Nya högtalarkablar
Hej! Jag funderar på att dra nya högtalarkablar till min civic 5d-98.
Jag ska förvisso bara ha fyra högtalare (2 fram 2 bak) men jag litar inte riktigt på att de gamla kablarna håller måttet.
Originalkopplingen är ju inte av iso-standard vad jag kan se utan det är nån form av gammal adapter. Inte heller det bästa om man vill
va petig med ljudet antar jag. Ny huvudenhet har jag också köpt. Så jag vill att allt ska bli rätt. Nu till mina små frågor.....
Vart ska man dra de nya kablarna (om jag nu lyckas få fram dem)? Ska man skarva dem direkt på kablarna på isokopplingen som följde med den nya stereon eller. Och då låta de andra kablarna vara som de är och gå via den gamla adaptern (kablarna för ström och jord och allt vad det är).
Det verkar rejält trångt i "plaströret" som går från framdörren till karossen. Massor med kablar och eltejp men inget utrymme.
Hela instrumentpanelen måste bort också antar jag. Jag är mycket ovan när det gäller installation av bilstereo bör också nämnas men jag gör vad som rekommenderas.
Mycket tacksam för hjälp!
Jag ska förvisso bara ha fyra högtalare (2 fram 2 bak) men jag litar inte riktigt på att de gamla kablarna håller måttet.
Originalkopplingen är ju inte av iso-standard vad jag kan se utan det är nån form av gammal adapter. Inte heller det bästa om man vill
va petig med ljudet antar jag. Ny huvudenhet har jag också köpt. Så jag vill att allt ska bli rätt. Nu till mina små frågor.....
Vart ska man dra de nya kablarna (om jag nu lyckas få fram dem)? Ska man skarva dem direkt på kablarna på isokopplingen som följde med den nya stereon eller. Och då låta de andra kablarna vara som de är och gå via den gamla adaptern (kablarna för ström och jord och allt vad det är).
Det verkar rejält trångt i "plaströret" som går från framdörren till karossen. Massor med kablar och eltejp men inget utrymme.
Hela instrumentpanelen måste bort också antar jag. Jag är mycket ovan när det gäller installation av bilstereo bör också nämnas men jag gör vad som rekommenderas.
Senast redigerad av vittroja den 28 oktober 2007, 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Lundqvist
vittroja skrev:Hej! Jag funderar på att dra nya högtalarkablar till min civic 5d-98.
tjena.. när jag bytade stereo i min bil drog jag plus kabel på höger sida mellan karrosen o passagerar stolen.. sen drog jag rca och minus på förarsidan.. och det ända du behöver göra är att ta ut din gamla stereo och inne i själva hållaren ser du ett lite större hål och en rektangulärt hål.. slå ut allting där bak så du får ett hål som är lika stort som stereo ramen så ska du inte ha några problem med att dra nya kablar... men var försiktig så du inte slår bort vajern till värme/kyla för den går precis in till stereo ramen fast på baksidan i ett litet plast rör med ett tunt lager av isolering..
mvh robin
Robin Leyer
Honda Civic 1,8VTI
HPC Syd - Medlems nr #2101
If You Don´t Like My Way, Take The Highway
Honda Civic 1,8VTI
HPC Syd - Medlems nr #2101
If You Don´t Like My Way, Take The Highway