Problem vid kallt väder

Diskussioner om styling och stereo.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Undrar om någon kan sprida lite ljus över ett fenomen som dykt upp i vinter när temperaturen ligger på rejäla minusgrader.

Symptomen är att det skrapar och låter skit i mitt framsystem. ibland är endera kanal (vä el hö) nästan helt tyst och en dag när det var riktigt kallt så kom det bara diskant ur framsystemet. Min första tanke var att jag hade dålig kontakt på någon av de främre högtalarna (kör med 5"+diskant), men eftersom fenomenet ibland uppträden på högersidan, ibland på vänstersidan och ibland på båda så uteslöt jag det ganska snart.

Jag trodde att det var slutsteget (fyrkanalssteg som driver både framsystem och bas) som inte riktigt ville vara med i det kalla vädret, men i helgen monterade jag ett annat slutsteg och fenomenet kvarstår. Jag har provat att ta isär RCA-kontakterna och sätta tillbaka dem både vid huvudenheten (till signalkabeln) och vid slutsteget, men utan resultat. I min värld kvarstår bara att det kan vara brott på min nya dyra signalkabel någonstans på vägen eller fel på huvudenheten (som är en 1,5 år gammal Pioneer P80MP). Det som talar emot signalkabeln är att fenomenet vandrar mellan kanalerna.

Tilläggas bör också att de bakre fullregisterhögtalarna som drivs direkt av huvudenheten inte låter illa. Fenomenet försvinner när man spelat någon halvtimme.

VAD KAN DET VARA!? Om det var risig jord till steget (den är samma som med det gamla steget) så skulle väl inte fenomenet vandra mellan kanalerna vid olika tillfällen utan det borde låta skit på båda kanalerna? Steget är alltså inte problemet.

Någon som upplevt något liknande?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Du kanske ska prova att koppla in några andra högtalare istället för framsystemet, så du kan utesluta att det är nåt med högtalarna?
Lite jobbigt att riva upp dörrsidorna så koppla in nåt lite provisoriskt bara.
Malakai

Ja hade ute bilen i helgen så den fick gå lite och upplevde samma sak!!! Högersida bara dog och de spraka lite då och då som om de vore klapp. Ska ta ur stereon nästa helg och kolla så alla kablar är bra. Ja trodde nån kontakt hade hoppat ur men så kanske inte är fallet då.

Har en sony med orginal högtalare.
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Kondens på skivorna brukar ge upphovet till "digital brus" i högtalarna..
Hade det i arbetsbilen senast idag...
Благодаря мутра!
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

<!--QuoteBegin-Malakai+6 Feb 2006, 20:12:03--><div class='quotetop'>QUOTE(Malakai 4 6 Feb 2006, 20:12:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ja hade ute bilen i helgen så den fick gå lite och upplevde samma sak!!! Högersida bara dog och de spraka lite då och då som om de vore klapp. Ska ta ur stereon nästa helg och kolla så alla kablar är bra.  Ja trodde nån kontakt hade hoppat ur men så kanske inte är fallet då.

Har en sony med orginal högtalare.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=240201"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Exakt samma tendenser som jag har, men det dyker bara upp när det är ordentligt kallt... Det låter verkligen som om det är glapp någonstans eller i värsta fall att högtalaren är paj, men eftersom ljudet vandrar och finns både i mellanregisterhögtalaren och i diskanten så har jag uteslutit själva högtalaren.
Stockholm
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det låter som att det är talspolen i högtalarna som inte vill röra på sig eller rör ofrivilligt på sig = skrap.

Detta kan uppstå vid extrema temperaturer, testa med andra högtalare.
Fast jag tycker oxå att du ska testa med att köra framsystemet på cd:n, då märker du om det har något med alla steg eller kablarna till steget....

När det är kallt så blir talspolens diameter mindre och kan då "ta tag" eller ligga imot något inne i högtalarn, tex magnetens polstycke...
Krolleg
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Jag har uppleft liknande men det blir bra efter några minuters spelande på låg volym. Antar det är element och sådant som fryser och vill värmas upp lite först.

Sen är mitt 4-kanals steg kännsligare än bassteget för kyla och sådant.

Men är det -30 så funkar inte basen alls i början. Antar den är för kall och stel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

<!--QuoteBegin-malkolm666+7 Feb 2006, 12:30:45--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 7 Feb 2006, 12:30:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det låter som att det är talspolen i högtalarna som inte vill röra på sig eller rör ofrivilligt på sig = skrap.

Detta kan uppstå vid extrema temperaturer, testa med andra högtalare.
Fast jag tycker oxå att du ska testa med att köra framsystemet på cd:n, då märker du om det har något med alla steg eller kablarna till steget....

När det är kallt så blir talspolens diameter mindre och kan då "ta tag" eller ligga imot något inne i högtalarn, tex magnetens polstycke...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=240509"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det kan vara högtalarna i framsystemet som du säger Mr 666, men att testa att köra högtalarna på huvudenheten är ingen lek eftersom det kräver att jag plockar bort dörrsidorna... Jag tror att jag får leva med det för problemet uppträder bara när det är för kallt för att mecka och när jag kan mecka så vet jag ju inte om jag hittat felet eftersom det inte finns längre [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img] Det skulle också kunna vara att jag klämt signalkabeln illa någonstans när jag drog den. Vid kraftiga minusgrader så krymper ledaren och ifall den är av så glider den isär lite.
Stockholm
dmr

Jag tror du kan utesluta huvudenhet, slutsteg och signalkabel med tanke på att
du får problem med en del av frontsystemet. Kan det vara kallödning i filtret
kanske? Kan också vara fukt på terminalerna alternativt klämda kablar i
genomföringen mellan kupé och dörr. Även om elemeten är lite snett fastsatta
kan detta uppstå, och det är naturligt isf att problemet varierar med temperaturen.
Har du provat att "hänga ur" en bas när problemet uppstår eller kanske bara lätta
lite på skruvarna?
David Magnusson

Accord 2.4 Exec-S -04 *SÅLD*
BMW 550i x-drive M-Sport 2012 *SÅLD*
BMW 440i x-drive Gran Coupé M-Sport/M-Performance 2018
Skriv svar