ljudbygge - framsystem

Diskussioner om styling och stereo.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag körde enligt följande när jag körde 3-vägssystem (med koax):

Aktivt delad (highpass) signal till den stärkare som ska driva framsystemet. Skär från ca 80 hz och neråt för att spara 6"arna och få dem att orka spela högre rent. Mina 6"are var koaxer, så delningsfilter till diskanten satt inbyggt.

Efter 6" kopplade jag en 4":are parallellt och satte ett passivt filter med spole och konding (högpass) och skar från kanske 300 Hz och neråt. Jag köpte komponenterna till det passiva filtret genom en bilstereobutik, så det var inget skräp utan prylar som var gjorda för stereoapplikationer. Det funkade klockrent!

Om man inte har en koax så kan det bli lite strul men filterboxen till 2-vägssystemet. Jag vet inte hur glad den blir om du kopplar på en 4"are parallellt eller i serie med 6"aren. Du påverkar ju lasten på den signal som ska till 6"aren och det borde låta skit.

Varför inte köpa ett trevägssystem på en gång?

Edit* Kom förresten på att det ju inte är några problem att köpa till en extra 4"are till ett tvåvägssystem. Det är ju bara att koppla in 4"aren parallellt INNAN filterboxen till 2-vägssystemet och sedan sätta ett passivt filter på tåtarna till 4"aren. Då bör du hanma på en total last av ca 2 Ohm/kanal vilket nästan alla steg klarar och delningsfilterboxen till 2-vägssystemet ser rätt laster och bör därmed låta som det ska.
Senast redigerad av Steffo den 16 juli 2007, 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Hylsan
HPC Medlem
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Problemet är väl kanske lite bilen.
Orginal sitter ju högtalaren nere i hörnet på dörren, och med mina fossingar i vägen så försvinner de höga tonerna meddetsamma.
Så det jag tänkte göra var att slänga in 4" koax i dörren längst upp och rikta den mot lyssnaren och sen bara köra midbas nere vid fötterna.

Ifall jag köper ett 6"-kit så känns det som det fina med Focal skulle gå försummat pga placeringen.

Det jag hade en tanke på var som du sa Tommie, och sätta aktivt till koaxen och ett passivt till 6":orna.

Igentligen så beror det också lite på vilket steg jag ska ha. Mitt 5(?)-kanalars JBL steg kanske inte duger? :)
Ska ta och leta fram det och kolla speccen på det.

Andra tips på bra slutsteg till framsystemet??

Tack än engång för all hjälp!
/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Tommie Blomqvist

jag skulle kolla om det gick att montera ett par 6" i dörrarna och sen lägga en liten extra ring alt modda den fästpunkten som finns. Alt så bråkar jag mera med din setup, 5,25" då?
Nu har jag glömt va det är för bil, men är den en liten kupe kan det funka perfekt.

Dvs det jag menar, kör en 2vägs lösning. Skippa treväg, det kommer bara bli jobbigt om du inte har ett trevägsfilter passivt och ett bra steg, du verkar dock ha ett som kan fungera.

Ja menar, varför titta på det grönare gräset, om du bygger ditt första system.
Alla lär sig någonstans, och framför allt börjar någonstans.

Och framför allt, hur mycket pengar ska du lägga ner pengamässigt?

Vet inte om det bara blev mera förvirrat eller gav någon ide :)

Urka va trött jag är så här dags på morgonen.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Hylsan
HPC Medlem

haha...tja..lite virrigt var det allt :)

En liten civic hatchback är det jag ska bygga i.

Om jag nu väljer en 2-vägs lösning så vill jag ju kunna bygga ut till en 3-vägare vid tillfälle utan att behöva sälja allt och börja om från början. Men visst, det funkar väl med ett 6"-kit till en början och två 8"-or i skuffen och sedan gå över till att köpa 4" koaxer till fronten och dumpa skrikarna jag fick med i 6"-kittet.
Men jag tycker det vore mer praktiskt och ekonomiskt att köra med 4" eller 5" koax/kit fram och sedan i fas 2 köpa midbas fram och ev ett par 5":or bak.

Pengamässigt så vill jag försöka hålla mig under 4.000 i fas 1 (får köra på mitt gamla slutsteg i början om jag kan, annars ökar ju summan)

edit: ok, kanske borde uppgradera mitt slutsteg märker jag, fast det borde nog klara sig i början.
tips om bra steg annars??

/Hylsan
Senast redigerad av Hylsan den 17 juli 2007, 10:47, redigerad totalt 1 gånger.

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Stockholm
Hylsan
HPC Medlem

Rätt lockande...

fast just nu så ligger det närmre till hands att köpa ett 5"-kit (ev. koax) och sedan bygga ut med midbas senare.

Infinity är ju billigare, men hur är det ljudmässigt?
Nån som har hört både Focal och infinity?

edit: tar tillbaka att de var billigare, beror ju på modell naturligtvis, men en jämförelse ljudmässigt är endå intressant

/Hylsan
Senast redigerad av Hylsan den 17 juli 2007, 15:50, redigerad totalt 1 gånger.

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Hylsan
HPC Medlem

Ingen som har lyssnat på bådas högtalare?
Har tyvärr ingen möjlighet att lyssna heller då ingen säljer de här där jag bor :(
Möjligtvis ifall jag kommer ner till Malmö, men det är inte så troligt på ett tag.

Kan dock inte bestämma mig om jag ska köra med koax eller inte :))
läste nånstans att man skulle försöka sätta högtalarna så långt fram som möjligt, diskanten kan jag ju sätta längre fram med separat element. Mellanregistret kan jag inte sätta på annat ställe än längst fram på dörren(uppe vid backspegeln typ), så det spelar ju ingen roll om jag väljer koax eller inte.

Som det verkar ju nu så är det följande som slår mot varandra;
5"-kit
Infinity Kappa 50.7cs ~2300:-
Focal Kit 130 V2 ~2700:-

4" koax
Infinity Kappa 42.7i ~1360:- (stycket?)
Focal KIT100CA1 ~2000:-

/Hylsan
Senast redigerad av Hylsan den 18 juli 2007, 11:33, redigerad totalt 1 gånger.

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Svårt val...
4" koax känns inte som något jag vill rekommendera rent spontant.

Om du vill kunna uppgradera till trevägssystem senare dvs 6", 4", diskant eller 6", 3", diskant. Så ska du ju inte ha ett 5" system, för då missar du ändå en stor del av midbasen som en 6" kan ge.

4" koax llär vara en fullregisterhögtalare med diskant och det vill du ju inte heller ha. Du vill ha en 6" bas, en 4" mellanregisterhögtalare och en diskant. Det bästa du kan göra om du vill kunna uppgradera är att välja ett 6"-diskant-kit (separata högtalare) och sedan försöka få tag på en separat mellanregister 4" i samma serie, men det är inte alltåid så lätt eftersom de sällan säljs separat utan bara i 3-vägskit.

Det är nog tyvärr så att för att vara på säkra sidan att kunna få tag på ett 3-vägssystem i samma serie så får man köpa det separat.

Kanske köpa Focalbasarna av denna snubbe och kombinera med Focals 4" koaxer <a href="http://www.blocket.se/vi/12446755.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/12446755.htm?ca=11_s</a> ... Men som sagt, då är 4"arna fullregisterhögtalare och sådana är inte så värst bra på något (så var det iallafall när jag höll på med billjud en del för 10-12 år sedan). Ska du köra 3-vägs så tror jag att du ska försöka satsa på att köpa det i ett kit.

Personligen är jag ju såld på MB Quart vad det gäller framsystem... Har själv deras gamla competition 5,25" med metalldiskanter fram. Sagolikt tycker jag!
Dessa system är ett par snäpp under mitt nuvarande, men jag har haft MB Quart i den klassen också och det har varit suveränt skönt välljud.
<a href="http://www.blocket.se/vi/12074563.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/12074563.htm?ca=11_s</a>
<a href="http://www.blocket.se/vi/12135753.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/12135753.htm?ca=11_s</a>
<a href="http://www.blocket.se/vi/12336012.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/12336012.htm?ca=11_s</a>

EDIT* MB Quarts premiumserie är den näst värsta de har just nu och alltså snäppet vassare än referenceserien som ligger i mitten.
Senast redigerad av Steffo den 18 juli 2007, 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Hylsan
HPC Medlem

verkar som inte det går att köpa Focals 3-vägs kit i sverige dock (om jag nu inte sökt fel)
165 V3E
270 V3

Lite sugen att köpa de där focal midbasarna och sedan köpa ett Focal KIT 100V2 (4"-kit, ej koax)
Blir nog det tror jag, så får jag väl fixa ett filter senare eventuellt.
Fanns nått filter i slutsteget som jag kanske kan köra så långe...eller/plus fixa nått eget passivt filter.
Man får ju ett filter med kittet så då behöver jag ju bara slänga in ett filter på 4" så den inte spelar så lågt (120hz??).
Så sätter jag ett på 6:orna som forsätter vid 120hz typ...

Nu får man bara vänta lite tills pengarna kommer in också :/
/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Kullen
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström

Någon som lyssnat på Cantons bilhögtalare? Verkar vara riktigt bra grejor....
<a href="http://www.ljudstudion.se/" target="_blank">http://www.ljudstudion.se/</a>

Sen har ju http://www.nardik.se Phase Linear till ett bra pris separata filter till mid/diskant ord pris:4395kr nu 2395kr
Senast redigerad av Kullen den 19 juli 2007, 09:11, redigerad totalt 1 gånger.
Brum Brum!
Tommie Blomqvist

Hylsan skrev:verkar som inte det går att köpa Focals 3-vägs kit i sverige dock (om jag nu inte sökt fel)
165 V3E
270 V3

Lite sugen att köpa de där focal midbasarna och sedan köpa ett Focal KIT 100V2 (4"-kit, ej koax)
Blir nog det tror jag, så får jag väl fixa ett filter senare eventuellt.
Fanns nått filter i slutsteget som jag kanske kan köra så långe...eller/plus fixa nått eget passivt filter.
Man får ju ett filter med kittet så då behöver jag ju bara slänga in ett filter på 4" så den inte spelar så lågt (120hz??).
Så sätter jag ett på 6:orna som forsätter vid 120hz typ...

Nu får man bara vänta lite tills pengarna kommer in också :/
/Hylsan
http://www.dbakuten.se har focal, och även flera andra.
Finns lite här och var, men iofs det inte är ett billjudsmärke från början.
Kom ihåg att det är ett väldigt högt ansett HiFi märke, med stora HighEnd saker, och en stor studioserie.
Biljud har man kommit fram till att det passar till också.
Ska inte förknippas med ditt vanliga 3vägskit från Pioneer eller Clarion.
Det ser man på prislappen även ;)
Senast redigerad av Tommie Blomqvist den 19 juli 2007, 09:23, redigerad totalt 1 gånger.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Hylsan
HPC Medlem

Så du tycker att...jag ska skippa focal eller?

Sen kan man ju fråga sig att om man ska satsa så mycket på sitt första bygge??

Blir nog ett Focal Access 130A1 -kit + ev 6:or så får jag uppgradera efter behov.
Kanske ska jag till Malmö om nån vecka och kan då provlyssna infinity, men vi får se.

Tack för all hjälp!! :notworthy: :notworthy:

/Hylsan
Senast redigerad av Hylsan den 19 juli 2007, 12:56, redigerad totalt 1 gånger.

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Hylsan
HPC Medlem

Nån som har något bra slutsteg att rekommendera??

Har råkat städa bort mitt gamla JBL-steg :oops: :unsure:

Antingen ett fyrkanaligt eller två tvåkanalare är av intresse, och prisklass... 2000 - 3000:- ???

Hur vet man vilken storlek på steget man ska leta efter?
Högtalarna ligger på 200w/800w ( <a href="http://www.brc.se/sortiment/visa_artike ... hvgr=U1251" target="_blank">http://www.brc.se/sortiment/visa_artike ... r=U1251</a> )
Ska ha 2 stycken.

/Hylsan
Senast redigerad av Hylsan den 30 juli 2007, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

moggesthlm
Been thanked: 6 times

Tommie: Andreas kör dubbla digital designs 6.5or i sin bmw, låter förbannat bra, tycker du ska provlyssna! Vet inte om dom kommit än men dom har steg som e fett små men med bra effekt, kan vara nått för dig med tight liten bil!
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Stockholm
Hylsan
HPC Medlem

mm...monoblock är jag inte intresserad av för tillfället iaf, lite för dyrt.

Kanske 2st DD C1a;
Model C1a
Power at 4ohm 100W x 2ch
Power at 4ohm Mono300W x 1ch

Ett obryggat till framsystemet och sedan ett bryggat till basarna.

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Men DLS-steget i länk nummer två verkar ju skitbra!
Stockholm
Hylsan
HPC Medlem

mm...men lite 'overpowered' för min del...
sen att det verkar bra är en annan femma ;)

Tack endå!

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Man kan aldrig ha overpowered slutsteg! Ju mer krut desto mindre behöver de jobba för att driva högtalarna och desto renare signal ge de vid samma ljudstyrka.

Sedan att steget kostar som ett normalbra steg gör ju inte saken sämre.
Jag skulle ;)
Stockholm
Livin'Loud CRX
Kontakt:

Jepp DD's C1a med flera funkar kanon,,
Hör av dej om du undrar mer över DD..
Cliff Franzén

2004 Fiesta: Europa 3:a dB drag Extreme 1
2005 CRX: Digital Designs woofers DD amps, DD kits, SuperStreet 5+
2006 CRX: Digital Designs woofers, DD amps, DD kits, ESPL & Bassrace.
2007 ???
<a href="http://www.street-beat.se" target="_blank">www.street-beat.se</a>
Digital-Desigs.se "Ambassadör region syd"
Soundpressure.com
Exide batteries
Ctek

"Disturbin' the Peace - You don’t like the tunes? Then get outta the neighborhood."
Hylsan
HPC Medlem

Ok, ursäkta lite dumma frågor då;

Subbarna är på 200w (800w max) 4 ohm, och jag ska ha två stycken.
Ska jag då leta efter ett steg som klarar 1600w i 2 ohm, eller ska jag kolla på ett som ligger runt 500w i 2ohm????

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Livin'Loud CRX
Kontakt:

Antingen tar du 2 steg som ger mycket i 4 ohm o driver ett steg per bas,,, el kopplar du så du får 4ohm iallafall på ett steg som ger mycket vid 4ohm,, el ett steg som ger mycket i 2ohm,, men stirra dej inte blind på maxwatt el så..
Nu kommer jag inte ihåg vilken bas/ar du är ute efter men om det är DD så kan du mata på duktigt med effekt om du vill utan att det skadar,,
Men lägg dej på 450wrms och uppåt,, aldrig fel med förmycket effekt..
Cliff Franzén

2007 ???
Soundpressure.com
Exide batteries
Ctek

"Disturbin' the Peace - You don’t like the tunes? Then get outta the neighborhood."
Hylsan
HPC Medlem

Tackar!

Pengarna försvann illa kvickt denna månad så jag får lov att lugna mig lite.
Ska städa lite och hoppas då hitta mitt gamla steg så länge.

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

GLÖM INTE!!!!!
Om du ska köra dubbla 4 Ohmsbasar och parallellkoppla dem så du får 2 Ohms impedans så kan du inte koppla dem på ett bryggkopplat steg om det ínte är ett värstingsteg som klarar 1 Ohms last.
När man bryggkopplar så halverar man ju lasten ytterligare en gång och således landar du på 1 Ohm.

Om du ska köra ett normalt steg som klarar 2 Ohm och använda dubbla basar parallellkopplat så bör du leta efter 8 Ohmshögtalare.
Alternativet är att seriekoppla 4 Ohmsbasarna och få 8 Ohms last och sedan brygga steget så att lasten per kanal blir 4 Ohm. Då klarar du steget, men missar en massa effekt som du skulle kunnat får ut om du kört i 2 Ohm per kanal.

Alltså krävs det ett maffigare steg för att driva ordentligt!
Stockholm
Hylsan
HPC Medlem

mm.. .läste det nånstans det där med halverad impedans vid bryggning, blir antagligen att jag kör med 2 kanaler på 4ohm alternativt ett steg per bas.

Tack för tipset!
/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Har du redan köpt basarna?
Annars rekommenderar jag att köpa en fet 10 eller 12" istället för två 8:or.

En vass 10:a kommer att spela tillräckligt högt för att du ska få hela karossen att vibrera om det är det du är ute efter. Bara den är tillräckligt kraftig och att du har ett steg som kan driva den med bra tyngd.
Stockholm
Hylsan
HPC Medlem

Det är exact det jag INTE vill...jag behöver inga basar som jag kan kräma ur 2000000 watt...

Dels det, och dels pga utrymme så har jag valt (ej köpt) ett par JBL-basar som bara behövde 8 l-lådor för att spela bra.

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Men dubbla slutsteg är ju utrymmeskrävande som tusan också...
Däremot så funkar det ju lysande att köra med ett monoblock till parallellkopplade 4 Ohmsbasar.
Stockholm
Hylsan
HPC Medlem

mm...jo ett monoblock är ett alternativ...

/Hylsan

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
Honda Legend KA4 -89

Livin'Loud CRX
Kontakt:

Här kan du ju finna hjälp med hur det ska kopplas...
<a href="http://rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp" target="_blank">http://rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp</a>
Cliff Franzén

2007 ???
Soundpressure.com
Exide batteries
Ctek

Skriv svar