<a href="http://www.barnfonden.se/ansok.asp" target="_blank">http://www.barnfonden.se/ansok.asp</a>
Hjälp ett barn i världen att få kunna gå i skolan osv.
Kostar 180:- i månaden. Det har alla råd med, det handlar bara om att prioritera.
Bli fadder till ett barn
<!--QuoteBegin-_fredde_+28 Aug 2004, 15:37:33--><div class='quotetop'>QUOTE(_fredde_ 4 28 Aug 2004, 15:37:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><a href="http://www.barnfonden.se/ansok.asp" target="_blank">http://www.barnfonden.se/ansok.asp</a>
Kostar 180:- i månaden. Det har alla råd med, det handlar bara om att prioritera.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Frågan är om pengarna hamnar i rätt händer bara, och om dom nu gör det hur stor del av summan som försvinner på "vägen" innan barnet kan dra nytta av dom.
Är kritisk till det där.
Kostar 180:- i månaden. Det har alla råd med, det handlar bara om att prioritera.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Frågan är om pengarna hamnar i rätt händer bara, och om dom nu gör det hur stor del av summan som försvinner på "vägen" innan barnet kan dra nytta av dom.
Är kritisk till det där.
Kenny Refhagen #1215
Honda S2000 -05 Hardtop
Umeå
Honda S2000 -05 Hardtop
Umeå
50,1% måste gå till barnen.. lag på det.
Och resten kan dom ta utan vidare.. sen kan man undra om dom inte kan ha typ 20 firmor o bara flytta vidare pengarna och voila av dina 180:- är det kvar 2:-
Och resten kan dom ta utan vidare.. sen kan man undra om dom inte kan ha typ 20 firmor o bara flytta vidare pengarna och voila av dina 180:- är det kvar 2:-
/Thomas Bergqvist NÖJDA NU????????????
Fler regler?
[i]du kan ju kika själv typ <a href='http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=52' target='_blank'>här</a>
[/i] /crew
Fler regler?
[i]du kan ju kika själv typ <a href='http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=52' target='_blank'>här</a>
[/i] /crew
Lite info saxat från deras hemsida..
tycker det verkar vara ett humant sätt att spendera pengarna.
dock är jag för snål och självisk för att göra det själv just nu.
Hur vet jag att mina pengar kommer fram?
Barnfondens 90-konton
Barnfonden har två 90-konton som kontrolleras av SFI (Stiftelsen för Insamlingskontroll). Av månadsbidraget går en mindre del till administrations- och insamlingskostnader. Resterande överförs varje månad till fadderbarnets projekt. Extra gåvor går oavkortade till barnet och familjen. De senaste åren har Barnfonden överfört drygt 85 procent av insamlade medel till hjälparbetet.
Våra räkenskaper kontrolleras av en auktoriserad revisor (Lindebergs Grant Thornton i Malmö).
Kontroll på fältet av mottagna bidrag
Bidragen överförs till mottagarländerna i mitten av varje månad. Bidragen går via bankkonton till det projekt som förmedlar stödet till barnet och familjen. Det finns noggranna regler för hur uttagen får ske från dessa bankkonton. Projektens räkenskaper kontrolleras varje månad av finansavdelningen vid projektlandets huvudkontor. Dessutom besöker controllers från finansavdelningen projekten med jämna mellanrum och kontrollerar genom besök hos slumpvis utvalda familjer att familjen mottagit den hjälp som finns angiven i barnets journal vid projektkontoret. Revisorer från Danmark och USA besöker projektländerna och kontrollerar att pengarna har använts till avsedda syften. Även dessa revisorer gör stickprovskontroller hos enskilda familjer. Om pengarna använts felaktigt upptäcks detta snabbt genom de kontrollsystem som finns.
Ditt stöd går till barnet och familjen
Månadsbidraget tillgodoser främst barnets hälso- och sjukvård, skolgång, mat och näringstillskott om det behövs. Vanligtvis får även fadderbarnens syskon del av detta stöd. Föräldrarna får ofta undervisning i näringslära och hygien samt får stöd att starta inkomstgenererande verksamheter. Om det blir pengar över används dessa för att bygga t ex skolor och kliniker som gynnar utvecklingen i området.
Du kan följa resultatet av din insats
En gång om året får du en skriftlig rapport från projektet som redogör för ditt fadderbarns utveckling. Ett annat sätt att hålla sig informerad är naturligtvis att brevväxla direkt med fadderbarnet.
tycker det verkar vara ett humant sätt att spendera pengarna.
dock är jag för snål och självisk för att göra det själv just nu.
Hur vet jag att mina pengar kommer fram?
Barnfondens 90-konton
Barnfonden har två 90-konton som kontrolleras av SFI (Stiftelsen för Insamlingskontroll). Av månadsbidraget går en mindre del till administrations- och insamlingskostnader. Resterande överförs varje månad till fadderbarnets projekt. Extra gåvor går oavkortade till barnet och familjen. De senaste åren har Barnfonden överfört drygt 85 procent av insamlade medel till hjälparbetet.
Våra räkenskaper kontrolleras av en auktoriserad revisor (Lindebergs Grant Thornton i Malmö).
Kontroll på fältet av mottagna bidrag
Bidragen överförs till mottagarländerna i mitten av varje månad. Bidragen går via bankkonton till det projekt som förmedlar stödet till barnet och familjen. Det finns noggranna regler för hur uttagen får ske från dessa bankkonton. Projektens räkenskaper kontrolleras varje månad av finansavdelningen vid projektlandets huvudkontor. Dessutom besöker controllers från finansavdelningen projekten med jämna mellanrum och kontrollerar genom besök hos slumpvis utvalda familjer att familjen mottagit den hjälp som finns angiven i barnets journal vid projektkontoret. Revisorer från Danmark och USA besöker projektländerna och kontrollerar att pengarna har använts till avsedda syften. Även dessa revisorer gör stickprovskontroller hos enskilda familjer. Om pengarna använts felaktigt upptäcks detta snabbt genom de kontrollsystem som finns.
Ditt stöd går till barnet och familjen
Månadsbidraget tillgodoser främst barnets hälso- och sjukvård, skolgång, mat och näringstillskott om det behövs. Vanligtvis får även fadderbarnens syskon del av detta stöd. Föräldrarna får ofta undervisning i näringslära och hygien samt får stöd att starta inkomstgenererande verksamheter. Om det blir pengar över används dessa för att bygga t ex skolor och kliniker som gynnar utvecklingen i området.
Du kan följa resultatet av din insats
En gång om året får du en skriftlig rapport från projektet som redogör för ditt fadderbarns utveckling. Ett annat sätt att hålla sig informerad är naturligtvis att brevväxla direkt med fadderbarnet.
Kenny Elg
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Syrran har varit fadder åt Teresa från Colombia i massa år, hon får ett brev med en bild på Teresa och ibland hennes familj samt ett brev från Teresa där hon skriver och berättar om olika saker och bl.a om vad pengarna min syster betalar har gått till....t.ex kläder osv.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
är också väldigt skeptisk till sånt.
det enda sättet att vara helt säker på att pengarna kommer fram
är att man själv åker till landet och lämnar över pengarna personligen.
mvh// ilari
det enda sättet att vara helt säker på att pengarna kommer fram
är att man själv åker till landet och lämnar över pengarna personligen.
mvh// ilari
Ilari Silander
Fagersta
"Finns det luft, bränsle och gnista?
Då ska det för fasen fungera!!"
Fagersta
"Finns det luft, bränsle och gnista?
Då ska det för fasen fungera!!"
Är också fadder...
Även om barnen endast får hälften av vad man skänker så får de i alla fall pengar.
Jag är av den åsikten att mitt fadderbarn i så fall höjer sin levnadsstandard mer för 90:- än vad min sänks för 180:-.
Sen tror jag inte att alla hjälporganisationer är onda. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
Även om barnen endast får hälften av vad man skänker så får de i alla fall pengar.
Jag är av den åsikten att mitt fadderbarn i så fall höjer sin levnadsstandard mer för 90:- än vad min sänks för 180:-.
Sen tror jag inte att alla hjälporganisationer är onda. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*