läxor! hehe.. eller nåt sånt..
Tjena! Jag har börjat mitt tredje och sista år på en maskiningenjörsutbildning. Mitt första år var rätt hektiskt, när alla mattekurserna gick. Andra året gick mycket smidigare, och hoppas det blir ännu lugnare detta sista år. Och sedan gäller det ju hela tiden att prioritera. Vill man ha högsta betyg i alla ämnen så visst får man plugga hårt. Men jag tvivlar på att det är värt arbetsinsatsen, om man nu inte är ordentligt smart från början och inte behöver plugga då förstås. När man väl hamnar ute i det verkliga livet och ska söka jobb är det ju så mycket annat som spelar in före betygen, förutsatt att man har klarat av utbildningen vill säga. Vad som däremot tär hårt på mig är ekonomin. Speciellt på somrarna. Men det är ju snart slut nu så...
Lycka till!
Tjena! Jag har börjat mitt tredje och sista år på en maskiningenjörsutbildning. Mitt första år var rätt hektiskt, när alla mattekurserna gick. Andra året gick mycket smidigare, och hoppas det blir ännu lugnare detta sista år. Och sedan gäller det ju hela tiden att prioritera. Vill man ha högsta betyg i alla ämnen så visst får man plugga hårt. Men jag tvivlar på att det är värt arbetsinsatsen, om man nu inte är ordentligt smart från början och inte behöver plugga då förstås. När man väl hamnar ute i det verkliga livet och ska söka jobb är det ju så mycket annat som spelar in före betygen, förutsatt att man har klarat av utbildningen vill säga. Vad som däremot tär hårt på mig är ekonomin. Speciellt på somrarna. Men det är ju snart slut nu så...
Lycka till!
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Första året på universitet/högskola brukar vara det jobbigaste. Man har inte riktigt hittat rätt tempo, och det mesta är nytt och lite ovant. I början pluggade jag frenetiskt 2-3 veckor innan en tenta, medan de sista åren så fick det ofta räcka med en vecka (eller mindre). Dock med lika bra resultat.
Det viktigaste jag lärde mig var att hänga med på föreläsningarna. Se till att du för bra anteckningar som du kan läsa efteråt. Att snabbt ögna igenom anteckningarna på kvällen efter föreläsningen gör att kunskaperna sätter sig mycket bättre. Ett annat tips kan vara att föra anteckningar på punktform, som du sedan renskriver efteråt. Funkar kanon! Resulterade i 1 omtenta på 5år för mig.. Så man får väl vara nöjd..
Det viktigaste jag lärde mig var att hänga med på föreläsningarna. Se till att du för bra anteckningar som du kan läsa efteråt. Att snabbt ögna igenom anteckningarna på kvällen efter föreläsningen gör att kunskaperna sätter sig mycket bättre. Ett annat tips kan vara att föra anteckningar på punktform, som du sedan renskriver efteråt. Funkar kanon! Resulterade i 1 omtenta på 5år för mig.. Så man får väl vara nöjd..
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Har inte gjort en läxa på 5 år. Börjar 3:an nu, och har HELT okej betyg ändå [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
<span style='color:red'>Civic 1200 75:a</span> - Fullt spinn på tolvpuckar :)
<span style='color:green'>|..|(Ò_ó)..|.</span> Fredric Dackmar.
<span style='color:green'>|..|(Ò_ó)..|.</span> Fredric Dackmar.
-
EcciBaka
- Kontakt:
Acke: Gymnasiet då lr [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] håller inte på högskolan.
Jo matte som fan nu sen kommer vi börja med mer tekniska ämnen som automation och elteknik o sånt. antar att det kommer flyta på bättre då. men man kommer inte klara det utan matten.
Torre: Bara 3 årig? Min linje är minst 4 årig och jag kommer antagligen måsta gå 5 år! Har inte elutbildning från tidigare så jag måste ha 12 månader inriktad praktik utanför skoltid före jag får examen. Det värsta är att det inte är säkert att man får betalt så jag fasar för somrarna.
Jo matte som fan nu sen kommer vi börja med mer tekniska ämnen som automation och elteknik o sånt. antar att det kommer flyta på bättre då. men man kommer inte klara det utan matten.
Torre: Bara 3 årig? Min linje är minst 4 årig och jag kommer antagligen måsta gå 5 år! Har inte elutbildning från tidigare så jag måste ha 12 månader inriktad praktik utanför skoltid före jag får examen. Det värsta är att det inte är säkert att man får betalt så jag fasar för somrarna.
------------------------
------------------------
------------------------
<!--QuoteBegin-EcciBaka+19 Aug 2004, 19:48:05--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 19 Aug 2004, 19:48:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Torre: Bara 3 årig? Min linje är minst 4 årig och jag kommer antagligen måsta gå 5 år! Har inte elutbildning från tidigare så jag måste ha 12 månader inriktad praktik utanför skoltid före jag får examen. Det värsta är att det inte är säkert att man får betalt så jag fasar för somrarna.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag läser till högskoleingenjär. Om jag vill kan jag läsa till magisterexamen 1,5 år men jag ser det så här. Inom en viss tidsrymd har de flesta 40-talister gått i pension. Då kommer företagen ha stor brist på ingenjörer. Man kommer alltså kunna få samma jobb ändå utan magisterexamen. Alltså har man läst och tagit lån för 1,5år i onödan. Då tar jag hellre ett lagerjobb eller dylikt i väntan på att det perfekta jobbet ska bli ledigt.
Kommer du inte få varken bidrag eller studielån? Utan bidrag eller lån hade jag inte stannat en sekund till på högskolan. Man måste ju leva lite också. Även om inte pengar är allt så tar jag mycket hellre ett skitjobb och tjänar pengar än pluggar 5år utan att få ett öre. Men det är ju jag det.
Lycka till med utbildningen!
Jag läser till högskoleingenjär. Om jag vill kan jag läsa till magisterexamen 1,5 år men jag ser det så här. Inom en viss tidsrymd har de flesta 40-talister gått i pension. Då kommer företagen ha stor brist på ingenjörer. Man kommer alltså kunna få samma jobb ändå utan magisterexamen. Alltså har man läst och tagit lån för 1,5år i onödan. Då tar jag hellre ett lagerjobb eller dylikt i väntan på att det perfekta jobbet ska bli ledigt.
Kommer du inte få varken bidrag eller studielån? Utan bidrag eller lån hade jag inte stannat en sekund till på högskolan. Man måste ju leva lite också. Även om inte pengar är allt så tar jag mycket hellre ett skitjobb och tjänar pengar än pluggar 5år utan att få ett öre. Men det är ju jag det.
Lycka till med utbildningen!
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
håller nog inte med dig torre
läser man jobbannonser och jag har även pratat med mina partners och kunder så kräver man i stort sett 75% VG på dina högskole betyg....mycket för att sålla, men det finns mycket folk med bra kompetens idag.
och jag skulle nog inte räkna stenhårt med drömjobbet bara för att morsan o farsan gå i pension ('är 40 talister)
därför kör jag 5 år i sverige och min MBA tar jag utomlands...då först kan jag börja sträva efter drömjobbet.....
läser man jobbannonser och jag har även pratat med mina partners och kunder så kräver man i stort sett 75% VG på dina högskole betyg....mycket för att sålla, men det finns mycket folk med bra kompetens idag.
och jag skulle nog inte räkna stenhårt med drömjobbet bara för att morsan o farsan gå i pension ('är 40 talister)
därför kör jag 5 år i sverige och min MBA tar jag utomlands...då först kan jag börja sträva efter drömjobbet.....
Marcus Hansebo
-
EcciBaka
- Kontakt:
Jepp det är ingenjörsbrist, speciellt på automatiksidan. men torre. Jag kan inte gå färre år än 4.. går inte... sen EFTER de 4 åren kan jag diplomera mej o allt sånt. men min linje är 4 år och det jag blir är Ingenjör YH med inrikting på Automatik.
JAg får studiestöd, och får ta lån... men lån väntar jag med så mycket som möjligt. men kommer måsta ta lån har trots allt; Egen lägenhet, sommarstuga, bil, husdjur o sånt som kostar pengar.
JAg får studiestöd, och får ta lån... men lån väntar jag med så mycket som möjligt. men kommer måsta ta lån har trots allt; Egen lägenhet, sommarstuga, bil, husdjur o sånt som kostar pengar.
------------------------
------------------------
------------------------
<!--QuoteBegin-EcciBaka+22 Aug 2004, 00:21:53--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 22 Aug 2004, 00:21:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jepp det är ingenjörsbrist, speciellt på automatiksidan. men torre. Jag kan inte gå färre år än 4.. går inte... sen EFTER de 4 åren kan jag diplomera mej o allt sånt. men min linje är 4 år och det jag blir är Ingenjör YH med inrikting på Automatik.
JAg får studiestöd, och får ta lån... men lån väntar jag med så mycket som möjligt. men kommer måsta ta lån har trots allt; Egen lägenhet, sommarstuga, bil, husdjur o sånt som kostar pengar.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag förstår om du ska gå fem år. Om det är vad utbildningen kräver så är det väl inte så mycket man kan göra. Men jag som har möjlighet att välja tror inte att de extra 60p kommer ge mig så mycket i slutändan.
Tur att du har möjlighet till lån. Självklart kan man dra ut på det så länge som möjligt, men frågan är om det är värt det? Om man är optimist och förutsätter att man får ett jobb efter skolan, och det måste man ju göra annars skulle man väl inte börjat, så är det ju inte så farligt att betala tillbaka. Det är ju trots allt nu man ska leva, innan barn och hus och allt vad det är. Men försök stoppa undan lite pengar ändå, för somrarna suger fett...
JAg får studiestöd, och får ta lån... men lån väntar jag med så mycket som möjligt. men kommer måsta ta lån har trots allt; Egen lägenhet, sommarstuga, bil, husdjur o sånt som kostar pengar.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag förstår om du ska gå fem år. Om det är vad utbildningen kräver så är det väl inte så mycket man kan göra. Men jag som har möjlighet att välja tror inte att de extra 60p kommer ge mig så mycket i slutändan.
Tur att du har möjlighet till lån. Självklart kan man dra ut på det så länge som möjligt, men frågan är om det är värt det? Om man är optimist och förutsätter att man får ett jobb efter skolan, och det måste man ju göra annars skulle man väl inte börjat, så är det ju inte så farligt att betala tillbaka. Det är ju trots allt nu man ska leva, innan barn och hus och allt vad det är. Men försök stoppa undan lite pengar ändå, för somrarna suger fett...
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
-
EcciBaka
- Kontakt:
Skumt, jag menade alltså att om jag inte går de där 4 åren så får jag inga papper alls. bara en avbruten utbildning... det var det som var lite skumt i mina öron
Har inga pengar att stoppa undan, min buffert är slut för ett tag sen, men jag bor rätt billigt iom att jag äger lägenheten... sommarstugan hyr jag ut på sommarn men det går till renoveringen av stora huset [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img] bilen.. tja, står mycket stilla...
argh, o inte har jag tid att extraknäcka heller.
Har inga pengar att stoppa undan, min buffert är slut för ett tag sen, men jag bor rätt billigt iom att jag äger lägenheten... sommarstugan hyr jag ut på sommarn men det går till renoveringen av stora huset [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img] bilen.. tja, står mycket stilla...
argh, o inte har jag tid att extraknäcka heller.
------------------------
------------------------
------------------------