Nu finns det E85 på Gotland!!!!!

ENBART för motorrelaterade topics
jossi

Hej Benci

vi skall åka rally tävling på Gotland den 17 Juni , den tävlingen ingår i Ford Flexi Fuel Cup (ca 20st bilar körs på Etanol) intressant ingen Etanol på Gotland
undrar om det är populärt om alla servicebilar har några etanolfat med sig
eller om dom tar dit en tankbil
Juha Ilomäki
CTR -04 #1045
Power by
Infra Performance
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Hur mycket kostar själva konverteringen för att kunna köra på Etanol?
Ger det mer/mindre förslitning på vissa system? Är konvertering/extra kostnader inräknat i din kalkyl Benci?
Användarvisningsbild
benci
Been thanked: 6 times

<!--QuoteBegin-Joakim Olsson+8 May 2006, 10:01:01--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson 4 8 May 2006, 10:01:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur mycket kostar själva konverteringen för att kunna köra på Etanol?
Ger det mer/mindre förslitning på vissa system? Är konvertering/extra kostnader inräknat i din kalkyl Benci?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
De kostnader som jag räknar med en konvertering är:
1. nya spridare >350cc (begagnad SAAB) ca. 1000:-
2. ommapnning av ECU av någon kunnig person. ca 1000:-
(Med en korrekt mappad bil behöver man inte ha ställbar BTR)

Sedan får man hoppas på att soppapumpen, armaturen samt alla packningar och slangar håller. <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
Mvh Benci_Hovanyi
TiN2K-D
Namn: Martin
Kontakt:

Läs andra "posten" i denna tråd för lite mer info.

<a href='http://213.114.166.125/forum/viewtopic. ... &start=135' target='_blank'>http://213.114.166.125/forum/viewtopic. ... art=135</a>

Mvh
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Så om man räknar rent ekonomiskt, och bortser från det man kan tjäna i effekt/kylning, så tjänar man alltså inte så värst mycket?

Låt säga att man kommer undan med 2000kr i konvertering, och slipper extra förslitningar pga etanolen. Vi säger att man tankar fullt 2ggr/månad, och att man tjänar 60kr/tank (1,5kr/liter).

Då har man tjänat in konverteringskostnaden efter ca 18 månader (ränta inräknat). Om det endast kostar 2000 att konvertera, och om det inte sliter mer på diverse delar. Därefter tjänar man strax över 100kr/månad.

Kan man tjäna något prestandamässigt så kan det ju vara värt det, men rent ekonomiskt vette tusan <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo--> ?
Senast redigerad av Joakim Olsson den 8 maj 2006, 17:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

<!--QuoteBegin-Joakim Olsson+8 May 2006, 16:10:40--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson 4 8 May 2006, 16:10:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Så om man räknar rent ekonomiskt, och bortser från det man kan tjäna i effekt/kylning, så tjänar man alltså inte så värst mycket?

Låt säga att man kommer undan med 2000kr i konvertering, och slipper extra förslitningar pga etanolen. Vi säger att man tankar fullt 2ggr/månad, och att man tjänar 60kr/tank (1,5kr/liter).

Då har man tjänat in konverteringskostnaden efter ca 18 månader (ränta inräknat). Om det endast kostar 2000 att konvertera, och om det inte sliter mer på diverse delar. Därefter tjänar man strax över 100kr/månad.

Kan man tjäna något prestandamässigt så kan det ju vara värt det, men rent ekonomiskt vette tusan <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo--> ?
[right][snapback]280962[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Man kan ju inte räkna med full tank 2 ggr/månad. Bilen kommer ju att dra mer med E85. Bättre att räkna på hur många mil man kör/år. 1500 mil/år*0,9(liter/mil)*12,5(V-power)=16875. 1500 mil/år*1,2 (30%mer än bensinen)*8 (E85)=14400. Dvs man sparar ca 2400kr/år på att köra E85 om man har en bil som drar ca 0,9l bensin och kör 1500 mil. Själv så kör jag 3000 mil/år och skulle således spara det dubbla. Sedan får man ju räkna bort kostnaden för konverteringen som i mitt fall garanterat skulle gå på mer än 2000:- eftersom jag har en så ny och fins bil. Man vill ju inte hosta dit några gamla Saab-spridare direkt.

*Edit stavfel
Senast redigerad av Steffo den 8 maj 2006, 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

en annat sätt att se det på:

Köpa justerbar BTR för 7-800:-, då är pengarna enligt din beräkningsmodell återbetalade innom ca 7mån. Kör man mera så går det ju ännu fortare (och vice versa).

Semn är det oxå lite vad man tror om framtiden, jag tror att etanolen är mera framtidssäkert och att det prismässigt kommer bli ännu större glipa mellan den och bensinen.
Läste om någon som trodde att soppan skulle upp i över 13kr/l redan till semestern, hur ser den ekonomiska kalkylen ut då? <!--emo&:rolleyes:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/rolleyes.gif[/img]<!--endemo-->
Användarvisningsbild
benci

<!--QuoteBegin-malkolm666+8 May 2006, 20:13:23--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 8 May 2006, 20:13:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->en annat sätt att se det på:

Köpa justerbar BTR för 7-800:-, då är pengarna enligt din beräkningsmodell återbetalade innom ca 7mån. Kör man mera så går det ju ännu fortare (och vice versa).<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hur ställer/finjusterar du in din BTR? <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Har du lambdamätare så att du vet att du får tillräckligt med soppa och inte för mycket heller?

För har du inte koll på det så kan det bli en dyr historia, eller ... <!--emo&:whistling:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/whistling.gif[/img]<!--endemo-->

Vad jag vill säga att folk skall inte tro att det är bara att pilla dit en BTR,
utan krävs lite mer än så.
Mvh Benci_Hovanyi
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Allt beror väl på hur seriös man vill vara <!--emo&:whistling:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/whistling.gif[/img]<!--endemo-->

Men faktum är att massor och åter massor av svenskar har köpt sig en Malpassi BTR och meckat dit den själva på sin bil och nästan inga har några problem att enbart höja soppatrycket.
Kolla gärna <a href='http://www.etanol.nu/forum' target='_blank'>etanol.nu/forum</a>

Jag har en polare som har kört på E-85 i sin Toyota -89a i över 2år nu, han ökade soppatrycket genom att klämma ihop returledningen "lite lagom" med en svetstång, tror en sån tång kostar 80kronor på biltema. Hans bil går bra på enbart Etanol. <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->

Sen lambda hit och dit, min CRX hade ingen lambda i orginalutförande. <!--emo&:prop:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/prop.gif[/img]<!--endemo-->

Jag håller tumarna nu att Gotland snart har något etanolställe.
Användarvisningsbild
benci

Jag pratade med Tom Karlberg på Shell och det han sa rent ut att vi kan glömma E85 i sommar på Gotland.
Förhoppningsvis till nästa sommar kommer de kanske att kunna erbjuda E85.

Detta gäller nu Shell, så vi får hoppas på att någon annan bensinbolag hinner före.

---

Angående snabba-/fusklösnigar med E85 konvertering så kan det kanske fungera ett tag, vid normal vardagskörning utan tyngre belastning.

Men kör man bana eller mycket fullgas i övrigt, så kommer inte motorn må bra av det hur man än vrider o vänder på saken.

Bilen behöver inte ha lambdasond, men ECU:n måste programmeras om och då använder man en bredbandslambda under injusteringen.

Vad jag har fått lära mig att, även på min CRX som har lambdasond, ECU kan endast reglera AFR-värdet efter lambdan upp till halvgas ungefär.
Så vid fullgas används det hårdkodade AFR-värden i ECU:n.
Mvh Benci_Hovanyi
TriXiE77
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt

benci.. puss puss.. bara du flyttar med mig! <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->

etanol är aggressivare mot gummislangar och packningar
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7

De dåligt att Gotland inte har E85
hade gutarna själva fått bestämma så hade dom
haft E85 kokare för länge sen.
Tjohopp <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
micke_011

o/t'ar lite. läste en artikel om en firma i linköping som konverterar eller snarare bygger till gasdrift i bensinbilar, så att de i praktiken blir bi-fuel-bilar. det går att göra i princip i alla bilar och kostar nätta 16-40 tkr. ökningen av räckvidd blir omkring 30 mil på en 100 liters gasflaska, inga ingrepp skulle tydligen behövas i befintliga tändsystem etc utan allt byggdes parallellt.

inte ekonomiskt försvarbart men kanske mer miljövänligt?
//banned//
Användarvisningsbild
benci

Glada nyheter för alla som kör på E85.

:drive1: :toot: :drive1: :toot: :drive1:

Äntligen har Gotland fått sitt första E85-mack!!

På väg upp till GotlandRing i helgen, stannade jag för att tanka på Shell,
den som ligger bredvid sista rondellen ut från Visby, även kallad Slite-rondellen.

Dem har nyligen konverterar en pump så man kan tanka E85.
Och det är ingen försöksverksamhet utan är permanent, enligt mack-gubben.
Mvh Benci_Hovanyi
Skriv svar