En animerad opera i HD

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
StiFt
Bil: VW Golf MK2 GTI 16V
Namn: Mattias Lindblad
Kontakt:

Krister: Okej, kan hålla med om att jag inte förstår vad det är <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Typ bara högra upplösning?
Varför kallar det HDTV då?
Pga kabel och anslutning?

Min LCD är HD-Ready och skall enligt vad jag hört ha lite bättre bild(upplöning) än en vanlig LCD? Men den upplösning har alla LCD? Fast alla LCD kanske är HD-ready?
Vad vet jag, jag är bara 22...

Men om jag beställer en HDDVD från usa så kan man inte använda den då dom har 110V och vi har 230V? Skall man köpa en trafo till den går det på runt 2k och det tycker jag inte det är värt. Då väntar jag hellre i 10år tills det finns HDDVD för 500kr.

MagnusL: Jo jo men det jag mena var att alla säger att det är HD när det igentligen inte är "riktig" HD.
[b]VW Golf GTI 16v -88[/b]
[b]BMW 520i Touring e34 -96[/b]

[i]BMW 525i e34 -91 (Såld 2010)[/i]
[i]BMW 525ia k e34 -89 (Skrotad 2010)[/i]
[i]BMW 525i e34 -92 (Skrotad 2010)[/i]
[i]Peugeot Expert 2,0 HDI -04 (Såld 2009)[/i]
[i]Honda CRX VTEC -90 (Såld 2008)[/i]
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

<!--QuoteBegin-StiFt+10 Nov 2006, 11:17:20--><div class='quotetop'>QUOTE(StiFt 4 10 Nov 2006, 11:17:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Krister: Okej, kan hålla med om att jag inte förstår vad det är <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Typ bara högra upplösning?
Varför kallar det HDTV då?
Pga kabel och anslutning?

Min LCD är HD-Ready och skall enligt vad jag hört ha lite bättre bild(upplöning) än en vanlig LCD? Men den upplösning har alla LCD? Fast alla LCD kanske är HD-ready?
Vad vet jag, jag är bara 22...

Men om jag beställer en HDDVD från usa så kan man inte använda den då dom har 110V och vi har 230V? Skall man köpa en trafo till den går det på runt 2k och det tycker jag inte det är värt. Då väntar jag hellre i 10år tills det finns HDDVD för 500kr.

MagnusL: Jo jo men det jag mena var att alla säger att det är HD när det igentligen inte är "riktig" HD.
[right][snapback]347217[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Okej..

HDTV = High Definition TV = Hög upplösnings TV = Det har med upplösningen att göra.. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Din lcd som är HD-ready kan Du alltså se HDTV på.. MEN bara om Du har en signal in till tv:n som är HD.. Just nu är det bara Canal Digital som kan leverera det till Dig. Snart kommer även COMHEM. Har man En LCD (HD ready eller inte) Så ser en vanlig analog signal till tv:n ut som skit (vilket Du antagligen har). Alltså.. TV:n blir inte bättre än signalen man stoppar in.

Alltså.. Tanka 95 oktan i en Top Fuel dragster och det går inte så bra.. Hur häftig bilen än är.. Är Du med?? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

När det gäller köp av HDDVD.. Varför komplicera saker och ting.. Köp en i Sverige istället.. <a href='http://www.webhallen.com/prod.php?id=64536' target='_blank'>http://www.webhallen.com/prod.php?id=64536</a> Om 10 år är det en ny standard som gäller i varje fall.. hehe.. <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av MagnusL den 10 november 2006, 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
2008 wrx sti
Jontis
Namn: JonasSundgren

Ha ha ha

Jobbade på ett svar en stund.
Men såg när jag postatat att du gjorde det bättre.

*deleted*
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Krister

Stift: Jag försöker inte klanka ner på dig, försöker utbilda dig. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

HDTV står för High Definition TeleVision och med High Definition menas att det är fler punkter (pixlar) på samma yta än tidigare. Därför är det just upplösningen man menar med detta.
Att det sen kommer in kablar i debatten handlar om att du inte kan överföra HDTV via t.ex. antennkabel eller scartkabel i dagens gränssnitt utan du behöver minst Komponent (analog) eller VGA (också analog) eller DVI (digital) eller HDMI (också digital).
För att en tv skall få ha märkningen HD-Ready så krävs att den klarar just 720 horisontella linjer progressivt och att den klarar gränssnittet HDMI.
De flesta LCD är HD-Ready, även de flesta Plasma... det finns riktigt billiga skitskärmar som inte har det men de orkar jag inte ens kommentera.

Att en apparat från USA är 110v stämmer, men oftast klarar dagens maskiner 100-240v och därmed behövs bara ny strömkabel. Men är man inte kunnig så skulle inte jag rekommendera att importera från USA.
Men det finns idag Blueray (sonys svar på HDDVD) spelare på den svenska marknaden och det finns även filmer. HDDVD kommer _mycket_ snart på den svenska marknaden också så några 10år behöver du inte vänta... såvida du inte vill ha den för just 500:-.
Det jag skulle rekommendera är att du köper en DVD spelare som skalar upp bilden till HD, det gör inte att dina filmer blir i HD men det gör att bilden anpassas mycket bättre till din skärm och därmed blir en bättre bild, är något av ett mellansteg.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Krister

vafan... bara för att man lägger mödan på att svara utförligt... <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Kör:
MagnusL

<!--QuoteBegin-Jontis+10 Nov 2006, 11:31:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Jontis 4 10 Nov 2006, 11:31:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ha ha ha

Jobbade på ett svar en stund.
Men såg när jag postatat att du gjorde det bättre.

*deleted*
[right][snapback]347223[/snapback][/right]

Hehe.. i hate when that happens.. <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
2008 wrx sti
Krister

<!--QuoteBegin-MagnusL+10 Nov 2006, 11:02:41--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL 4 10 Nov 2006, 11:02:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jontis+10 Nov 2006, 10:59:20--><div class='quotetop'>QUOTE(Jontis 4 10 Nov 2006, 10:59:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->HD is da shit. Säger man annat har man inte sett det.
[right][snapback]347210[/snapback][/right]

Dagens word! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]347212[/snapback][/right]

Japps! Håller med!

Sen är det inte helt fel med Xbox360 i HD heller... <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Kör:
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Det kan bli för mycket av det goda med, när man tittar men väldigt bra bild kan filmerna upplevas som dom är inspelade i en studio(kanske dom är) men man vill ju inte ha känslan av det för det!

Jag ska köpa en HD TV mest för det blir enklare att läsa tidtagningen i GT4 och förhoppningsvis snart GT5 å för det är tufft! :-)
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Krister

<!--QuoteBegin-Aerodynamic+10 Nov 2006, 14:22:00--><div class='quotetop'>QUOTE(Aerodynamic @ 10 Nov 2006, 14:22:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det kan bli för mycket av det goda med, när man tittar men väldigt bra bild kan filmerna upplevas som dom är inspelade i en studio(kanske dom är) men man vill ju inte ha känslan av det för det!

Jag ska köpa en HD TV mest för det blir enklare att läsa tidtagningen i GT4 och förhoppningsvis snart GT5 å för det är tufft!  :-)
[right][snapback]347288[/snapback][/right]

Har du sett att det defakto är så? För det är inte min upplevelse av de filmer i HD jag sett... t.ex. så när du går på bio, får du känslan av att det är inspelat i en studio då?

Kör:
Krister

Här kommer saxat från Minhembio.com från Amerikaner med HDDVD add-on till xbox360.

Ett par recensioner från jänkarna smile.gif :

I just picked one up from Gamestop near my office. Walked in and saw 5 unpacked brown boxes behind the counter and 2 boxes opened with bubble wrap still hanging out. Asked it he had any Xbox 360 HD-DVD drives and he paused and then said yes. He had 2 that just came in. Went to the back and grabbed one for me. He was keeping the other for himself he said. Didn't asked if the pre-orders were fulfilled or not, so don't know if the store had only 2 or 2 after pre-orders were fulfilled.

Mine came with the Drive, Remote, and King-Kong HD-DVD. No upgrade CD though. However, it downloaded the driver when I logged into Xbox Live. I have both my xbox 360 and my Toshiba A1 hooked up to my Sanyo Z4. The Toshiba is hooked up via HDMI and the Xbox 360 via Component. Comparison wise, both looked fantastic. I honestly couldn't tell a difference in PQ between the two players. Even though the Toshiba is HDMI, Xbox 360 is Component, it looked just as good as the Toshiba A1. If I'm able to get another King Kong HD-DVD and do a true A-B comparison with both playing at the same time, I will let you know then if I can tell a difference. So those with component, enjoy the marvelous detail of HD-DVD.

On a side note, the Xbox 360 load time is night and day faster than the A1. Took literally 5 secs after inserting the disc before it began playing. I'm seriously considering using the Xbox 360 HD-DVD as the primary player in the theater room now just for load times. However, I would lose TruHD Sound. Oh the dilemma!

I got one! Not from retail, but mine has shipped apparently (Gamecrazy) so huzzah.

Quick unscientific impression from 1080p Qualia projector and component 1080i on Bourne Supremacy. Qualia interlaced to 1080p perfectly over component. Effectively true 1080p image (for film material). Image about 100 inches diagonal.

AWESOME. Crisp colors, amazing detail. Lovely, lovely lovely. I LOVE HD. Nice retail packaging - as compact as the 360 box. Batteries and usb cable and remote included. Audio was 5.1 Dolby, you know. Sounded great. Startup was fast - ten seconds maybe? Really cool use of joystick if you don't use the remote and HD DVD nav is lovely - realtime overlay above image lets you select or use any disc feature while movie continues to play.

Sound - quiet. 360 is quieter and drive is very hush hush while playing. Tested in office with noisy AC but seemed almost silent. Will test again tonight in creepily quiet house. PEACE!

Did I say AWESOME!?

Wow, just wow, I got it this afternoon at around noon. King Kong looked ****ing gorgeous. Especially the scene where they meet the natives. Just holy **** wow. the sounds is just zomg. Besides OTA content and trailers downloaded on the 360, I have never seen HD content on my TV and this just blew me away.

Setup was simple enough. Got it up and running in a few minutes, including installation. It fits with the 360 style perfectly and isn't THAT big.

It's also really quiet. Loved it. Started up really quick and just yum.

Och tonvis med jämförande bilder från engadget:

<a href='http://www.engadget.com/2006/11/09/xbox ... -hands-on/' target='_blank'>http://www.engadget.com/2006/11/09/xbox ... nds-on/</a>

Slutligen en bra sida med väldigt många HD DVD recensioner, de ska recensera spelaren på Måndag:

<a href='http://www.dvdtown.com/reviews/reviews- ... se-media=2' target='_blank'>http://www.dvdtown.com/reviews/reviews- ... media=2</a>

Kör:
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Här är en intressant jämförelse mellan HD och DVD: <a href='http://www.cornbread.org/FOTRCompare/index.html' target='_blank'>http://www.cornbread.org/FOTRCompare/index.html</a>
Ser man inte skillnaden där är det nog dags att skaffa glasögon <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Krister

Kör:
Krister

OBS! Puckot som la in de där bilderna på det forumet har tydligen lagt på nåt filter för att bättra på de lite. ber om ursäkt men hans ursäkt är att det faktiskt är sån skillnad.

Kör:
StiFt
Bil: VW Golf MK2 GTI 16V
Namn: Mattias Lindblad
Kontakt:

MagnusL: haha, hur kan dom med att sälja en DVD för 6k? <!--emo&:(-->Bild<!--endemo-->

Krister: Okej... Jag är inte så petig när det gäller bild så den DVD jag har nu är jag mycket nöjd med.

Nu är jag HD-expert <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->
Får tacka för att ni orkar bry er <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
[b]VW Golf GTI 16v -88[/b]
[b]BMW 520i Touring e34 -96[/b]

[i]BMW 525i e34 -91 (Såld 2010)[/i]
[i]BMW 525ia k e34 -89 (Skrotad 2010)[/i]
[i]BMW 525i e34 -92 (Skrotad 2010)[/i]
[i]Peugeot Expert 2,0 HDI -04 (Såld 2009)[/i]
[i]Honda CRX VTEC -90 (Såld 2008)[/i]
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

<!--QuoteBegin-Krister+13 Nov 2006, 16:17:05--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 13 Nov 2006, 16:17:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ytterligare skillnader visade.

<a href='http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=483968' target='_blank'>http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=483968</a>
[right][snapback]348044[/snapback][/right]

Grym länk! Det är ju helt sjukt vilken skillnad det var på dem bilderna!
Kör dem 720p? Hur bra är då 1080p?

Klart intressant tråd i alla fall!
[b]Medlem #1535[/b]
MagnusL

<!--QuoteBegin-StiFt+14 Nov 2006, 09:15:21--><div class='quotetop'>QUOTE(StiFt 4 14 Nov 2006, 09:15:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->MagnusL: haha, hur kan dom med att sälja en DVD för 6k? <!--emo&:(-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]348257[/snapback][/right]

Ett företags främsta uppdrag är att dra in så mycket pengar som möjligt till sina ägare.. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Sen så är det ju så att den är HD-dvd och dom kostar så mycket just nu..
Senast redigerad av MagnusL den 14 november 2006, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
2008 wrx sti
Krister

Då skall du kolla in Denons 3930... en "vanlig" dvdspelare för 14.000:-

Men att Toshibas HDDVD kostar 6k är ingenting med tanke på att Bluerays spelare ligger på 13k.

Kör:
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

Sen har väl toshibas hd-dvd spelar fått väldigt bra betyg för det ringa priset. All "ny" teknik kostar ju mer i början... Utveckling och tillverkningskostnaderna styr även priserna.
[b]Medlem #1535[/b]
Krister

Det roliga är att Add-On:en till Xbox360 har jämförts med toshibas spelare och anses ge samma resultat i stort sett. Visst, den klarar inte TrueHD ljudformatet... men vem har det i sin stärkare.

Så Bluerays värdelösa spelare för 13k eller en xbox med addon för 5-6k eller Toshibas för 7k... tror Blueray kommer få det svårt att ta igen det här glappet. Speciellt med tanke på hur mycket dålig kritik de första blueray spelarna har fått.

Kör:
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Eller en PS3a med bluray för 3600kr ? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Sen såg jag ny Blu-ray spelare ifrån Toshiba här i ett varuhus. Vet inte om det bara var ett visningsex men den hade även hårddisk i sig (500gb). Det stod att den kostar eller skulle kosta 89tusen yen. Som är runt 5300kr.

Jag väntar i alla fall en hel del år. För kvittar om det är HD-DVD eller Blu-ray, filmerna är ap dyra och är verkligen inte värt det. Jag tycker t o m vanliga DVD filmer är otroligt dyra med tanke på den billiga produceringen om man nu jämnför med förra tekniken, VHS.
Stefan Karlsson
Krister

StiivN: Det priset är som sagt i Japan. I sverige kommer det vara det dubbla.
Att HDDVD/Blueray filmer är dyrt är en smaksak, jag tycker det är ok pris på de då de kostar lika mycket som vanliga DVDs.

Kör:
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

En xbox360 med add-on kostar lika mycket som en ps3a. Så där är dom jämnlika. Men att någon av dom spelarna blir en "standard" produkt hos vanliga svensson inom några år har jag svårt att tro. Dom måste verkligen börja locka med billigare filmer i så fall.

Tog ju otroligt många år för DVD trots den otroligt stora skillnaden på kvalitet.
Mycket tack vare det höga priset på filmerna.

Men ja, dom skyller ju på alla som laddar hem filmer. Därför måste dom höja priserna för att kunna håva in lika mycket pengar som innan. Inte vill cheferna förlora eller gå ner i bonusintäckterna <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->

Jag säger så här. Vi kan hålla på dag in och ut och jämnföra två produkter. Det finns olikheter.
Om något år tror jag vi riktigt kan jämnföra kvaliteten. Då har olika tillverkare fått ingång tekniken och utvecklat den lite mer.
Stefan Karlsson
Krister

StiivN: Kan inte annat än att hålla med dig.

Kör:
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Snaaaaaajisgt!

Tankade hem 720p men nu blire 0180p då man vill se hela härligheten i bästa kvalitääät. <!--emo&:kewl:-->Bild<!--endemo--> Synd bara man inte har tillräkligt me pixlar på dataskärmen... <!--emo&:annoyed:-->Bild<!--endemo-->
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
c0k3
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson

HDTV-guide: Vad är vad egentligen?

<a href='http://www.tomshardware.se/skarmar_och_ ... index.html' target='_blank'>http://www.tomshardware.se/skarmar_och_ ... ex.html</a>

för er som inte vet <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Karl Tyrén

HD roxx! Folk skaffar glasögon för att det är så sjukt bra bild (läs: Kraft)
Karl Tyrén
infra
Kontakt:

kraft skaffar glasögon för han e gammal och skrutten nu
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Användarvisningsbild
NippleN
Bil: Civic EE9
Namn: Lukas Gullberg

Ibland tror ja att krister kommer ta över denna världen me sin kunskap ! <!--emo&:blink:-->Bild<!--endemo-->
Lukas Gullberg
0732-022675

Civic EE9R -91
Civic EK3 -96
Civic SL5 -83
MagnusL

<!--QuoteBegin-NippleN+16 Nov 2006, 20:14:18--><div class='quotetop'>QUOTE(NippleN 4 16 Nov 2006, 20:14:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ibland tror ja att krister kommer ta över denna världen me sin kunskap !  <!--emo&:blink:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]349011[/snapback][/right]

Kunskap är makt.
2008 wrx sti
Krister

Jag gillar att vara påläst.

Kör:
Skriv svar