Straff i sverige

För Topics som ej är motorrelaterade
Krister

Hur kan man tänka sig att man som brottsoffer skulle kunna känna sig kompenserad och inte skrattad i ansiktet av sveriges rättssystem?

*Barnen till Anna Lindh fick 50.000:- var för att deras mamma blev mördad på NK.

*En polis som tagit dopningspreparat i tjänsten för att han varit med om en beskjutning och därmed känt att han inte klarat av tjänsten på det vis han velat får 25.000:- i böter men får behålla tjänsten.

Jag har ingenting emot att polisen får behålla tjänsten då han hamnat i detta drogmissbruk pga tjänsten och brist på uppföljning av det som hänt. Att han fått 25.000:- i böter kanske till och med är lite magstarkt men visst, det är en bra näsknäpp så att han inser att det var otroligt fel men jag hoppas också att han får den hjälp han behöver.

Vad det gäller skadestånden som Anna Lindhs två barn får är så otroligt löjliga att jag skulle ta de som ett hån istället för skadestånd.

Sorry om jag tar upp en fråga som kanske är jobbig för vissa men som många andra här så ville jag bara skriva av mig lite...
Orsaken till denna topic... <a href="http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 61,00.html" target="_blank">http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 00.html</a>
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

Skadestånden är löjliga. sverige är kriminellas paradis. finns inga hårda straff.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
andno

Nu kvittar det ju hur mycket skadestånd som rätten beviljar. Tattaren (inte han) har ju inga pengar ändå så då blir det inga därifrån. Ska dom ha ut dessa pengar så får de (Annas försäkringar) ha det från ett försäkringsbolag eller från allmänna rättsskyddet.

Förmodligen var Anna bra försäkrad så därifrån lär det trilla ut mycket pengar för att de mist en förälder. Sen så skulle man tro att eftersom Anna var minister/riksdagsman så lär det komma någon typ av ersättning/livränta från skattebetalarna också.

Tattaren är inlåst resten av sitt liv och hårdare kan ingen dömas i Sverige (tyvärr). Barnen har mist sin mor, en man har mist sin fru, släkt och vänner har mist Anna, Sverige har mist sin utrikesminister (och förmodligen framtida statsminister), ...

Listan kan göras längre men Anna kommer aldrig tillbaks! Vad är ett liv värt?
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Krister

Andno: Sure, han kan inte betala... men om du frågar mig skall den som begår ett brott där skadestånd ställs ut bli återbetalningsskyldig och få betala av allt resten av livet. Skadar man folk skall det kännas hos en själv också!

Kör:
esset
Namn: Johan Strömqvist
Kontakt:

Sverige och rättsystem är två saker som inte går ihop.
Lite som 1+1=3 eller nått.
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
andno

Skadeståndet betalas ut av Annas f-bolag som sedan kräver Tattaren på pengarna resten av hans liv. Skulle han mot förmodan släppas ut och börja jobba eller om han mer troligt skulle ärva pengar eller värdesaker så utmäter kronofogden detta till f-bolaget.

Beloppen är löjligt låga, det håller jag med om!
Senast redigerad av andno den 6 september 2004, 00:30, redigerad totalt 1 gånger.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Krister

100.000:- kan han jobba ihop på två år utan större bekymmer... gissa om det är skrämmande...

Kör:
esset
Namn: Johan Strömqvist
Kontakt:

100 000:- kan han ju jobba ihop på ett år med en lön på 20000:-
Men det lär han ju inte få, hehe, men ändå liksom.
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
boltis
Kontakt:

Låter snuskigt lite med 50 loppor. En polare till mig fick dryga 100.000 i skadestånd (med reservation för exakt belopp) då han blev svårt knivhuggen. O han klarade ändå livhanken!
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
Mange

Dom dåliga skadestånden retar mig inte alls jämfört med dom otroligt löjliga straff längderna som finns i sverige...
Att ens ha nått som heter "livstid" som inte e livstid e ju bara skrattretande..
M.vh
[b]Magnus Hermansson[/b]
Team GBG
Medlem #820
[i]Kör numera A3 1.8T Ambition 2001[/i]
M-G

hade det varit massa miljonbelopp hade folkbara sprungit runder och stämmt varandra hela tiden, som i usa,
stämmer grannen för man voltar på ett bananskal när man ska in och pippa hans fruga,
yeah mr you get 1 billion dollars for that..

dock skulle vell hennes barn haft lite mer cash dock..
Michael Grönberg
Helsingborg

R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
Krister

M-G: Sure, jag vill inte heller se ett samhälle där man kan stämma varandra hur som helst. Men samtidigt vill jag inte se ett samhälle som premierar kriminalitet vilket jag tycker sverige mer o mer gör... tyvärr.

Kör:
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

I sverige är man skurken oavsett... bara man har det bättre ställt än förövaren.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
MoGGeCTR

Jo ... hörrde tom att saddam hade som önskemål att sitt av sitt straff i Sverige.. hur sjukt e d på en skala...
[b]SAAB 9-3 Cab Nordic Individual[/b]

[b]Tidigare bilar: Svart Civic type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> 2003
Cosmic gray Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> 2004[/b]
Vicke

Sveriges rättsystem har väl aldrig funkat egentligen?! Iaf inte som det borde.. Precis som du skrev Krister: LIVSTID ska vara just det.. Och inget annat som det är i dagens läge.. Har vi i samhället tur så sitter de av 2/3 av sitt livstidsstraff. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]

Finns mkt i detta land som är så F U så det är sanslöst nästan.. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
A Girl With A Need For Speed

Viveka Lundbom

Tojta Camry -89 (skruttig som få) ;-)
SAAB 9000 turbo -88 (nästan utan rost, kanonfin)(borta)
Ford Eskrot -95 (löst)
Honda Crx -89 (såld)
Corrado G60 -89 (bortbytt)
Krister

Tackar Vicke, men jag skrev inte att livstid inte är livstid... men jag håller med. Samtidigt så vet jag att det skulle kosta oss rätt mycket. Finns väldigt mycket i krimvården som inte funkar som den skall heller. Tanken med vår krimvård är att personerna skall bli rehabiliterade och komma ut som samhällsanpassade individer... men som många av er vet så funkar det inte riktigt sååå himla bra. Visst, det finns de som faktiskt klarar av det men det är svårt.... vad jag har förstått.

Men var drar man gränsen? När kan man anse att en person inte är värd att komma ut i samhället igen? När han en person sonat det brott den har begått? Hur många chanser skall man ge en person? Om vi inför livstids fängelse, vilka skall det appliceras på? För vissa kanske skall ha 30 år istället... men vill vi då ha ut dem efter 30 år på kåken? Hur mycket pengar skall läggas på krimvård? För i ärlighetens namn så kostar det mer att ha kriminella inlåsta än det gör att ha dem ute i friheten. (självklart borträknat seriemördare som kommer mörda igen)

Finns så många frågor man måste ta ställning till innan man bara säger att livstid skall gälla i livstid och thats it.

Kör:
Lennart Mäkinen

Det finns bara ett sätt att vara säker på att slippa återfallsförbrytare och i vissa fall vore det rätt och riktigt.
Jag och mina syskon fick inte en spänn i skadestånd när min pappa blev "dräpt". Inte hade pengar hjälpt en då, men det hade känts bättre om man vetat att den skyldige hade fått ett riktigt straff och inte var ute efter några få år. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... nnoyed.gif[/img]
Lennart Mäkinen, Bromma
Kör tysk komfortvagn
Krister

Lennart: Håller med dig där... att i vissa fall så finns det bara ett enda straff som är tillräckligt. Men samtidigt så skulle det vara lite läskigt om vi dömer en oskyldig man/kvinna till döden... men japps, jag är inte främmande för dödsstraff...
För i ärlighetens namn, den som begår så pass grova brott och gärna gör de igen har försakat sin rätt i samhället. Men det är vad jag anser och står för.

Kör:
Vicke

Ok Krister.. Men jag tycker att det ska vara så.. För kan du med berått mod begå mord eller dylikt så ska man inte komma ut efter 2/3. Jag vet mkt väl att det inte är mkt som funkar inom Kriminalvården, det som saknas är både resurser och personal.

Många får inte heller chansen att visa att de HAR bättrat sig heller, där är vi som medborgare dåliga på att låta dem bevisa det. Givetvis är det svårt för dem att komma ut i samhället som fortfarande har skygglappar på sig och vägrar ge dem chansen. Men det är iaf en skyldighet (??) vi har att låta dem försöka visa det. Eller har jag helt fel??

Enligt min högst personliga åsikt anser jag att person kan få komma ut när de VERKLIGEN ångrar det brott de begått, inte innan dess. Dock inte innan deras strafftid gått ut..

Antalet chanser är jag för kluven att uttala mig om då jag har extremt dåliga, samt personliga, erfarenheter av just det..

Kommer från en barndom som skulle få de flesta här inne att höja på både ena och andra ögonbrynet. Har sett, hört, varit med om det mesta och önskar verkligen ingen annan detta helvete.. Är inget JAG gjort, men då det var min mamma så vet jag att varken socialförvaltning, polis eller annan myndighet egentligen bryr sig om hur illa det kan gå för barn i ett missbrukarhem.. Kanske fel att debattera detta i denna tråd. Och isåfall ber jag om ursäkt Krister.. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]

Viveka Lundbom

Ford Eskrot -95 (löst)
Honda Crx -89 (såld)
Krister

Vicke, finns inga fel eller rätt i mina diskussionstrådar... jag skriver av mig och diskuterar gärna... sån är jag.

Om nån annan tar illa vid sig av trådar av denna kaliber så säg till så lägger jag ner. Men jag anser att det är viktigt att öppna ögonen på folk som springer runt o tror att vi lever i ett land där allt är bra... bättre att belysa saker så man får ta del av fakta och andras åsiktstagande och sedan därifrån bli nyfiken på hur det ligger till och bilda sin egen åsikt.

Kör:
Krister

Bara ett exempel i mängden på hur det ligger till...

<a href="http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 05,00.html" target="_blank">http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 00.html</a>

Ett fängelse skall vara så pass vedervärdigt att man VERKLIGEN INTE vill hamna där... men det kanske bara är jag som anser att det skall vara så.
Senast redigerad av Krister den 7 september 2004, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.

Kör:
Vicke

Vad ska man säga??? Efter att ha läst den artikeln blir jag mest bara förbannad.. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]

Vilken "normal" människa kan ens tänka tanken på att göra någon så djävla illa??? Och hur blåst får man bli?? "Jag ville hamna i fängelse"... F´låt, men då är det absolut något som saknas i den killens hjärna.. Om det nu är hjärnceller eller vett låter jag vara osagt.. Kan inte heller låta bli att tycka synd om killen, om det nu stämmer att han var så ensam som de säger.. Inte för att det är en ursäkt för att hugga ner en annan person så besinningslöst, men iaf.. *suck*

Jag tycker oxå att det är bättre att låta folk veta vad man har själv råkat ut för än att bara läsa i tidningen, det blir på ett sätt mer "personligt" då de får läsa det på ett forum där man "känner" varann lite mer..

Jag personligen har inte nog inte tagit direkt skada av min uppväxt, tvärtom. Den har gjort mig mkt starkare och till den person jag är idag. Har fortfarande kompisar/vänner/bekanta som använder narkotika men de vet vad jag anser om det och de har frågat en gång och jag har sagt nej. Då vet de att de inte behöver fråga igen. Om de sen bestämmer sig för att förstöra sina liv är deras egna ansvar.

Viveka Lundbom

Ford Eskrot -95 (löst)
Honda Crx -89 (såld)
Krister

Och verkligheten fortsätter att chocka...

<a href="http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 10,00.html" target="_blank">http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 00.html</a>

Förstår inte varför man står o spottar på ambulanspersonal när de kommer för att hjälpa.

Sen tycker jag det verkar som att mycket av problemen där är att man inte lyssnar på varandra utan alla vill prova sina lösningar och då blir det krock. Klart som f-n att det inte bor några svenskar där, för vem vill bo där... de som redan bor där tycks ju inte få några möjligheter att flytta någon annanstans även om de vill. En svensk blir nog inte ens tillfrågad om de kommer från Rosengård när de vill ha lägenhet.
Nej, alldeles för många skygglappar i vårt samhälle skulle jag vilja påstå.

Kör:
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

<!--QuoteBegin-Krister+8 Sep 2004, 11:02:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 8 Sep 2004, 11:02:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Och verkligheten fortsätter att chocka...

<a href="http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 10,00.html" target="_blank">http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 00.html</a>

Förstår inte varför man står o spottar på ambulanspersonal när de kommer för att hjälpa.

Sen tycker jag det verkar som att mycket av problemen där är att man inte lyssnar på varandra utan alla vill prova sina lösningar och då blir det krock. Klart som f-n att det inte bor några svenskar där, för vem vill bo där... de som redan bor där tycks ju inte få några möjligheter att flytta någon annanstans även om de vill. En svensk blir nog inte ens tillfrågad om de kommer från Rosengård när de vill ha lägenhet.
Nej, alldeles för många skygglappar i vårt samhälle skulle jag vilja påstå.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tycker det är förmycket skit nu där! En kollega i malmö blev överfallen för några helger sen då han låser Citygross. Dom kastade stora gatustenar på bilen o.s.v.

Alltså vafan är det med dom?

Tycker regeringen bör gå in och lösa upp hela rosengård. Flytta människor till olika delar i landet och hoppas på det bästa.
Har dom ingen uppfrostran där? Vad håller föräldrarna på med?

Självklart är det synd om dom kommer ifrån krigsdrabbade länder. Men vi har ju tagit dem för att hjälpa dem, vi är inte deras fiender?
Stefan Karlsson
Krister

StiivN: Svårt att bara skylla på föräldrarna också... Finns så mycket olika faktorer som spelar roll... men kan ju säga det att barn oftast spenderar mer än dubbelt så lång tid med sina kompisar än med sina föräldrar... så gissa vilka som har mest dragningskraft...

Kör:
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

<!--QuoteBegin-Krister+8 Sep 2004, 16:59:54--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 8 Sep 2004, 16:59:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->StiivN: Svårt att bara skylla på föräldrarna också... Finns så mycket olika faktorer som spelar roll... men kan ju säga det att barn oftast spenderar mer än dubbelt så lång tid med sina kompisar än med sina föräldrar... så gissa vilka som har mest dragningskraft...<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Självklart kan man inte bara skylla på dom. Men dom verka inte bry sig vad som händer. Dom får ta tag i sina ungar och visa dem lite hyss.

Men regeringen borde faktiskt gå in och splittra upp område och flytta på folket där. Så dom kommer i svenska samhang och då kanske det kna bli bättre. Om inget görs nu lär det bara bli värre.
Stefan Karlsson
Krister

StiivN: Klart att föräldrarna bryr sig, men det är svårt när de känner sig vilse i livet. De har ingenting att hoppas för... de får ingen hjälp av systemet och de kan inte åka tillbaka till det land de kallar för hem heller. Klart att det blir knas.

Kör:
Skriv svar