hjälp med lysdiod, nån kunnig inom elektronik?

För Topics som ej är motorrelaterade
darthv
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

Yo,

jag försöker få till det här med lysdioder... fattar inte riktigt hur de funkar, med fram-, back- och vilospänning och allt vad det heter...

Kretsen drivs av ett 9V-batteri. Jag vill att när jag släpper fram spänningen via en switch så ska dioden lysa. Jag tänkte parallell-koppla dioden över switchen och jord.

Jag har testat dioden med en multimeter i läge "Diod", dioden ger ett rött sken ifrån sig och displayen visar då 1.5 V.

Dör dioden om jag lägger på 9V eller ordnar den själv så att den får rätt spänning? Är det så att dioden lyser bara den får mer än 1.5 V eller vad nu framspänningen är? Har jag fattat fel...?

Mvh krille
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Been thanked: 1 time

Skulle du inte få svar i denna tråden, registrera dig här och ställ frågan: :wink:
http://www.elektronikforumet.com/forum/
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
darthv
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

bra tips där med elektronikforumet.

jag hittade bra info på http://lysdioder.nu/

förtydligande ang switchen:
Yes, visst lägger man en diod i serie. I det här fallet vill jag att en ljudsignal ska gå genom så få komponenter som möjligt. Därför tänkte jag att man kan lägga LED-en parallellt över ljudbehandlings-kretsen EFTER switchen.

I switchen kommer ljudet in i mittenbenet, i vänstra benet går ljudet vidare obehandlat. I högra benet går ljudet in i ljudbehandlingskretsen. Dioden parallellkopplas över den kretsen.

Tankefel?
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Skriv svar