Jorda Bilsterio + En liten kabeldragningsfråga.

Diskussioner om styling och stereo.
Storm

Kom mest och tänka på en sak som jag läste.

Det var nån på nått forum som anmärkte kraftigt på att både jorda sterion och slutstegen mkt väl för att inte bränna sönder nått. Nu undrar jag, jorda sterion? Var gör man det? Jag jorda inte min när jag koppla in den, om där inte går jord i dosan.

Mest en tanke, svara om ni vill.

Fråga 2.

Vilka sladdar ska man vid kabeldragning vara noga med inte ligger för nära varrandra för att få så bra ljud som möjligt? Är det bara låg nivån och strömsladden det gäller? Ingen fara om tex ström + högtalarkablar ligger för nära varrandra elr lågnivå och högtalarkablar?
Senast redigerad av Storm den 5 oktober 2006, 03:51, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik lundgren.
Kristian

det är framför allt lågnivån som är känslig för störninga... så de e bara den som behövs skyddas vid ett normalt stereo bygge.

ang jorda stereon så gör man ju de när man kopplar -kabeln till den... plus att dom flesta stereosisar har kontakt med någon metall del på bilen å då blir den jordad...

men om du nu skulle vilja jorda så innebär de att man tar en kabel från chassiet på stereon och drar till chassiet på bilen (ren metall så att den får kontakt med jord/-)
Kristian, Hondalös.
Storm

<!--QuoteBegin-Kristian+5 Oct 2006, 09:47:10--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian @ 5 Oct 2006, 09:47:10)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->det är framför allt lågnivån som är känslig för störninga... så de e bara den som behövs skyddas vid ett normalt stereo bygge.

ang jorda stereon så gör man ju de när man kopplar -kabeln till den... plus att dom flesta stereosisar har kontakt med någon metall del på bilen å då blir den jordad...

men om du nu skulle vilja jorda så innebär de att man tar en kabel från chassiet på stereon och drar till chassiet på bilen (ren metall så att den får kontakt med jord/-)
[right][snapback]335344[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ok!

Är inte den bästa jordningspukten i bilen på minus på batteriet?
Patrik lundgren.
Storm

Elr rättare sagt, var är den bästa jordningspunkten i bilen?
Patrik lundgren.
HansG

bästa stället att jorda är alltid så nära det matade "objektet" som möjligt. jordkablar ska hålllas så korta som möjligt och med så bra kontaktyta som möjligt. gör rent metallytorna och spänn fast, hårt
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Skriv svar