Turkiet -Alanya
- \/ision
- Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
- Namn: Calle Berletin
har beställt en resa till turkiet -Alanya i början på okt
nån som vart där och har lite tips på vad man inte får missa/ ska undvika
nån som vart där och har lite tips på vad man inte får missa/ ska undvika
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
vilket hotell ska du bo på?
Du ska gå längst marknaderna som finns hela kust sträckan, bäst är det i mitten av alanya närmare hamnen, finns mycke roliga saker o hitta
sen måste du besöka toppen av alanya, mur och fortet eller va man ska kalla de, längst upp, gå inte ta taxi eller buss sen kan ni gå ner för det är rätt brant och blir jobbigt även i okt med värmen. Där uppe kan man se hela hamn kusten o långt långt bort, bästa tiden är precis när solen är på väg ner och när den väl gått ner det är grymt nice! ta med lite mat o sätt er nånstans där uppe, en efes pilsen öl o njut!
ta de lugnt första dagarna i solen och andvänd mycke solkräm.. jag fick mig en läxa fast jag tåler rätt mycke sol
egentligen kan jag inte säga mycke mer för ni kommer säkert ha det supertrevligt, det finns alltid något o göra där!
handla inte ihjäl er första dagarna bara, gå bara runt o kolla, oftast blir de lite griniga när ni inte handlar men skit i de, många säljare kan ett par svenska ord och tänk på och inte säga idiot o såna fula ord till dom och förhandla inte mellan er om priser så säljarna hör för de förstår. säger dom 60 lite för ett par glasögon så säg 20 ytl, (turkiska lire, vet ej vad valutan står i nu men förra året va 20 ytl 100 kr precis typ) pruta oavsett vad o skäms inte för de, alla kläder kommer från istanbul dom tillverkas där
tänk även på att i princip krymper alla kläder en del redan första tvätten, så köp inget tight köp en storlek större, finns mycke fina t-shirtar o tröjor! kolla även igenom tyget och stygn o sånt så just de du ska köpa ser bra ut för ibland har dom jobbat övertid på kläderna och missat linjen eller stygnen haha. Många saker kan se äkta ut men det är inte äkta så skit i vad dom säger om att de e "orginal" du kan bara säga "I know this is made in istabul" så kommer dom säkert skratta o säga no.. no noo
säljarna kan vara lite jobbigt men bry er som sagt inte om de, sätt er inte ner o drick te för då kan dom gärna försöka vilja ha er där längre tid haha, så blir den kvällen förstörd.
kommer jag på andra saker så ska jag skriva ner de, jag e trött som fan
en positiv sak kan du göra, när du förhandlar med dom, o ska säga 20 lira, så säg "20 lire arkadas" de kommer dom säkert gilla, arkadas betyder kompis dom kör hårt med de
uttalar du det på stockholms dialekt så blir det rätt uttal, skånska aRRKadassh kommer dom inte fatta
hoppas ni får kul där och bli inte chockad när du får vatten i ögonen i havet, de e salt som fan! men de brukar gå över, börja med att köpa en luftmadrass, dom brukar blåsa upp den oxå dom har kompressor, så kan du glida runt på havet o sola o bada, betydligt skönare än ligga på solstolarna, har du inget hotell som ligger precis vid havet med privat strand så kommer ni få betala typ 3-6 lira för solstolar med parasoll varje gång ni ska sola o bada, varje hotell har överenskommelse med var strand del, dom e märkta med siffror och där får ni det billigare genom hotellet, man brukar få en lapp från hotellet som man ska visa dom som har hand om solplatsen. Tänk på inte ta med värdefulla saker till stranden, samma regler som i sv, man vill helst inte bli av med digitalkameran i början, eller alls
säg alltid "sa ol" varje gång du ska tacka, de betyder tack så mycke, de uppskattas och ni lär få bra service alltid, de lär ni ändå få men lite bättre
Du ska gå längst marknaderna som finns hela kust sträckan, bäst är det i mitten av alanya närmare hamnen, finns mycke roliga saker o hitta
ta de lugnt första dagarna i solen och andvänd mycke solkräm.. jag fick mig en läxa fast jag tåler rätt mycke sol
egentligen kan jag inte säga mycke mer för ni kommer säkert ha det supertrevligt, det finns alltid något o göra där!
handla inte ihjäl er första dagarna bara, gå bara runt o kolla, oftast blir de lite griniga när ni inte handlar men skit i de, många säljare kan ett par svenska ord och tänk på och inte säga idiot o såna fula ord till dom och förhandla inte mellan er om priser så säljarna hör för de förstår. säger dom 60 lite för ett par glasögon så säg 20 ytl, (turkiska lire, vet ej vad valutan står i nu men förra året va 20 ytl 100 kr precis typ) pruta oavsett vad o skäms inte för de, alla kläder kommer från istanbul dom tillverkas där
säljarna kan vara lite jobbigt men bry er som sagt inte om de, sätt er inte ner o drick te för då kan dom gärna försöka vilja ha er där längre tid haha, så blir den kvällen förstörd.
kommer jag på andra saker så ska jag skriva ner de, jag e trött som fan
en positiv sak kan du göra, när du förhandlar med dom, o ska säga 20 lira, så säg "20 lire arkadas" de kommer dom säkert gilla, arkadas betyder kompis dom kör hårt med de
hoppas ni får kul där och bli inte chockad när du får vatten i ögonen i havet, de e salt som fan! men de brukar gå över, börja med att köpa en luftmadrass, dom brukar blåsa upp den oxå dom har kompressor, så kan du glida runt på havet o sola o bada, betydligt skönare än ligga på solstolarna, har du inget hotell som ligger precis vid havet med privat strand så kommer ni få betala typ 3-6 lira för solstolar med parasoll varje gång ni ska sola o bada, varje hotell har överenskommelse med var strand del, dom e märkta med siffror och där får ni det billigare genom hotellet, man brukar få en lapp från hotellet som man ska visa dom som har hand om solplatsen. Tänk på inte ta med värdefulla saker till stranden, samma regler som i sv, man vill helst inte bli av med digitalkameran i början, eller alls
säg alltid "sa ol" varje gång du ska tacka, de betyder tack så mycke, de uppskattas och ni lär få bra service alltid, de lär ni ändå få men lite bättre
Senast redigerad av eko den 22 augusti 2009, 00:37, redigerad totalt 1 gånger.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Gå på Boat tripp och jeep safari men ge inte mer än 30 lira / person för de.
Om säljarna jävlas, säg "siktir"
Om säljarna jävlas, säg "siktir"
Only M Matters
- \/ision
vi kommer bo på blue star flower garden ca 700m till stranden
<a href="http://www.fritidsresor.se/resa/turkiet ... ommar-2010" target="_blank">http://www.fritidsresor.se/resa/turkiet ... ar-2010</a>
finns det nån mat/matställe man ska undvika? kan man äta kebaben där?
vad betyder sista ordet ni sa?
<a href="http://www.fritidsresor.se/resa/turkiet ... ommar-2010" target="_blank">http://www.fritidsresor.se/resa/turkiet ... ar-2010</a>
finns det nån mat/matställe man ska undvika? kan man äta kebaben där?
vad betyder sista ordet ni sa?
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
ahah
siktir betyder typ fuck you
(Jag inte rekommenderar )
Jag kommer ifrån Istanbul och jag kunde inte för klara som andra folk redan för klarat dej
Själv klart du får pruta men inte som han skrev om de sa 60 ytl du får säga 35.. Om du vill handla kläder du får handla ifrån istanbul men glöm inte det ska bli kosta mycket för dej åka till istanbul stanna där äta handla sen igen resa..Bästa köp från alanya..
Glöm inte dricka EFES PILSEN ÖL
Jag kommer ifrån Istanbul och jag kunde inte för klara som andra folk redan för klarat dej
Glöm inte dricka EFES PILSEN ÖL
Civic Esi 93
Civic Aerodeck 98 Såld
Civic Vti 92 - Såld
Civic Esi 92 - Såld
Civic 1.4is - Såld
Civic Esi 93 - Såld
Civic Aerodeck 98 Såld
Civic Vti 92 - Såld
Civic Esi 92 - Såld
Civic 1.4is - Såld
Civic Esi 93 - Såld
Burak, istanbula git demedim herife, birkere daha oku cunku yanlis anladin yazdiklarimi.
Ursäkta jag skrev på turkiska men Burak missförstod min text och jag förklara bara att jag aldrig sa att calle skulle åka till istanbul för att handla. Så tro inte jag skriver nått fult om er här inne
Calle: jag vet vart de ligger och du går raka vägen ner till stranden till kleopatra stranden, när du går de hållet kommer du se marknader, om du går raka vägen ner till standan o kommer ner till strandvägen så kommer där vara butiker längst hela sträckan, mitt i smeten har du marknaden och höger om dig har du strandpromenaden med marknader, vänster om dig kommer du komma in till stora alanya centrum, du kommer vara mitt i smeten, kanske lite långt från stranden men de blir ändå gött 700 m är inte långt
och bry dig inte om vad som sägs av vissa, du SKA pruta! när du oftast vänder dig och ska gå ut ur äffären så kommer dom gå efter dig när du kommit ut, gör dom inte de och du verkligen vill ha den saken du vill köpa så gå in och ge han några lire till, men du åker dit i slutet av turisksesongen och det är sista veckorna av försäljningens topp sen går det bara ner och då e dom betydligt mer desperata o sälja ut, pruta MINST hälften! och va fräck och gå även under hälften för annars kan du lika gärna köpa bättre kläder på jack&jones tex för liknande pengar om du ändå ska köpa kläder som inte kostar så mycke.
tänk inte för mycke bara åk dit och ha roligt, reseledarna kommer hjälpa dig med alla dina frågor.
Ja du kan äta kebaben men drick flaskvatten endast, du kommer få mer information på bussen på väg till alanya av reseledarna.
Jag vill oxå åka
kanske tar en sista minuten man vet aldrig
blev sugen på åka dit igen!
Ursäkta jag skrev på turkiska men Burak missförstod min text och jag förklara bara att jag aldrig sa att calle skulle åka till istanbul för att handla. Så tro inte jag skriver nått fult om er här inne
Calle: jag vet vart de ligger och du går raka vägen ner till stranden till kleopatra stranden, när du går de hållet kommer du se marknader, om du går raka vägen ner till standan o kommer ner till strandvägen så kommer där vara butiker längst hela sträckan, mitt i smeten har du marknaden och höger om dig har du strandpromenaden med marknader, vänster om dig kommer du komma in till stora alanya centrum, du kommer vara mitt i smeten, kanske lite långt från stranden men de blir ändå gött 700 m är inte långt
tänk inte för mycke bara åk dit och ha roligt, reseledarna kommer hjälpa dig med alla dina frågor.
Ja du kan äta kebaben men drick flaskvatten endast, du kommer få mer information på bussen på väg till alanya av reseledarna.
Jag vill oxå åka
Senast redigerad av eko den 23 augusti 2009, 00:48, redigerad totalt 1 gånger.
- \/ision
sammanfattningen är alltså PRUTA SOM ETT SVIN!! 
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
Ekrem: Varför har ni ingen kebabsås i erat land? Man beställer en döner eller durum så får man kebab i bröd med sallad, frågar man efter sås så får man ketchup och majonäs :blink2:
Käka på Bereket Kebab & fast food mitt i torget där alla krogarna är. Rätt bra mat och hyffsad billigt.
Efes Pilsner är gott, man får en sexpack 0,5Litare för ca 15lira dvs 75kr, men ute på krogen kostar en 33cl Efes plötsligt 10 lira st dvs 50kr. Snacka om blåsning.
Käka på Bereket Kebab & fast food mitt i torget där alla krogarna är. Rätt bra mat och hyffsad billigt.
Efes Pilsner är gott, man får en sexpack 0,5Litare för ca 15lira dvs 75kr, men ute på krogen kostar en 33cl Efes plötsligt 10 lira st dvs 50kr. Snacka om blåsning.
Only M Matters
YASH ; Finns inte sås för Döner i Turkiet. Föresten ni måste veta Kebab är inte som vi köper i Sverige. Det är döner bara kött. Men kebab är helt olika sak och finns många olika... Vi brukar äta döner med ketchup och majonäs.. Förstår ni ? 
Finns inte i Sverige Kebab..
Många olika kebab finns ;
Patlicanli tepsi kebabi

Orman Kebabi;

Beyti kebabi

Carlak kebabi

Sis kebab

Adana Sis kebabi

Ali Nazik kebabi

Jag hoppas flera st bilder hjälper ..
Finns inte i Sverige Kebab..
Många olika kebab finns ;
Patlicanli tepsi kebabi

Orman Kebabi;

Beyti kebabi

Carlak kebabi

Sis kebab

Adana Sis kebabi

Ali Nazik kebabi

Jag hoppas flera st bilder hjälper ..
Senast redigerad av bguzelsoy den 24 augusti 2009, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Civic Esi 93
Civic Aerodeck 98 Såld
Civic Vti 92 - Såld
Civic Esi 92 - Såld
Civic 1.4is - Såld
Civic Esi 93 - Såld
Civic Aerodeck 98 Såld
Civic Vti 92 - Såld
Civic Esi 92 - Såld
Civic 1.4is - Såld
Civic Esi 93 - Såld
ja det finns kebab i massor 
calle: precis, nästan
alltså vissa saker som klockor kan dom sätta ett överpris på för vissa turister e så dumma och betalar 500 kr för en falsk klocka som chromet släpper på efter några dagar, men känn efter först men börja med lägsta priset, säg inte lågt o gå lägre utan säg ett lågt pris direkt så han möter upp dig, och det priset han möter upp dig med kan du direkt dra av 30% på iaf så e du rätt på det. vet inte om jag skrev de där uppe men tjejen körde hårt med 20 till allt, vissa sa 80 hon sa 20, de som sa 100 sa hon 20, hon e så grym på förhandla
blir bra om jag ska köpa hus hon får sköta affären 
Yash: PRECIS!! jag störde mig som fan på det själv jag råka ut för samma sak men jag minns inte va stället hette men där fick man välja på menyn vilken sås man ville ha, fanns vitlök, majonäs, ketchup, stark tomatsås, givetvis tog jag stark tomatsås och vitlök
Grejen är att de flesta restaurangerna har vitlök och tomatsås men eftersom det inte är kebab standard så finns det inte som standard, man får be om de och då tror dom man vill ha ketchup eller majonäs, man måste säga rätt annars kan det bli helt fel, säger man not ketchup, more like sallads dressing but tomato and it should be little bit spicy så förstår dom lite bättre. det finns ett annat ord för den såsen vi e vana vid här men jag kommer inte på det just nu, däremot garlic sauce kan lätt bli cacik, de grekerna kallar tatziki, så man får förklara där oxå att vitlöksåsen inte ska innehålla gurka men de funkar lika bra då gurkan går som sallad
det är vi här som har nordisk kebab den passar bättre för skandinaviska magen
calle: precis, nästan
Yash: PRECIS!! jag störde mig som fan på det själv jag råka ut för samma sak men jag minns inte va stället hette men där fick man välja på menyn vilken sås man ville ha, fanns vitlök, majonäs, ketchup, stark tomatsås, givetvis tog jag stark tomatsås och vitlök
Grejen är att de flesta restaurangerna har vitlök och tomatsås men eftersom det inte är kebab standard så finns det inte som standard, man får be om de och då tror dom man vill ha ketchup eller majonäs, man måste säga rätt annars kan det bli helt fel, säger man not ketchup, more like sallads dressing but tomato and it should be little bit spicy så förstår dom lite bättre. det finns ett annat ord för den såsen vi e vana vid här men jag kommer inte på det just nu, däremot garlic sauce kan lätt bli cacik, de grekerna kallar tatziki, så man får förklara där oxå att vitlöksåsen inte ska innehålla gurka men de funkar lika bra då gurkan går som sallad
det är vi här som har nordisk kebab den passar bättre för skandinaviska magen
Senast redigerad av eko den 24 augusti 2009, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag är kanske en av få som besökt turkiet på semestern, men aldrig kommer återvända igen. Topografi och geografin var suverän, men människorna man stötte på lämnade mycket övrigt att önska, hade hoppats på att det skulle vara mer som Grekland i form av servicegrad och respekt för individen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag håller nog med Scotte lite där. Va där för 5 år sedan.
Kan nog tänka mig att åka tillbaka men inget förstahandsval.
Dim shai är trevligt. Det är typ en restaurang som ligger i bergen vid en flod. Man sätter sig i en stor flytflotte med soffa och bord och får sin mat och dryck på flotten, blir sen utputtad och glider runt i det klara källvattnet (man har ett rep). Väldigt kallt vatten eftersom det är sötvatten från bergen men väldigt vackert ställe. Man äter precis bredvid ett litet vattenfall. Trevligt om man vill softa på hög nivå på lunchen någon dag
Annars säger jag som de andra, pruta ordentligt. Bästa är att inte visa något stort intresse. Va en som ville sälja mig ett fint shackbräde i marmor men jag var inte intresserad alls. Då gick han ner från kanske 700 svenska till ca 200 efter en tids tjat och jag köpte ändå inte.. Ville ju inte ha ändå men då förstod jag hur priserna låg.
Kan nog tänka mig att åka tillbaka men inget förstahandsval.
Dim shai är trevligt. Det är typ en restaurang som ligger i bergen vid en flod. Man sätter sig i en stor flytflotte med soffa och bord och får sin mat och dryck på flotten, blir sen utputtad och glider runt i det klara källvattnet (man har ett rep). Väldigt kallt vatten eftersom det är sötvatten från bergen men väldigt vackert ställe. Man äter precis bredvid ett litet vattenfall. Trevligt om man vill softa på hög nivå på lunchen någon dag
Annars säger jag som de andra, pruta ordentligt. Bästa är att inte visa något stort intresse. Va en som ville sälja mig ett fint shackbräde i marmor men jag var inte intresserad alls. Då gick han ner från kanske 700 svenska till ca 200 efter en tids tjat och jag köpte ändå inte.. Ville ju inte ha ändå men då förstod jag hur priserna låg.
Senast redigerad av Yobaman den 27 augusti 2009, 01:59, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Var i Turkiet för ca 5 år sen. Trivdes bra i största allmänhet. En sak du bör tänkta på är att du knappt kan gå in i en butik bara för att kolla vad de har för något. Direkt vill de sälja oavsätt.
Min kompis gick in i en butik som hade vattenpipor och sa direkt att han inte skulle köpa, bara kolla, eftersom han inte ville bära runt på pipan hela natten innan vi kom tillbaka till hotellet. Men det slutade med att försäljaren blev vansinnig för han inte köpte nån pipa och skrek ganska fula ord åt honom.
Nu är ju givetvis inte alla försäljarna likadana. Vi hittade nån klädbutik som inte sålde kopior, utan nått eget märke. Faktiskt riktigt bra kvalite på dem grejorna och superschyssta.
Runt uteställena står folk som vill sälja både det ena och det andra
Och håll i plånboken!! En i sällskapet blev rånad på sin, men som tur var så tappade tjuven den på flykten och återfanns direkt.....Du får inte speciellt mycket hjälp av polisen om du behöver dem!
Mina erfarenheter såhär långt! Hoppas nått kan hjälpa.
Min kompis gick in i en butik som hade vattenpipor och sa direkt att han inte skulle köpa, bara kolla, eftersom han inte ville bära runt på pipan hela natten innan vi kom tillbaka till hotellet. Men det slutade med att försäljaren blev vansinnig för han inte köpte nån pipa och skrek ganska fula ord åt honom.
Nu är ju givetvis inte alla försäljarna likadana. Vi hittade nån klädbutik som inte sålde kopior, utan nått eget märke. Faktiskt riktigt bra kvalite på dem grejorna och superschyssta.
Runt uteställena står folk som vill sälja både det ena och det andra
Och håll i plånboken!! En i sällskapet blev rånad på sin, men som tur var så tappade tjuven den på flykten och återfanns direkt.....Du får inte speciellt mycket hjälp av polisen om du behöver dem!
Mina erfarenheter såhär långt! Hoppas nått kan hjälpa.
------------------------
Christopher Nilsson
Christopher Nilsson