Lättdrivna 6,5 samt 6x9:or?

Diskussioner om styling och stereo.
rallarn
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius

Letar efter lättdrivna 1/2 vägs 6x9or till hatthyllan till accorden, har tänkt att försöka hålla stereoinstallationen till orginallook, så därför har jag inga planer på slutsteg osv för tillfället.

budget runt 700-1500?

Samma sak gäller för fronthögtalare i dörrar, prisvärda och lättdrivna 6,5or samt diskanter till dessa...

tack på förhand!
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
Ricer Superstar

NetOnNet har riktigt billiga högtalare, skulle länka men det går inte på deras sida...
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Lägg även till en slant till att isolera hatthyllan. Det ger väldigt mycket att styva upp hatthyllans plåt med lite dynamat/BRLs M1 eller liknande. ;)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
rallarn

Ricer Superstar skrev:NetOnNet har riktigt billiga högtalare, skulle länka men det går inte på deras sida...

kanske uttryckte mig tokigt... men söker ett par bra 2 vägs 6x9or som är lättdrivna, inte billiga!
prisvärda med andra ord, lite dynamat ska jag självklart slänga in för att få veck lite knarr o knak.
Ricer Superstar

rallarn skrev:<!--quoteo(post=560305:date=13 Aug 2009, 21:09:40:name=Ricer Superstar)--><div class='quotetop'>QUOTE(Ricer Superstar 4 13 Aug 2009, 21:09:40) <a href="index.php?act=findpost&pid=560305"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->NetOnNet har riktigt billiga högtalare, skulle länka men det går inte på deras sida...

kanske uttryckte mig tokigt... men söker ett par bra 2 vägs 6x9or som är lättdrivna, inte billiga!
prisvärda med andra ord, lite dynamat ska jag självklart slänga in för att få veck lite knarr o knak.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->Jag är ledsen men det finns inga 6x9 som låter bra utan slutsteg, går inte att driva dom på stereon(eller det går men låter apa). Jag kan länka till grymma högtalare men helt poänglöst då du inte ska ha slutsteg...
Men gå in på nardik.se och kolla lite på 6x9, finns massa märken och trevlig personal, dom hjälper dig säkert hitta nåt med dina krav//Ricer
rallarn

Ricer Superstar skrev:<!--quoteo(post=560330:date=14 Aug 2009, 01:12:48:name=rallarn)--><div class='quotetop'>QUOTE(rallarn 4 14 Aug 2009, 01:12:48) <a href="index.php?act=findpost&pid=560330"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=560305:date=13 Aug 2009, 21:09:40:name=Ricer Superstar)--><div class='quotetop'>QUOTE(Ricer Superstar 4 13 Aug 2009, 21:09:40) <a href="index.php?act=findpost&pid=560305"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->NetOnNet har riktigt billiga högtalare, skulle länka men det går inte på deras sida...

<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->Jag är ledsen men det finns inga 6x9 som låter bra utan slutsteg, går inte att driva dom på stereon(eller det går men låter apa). Jag kan länka till grymma högtalare men helt poänglöst då du inte ska ha slutsteg...
Men gå in på nardik.se och kolla lite på 6x9, finns massa märken och trevlig personal, dom hjälper dig säkert hitta nåt med dina krav//Ricer
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Enligt många på amerikanska TSX forumet så skulle det tydligen ge en ganska stor skillnad att uppgradera 6x9:orna som sitter org mot etc, 2 vägs alpine type s, dessa hittar jag dock inte i sverige och har inte hittat något liknande...

nu är det ett ganska vettigt orginalslutsteg orginal på type s:en med premium ljud.
så jag letar väl egentligen 1 eller 2 vägs 6x9or som är lika alpinen.

Vet att i stort sett alla säger att man ska driva 6x9or med slutsteg, vilket det kanske blir vid senare tillfälle.
Ricer Superstar

rallarn skrev:<!--quoteo(post=560353:date=14 Aug 2009, 10:37:46:name=Ricer Superstar)--><div class='quotetop'>QUOTE(Ricer Superstar 4 14 Aug 2009, 10:37:46) <a href="index.php?act=findpost&pid=560353"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=560330:date=14 Aug 2009, 01:12:48:name=rallarn)--><div class='quotetop'>QUOTE(rallarn 4 14 Aug 2009, 01:12:48) <a href="index.php?act=findpost&pid=560330"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=560305:date=13 Aug 2009, 21:09:40:name=Ricer Superstar)--><div class='quotetop'>QUOTE(Ricer Superstar 4 13 Aug 2009, 21:09:40) <a href="index.php?act=findpost&pid=560305"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->NetOnNet har riktigt billiga högtalare, skulle länka men det går inte på deras sida...

Enligt många på amerikanska TSX forumet så skulle det tydligen ge en ganska stor skillnad att uppgradera 6x9:orna som sitter org mot etc, 2 vägs alpine type s, dessa hittar jag dock inte i sverige och har inte hittat något liknande...

nu är det ett ganska vettigt orginalslutsteg orginal på type s:en med premium ljud.
så jag letar väl egentligen 1 eller 2 vägs 6x9or som är lika alpinen.

Vet att i stort sett alla säger att man ska driva 6x9or med slutsteg, vilket det kanske blir vid senare tillfälle.
ahhh okej, vet att alpine type s finns på Ebay iaf...
rallarn

okej, verkar som jag får tänka om lite ang ljudet i accorden...

Som det står just nu har jag två alternativ att välja mellan.

Alt 1: köpa ett par bra "bas" 6x9or samt 2 kanalslutsteg till dessa, (dock kommer detta medföra att jag förmodligen vill höjja effekten på övriga högtalare också...)

Alt 2: Ge mig på något jag inte kan... Gjuta en in en låda i sidan på bagageutrymmet o få dit en 8" eller 10" bas med steg, detta blir dock en väldigt liten låda och ljudkvaliteten lär väl bli lidande...

Vilket av dessa två alternativ är lämpligast? jag är inte ute efter "skakasönderbilenbas" utan en mer distinkt bas med lite push och djup...

tips?
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Steg 1: Köp kvalitativa högtalare i fram och skit i hatthyllan.
2 köp 4kanal steg o koppla in front högtalarna
3 köp en färdig baslåda och koppla in på de sista kanalerna.

Voila, du har nu kalas ljud. Vem vet du kanske nöjer dig med steg 1 eller 2. Lycka till!

/ Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
rallarn

Richard skrev:Steg 1: Köp kvalitativa högtalare i fram och skit i hatthyllan.
2 köp 4kanal steg o koppla in front högtalarna
3 köp en färdig baslåda och koppla in på de sista kanalerna.

Voila, du har nu kalas ljud. Vem vet du kanske nöjer dig med steg 1 eller 2. Lycka till!

/ Richard

Problemet är platsen, kan inte sumpa så mycket utrymme i bagaget för en låda...
Been there done that :P

Men visst blir det med största sannolikhet en uppgradering av frontsystemet också....
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

BRL har små rockford lådor som låter bra, jag har en låda med 10" tror den på 10-12 liter (sjukt liten). Annars kan du kasta ut reservhjulet och lägga en bas i golvet.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
rallarn

Richard skrev:BRL har små rockford lådor som låter bra, jag har en låda med 10" tror den på 10-12 liter (sjukt liten). Annars kan du kasta ut reservhjulet och lägga en bas i golvet.

vill försöka undvika lådor så gott det går och försöka hålla bagaget fritt...

men åter tillbaka på hatthyllan då... vad kan man hitta på där så man får till lite mer djup i basen än orginal...

vad jag förstår så är det ett slutsteg monterat orginal under stereon, där ett delningsfilter sitter vilket innebär att 6x9orna endast lirar bas.
har tittat runt men har inte hittat någon vettig 6x9a som inte är 3 vägs.

För att slänga in en 3vägare i hatthyllan är helt onödigt när högpass redan är bortfiltrerat...

Och om jag nu hittar ett par 1 eller 2vägs 6x9or som är vettiga och kör slutsteg till dessa, ur ljudkvalitetssynpunkt är det bättre att köra högnivå direkt från dessa kablar eller att konvertera till lågnivå?
rallarn

fagerlund skrev:Lånar tråden lite då det oxå gäller en Accord.
Har bytt ut mina 6x9or mot bättre fast jag ska driva mina med ett steg, frågan är bara vart man enklast drar strömkabeln i bilen?
Finns det några bra genomförningar från motorrummet in i kupén och vidare bak till bagaget?
Vart finns det ett bra ställe att hämta ström till remoten nånstans?

Kan tillägga att det blev tight mellan högtalarens magnet och de där stagen till bagageluckan :shock1:

kika på http://www.tsxclub.com där har du grymt mycket bra info.

remoten är tydligen lättast att dra från ciguttaget, dom flesta använder det iaf.

vad köpte du för 6x9or? lät bra?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Att gjuta låda var inga som helst problem. Det tar lite tid att få den stadig eftersom man måste plasta flera varv, men annars är de piece of kaka. Jag gjorde en tråd om det fbör länge sedan.
<a href="index.php?showtopic=30670&hl=reservhjul" target="_blank">index.ph...p;hl=reservhjul</a>

Personligen pallar jag inte att åka med en stereo som inte håller måttet. Jag är fan beroende av bra ljud ;)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
rallarn

fagerlund skrev:<!--quoteo(post=562240:date=28 Aug 2009, 15:56:12:name=rallarn)--><div class='quotetop'>QUOTE(rallarn 4 28 Aug 2009, 15:56:12) <a href="index.php?act=findpost&pid=562240"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->kika på http://www.tsxclub.com där har du grymt mycket bra info.

remoten är tydligen lättast att dra från ciguttaget, dom flesta använder det iaf.

vad köpte du för 6x9or? lät bra?

Tackar, ska kolla den sidan.
Ah, cigguttaget, smart!!! :D
Jag hade ett par gamla MDS XXL-69 som jag köpte för 4-5 år sedan.
Med ett bra steg så spelar de riktigt bra, iaf i de andra bilarna som de suttit i.
Just nu så drivs högtalarna av originalstereon vilket inte ger nått porrigt ljud alls. :annoyed:
Tanken är att jag ska fixa o trixa med detta nu i veckan som kommer, har allt jag behöver utan en hög-låg nivå omvandlare.

Här kan du se hur högtalarna ser ut;
Original till vänster och MDS till höger. :prop:
[img]http://www.-autopia.se/bilder/xxl-69.jpg[/img]

haha det var en rätt stor skillnad mellan magneterna!
strömmen drar du nog enklast på passagerarsidan och längst dörrlist.

tycker det är ganska bra bas orginal, men saknar verkligen detalerna i ljudet!
Skriv svar