Inget ljud!
Är det nån som kan mycket om bilstereo som är villig att ta en koll på min eller kan ha tips om vad jag kan ha för fel?
Den ger inte ut något ljud och problemet sitter inne i stereon nånstans.
Jag gissar att det kan vara steget i stereon som krånglar.
Den blev varm och luktade bränt innan den gav upp.
Den blev varm och luktade bränt innan den gav upp.
Senast redigerad av Kalle den 6 december 2004, 12:07, redigerad totalt 1 gånger.
Karl Samuelsson
<!--QuoteBegin-Kalle+6 Dec 2004, 13:05:04--><div class='quotetop'>QUOTE(Kalle 4 6 Dec 2004, 13:05:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Är det nån som kan mycket om bilstereo som är villig att ta en koll på min eller kan ha tips om vad jag kan ha för fel?
Den blev varm och luktade bränt innan den gav upp.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Alltså funkar stereon men den ger inte ifrån sig något ljud?
Modern CDSpelare? Då gissar jag på minneskablen. Gå till butiken och köp en ny Isokabel som går ifrån bilen till cdspelaren?
Den blev varm och luktade bränt innan den gav upp.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Alltså funkar stereon men den ger inte ifrån sig något ljud?
Modern CDSpelare? Då gissar jag på minneskablen. Gå till butiken och köp en ny Isokabel som går ifrån bilen till cdspelaren?
Stefan Karlsson
Har den magiska röken gått (luktat bränt och vart varmt) så tror jag ju mer på att han bränt en konding eller liknande än att minneskabeln är trasig. Men jag kan ha fel....
Senast redigerad av G4il1 den 7 december 2004, 08:20, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
<!--QuoteBegin-G4il1+7 Dec 2004, 09:19:32--><div class='quotetop'>QUOTE(G4il1 4 7 Dec 2004, 09:19:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har den magiska röken gått (luktat bränt och vart varmt) så tror jag ju mer på att han bränt en konding eller liknande än att minneskabeln är trasig. Men jag kan ha fel....
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=67436"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja det kan det också. Vi får helt enkelt vänta tills han svarar igen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Min farsas bil så funkade Sonystereon men gav inget ljud. Efter en del test och annat så var det minneskablen på ISOkablaget som var sönder. Iväg till Micro och köpte en ny för 150kr, sen så funkade stereon utmärkt.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=67436"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja det kan det också. Vi får helt enkelt vänta tills han svarar igen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Min farsas bil så funkade Sonystereon men gav inget ljud. Efter en del test och annat så var det minneskablen på ISOkablaget som var sönder. Iväg till Micro och köpte en ny för 150kr, sen så funkade stereon utmärkt.
Stefan Karlsson
<!--QuoteBegin-Kalle+7 Dec 2004, 17:32:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Kalle 4 7 Dec 2004, 17:32:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->G4il1: Kan man se det eller måste man mäta sig fram?
Är sånt dyrt, eller ska man köpa ett litet steg ist?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=67654"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan oftast inte se det. Visst du kan leta efter om någon konding ser bränd ut eller om det är missfärgning någonstans men oftast hittar du det inte utan att mäta och då måste du vara kunnig på det, troligtvis använda ett ocilloskop och även ha ett kopplingschema så du vet var du skall leta. Lämnar du in en radio för lagning så brukar felsökningen kosta mellan 500-1200 kr detta är alltså bara för att hitta felet. Så har du ingen garanti på saken är det oftast inte värt att laga.
Självklart kan du testa med ett slutsteg om du har lineout kontakter men det kan vara så att det är en krets innan förstärkardelen som gått och då hjälper inte ett slutsteg.
I bästa fall kan det dock vara en säkring som gått. Finns i bland även säkringar inne i radion och inte bara på kablarna.
Är sånt dyrt, eller ska man köpa ett litet steg ist?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=67654"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan oftast inte se det. Visst du kan leta efter om någon konding ser bränd ut eller om det är missfärgning någonstans men oftast hittar du det inte utan att mäta och då måste du vara kunnig på det, troligtvis använda ett ocilloskop och även ha ett kopplingschema så du vet var du skall leta. Lämnar du in en radio för lagning så brukar felsökningen kosta mellan 500-1200 kr detta är alltså bara för att hitta felet. Så har du ingen garanti på saken är det oftast inte värt att laga.
Självklart kan du testa med ett slutsteg om du har lineout kontakter men det kan vara så att det är en krets innan förstärkardelen som gått och då hjälper inte ett slutsteg.
I bästa fall kan det dock vara en säkring som gått. Finns i bland även säkringar inne i radion och inte bara på kablarna.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
stiivN: Stereon fungerar som vanligt med det lilla undantaget från att det inte är något ljud.
G4il1: Tack för hjälpen, ska öppna upp och kolla om det sitter några säkringar "under locket" eller om det kan vara något annat uppenbart.
Jag får ljud via line-outen iaf. så i värsta fall kan jag ju sätta ett litet steg till framsystemet också.
Var inne och kollade på en bilstereoaffär här i stan och de skulle ha runt 1 500:- för att kika på den [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
G4il1: Tack för hjälpen, ska öppna upp och kolla om det sitter några säkringar "under locket" eller om det kan vara något annat uppenbart.
Jag får ljud via line-outen iaf. så i värsta fall kan jag ju sätta ett litet steg till framsystemet också.
Var inne och kollade på en bilstereoaffär här i stan och de skulle ha runt 1 500:- för att kika på den [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Senast redigerad av Kalle den 8 december 2004, 17:07, redigerad totalt 1 gånger.
Karl Samuelsson
Ok, skyll dig själv. Mitt är ett billigt alternativ då en kabel kostar 90kr på biltema.
Hade samma fel som du.
Hade samma fel som du.
Senast redigerad av stiivN den 8 december 2004, 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Karlsson
stiivN: Det var inte på något sätt menat att "dissa" ditt tips, men om minneskablen skulle varit problemet skulle både radiokanaler och eq. inställningarna nollas, eller? Men jag kan ju alltid testa, tack för tipset iaf.
Senast redigerad av Kalle den 9 december 2004, 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
Karl Samuelsson
<!--QuoteBegin-Kalle+9 Dec 2004, 11:17:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Kalle 4 9 Dec 2004, 11:17:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->stiivN: Det var inte på något sätt menat att "dissa" ditt tips, men om minneskablen skulle varit problemet skulle både radiokanaler och eq. inställningarna nollas, eller? Men jag kan ju alltid testa, tack för tipset iaf.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=68554"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hmm, det vet jag inte, la jag aldrig märke till. Men jag satte in en kassetbandspelare i min och den funka men det gjorde inte CDspelaren. Så jag bytade kabel sen funkade CDspelaren(ljudet kom igen). Nya cdspelare tar visst en del av ström eller något sånt ifrån minneskablen också. Därför måste den funka för att ge ljud.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=68554"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hmm, det vet jag inte, la jag aldrig märke till. Men jag satte in en kassetbandspelare i min och den funka men det gjorde inte CDspelaren. Så jag bytade kabel sen funkade CDspelaren(ljudet kom igen). Nya cdspelare tar visst en del av ström eller något sånt ifrån minneskablen också. Därför måste den funka för att ge ljud.
Senast redigerad av stiivN den 9 december 2004, 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Karlsson