CR-V vs Accord
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Samma spis oavsett om det är en Type S eller vanlig 2.4 -08
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
innan då?
vet att när jag första gången provkörde, då fanns inte ens typ s, då körde ja en ex som hade 190hk...detta va typ...03?
vet att när jag första gången provkörde, då fanns inte ens typ s, då körde ja en ex som hade 190hk...detta va typ...03?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
SAUD
- Bil: CTR-2016
- Namn: Saud Omerovic
Alla 2.4 har 190hk,men Accord från 2003-2005 har katalisator med 800celler meddan Accord från 2006-framåt har kat med 400 celler och i verklighten dem är lite snabbare fast Honda uppger inte det.
När dem testa Honda mot Alfa i Teknikensvärld jag har för mig då lämnade Type S 178hk på hjulen och det är hyfsat bra tycker jag.
När dem testa Honda mot Alfa i Teknikensvärld jag har för mig då lämnade Type S 178hk på hjulen och det är hyfsat bra tycker jag.
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
-
M Scotte
- Kontakt:
Stämmer Saud. Det som verkligen får fart på en 2.4 är dock en reflash, catback och filter. Gör lika mycket som K20, men framförallt blir mellanregistert så mycket kraftigare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
verkar så vara fallet... fan.. ja som trodde att allt som skrevs i annonserna på Blocket var sant... :shock1:
2003 visas Accord i Genève (4d) och i Paris (5d). I april samma år lanseras den i Sverige. Tre utrustningsnivåer är tillgängliga.
Comfort och Sport, som båda har tvålitersmotor på 155 hästkrafter. Den senare finns även med automatlåda.
Den tredje är Exclusive med 2,4-litersmotor på 190 hästkrafter, och finns med 6-växlad
manuell låda eller 5-stegad automat. Executive kan beställas med ytterligare utrustning: navigationssystem och läderklädsel.
källa: <a href="http://honda.synkron.com/graphics/Synkr ... V_1-06.pdf" target="_blank">http://honda.synkron.com/graphics/Synkr ... -06.pdf</a>
2003 visas Accord i Genève (4d) och i Paris (5d). I april samma år lanseras den i Sverige. Tre utrustningsnivåer är tillgängliga.
Comfort och Sport, som båda har tvålitersmotor på 155 hästkrafter. Den senare finns även med automatlåda.
Den tredje är Exclusive med 2,4-litersmotor på 190 hästkrafter, och finns med 6-växlad
manuell låda eller 5-stegad automat. Executive kan beställas med ytterligare utrustning: navigationssystem och läderklädsel.
källa: <a href="http://honda.synkron.com/graphics/Synkr ... V_1-06.pdf" target="_blank">http://honda.synkron.com/graphics/Synkr ... -06.pdf</a>
SMacke #364
Tänkte passa på att fråga om någon vet ifall catback till sedanen även passar på tourern? Skiljer väl lite i hjulbas.. om det nu påverkar?
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
- freddej
- Bil: Ford Focus RS mkII
- Namn: Fredrik Jonsson
En fråga Scotte, är det möjligt att montera reflashen på en europabil? Ett av skälen till att jag byte var att det verkade bökigt att få tag på en uppdaterad motorstyrning/programvara då vtec registret var alldeles för smalt på en ats.M Scotte skrev:Stämmer Saud. Det som verkligen får fart på en 2.4 är dock en reflash, catback och filter. Gör lika mycket som K20, men framförallt blir mellanregistert så mycket kraftigare.
Vet att nån kille på island gjort det men det var väl en tsx box om jag inte minns fel.
btw. Du har mail dessutom.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
-
M Scotte
- Kontakt:
De australiensiska bilarnas ECU borde funka. Eller om det finns något företag i sydafrika då deras bilar kommer från EU.
Jtune från aussie verkar ha en hel del till accord.
Jtune från aussie verkar ha en hel del till accord.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
SAUD
Jag har själv haft kontakt med killen från Island och han kör en ATS 06 med TSX ecu 06 hondata reflasch!
Han var i USA på Sema motor show då tog han ATS orginal ECU med sig med Hondata lyckades inte knäcka den på plats på Sema då fick han med sig TSX ECU istället.Den funkar utmärkt,han har fått 3 felkoder som visar på några lampor som TSX har men inte vi.
Jag ska ta tag i det själv efter semster,ska försöka hitta begagnad TSX ecu eller köpa ny och lämna den till Hondata till en reflasch.
Han var i USA på Sema motor show då tog han ATS orginal ECU med sig med Hondata lyckades inte knäcka den på plats på Sema då fick han med sig TSX ECU istället.Den funkar utmärkt,han har fått 3 felkoder som visar på några lampor som TSX har men inte vi.
Jag ska ta tag i det själv efter semster,ska försöka hitta begagnad TSX ecu eller köpa ny och lämna den till Hondata till en reflasch.
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
-
SAUD
Absolut Krister!Krister skrev:Vore trevligt om du håller oss uppdaterade.
Min bäste vän bor i USA och jag håller oxå kontakt med en kille som bor i Canada som kör TSX,så någon av dem två kommer att hjälpa mig med det här så att jag slipper det grova jobbet(jag skickar pengar och dem sköter om resten
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Jaha, då är det högintressant att följa hur det går med box och allt till ATS... för i helgen byts den lilla CTR mot en större ATS Tourer.
En fråga, bluetooth, är det något som blev standard 08 eller 07?
En fråga, bluetooth, är det något som blev standard 08 eller 07?
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
-
Tomassol
- Bil: S2000
- Namn: Tomas Sandström
Testade du med en barnstol i CTR:en annars? Går en sån dit? Hu är det annars med utrymmet, går det månne att få in en vagn i den?Antonio skrev:Om du är praktisk, så är faktiskt Accord Tourern ganska trång i baksätet. Tyckte tom CTR:en var klart rymligare.
En CRV erbjuder oceaner av utrymmen i jämförelse.
Jag har annars inte den blekaste om antonio har fru och barn, han blev bara quotad pga det han skrev
AP1 S2000
Tidigare:
Civic coupé B16
Civic Aerodeck B18C4 -98
Mitsubishi Legnum 2.5 V6 twinturbo 4wd Type-S
Del Sol -92 B18C-R
Accord Type-R -99
Prelude VTI -97
Tidigare:
Civic coupé B16
Civic Aerodeck B18C4 -98
Del Sol -92 B18C-R
Accord Type-R -99
Prelude VTI -97
Jag hade barnstol i baksätet på CTR:en. Fungerade hur bra som helst. Om man ställde den bakom förarsätet vill säga som inte går att dra fram & öppna lika mkt som passagerarstolen.
Har t.o.m kört med 2 barnvagnar i bakluckan (hjulen borttagna på ena vagnen) & utan hatthylla.
Har åkt på bilsemester i Europa med en barnvagn, packning för 2 vuxna & den äldsta sonen i barnstol. Klockrent.
Nu är man nyseparerad & gissa om jag letar Type R
Har t.o.m kört med 2 barnvagnar i bakluckan (hjulen borttagna på ena vagnen) & utan hatthylla.
Har åkt på bilsemester i Europa med en barnvagn, packning för 2 vuxna & den äldsta sonen i barnstol. Klockrent.
Senast redigerad av Antonio den 15 april 2008, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Sen som många föräldrar sagt till oss är att visst, det funkar med liten bil men rent bekvämlighetsmässigt blir man jävligt lack på att hålla på och böka i vagnen hela tiden. Den skall helst gå att bara köra in.
Kör:
Kör:
Visst är det precis som Krister skriver, samtidigt är utrymmet i baksätet en jävligt underskattad parameter. Flyghangaren längst bak används maximalt till 70-80% ett par gånger om året men det är grymt bekvämt att kunna åka en vuxen och två barnstolar i baksätet i 3 timmar.
En annan sak jag inte fattar är biljournalisters perversa krav på att det skall bli en plan yta när man fäller baksätet!?
Hur ofta gör man det?
Är det inte bättre att bygga en ordentlig sittdyna och låta det bli en liten bulle när man fäller baksätet?
Argumentationen bygger på att det är enklare att göra en skön dyna om man fokuserar på den istället för att lägga fokus på att skapa en plan yta vid fällning och konstruera baksätet utifrån det.
En annan sak jag inte fattar är biljournalisters perversa krav på att det skall bli en plan yta när man fäller baksätet!?
Hur ofta gör man det?
Är det inte bättre att bygga en ordentlig sittdyna och låta det bli en liten bulle när man fäller baksätet?
Argumentationen bygger på att det är enklare att göra en skön dyna om man fokuserar på den istället för att lägga fokus på att skapa en plan yta vid fällning och konstruera baksätet utifrån det.
Rikard Jonsson
Accord 2.2i -90
Accord 2.2i -90
HRJ: Förutom för småbarnsföräldrar som defakto använder nästan hela bakluckan mestadels av tiden de åker bilen... förutom när de skall till och från jobbet.
Det som däremot blivit väldigt mycket bättre på många kombis är ju att när du öppnar luckan där bak så är det plant rakt fram istället för att hålla på och lyfta i och ur baken hela tiden. (bara kolla Volvo V40 om ni undrar vad jag menar)
Det som däremot blivit väldigt mycket bättre på många kombis är ju att när du öppnar luckan där bak så är det plant rakt fram istället för att hålla på och lyfta i och ur baken hela tiden. (bara kolla Volvo V40 om ni undrar vad jag menar)
Kör:
Kör:
Krister: Jotack, jag vet. Vi har en sexåring och en tremånaders men SÅ mycket grejer tycker jag inte att man har med sig. Vi har varit borta en vecka som mest hittills och det var faktiskt inga problem med packning, dock kunde jag inte använda insynsskyddet.
Men visst underlättas livet mycket om man bara kan "hiva in allt" utan att packa, där är vi helt överens.
Jag är bara lite konfunderad över det bisarra intresset för bagageutrymmet när det är i baksätet 99% av alla bilar är trånga!?
Angånde lastkant måste jag också hålla med, sjukt irriterande.
Tyvärr är mellanklassens snyggaste bil utrustad med en sådan vilket omöjliggör köp så länge vi har barnvagn.... :crybaby:
Men visst underlättas livet mycket om man bara kan "hiva in allt" utan att packa, där är vi helt överens.
Jag är bara lite konfunderad över det bisarra intresset för bagageutrymmet när det är i baksätet 99% av alla bilar är trånga!?
Angånde lastkant måste jag också hålla med, sjukt irriterande.
Tyvärr är mellanklassens snyggaste bil utrustad med en sådan vilket omöjliggör köp så länge vi har barnvagn.... :crybaby:
Senast redigerad av HRJ den 16 april 2008, 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
Rikard Jonsson
Accord 2.2i -90
Accord 2.2i -90
-
PatrikGBG
det är definitivt de mest jobbiga med en kombibil...OM den har hög "baktröskel"...de e fan de värsta jag vet...kan skita i en för övrigt annan perfekt bil för en sån grej
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
Tomassol
- Bil: S2000
- Namn: Tomas Sandström
Antonio skrev:Jag hade barnstol i baksätet på CTR:en. Fungerade hur bra som helst. Om man ställde den bakom förarsätet vill säga som inte går att dra fram & öppna lika mkt som passagerarstolen.
Bra att veta att det går, får se nu sen bara vad det blir för familjekärra... Ett annat alternativ vore en vti civic aerodeck, kanske inte den snyggaste kombin men den har ju en B18 under huven
Ur fruns synvinkel måste det vara en kombi, hon kommer inte gå med på en 3-dörrars bil och krångla till det varje gång man ska med bilen... :ranting:
farsgubben min gled kring i en 1gen prelude när jag o syrran va småttingar :thumbup: så det måste gå med en mindre bil, det är hur man vill ha det
AP1 S2000
Tidigare:
Civic coupé B16
Civic Aerodeck B18C4 -98
Del Sol -92 B18C-R
Accord Type-R -99
Prelude VTI -97
Tidigare:
Civic coupé B16
Civic Aerodeck B18C4 -98
Del Sol -92 B18C-R
Accord Type-R -99
Prelude VTI -97
-
PatrikGBG
grejjen med fruar e komplicerat!!måååånga många sedanbilar e mycket bättre lämpade för barnfamiljer än man tror!somkrister nämt inna sålastar man inte på höjden, o vissa bilmodeller e sjukt bra lastutrymme för vagnar o lite kassar o småskit som sedaner...
aja va fan men de spelar ingen roll, vem har vunnit en match mot ett fruntimmer?den som har, vill jag ha signeratde idolkort på o sälja
aja va fan men de spelar ingen roll, vem har vunnit en match mot ett fruntimmer?den som har, vill jag ha signeratde idolkort på o sälja
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Sen finns det lite som talar för att man skall lyssna på fruntimret också...
Visst, du kan krångla med att få in vagn och matkasse i bilen som en tok för att sedan klättra runt i hela bilen för att spänna fast dna-kopian i stolen där bak för att sedan klättra ut och runt bilen och sätta dig och köra din ögonsten... men jag har svårt att tro att frugan skulle göra samma sak för att köra DIN ögonsten. Om hon nu går med på det så är du nog skyldig henne att följa med henne på alla hennes shoppingturer på stan också för att det skall bli något sånär rättvist.
Jag hade gärna behållit vår CTR som vi hade men det gäller att vara realist och inse att det är faktiskt inte bara jag som kommer köra den... speciellt inte när barnet är 0-6 månader och frugan är mammaledig, hon kommer nog vara ganska flitig användare av bilen då och jag kommer inte vara med eftersom jag kommer jobba.
Och i slutändan, har man en gång kunnat köpa en CTR/VTI/S2k/NSX/Porsche what evva så lär du förmodligen kunna göra det igen... om du nu skulle verkligen vill det.
Visst, du kan krångla med att få in vagn och matkasse i bilen som en tok för att sedan klättra runt i hela bilen för att spänna fast dna-kopian i stolen där bak för att sedan klättra ut och runt bilen och sätta dig och köra din ögonsten... men jag har svårt att tro att frugan skulle göra samma sak för att köra DIN ögonsten. Om hon nu går med på det så är du nog skyldig henne att följa med henne på alla hennes shoppingturer på stan också för att det skall bli något sånär rättvist.
Jag hade gärna behållit vår CTR som vi hade men det gäller att vara realist och inse att det är faktiskt inte bara jag som kommer köra den... speciellt inte när barnet är 0-6 månader och frugan är mammaledig, hon kommer nog vara ganska flitig användare av bilen då och jag kommer inte vara med eftersom jag kommer jobba.
Och i slutändan, har man en gång kunnat köpa en CTR/VTI/S2k/NSX/Porsche what evva så lär du förmodligen kunna göra det igen... om du nu skulle verkligen vill det.
Kör:
Kör:
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
hur är skillnaden mellan accord o crv krister? vilken är dyrare än den andre?
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
------------------------
Det beror ju helt på modell, jag kollade på CR-V 07 (nya modellen) och accorden vart en Type S 07:a med 800mil på mätarn och då hamnade de i samma pris.
CR-V 05 och framåt har ju alla säkerhetsdetaljer vad gäller antisladd och antispinn vad jag förstått så tidigare än så var inte aktuellt.
Det som avgjorde det för oss var att Accorden hade markant bättre lastutrymme vilket inte är helt oviktigt när man skall in med en barnvagn och helst även hundbur. Sen att man då för samma pengar fick en Accord Type S som då har lite knuff gjorde det hela ännu enklare.
CR-V 05 och framåt har ju alla säkerhetsdetaljer vad gäller antisladd och antispinn vad jag förstått så tidigare än så var inte aktuellt.
Det som avgjorde det för oss var att Accorden hade markant bättre lastutrymme vilket inte är helt oviktigt när man skall in med en barnvagn och helst även hundbur. Sen att man då för samma pengar fick en Accord Type S som då har lite knuff gjorde det hela ännu enklare.
Kör:
Kör:
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
jag har ju inte tänkt skaffa små människor som lever i mitt hus än o när det väl blir aktuellt lär jag nog köpt ny bil för ändamålet
däremot om accorden ligger på samma försäkringskostnad så kanske det är intressant.
------------------------
------------------------
------------------------