Problem med slutsteg
Tjena!
Jag slängde in ett slutsteg i bilen förra helgen. Steget är ett gammalt 4-kanals Rockford på 4x90 Watt eller nåt sånt. I samband med detta har ett skumt problem uppstått. När jag sätter igång stereon kommer ett överslag i tändningslåset. Det kommer inte direkt när stereon slås igång, utan efter ca 10sek eller nåt sånt. Det händer varje gång stereon går igång, men bara en gång, och det spelar ingen roll om motorn är igång eller inte. Det låter precis som en gnista som hoppar om ni förstår vad jag menar, så det måste bli överslag nånstans. Och ljudet kommer precis från tändningslåset. Kopplar jag från strömmen till steget så blir det inget överslag. Jag har installerat steget som man brukar med separat ström från batteriet, avsäkrat på 60A. Jag tycker detta verkar mycket konstigt. Är det någon som har någon idé om vad som kan vara fel?
Jag slängde in ett slutsteg i bilen förra helgen. Steget är ett gammalt 4-kanals Rockford på 4x90 Watt eller nåt sånt. I samband med detta har ett skumt problem uppstått. När jag sätter igång stereon kommer ett överslag i tändningslåset. Det kommer inte direkt när stereon slås igång, utan efter ca 10sek eller nåt sånt. Det händer varje gång stereon går igång, men bara en gång, och det spelar ingen roll om motorn är igång eller inte. Det låter precis som en gnista som hoppar om ni förstår vad jag menar, så det måste bli överslag nånstans. Och ljudet kommer precis från tändningslåset. Kopplar jag från strömmen till steget så blir det inget överslag. Jag har installerat steget som man brukar med separat ström från batteriet, avsäkrat på 60A. Jag tycker detta verkar mycket konstigt. Är det någon som har någon idé om vad som kan vara fel?
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Nu när du säger det så kom jag att tänka på att skruven till jordanslutningen på steget inte går att dra åt ordentligt. Skulle ju kunna vara nåt sånt, får kolla det. Men borde det inte bli skit vid steget då, inte vid tändningslåset?
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Strömmen letar upp närmsta jordpunkt, precis som blixten.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Tackar! Du hade helt rätt. Jag tog och lödde fast jordkabeln på steget och skrapade rent ordentligt där det är jordat i chassit. Och nu har överslaget försvunnit. Nu har jag dock upptäckt lite generatorsurr, men det skiter jag i för det är så lite...
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Kolla upp och fixa jordpunkterna närmast generatorn, det brukar lösa problemet.
Kul att man kunde vara till hjälp! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Kul att man kunde vara till hjälp! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip