Ingående axel EP3
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Det har jag aldrig hört talas om, inte heller sett själv heller, jag har renoverat 4 ep3--vlådor och monterat i diff i 18st. Ingen har haft något dåligt lager på Mainshaften.
Däremot är det väldigt vanligt med dåliga urtrampningslager på ep3an.
Däremot är det väldigt vanligt med dåliga urtrampningslager på ep3an.
-
and1
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
- Been thanked: 1 time
enda sättet är förutom riva ner lådan är ju.
1) om det låter som stenkvarn vid neutral läge då är det ingående lagret i växellådan.
2) vid kopplingen ner tryckt så är det urtrampningslager som är kass.
1) om det låter som stenkvarn vid neutral läge då är det ingående lagret i växellådan.
2) vid kopplingen ner tryckt så är det urtrampningslager som är kass.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Honda Civic -92
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Men det är ingående axel du vill köpa?
Jag har oxå en EP3-låda i delar som ligger...
Jag har oxå en EP3-låda i delar som ligger...
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Min bil lät malande ur lådan med neutralen i och kopplingen uppe. Men när jag trampade ner kopplingen så försvann det. Detta problem försvann när jag bytte koppling och urtrampningslager och har sedan dess (4000 mil) inte kommit tillbaka.
Att det skulle vara ett vanligt fel med lager på ingående axel kan väl inte stämma? jag har aldrig hört talas om det trots att jag hängt här i 5,5 år och läst varenda tråd som skrivits om EP3.
Att det skulle vara ett vanligt fel med lager på ingående axel kan väl inte stämma? jag har aldrig hört talas om det trots att jag hängt här i 5,5 år och läst varenda tråd som skrivits om EP3.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
M_jönsson
- Bil: Civic type R ep3
- Namn: Martin Jönsson
Så sa dom till mig på honda i varje fall! har bytt växellåda helt ny! bytt koppling och urtrampnings lager samtidigt! ljudet ustod efter ca 150 mil!!! urtrampningslagert låter bara när man trampar in kopplingen inte annars! så det är ingeånde lagert jag har problem med! ingen som varit med om detta här tidigare? har testat två ep3:or med samma ljud!!! på honda gemförde dom 2st lika bilar! samma ljud i båda då sa dom att det skulle va så! Mvh Martin!
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Men då bör du väl byta ingående lager och inte ingående axel?
Är ingen idé att köpa ett begat lager, så kolla med Rosenholtz eller Momentum efter ett nytt.
Malkolm, ja jag har en komplett låda i delar, enda felet är 4ans synkring...
Är ingen idé att köpa ett begat lager, så kolla med Rosenholtz eller Momentum efter ett nytt.
Malkolm, ja jag har en komplett låda i delar, enda felet är 4ans synkring...
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
hej! 
Hittade denna tråden när jag googlade:)
Har fått samma problem låter som en stenmal vid 3K varv samt när man motorbromsar på 2:an från 2,5K varn och ner låter skrapande.
säg att det skulle va ingående lagret. men vad heter den delen? vart beställer man den osvosv.
tack för svar!
Har fått samma problem låter som en stenmal vid 3K varv samt när man motorbromsar på 2:an från 2,5K varn och ner låter skrapande.
säg att det skulle va ingående lagret. men vad heter den delen? vart beställer man den osvosv.
tack för svar!
-
Accord23isr
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
- Been thanked: 2 times
Kolla igenom alla värmeplåtar längs avgaset före du funderar på något annat, de kan låta lite skrapande om de kommit lite lösa, och dem brukar låta just vid vissa varvtal.boman94 skrev:hej!
tack för svar!
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Nu har jag hängt här i 10 år och fortfarande aldrig hört talas om att någon haft problem med detta på en EP3 förutom killen som skapade den här tråden... Kan du göra en liten film fär man kan höra det här ljudet?
Stockholm
Har samma läte ur min låda, är det lika bra att byta kopplingen när man ändå ska byta urtrampningslagret? Någon hum vad material/verkstads-kostnaden ligger runt?Steffo skrev:Min bil lät malande ur lådan med neutralen i och kopplingen uppe. Men när jag trampade ner kopplingen så försvann det. Detta problem försvann när jag bytte koppling och urtrampningslager och har sedan dess (4000 mil) inte kommit tillbaka.
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Honda hade problem med sina ingående lager på Civic -02 men det var framförallt på 1.4 och 1.6 motorn.Jag har bytt på min jazz. Symptomen där var att det var ett rungande ljud vid gaspådrag på först ettan och efter en tids körning även tvåan. Möjligt att det är ett malande ljud men det hade iaf inte jag.
Att byta är enkelt så länge man vet hur man delar en växellåda ordentligt.
Det ljudet ni beskriver däremot är ingenting annat är urtrampningslagret... maler det på tomgång och slutar när kopplingen trycks ner är det urtrampningslager.
Att byta är enkelt så länge man vet hur man delar en växellåda ordentligt.
Det ljudet ni beskriver däremot är ingenting annat är urtrampningslagret... maler det på tomgång och slutar när kopplingen trycks ner är det urtrampningslager.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Kan du verkligen säga så med säkerhet? När du släpper upp kopplingen så börjar ju en del (ingående lager) av växellådan att snurra, även i neutral.Eisenhut skrev: Det ljudet ni beskriver däremot är ingenting annat är urtrampningslagret... maler det på tomgång och slutar när kopplingen trycks ner är det urtrampningslager.
Jag håller dock med om att det är en troligare orsak
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Nej såklart inte med säkerhet, men ett ingående lager låter mer vid belastning vilket inte ett urtrampningslager gör. I mitt tycke borde ett ingående lager som låter så mycket på tomgång låta alldeles förfärligt vid gaspådrag.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- Jens Göransson
- Bil: Integra Type R dc5
- Namn: Jens Göransson
Jag har haft problem med dåligt ingående lager i båda av mina DC5:or.
Ett malande ljud vid tomgång med kopplingen uppsläppt och ett liksom rasslande ljud vid acceleration under 2000 rpm. Lagrerna konstaterades vara dåliga vid bytena. Dock så byttes även koppling och urtrampningslager vid samma tillfälle på båda bilarna.
Ett malande ljud vid tomgång med kopplingen uppsläppt och ett liksom rasslande ljud vid acceleration under 2000 rpm. Lagrerna konstaterades vara dåliga vid bytena. Dock så byttes även koppling och urtrampningslager vid samma tillfälle på båda bilarna.
Jens Göransson