fråga kring kondare

Diskussioner om styling och stereo.
RainesX

jo jag sitter och inväntar ett injen cai från streetpower till min CTR just nu. (hoppas det kommer idag) och om jag inte minns fel så är demontering av batteriet ett måste vid installation av ett cai.

nu undrar jag då jag har en kondare på 1F i skuffen om jag måste tänka på något särskillt.

vill ju inte gärna ha en minibomb som smäller när jag kopplar på batteriet igen.

plus. tror ni det kan vara en bra ide att skaffa detta ( <a href="http://www.streetpower.se/webbutik/hond ... _1693.html" target="_blank">http://www.streetpower.se/webbutik/hond ... 93.html</a> ) då varken jag eller "proffs" verkar kunna få bort generatorvinnet som dycker upp lite då och då :crybaby:

tänkte jag skulle ta och försöka jorda på lite flre platser där bak med grövre kabel också...

tack för er tid
[i]Tommy Wikström[/i]
Sörjer <!--coloro:gray--><span style="color:gray"><!--/coloro-->Civic Type<!--colorc--></span><!--/colorc--> [b]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b] <!--coloro:gray--><span style="color:gray"><!--/coloro-->-04<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Äger Mazda Mx-5 Miata års-00
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Du måste inte demontera batteriet men det underlättar en hel del.
Kopplar du ur batteriet så var försiktig så du inte kortsluter pluskabeln mot chassiet, om du har en brytare eller säkring på vägen till kondensatorn så slå ifrån den.
Annars bör det inte vara någon större fara, de flesta kondingarna brukar även ha elektronik som skyddar mot just kortslutningar och annat.

Angående jordningskittet så tycker jag det verkar vara en väldigt dyr lösning, du kan köpa motsvarande kabel och kabelskor från Biltema för en bråkdel av pengarna.
RainesX

oki skall plocka alla säkringar bak till kondaren ^^ tänkte inte på dom :whistling:
får se om jag måste plocka bort batteriet då om det inte är ett måste.

fick mina stuff igår :thumbup: och fick även kittet att gjorda med. dom viste inte om det skulle hjälpa så jag fick bli försökskanin.

btw vågar man lita på biltemas kvalitet? känns lite skrämmande när jag tänker tebax på diverse verktyg man köpt där.
[i]Tommy Wikström[/i]
Sörjer <!--coloro:gray--><span style="color:gray"><!--/coloro-->Civic Type<!--colorc--></span><!--/colorc--> [b]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b] <!--coloro:gray--><span style="color:gray"><!--/coloro-->-04<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag har ett jordningskit (som jag köpte privat av en kille i England som bygger). Jag gav under 500:- inklusive frakt om jag inte minns fel och då är alla kablar kapade i perfekt längd och jag fick med ett sjysst dragningsschema. Jag tyckte att det var värt det jämfört med att hålla på och rodda själv.

Dock så hjälpte det inte mot generatorstörningar. Jag vet ärligt talat inte vad som hjälper då jag har haft det i alla mina bilar oberoende av olika slutsteg och signalkablar och bilmärke. I vissa bilar är det värre, i andra helt OK. I CTR:en är det så pass lite att det inte hörs när man spelar stereon på normalvolym och då är det OK tycker jag. Dock är det störigt och jag vill helst bli av med det, men varken kabeldragning på rätt sätt eller extra jord har funkat så jag har gett upp.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
RainesX

aaah typiskt. låter som du har samma problem som jag. ärligt inte det jag ville höra ^^ låter som jag skall ge upp jag me då har levt med det i 1 år nu men det går mig lite på nerverna just nu. skall bara testa kitet jag fick och se om det funkar som det skall annars så ger jag me upp då.

tack för att jag inte är ensam med detta ^^;

skall testa och ge mig på mitt cai idag.. önska mig lycka till
(min första trim XD eller mek utöver ljudet.) skall bli intressant
[i]Tommy Wikström[/i]
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Du kommer att bli nöjd med ditt CAI! Mest prisvärda modden som man kan göra på en CTR... Därefter kommer grenrör utan tvekan!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Rasmus
Namn: Rasmus Nilsson

ska inte kondensatorn laddas upp sakta efter strömmen har varit bruten?
Kör:

Mondeo

Miata

945T+
RainesX

Det funkade fint plockade säkringen på batteriet. monterade allt (fjäderbensstag, cai och jordningen).
gillar helt klart vad som hänt med bilen efter detta :P och ljudet sen viste det skulle låta (bara hört utvändigt innan) men detta var något alldeles extra. Älskar bottendraget som faktiskt infinner sig i bilen nu...

Btw när jag öppnade motorhuven så befann sig fjädrar över hela motorn tillräckligt för att stoppa upp en kudde.
Visade sig sen att det låg en utsmetad mes bredvid kylaren. Missade kylaren med bara några mm. tack o lov.

Bör tilläggas att jordningen på motorn helt klart gjort nytta. inte så mycket som var önskat man kan säga att 70 % är borta tror att om man jordar generatorn men så skall det nog gå finfint
[i]Tommy Wikström[/i]
Skriv svar