Dator problem...
- gnagis
- Bil: Civic X
- Namn: Daniel Svensson
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Har kört datorn felfritt sen jag fick byta moderkort nu i 3 veckor typ... men nu börjar samma symptom igen! vilket gör att jag misstänker nått är totalt galet med min hårdvara !
skickar med en ljudfil recordad med micen mot datorn... efter ca 1.2sec hör ni ett ZIP ljud och det är då den tvärlåser allt i 0.5sec ca sen kommer igång igen... sen låter det så och låser igen efter ca 3sec (varierar alltid)
det konstiga är att det dessutom bara händer när jag spelar eller spelar upp film/flash....
(det är inte grafikkortet som låter eller är felet för samma händer med intärna grafikkortet)
någon som har en blekaste vad det kan vara?!
skickar med en ljudfil recordad med micen mot datorn... efter ca 1.2sec hör ni ett ZIP ljud och det är då den tvärlåser allt i 0.5sec ca sen kommer igång igen... sen låter det så och låser igen efter ca 3sec (varierar alltid)
det konstiga är att det dessutom bara händer när jag spelar eller spelar upp film/flash....
(det är inte grafikkortet som låter eller är felet för samma händer med intärna grafikkortet)
någon som har en blekaste vad det kan vara?!
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
har du ordentligt med kylning, kör något värmelogger program så kanske du kan se vad/när det låser sig.
vad kör du för moderkort ? vissa har problem med nordbryggan osv.
vad kör du för moderkort ? vissa har problem med nordbryggan osv.
Dennis Gullberg
Team Helsingborg
Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
Team Helsingborg
Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
- gnagis
- Kontakt:
har inget skal på den ens och den är nyrengjord och håller temp runt 30-40 grader på både cpu diskar och moderkort.
inga fläktar som krånglar.
felkod? hur ser jag detta?
moderkortet är ett fujutsisiemens (stava) och det sitter 2st sata diskar på med en 2.4ghz processor... 2st 512mb ram minnen.... testat koppla ur var för sig utan någon skilnad ((utöver processorn då
))
idag när jag starta datorn kom det upp att datorn återställts efter ett allvarligt fel ((men inget är bättre))
muspekaren hackar även till lite nu och då och processen SYSTEM blir loaded till typ 5% var 3e sec nu med
jag har scannat virus med 2 olika program och även spyware med 2 olika program utan något resultat.
inga fläktar som krånglar.
felkod? hur ser jag detta?
moderkortet är ett fujutsisiemens (stava) och det sitter 2st sata diskar på med en 2.4ghz processor... 2st 512mb ram minnen.... testat koppla ur var för sig utan någon skilnad ((utöver processorn då
idag när jag starta datorn kom det upp att datorn återställts efter ett allvarligt fel ((men inget är bättre))
muspekaren hackar även till lite nu och då och processen SYSTEM blir loaded till typ 5% var 3e sec nu med
jag har scannat virus med 2 olika program och även spyware med 2 olika program utan något resultat.
- gnagis
- Kontakt:
jag ser en röd lampa som lyser konstant på moderkortet och samma sak va på gamla moderkortet som jag bytte ut nyligen....
det lustiga är att på denna nya har det alltid lyst rött där men först nu efter 1 månad som det hänt något så att säga... som den börjat bete sig konstigt.
det lustiga är att på denna nya har det alltid lyst rött där men först nu efter 1 månad som det hänt något så att säga... som den börjat bete sig konstigt.
- gnagis
- Kontakt:
haha jadu... manualen är inte kvar och det är ett moderkort som är det märket som är hemdator igentligen om jag plockat från så ingen av delarna är vad dom var då
så suporten säger nog skyll dig själv typ inte vårat problem
-
Hamlet

- Bil: B18 CRX
- Namn: Daniel Lundberg
Hade det vart på gamla 9x tiden hade jag svurit på interrupt problem... men xp/vista skall kunna klara ut det själv.
För skojs skull kan du ju testa ta ur alla PCI kort (om du har några) och se om det släpper. Funkar det då så kan du kolla upp vilka PCI platser som delar IRQ med grafikkortet, brukar vara portarna närmast och längst bort från AGP/PCIe porten.
Sätt isf. PCI kort(en) i slottar som inte delar IRQ med grafiken.
För skojs skull kan du ju testa ta ur alla PCI kort (om du har några) och se om det släpper. Funkar det då så kan du kolla upp vilka PCI platser som delar IRQ med grafikkortet, brukar vara portarna närmast och längst bort från AGP/PCIe porten.
Sätt isf. PCI kort(en) i slottar som inte delar IRQ med grafiken.
Daniel Lundberg, medlem 1617, Älvängen
- gnagis
- Kontakt:
samma problem om jag bara har CPU och RAM minne (nytt 512 bara) och 1 gammal hårdisk som funkar på en annan dator
så nått är ju skumt... jag börjar fundera å om det är cpun som är trasig och misskalkulerar eller nått o skickar fel signaler eler nått sådant skumt?
så nått är ju skumt... jag börjar fundera å om det är cpun som är trasig och misskalkulerar eller nått o skickar fel signaler eler nått sådant skumt?
-
Hamlet

- Bil: B18 CRX
- Namn: Daniel Lundberg
Tveksamt... skulle möjligen kunna vara ramminnet men det är långsökt.
Om moderkakan är hel skulle jag mer satsa en peng på någon av dina drivrutiner, antagligen då till chipsettet, grafikkortet eller ljudet. Eftersom du provat med det inbyggda grafikkoret (btw, du har slagit av detta i bios när du kör med det andra va?) skulle jag nog testa slå av den inbyggda ljudkortet (antar att det är ett sådant) och testa sätta in ett PCI kort istället.
Om moderkakan är hel skulle jag mer satsa en peng på någon av dina drivrutiner, antagligen då till chipsettet, grafikkortet eller ljudet. Eftersom du provat med det inbyggda grafikkoret (btw, du har slagit av detta i bios när du kör med det andra va?) skulle jag nog testa slå av den inbyggda ljudkortet (antar att det är ett sådant) och testa sätta in ett PCI kort istället.
Daniel Lundberg, medlem 1617, Älvängen
-
Vtec_Lambo
- Bil: CR-V PHEV 2024
- Namn: Mathias Beijer
Kör du med ett trådlöst nätverkskort?
Honda CR-V PHEV
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Jag hade exakt samma problem, fast den låste sig något längre, och endast när jag spelade WoW 
En fix (drivrutin) för moderkortet löste problemet.
En fix (drivrutin) för moderkortet löste problemet.
- gnagis
- Kontakt:
nu har jag löst det lite i allafall
zip ljudet kom från grafikkortet... kvittade om jag uppdatera drivrutiner eller liknande antar att det är kasst (har några år på nacken)
hackande musen har något med inbyggda ljudkortet att göra... unloadar jag drivisarna för det så hackar inte datorn längre till och "system" processen slutar att belasta...
då kommer ju nästa fråga.. varför blir det så efter 3 veckors användande och det kvittar om jag kör in nya eller äldre drivrutiner på ljudkortet ger ingen skillnad :/
zip ljudet kom från grafikkortet... kvittade om jag uppdatera drivrutiner eller liknande antar att det är kasst (har några år på nacken)
hackande musen har något med inbyggda ljudkortet att göra... unloadar jag drivisarna för det så hackar inte datorn längre till och "system" processen slutar att belasta...
då kommer ju nästa fråga.. varför blir det så efter 3 veckors användande och det kvittar om jag kör in nya eller äldre drivrutiner på ljudkortet ger ingen skillnad :/