Lackering
hej
har en honda civic och behöver lite hjälp med lackeringen..
någon som kanjhjälpa mig som är duktig på att lackera?
jag bor i dalarna (ludvika) så om det är någon som bor i närheten som kan hjälpa mig att lackera för en slant så hör av er..
annars så kan ni ge mig lite råd och tips om hur jag ska lackera...
vad jag ska ha för material och hur mycket färg det går åt...
ska lackera förardörren samt vänster bakskärm..
vill verkligen att det ska bli bra..
tack på förhand
mvh jörgen
har en honda civic och behöver lite hjälp med lackeringen..
någon som kanjhjälpa mig som är duktig på att lackera?
jag bor i dalarna (ludvika) så om det är någon som bor i närheten som kan hjälpa mig att lackera för en slant så hör av er..
annars så kan ni ge mig lite råd och tips om hur jag ska lackera...
vad jag ska ha för material och hur mycket färg det går åt...
ska lackera förardörren samt vänster bakskärm..
vill verkligen att det ska bli bra..
tack på förhand
mvh jörgen
Jörgen Jansson
Honda Civic -88 :)
<a href='http://jogge86.bilddagboken.se/' target='_blank'>http://jogge86.bilddagboken.se/</a> (kommentera gärna)
Honda Civic -88 :)
<a href='http://jogge86.bilddagboken.se/' target='_blank'>http://jogge86.bilddagboken.se/</a> (kommentera gärna)
Precis som du har tänkt så skulle jag rekomendera att du gör det själv eller får någon att hjälpa dig billigt. Lämna iväg till en lackerare är som att kasta pärlor för svin. Kommer förmodligen att kosta mer än vad bilen är värd.
Gå till en färghandlare som sysslar med billacker. Uppge färgkoden och ta med tanklocket för att få en exakt kulör. Han blandar och ger dig anvisningar ang hur många lager, tjocklek på lagerna mm. Han vet även hur mycket om kommer att gå åt.
Skaffa en spruta. Jag har sprutat med Biltemas billigaste tryckluftsspruta. Den funkar, men blir kanske inte BÄST resultat.
Börja med att lackera en "provbit" för att få in känslan i armen och inställningarna på pistolen. Ex en rullebör, huv från en krockad bil etc etc.
Lycka till!
/Tobias
EDIT: Bättre att lägga fler tunna lager än få tjocka. Tjocka lager kan börja rinna (FULT, bara att börja slipa igen...). Därför brukar jag gardera mig med mycket tunna lager (ingen risk för rinningar).
Gå till en färghandlare som sysslar med billacker. Uppge färgkoden och ta med tanklocket för att få en exakt kulör. Han blandar och ger dig anvisningar ang hur många lager, tjocklek på lagerna mm. Han vet även hur mycket om kommer att gå åt.
Skaffa en spruta. Jag har sprutat med Biltemas billigaste tryckluftsspruta. Den funkar, men blir kanske inte BÄST resultat.
Börja med att lackera en "provbit" för att få in känslan i armen och inställningarna på pistolen. Ex en rullebör, huv från en krockad bil etc etc.
Lycka till!
/Tobias
EDIT: Bättre att lägga fler tunna lager än få tjocka. Tjocka lager kan börja rinna (FULT, bara att börja slipa igen...). Därför brukar jag gardera mig med mycket tunna lager (ingen risk för rinningar).
Senast redigerad av Tobbera den 30 juli 2006, 16:56, redigerad totalt 1 gånger.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Har lackat all utvändig plast på min CRX. Tyvärr blev inte nyansen 100% samma som bilen i övrigt. Ska lacka om hela bilen inom en snar framtid är det tänkt.
EDIT: Mettallic är svårare att lacka än "vanlig" färg enligt min erfarenhet. Kan vara svårt att få "kornen" att fördela sig jämt.
EDIT: Mettallic är svårare att lacka än "vanlig" färg enligt min erfarenhet. Kan vara svårt att få "kornen" att fördela sig jämt.
Senast redigerad av Tobbera den 30 juli 2006, 17:55, redigerad totalt 1 gånger.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
tror det är viktigare att det är dammfritt samt bra ventilation så inte färgdammet lägger sig på delarna.
Gäller att hitta en bra färgspruta och att man har en kompressor som klarar av den. Sen är det bara att öva öva och öva innan man ger sig på bilen.
Glöm inte att lackeringen blir inte bättre än grundarbetet.
Det är jäkligt skoj att lackera, är inte själv tillräckligt duktig för att våga mig på en billackering, än.
Gäller att hitta en bra färgspruta och att man har en kompressor som klarar av den. Sen är det bara att öva öva och öva innan man ger sig på bilen.
Glöm inte att lackeringen blir inte bättre än grundarbetet.
Det är jäkligt skoj att lackera, är inte själv tillräckligt duktig för att våga mig på en billackering, än.
Ja just det, damfritt ska det hellst vara. Lackar du i garage motsv så spola vatten på golvet, det binder ev damm. Behöver inte vara varmare än rumstemp men om man har bråttom med härdningen så kan man höjja temperaturen. Allt sånt är specifikt för färgen man använder. Detta ska färghandlaren föklara urförligt när han säljer färgen.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
tänkte låna denna tråden lite bara
tänkte lacka min läpp själv
ja tänkte gå till nån sån affär o ge dom mitt lack nr sen så dfår ja väl färgen i spray flaska
och sen så köper ja klar lack..
kan det funka?
ja tänkte gå till nån sån affär o ge dom mitt lack nr sen så dfår ja väl färgen i spray flaska
kan det funka?
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
-
Krolleg
- Bil: Civic type R -05
- Namn: Kristoffer Gustafsson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Borde funka men glöm inte plast primer annars kommer färgen att lossna.
Risken med vanlig 1-kom klarlack är att den kan gulna med tiden. Men då är det ju bara att göra om.
Men bäst blir det om du åker till nån mindre lackfirma å ger dom 2-300 å en påse bullar för jobbet <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Risken med vanlig 1-kom klarlack är att den kan gulna med tiden. Men då är det ju bara att göra om.
Men bäst blir det om du åker till nån mindre lackfirma å ger dom 2-300 å en påse bullar för jobbet <!--emo&:)-->
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05
-
Andreas79
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Been thanked: 1 time
<!--QuoteBegin-Civic_Boy+30 Jul 2006, 22:01:02--><div class='quotetop'>QUOTE(Civic_Boy @ 30 Jul 2006, 22:01:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tänkte låna denna tråden lite bara
kan det funka?
[right][snapback]312578[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Låt en lackerare göra det istället är också mitt tips!
kan det funka?
[right][snapback]312578[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Låt en lackerare göra det istället är också mitt tips!
Senast redigerad av Andreas79 den 31 juli 2006, 01:02, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
-
lille_jocke_86
som utbildad lackerare kan jag ge ett par tips... <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
slipa med grå duk/ röd duk (scotsh brite)
plast primer (viktigt)
sen e det bara att måla.. börja måla ca 2dm innan samt sluta 2 dm efter..
håll srutbilden rak.. alltså.. vinkla inte i början å slutet.. utan hål sprutan 180 graders vinkel kontinuerligt från objektet.
överlappa ca 15-25% av reddan målad del. (så om man målar en dörr blir det en del överlappande) fukta rummet ni ska måla så dammet blir mindre. högre temperatur är inget måste.. det bara påskyndar torkningen av färgen.. men som sagt.. att få färgen 100% överens stämande är svårt.. hälst ska man ha en skvätt färg kvar från när man har målat bilen ( om den nu e om målad) för att få det att stämma bra..
men lämna in det till en lackerar så blir det bäst.. samt att kommer du dit med lösa delar blir det inte så farligt.. säg en stötfångare ca 1000kr med förarbete.. <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
slipa med grå duk/ röd duk (scotsh brite)
plast primer (viktigt)
sen e det bara att måla.. börja måla ca 2dm innan samt sluta 2 dm efter..
håll srutbilden rak.. alltså.. vinkla inte i början å slutet.. utan hål sprutan 180 graders vinkel kontinuerligt från objektet.
överlappa ca 15-25% av reddan målad del. (så om man målar en dörr blir det en del överlappande) fukta rummet ni ska måla så dammet blir mindre. högre temperatur är inget måste.. det bara påskyndar torkningen av färgen.. men som sagt.. att få färgen 100% överens stämande är svårt.. hälst ska man ha en skvätt färg kvar från när man har målat bilen ( om den nu e om målad) för att få det att stämma bra..
men lämna in det till en lackerar så blir det bäst.. samt att kommer du dit med lösa delar blir det inte så farligt.. säg en stötfångare ca 1000kr med förarbete.. <!--emo&;)-->
joakim engkvist
en lackerare ville ha 1250kr för att lackera den lilla plast bit till läpp....?
Elvis
plast primer.. när lägger man på det?
Elvis
@ Civic Boy: Jag menar det. Kan du tänka dig vad det skulle kosta att lacka typ ett helt body-paket motsv...
"Plastprimer" lägger du först, närmast plasten. Det är en grundfärg som gör att lacken fäster bra. Men detta vet den som säljer färgen mer om.
"Plastprimer" lägger du först, närmast plasten. Det är en grundfärg som gör att lacken fäster bra. Men detta vet den som säljer färgen mer om.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
okej tack tobbe <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Elvis
- MolleDelSol
- Bil: ,S2000
- Namn: Adrian Borgqvist
Gör förjobbet själv och lämna sen till en lackerare som lackar det svart. Blir inte många hundralappar då..
0709-916045
Tyringe / Skåne
Tyringe / Skåne