Huvudenheten är en gammal billig Pioneer och högtalarna verkar smått sprängda... Dessutom fungerar inte knapparna vid sidan av ratten. Något måste göras!
Målet är inga välljudstävlingar eller db-race utan bara att jag ska kunna lyssna på musik med taket nere utan att det låter fruktansvärt. Tänkte lägga runt 4000 totalt.
Har hört att Alpine gör bra huvudenheter så tänkte köpa den här: http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cde-173bt.html och en adapter som gör att kontrollerna vid ratten fungerar.
Den stora frågan är högtalarna.
Först, storlek(Ja, den har betydelse
Har hört både att det är 5,25 och 6,5 som passar. Möjligen att 6,5 bara passar om man har adapter och lågt monteringsdjup. Kan någon kunnig sprida lite ljus över detta?
Eftersom jag inte tänkt lägga i separat baslåda skulle jag vilja ha högtalare som går ganska lågt i registret så helst 6,5or då. Har sett att det kan göra 20 hz skillnad på olika högtalare, men både Pioneer och DLS har högtalare som går ner till 30 hz så det blir nog bra. Sen vet man ju inte hur högt de spelar på de frekvenserna men men...
Fråga/problem nummer 2. Diskanterna.
Har märkt att många 6,5or runt 1500-2000 kr har separata diskanter, men jag har ännu inte sett någon diskantinstallation som är snygg nog. Jag vill ha "factory installed" look. Alternativen för mig är att antingen gå på ett system med diskanterna i själva högtalaren eller att modda in dem i bilen enligt bilden längst ner(Vilket innebär en jävla massa jobb). Frågan är om jag vinner så pass mycket på att det är värt det eller om jag lika gärna kan köra med ett system med diskanterna i högtalarna?
Så, vad har ni för tips på hur man gör med högtalarna. Är det värt ljudmässigt med externa diskanter och modda eller kan jag lika gärna köra med diskanterna i högtalarna?