Riktingskänslighet i diskanterna
Tänkte kolla om någon har koll på hur man kan ändra så att diskanten inte blir så riktings känslig. Som det är nu så räcker det med att man flyttar huvudet lite i någon riktning så är diskanten mer eller mindre. Oerhört jobbigt! Vill ha allmänt bra ljud som är lika i hela bilen. Hade det så med orginalhögtalarna och den gamla stereon.
Men för att ta det från början så har jag bytt stereo och då orginal fram basarna i min VTI-00a bara klarar 30 watt och stereon levererar 50 så var jag tvungen att byta fram system. Bytte då till ett MDS DL-T5 system. Monteringen av diskantelementen är samma som orginalen men de medföljande är mycket mer riktings känsliga trotts att jag dämpat dem max med delningsfiltret som följer med DL-T5 systemet.
1. Går det att göra något enkelt åt detta ??
2. Vet någon om orginal diskanterna tål mer än de 30 watt som orginal basarna klarar.
Det är ett par Pioneer TS-T7096ZH/XL. Om så skulle man kunna testa om dessa diskanterna ger "bättre" ljud.
Men för att ta det från början så har jag bytt stereo och då orginal fram basarna i min VTI-00a bara klarar 30 watt och stereon levererar 50 så var jag tvungen att byta fram system. Bytte då till ett MDS DL-T5 system. Monteringen av diskantelementen är samma som orginalen men de medföljande är mycket mer riktings känsliga trotts att jag dämpat dem max med delningsfiltret som följer med DL-T5 systemet.
1. Går det att göra något enkelt åt detta ??
2. Vet någon om orginal diskanterna tål mer än de 30 watt som orginal basarna klarar.
Det är ett par Pioneer TS-T7096ZH/XL. Om så skulle man kunna testa om dessa diskanterna ger "bättre" ljud.
Senast redigerad av G4il1 den 19 november 2004, 10:31, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
30W i diskant kraft är jäkligt mycket medan 30W bas är lagom.
Kräver med att få basen att röra på sig så frågan är om det behövs mer än 30W.
Diskant är riktningskänsligt men dem brukar vara byggda för att ge ganska bra spridning. Kan vara en fin justeringsfråga, fysiskt då...
Kräver med att få basen att röra på sig så frågan är om det behövs mer än 30W.
Diskant är riktningskänsligt men dem brukar vara byggda för att ge ganska bra spridning. Kan vara en fin justeringsfråga, fysiskt då...
--------------------------
Idag är en bra dag att köra fort...
i morgon oxå...
och i går.....
---------------------------
Lyckligt gift med en <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->BB6 med H22A8<!--colorc--></span><!--/colorc--> och <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->PC34 Hornet<!--colorc--></span><!--/colorc--> -- Det kallar jag månggifte!
Idag är en bra dag att köra fort...
i morgon oxå...
och i går.....
---------------------------
Lyckligt gift med en <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->BB6 med H22A8<!--colorc--></span><!--/colorc--> och <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->PC34 Hornet<!--colorc--></span><!--/colorc--> -- Det kallar jag månggifte!
Har testat lite mer och efter diverse Auto TA /EQ försök med avkänningsmicken på olika ställen så blir det bättre men jag har också konstaterat att om jag stänger av allt extra så jag har helt rak gång och har huvudet mitt i bilen så måste jag sätta balansen 2-3 hack vänster på fram högtalarna för att få balansen i mitten så jag undrar om det är något fel på
1. Stereon
2. Diskant högtalaren
3. Delningsfiltret/n
4. dåligt ansluten kabel.
Skall testa någon dag med att flytta kablar från vänster fram till höger fram och se om det är samma sned fördelning av ljudet då. För att utesluta om det är stereon eller annat. Måste bara kunna köra in i Garaget igen = När den här j-kla snön försvunnit. Typ torsdag kväll som det ser ut nu.
1. Stereon
2. Diskant högtalaren
3. Delningsfiltret/n
4. dåligt ansluten kabel.
Skall testa någon dag med att flytta kablar från vänster fram till höger fram och se om det är samma sned fördelning av ljudet då. För att utesluta om det är stereon eller annat. Måste bara kunna köra in i Garaget igen = När den här j-kla snön försvunnit. Typ torsdag kväll som det ser ut nu.
Ja då har man testat lite och konstaterat att den vita kabeln på diskanterna som MDS tekniska support sa var plussen INTE är pluss utan minus. Så jag kopplade om det hela och helt plötsligt blev det MYCKET bättre ljud. fortfarande lite snett känns det som men betydligt mindre riktings känsligt 
Senast redigerad av G4il1 den 26 november 2004, 19:04, redigerad totalt 1 gånger.