Varför kör inte din familj/polare Honda?
Det jag tycker är problemet med Hondas marknadsföring här i Sverige är att de beter sig som om de vore en liten kopia av Ford: man tar det lilla man har och sprider det lite här, lite där. Naturligtvis är dilemmat att man lever mest på att sälja de minsta/billigaste modellerna till människor som inte tar Honda som aktivt val, utan det bara blir så - då blir det lätt att man kastar marknadspengarna på att stödja att sälja de modellerna också. Då ligger man och simmar i en olönsam sörja, även om man egentligen har bra produkter.
Om man istället tar fasta på vad man kan göra för att märkas:
- Det lär väl knappast finnas bilar som är snabbare än CTR resp s2000 i de prisklasserna? Dessa bilar testas hela tiden mot dyrare bilar.
Lobba på biltidningarna att införa prisklasstester på bana typ "250 000 kr challenge", "350 000 kr challenge", osv. Då skulle man plötsligt se hur överlägsna de bilarna är (s2000 mot TT 1.8, SLK 200 Kompressor och Z4 2.2i [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img] i stället för sedvanliga Porsche Boxter S, Z4 3.0i, Lotus Elise, osv.) CTR är väl ännu mer överlägsen i sin prisklass.
- Därefter, jobba på återförsäljarna. På de flesta återförsäljare jag tittat in på så har de möjligen en CTR, men ingen s2000. Jag förstår det, vore jag Honda-åf vore jag nog nervös för att ta in en S2000 som sen inte blir såld - tänk på Rosenholz NSX som stod där i typ 11 år... Men kan man inte visa upp bilarna så kommer de inte ut till allmänhetens kännedom - kanske är det här man skulle lägga mest krut - garantera återköp av osålda sportbilar på något lämpligt sätt!
- Hondas egna organisation måste bli Honda-fanatiker. Läste här någonstans att deras parkeringsplats är full av andra bilar. (Jag hoppas att det inte är sant...) Naturligtvis kan man inte ge alla anställda en Honda pga förmånsbeskattningsregler - men om inte de egna anställda tycker att det är värt att sälja sin bil till förmån för en Honda, varför ska då någon annan tycka det? Analysera: vad skulle det krävas för att era egna skulle byta in till Honda?
- Prioritera! Honda kan inte stå för allt till alla. Däremot kan man äga (prismässigt) överkomlig sport och prestanda med stor mekanisk tillförlitlighet. Precis det som gjorde att jag fastnade för märket - s2000 är som en liten nästintill supersportbil som man kan köra varje dag och som i stort sett var problemfri. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Därtill var värdeminskningen bara ca 25K per år i fyra år - otroligt bra. I den här zonen slår ingen Honda på fingrarna. Man har all trovärdighet. Man har bra produkter. Så fokusera i marknadsföringen (och fortsätt diskret att leva på att sälja Jazz och Logo osv ett tag till) så komemr det lossna så småningom. Kolla Subaru, som nån sa!
Om man istället tar fasta på vad man kan göra för att märkas:
- Det lär väl knappast finnas bilar som är snabbare än CTR resp s2000 i de prisklasserna? Dessa bilar testas hela tiden mot dyrare bilar.
Lobba på biltidningarna att införa prisklasstester på bana typ "250 000 kr challenge", "350 000 kr challenge", osv. Då skulle man plötsligt se hur överlägsna de bilarna är (s2000 mot TT 1.8, SLK 200 Kompressor och Z4 2.2i [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img] i stället för sedvanliga Porsche Boxter S, Z4 3.0i, Lotus Elise, osv.) CTR är väl ännu mer överlägsen i sin prisklass.
- Därefter, jobba på återförsäljarna. På de flesta återförsäljare jag tittat in på så har de möjligen en CTR, men ingen s2000. Jag förstår det, vore jag Honda-åf vore jag nog nervös för att ta in en S2000 som sen inte blir såld - tänk på Rosenholz NSX som stod där i typ 11 år... Men kan man inte visa upp bilarna så kommer de inte ut till allmänhetens kännedom - kanske är det här man skulle lägga mest krut - garantera återköp av osålda sportbilar på något lämpligt sätt!
- Hondas egna organisation måste bli Honda-fanatiker. Läste här någonstans att deras parkeringsplats är full av andra bilar. (Jag hoppas att det inte är sant...) Naturligtvis kan man inte ge alla anställda en Honda pga förmånsbeskattningsregler - men om inte de egna anställda tycker att det är värt att sälja sin bil till förmån för en Honda, varför ska då någon annan tycka det? Analysera: vad skulle det krävas för att era egna skulle byta in till Honda?
- Prioritera! Honda kan inte stå för allt till alla. Däremot kan man äga (prismässigt) överkomlig sport och prestanda med stor mekanisk tillförlitlighet. Precis det som gjorde att jag fastnade för märket - s2000 är som en liten nästintill supersportbil som man kan köra varje dag och som i stort sett var problemfri. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Därtill var värdeminskningen bara ca 25K per år i fyra år - otroligt bra. I den här zonen slår ingen Honda på fingrarna. Man har all trovärdighet. Man har bra produkter. Så fokusera i marknadsföringen (och fortsätt diskret att leva på att sälja Jazz och Logo osv ett tag till) så komemr det lossna så småningom. Kolla Subaru, som nån sa!
Senast redigerad av matsgeo den 8 november 2004, 20:58, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Georgson
Tidigare Accord 2.4, S2000
Tidigare Accord 2.4, S2000
Dammar av en skitgammal tråd i brist på annat
Nu tycker jag nästan honda börjar få lite moment i svedala! De har klart bättre utbud och kanske bättre säljorganisation?
Det är i alla fall betydligt mer reklam i både tv & tidningar (radio vet jag inte eftersom jag aldrig lyssnar på reklamradio, står inte ut med skiten)
Anders & Martin, ni som vet har det skett några förändringar som vi inte vet om på honda nordic?
dvs förutom att honda har ett grymt mycket bättre modellutbud
Nu tycker jag nästan honda börjar få lite moment i svedala! De har klart bättre utbud och kanske bättre säljorganisation?
Det är i alla fall betydligt mer reklam i både tv & tidningar (radio vet jag inte eftersom jag aldrig lyssnar på reklamradio, står inte ut med skiten)
Anders & Martin, ni som vet har det skett några förändringar som vi inte vet om på honda nordic?
dvs förutom att honda har ett grymt mycket bättre modellutbud
Medlem 427
Kul lyft 
Jo, Honda har gått framåt en hel del. Hur är det idag?
Gamla CTR:en rullade ut en hel del & är välkänd som bil. Fick stämpeln som rejsigast iklassen med all rätt.
Nya Civicen med fräck design vann tester & folk ville köpa.
Tror detta gjort att folk ser Honda idag iaf
Sen nya CR-V.
Det borde väl vara nya Civic & nya CRV som fått fart på Honda de senaste åren?
Jo, Honda har gått framåt en hel del. Hur är det idag?
Gamla CTR:en rullade ut en hel del & är välkänd som bil. Fick stämpeln som rejsigast iklassen med all rätt.
Nya Civicen med fräck design vann tester & folk ville köpa.
Tror detta gjort att folk ser Honda idag iaf
Sen nya CR-V.
Det borde väl vara nya Civic & nya CRV som fått fart på Honda de senaste åren?
Antonio Pozzi
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Det känns som att det är som du säger Antonio att det är EP och FN Civic samt de bägge modellerna CRV som syns mest, av de nyare modellerna iaf. EG osv ser man ju fortfarande överallt men de är ju stenålder strax. Helt klart är ju att Honda är på frammarsch vilket är otroligt skönt. Nu är det inte längre bara TFATF killar med stylade bilar som kör Honda utan även icke bilnördar väljer mer och mer att köra Honda istället för nåt annat skit.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Jag kan ju uppdatera mitt tidigare inlägg med att jag har fått både farsan och chefen att åka CR-V.
Däremot så tycker chefen att det är lite konstigt att när man köper en helt ny CR-V executive diesel för över 300k att det låter när man stänger dörren, han har tidigare åkt Mercedes och BMW och stör sej lite på det, allt annat är kanon men just ljudet när man stänger dörren gillar han inte.
Sånna grejer verkar vara viktiga för många när man köper in bil för dryga 300k det är ju den här omtalade kvalitetskänslan (som oftast inte har något med verklig kvaliteta att göra)
Däremot så tycker chefen att det är lite konstigt att när man köper en helt ny CR-V executive diesel för över 300k att det låter när man stänger dörren, han har tidigare åkt Mercedes och BMW och stör sej lite på det, allt annat är kanon men just ljudet när man stänger dörren gillar han inte.
Sånna grejer verkar vara viktiga för många när man köper in bil för dryga 300k det är ju den här omtalade kvalitetskänslan (som oftast inte har något med verklig kvaliteta att göra)
Kristian, Hondalös.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Skillnaden som jag kan säga från Honda Sveriges håll är att det satsas mer på reklam och events från vår sida. Exempelvis huvudsponsor till Sthlm Maraton, Torgevent med en jätteairbag på västkusten etc.
Dessutom har vi som ni själv säger att betydligt mer gediget utbud som verkligen lockat folk att köpa Honda. CR-V är en succé utan dess like, likaså Civic 06- som fortfarande säljer riktigt bra fastän den är över 2 år gammal som modell. Vi har en ny accord som fått riktigt fina rescensioner och en Civic Type R som sålt långt över förväntan, tre ggr mer än gamla EP3. Vi har snåla motorer och rejält med värde för pengarna i alla modeller. Folk verkar uppskattar väldigt mycket att vi är ett företag i tiden , med en gedigen bakgrund som nummer ett i miljöarbetet i generationer av Honda. Helt enkelt ett väldigt komplett modellprogram som ligger bra i tiden.
Alla modeller har på sedan -06 tafit rejäla kliv upp i sina respektive klasser som lite klassledande benchmarks, Civic och CR-V speciellt, men även Jazz.
Håll ögonen öppna, det händer extremt mycket på modellfronten inom de närmaste två åren! Många nya modeller och kära återseenden.
Dessutom har vi som ni själv säger att betydligt mer gediget utbud som verkligen lockat folk att köpa Honda. CR-V är en succé utan dess like, likaså Civic 06- som fortfarande säljer riktigt bra fastän den är över 2 år gammal som modell. Vi har en ny accord som fått riktigt fina rescensioner och en Civic Type R som sålt långt över förväntan, tre ggr mer än gamla EP3. Vi har snåla motorer och rejält med värde för pengarna i alla modeller. Folk verkar uppskattar väldigt mycket att vi är ett företag i tiden , med en gedigen bakgrund som nummer ett i miljöarbetet i generationer av Honda. Helt enkelt ett väldigt komplett modellprogram som ligger bra i tiden.
Alla modeller har på sedan -06 tafit rejäla kliv upp i sina respektive klasser som lite klassledande benchmarks, Civic och CR-V speciellt, men även Jazz.
Håll ögonen öppna, det händer extremt mycket på modellfronten inom de närmaste två åren! Många nya modeller och kära återseenden.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Familjegaraget består numera av:
Pappa: Civic 5-d 1.6 -96
Dani: Civic 3-d 1.5iLS -98
Dani: Civic 3-d 1.5LSi -92
Syster/svåger: Shuttle 2.2 -97
Svåger/syster: Civic Aerodeck 1.5iLS -98
Honda rakt igenom. Endast min andra syster och svåger kör en BMW 330 diesel sedan -03 eller nåt sånt, men de bor i England och är svårare att övertala
Pappa: Civic 5-d 1.6 -96
Dani: Civic 3-d 1.5iLS -98
Dani: Civic 3-d 1.5LSi -92
Syster/svåger: Shuttle 2.2 -97
Svåger/syster: Civic Aerodeck 1.5iLS -98
Honda rakt igenom. Endast min andra syster och svåger kör en BMW 330 diesel sedan -03 eller nåt sånt, men de bor i England och är svårare att övertala
Senast redigerad av Dani den 7 juli 2008, 23:15, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
M Scotte
- Kontakt:
Det kanske också är läge för uppdatering av familjens Hondainnehav:
Mamma: Civic 1.8 Sport -06
Pappa: CR-V Diesel Executive -08
M&P: S2000- 00
Martin: Honda Accord Aerodeck -93 ska bytas vad det lider, CR-V eller Accord.
Martin: Honda Civic -92
Johanna: Delsol -92 ska säljas till förmån för ??
Mamma: Civic 1.8 Sport -06
Pappa: CR-V Diesel Executive -08
M&P: S2000- 00
Martin: Honda Accord Aerodeck -93 ska bytas vad det lider, CR-V eller Accord.
Martin: Honda Civic -92
Johanna: Delsol -92 ska säljas till förmån för ??
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Tror du inte de är Honda Beat 
Antonio Pozzi
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Skulle inte säga nej till att introducera Acura CL...Antonio skrev:Tror du inte de är Honda Beat

Senast redigerad av Clabbe den 8 juli 2008, 10:59, redigerad totalt 1 gånger.
Благодаря мутра!
Jag kan bara instämma i att svenska marknaden långt om länge har att vaknat till och Honda når framgång efter framgång. Det känns som att det skrivs mer och mer i pressen, både om nytt och begagnat. Jag har den senaste tiden sett minst 2 begagnat-artiklar (Vi Bilägare och Teknikens Värld) med mycket positiva beskrivningar av Accorden (03-> ), gällande bilens helhet, alltså inte bara "det Honda brukar vara bra på", motorer o växellådor. Utan även tex krocksäkerhet, komfort, ägande- och driftkostnader. När jag satt på piz..... eh restaurangen igår och väntade på min mat bläddrade jag i en Teknikens Värld från tidigare i vår o hittade en artikel som granskade "Sveriges bästa beg-bilar" (typ) i 3 olika klasser. Döm om min förvåning när Honda Accord finns med i denna skara!! Det hade aldrig hänt för 10 år sen, även om den generationens Accord hade varit lika bra.
Tog mej friheten att fotokopiera lite:
(Notera servicekostnaden för A4 1.8T !!!)

Sen har jag äntligen lyckats få svärfar att bli Honda-ägare
Honda BF50 med PGM-FI

Tog mej friheten att fotokopiera lite:
(Notera servicekostnaden för A4 1.8T !!!)
Sen har jag äntligen lyckats få svärfar att bli Honda-ägare
Honda BF50 med PGM-FI
Senast redigerad av HansG den 8 juli 2008, 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Jag har försökt med föreldrarna när de tittat på tjänstebil men många företag har ju bara vissa märken som de tillåter och Honda är nog aldrig ett av dem, där tappar man nog endel.
Desigen på vissa av Hondas familjebilar verkar inte falla alla i smaken har jag märkt.
Men ska nog lyckas få farsan att välja en accord type-s snart
Desigen på vissa av Hondas familjebilar verkar inte falla alla i smaken har jag märkt.
Men ska nog lyckas få farsan att välja en accord type-s snart
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Jag valde alt. 10.
Dock så e den egentliga anledningan varför mamma itnekör honda att det tien finns nån bil som faller henne i smaken. Dom är antingen för stora eller för små och bullriga. Hon vill ha något i klass med V50 eller A4 avant men skulle honda ha en liten accord skulle den va tagen är jag välldigt säker. Hon är mycket impad av min bil just för kvaliteten och känslan i den (inge skramel efter 5 års användande).
Dock så e den egentliga anledningan varför mamma itnekör honda att det tien finns nån bil som faller henne i smaken. Dom är antingen för stora eller för små och bullriga. Hon vill ha något i klass med V50 eller A4 avant men skulle honda ha en liten accord skulle den va tagen är jag välldigt säker. Hon är mycket impad av min bil just för kvaliteten och känslan i den (inge skramel efter 5 års användande).
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Då köper hon nya Accorden. Den är till skillnad från den förra bland de minsta i klassen. Man satsade mer på en "livsstilskombi". Så den nya har ju krympt.Little Elk skrev:Jag valde alt. 10.
Antonio Pozzi
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Skulle kunna vara något. Dock så kommer mamma inte köpa ny bil. Dom pengarna har inte mamma å man tjänar dom deffenitift itne som lärare. =/
Ordförande
Då kör hon den om några år iaf 
Antonio Pozzi
-
Anonymous
Pappa och brorsan kör Honda, Civic och CR-V.
Båda är nöjda, hög kvalitet, om lite svaga motorer tycker de om CR-V:n, han har 150hk bensinaren.
Pappa är mycket nöjd, skryter om sin Honda varje gång han får en chans, han har kört 12 000mil redan utan ett ända fel.
Detta är ett genomgående tema, Honda har gått från lite "medelstark" tillverkare till en tillverkare med de svagare motorerna. Läste i New York Times i helgen om nya Acura TSX (vår nya Accord), och man konstaterade att mycket fin bil, men Acura har valt att lämna "sport sedan" tänket bakom sig, och istället bara göra en "quality sedan".
Båda är nöjda, hög kvalitet, om lite svaga motorer tycker de om CR-V:n, han har 150hk bensinaren.
Pappa är mycket nöjd, skryter om sin Honda varje gång han får en chans, han har kört 12 000mil redan utan ett ända fel.
Detta är ett genomgående tema, Honda har gått från lite "medelstark" tillverkare till en tillverkare med de svagare motorerna. Läste i New York Times i helgen om nya Acura TSX (vår nya Accord), och man konstaterade att mycket fin bil, men Acura har valt att lämna "sport sedan" tänket bakom sig, och istället bara göra en "quality sedan".
-
M Scotte
- Kontakt:
När folk påstår att motorerna är för svaga, hade dem hellre velat ha en större motor och att bilen drog 2 dl till?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
Fortfarande verkar många inte bry sig om hur mycket bilen drar, många på mitt jobb kör Volvo V70 och är jätte nöjda med hur stor bilen är.
Tex Jazzen, den bästa bil jag vet. Varför finns det ingen reklam som säger hur bra den är? Finns reklam om enHonda Jazz i tidningar, men ingen som säger vad den kan.
Honda Jazz är en liten liten bil som är större invändigt än en CRV fast lite mindre bagage.
Den är snygg, bra väghållning, bra krocksäkerhet och våran ligger runt 5.3L/100km med 185 däck.
Måste vara världens bästa bil.
Folk ser att den bara har 83hk, men den går bättre än många bilar med 120hk.
Jag är den första i min familj som körde honda (började våren 2000) 2005 köpte farsan en CRV och nu ska min bror kanske köpa en civic hybrid.
Men hade inte jag nämnt den för honom så hade han väll köpt en prius som alla andra.
För ALLA vet att en prius drar lite bensin, men hallå den drar mer än våran Honda Jazz
fast så står det ju inte i den där fina annonsen.
Mvh, Per
Tex Jazzen, den bästa bil jag vet. Varför finns det ingen reklam som säger hur bra den är? Finns reklam om enHonda Jazz i tidningar, men ingen som säger vad den kan.
Honda Jazz är en liten liten bil som är större invändigt än en CRV fast lite mindre bagage.
Den är snygg, bra väghållning, bra krocksäkerhet och våran ligger runt 5.3L/100km med 185 däck.
Måste vara världens bästa bil.
Folk ser att den bara har 83hk, men den går bättre än många bilar med 120hk.
Jag är den första i min familj som körde honda (började våren 2000) 2005 köpte farsan en CRV och nu ska min bror kanske köpa en civic hybrid.
Men hade inte jag nämnt den för honom så hade han väll köpt en prius som alla andra.
För ALLA vet att en prius drar lite bensin, men hallå den drar mer än våran Honda Jazz
fast så står det ju inte i den där fina annonsen.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
Anonymous
Jag tror att du tar i lite väl där Martin, eller ?M Scotte skrev:När folk påstår att motorerna är för svaga, hade dem hellre velat ha en större motor och att bilen drog 2 dl till?
Jag kanske har fel, men låt oss för exemplets skull säga att en bil xyz dricker 0.8L/mil och har 150hk, om då samma tillverkare tillverkar en motor som dricker 0.92L/milen och har 210hk så är det säkert (iaf tjästebilsförare) som väljer en sådan, inte alla dock.
Om då tillverkare xyz inte vill "play with the big boys" utan går sin egen väg, så önskar man att förbrukningen skulle vara nämvärt lägre, personligen så skulle jag kunna tänka mig min broders CR-V med 150hk om jag enkelt körde den på 0.6L/milen, men det är inte möjligt, sanningen är att med automat så vill den ha ungefär lika mycket bensin som en 218hk BMW motor, och det går inte att diskutera, det är fakta. Då är plötsligt 150hk ganska svagt, i och med att den inte klarar att vara betydligt mycket snålare en 218hk BMW motorn.
Lite klagande kanske tycker någon, men så är det inte, bara allmänt konstaterade. Jag skrev ett inlägg om engine of the year, och med det i åtanke också så kanske vi är inne i en brytningsperiod för Honda, var man om 3-5år har mcyket moderna hyrbrid motorer, och därför inte "satsar" på nuvarande. Jag säger inte att de är dåliga, inta alls, många Honda motorer är riktigt riktigt fina, men de är inte snålast och inte starkast, och ibland inte ens i närheten av extremerna snålast/starkast.
Hursomhelst, i min släkt är det mycket Honda och alla är nöjda, men nog skulle min bror välja en 200hk CR-V motor även om den vill ha 0.92l/milen, ingen fråga om det.
Den här 218hk motorn, sitter den i en personbil eller SUV? För om det är i en SUV så räcker inte 0,92l/mil.
Sen skulle jag gärna vilja se den 218hk BMW´n dra 1600kg släpvagn också... har ni tänkt på att CR-V inte är ett prestandamonster utan en SUV som drar väldigt lite bensin i klassen.
Sen skulle jag gärna vilja se den 218hk BMW´n dra 1600kg släpvagn också... har ni tänkt på att CR-V inte är ett prestandamonster utan en SUV som drar väldigt lite bensin i klassen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
-
M Scotte
- Kontakt:
CR-V 2007 Automat har jag i 0.85 i förbrukning. Det tycker jag är ruskigt lågt, klassledande om man så vill. Den gamla CR-V -07 drog betydligt mer soppa än nuvarnade. Engine of the yeart har Honda vunnit fler gånger än jag kan minnas, i princip varje gång vi släpper en ny motor kniper den priset i sin klass.
Play with the big boys? Kan man vara mer med i spelet än Honda och Toyota? Vi pratar inte småtillverkare som Volvo, BMW och Saab.
Som tjänstebilsförare hade jag tagit billigast möjliga månadskostnad, då det ändå bara är en lånebil och inget direkt upphetsande att köra ändå. Rolig bil har man på fritiden.
Folk är betydligt känsligare mot förbrukning än vad man kan tro. En CR-V med 2.4L motor hade säkerligen varit en mycket trevlig skapelse i Sverige, men skatte, förbrukning och miljömässigt hade dne inte varit särskilt upphetsande.
Play with the big boys? Kan man vara mer med i spelet än Honda och Toyota? Vi pratar inte småtillverkare som Volvo, BMW och Saab.
Som tjänstebilsförare hade jag tagit billigast möjliga månadskostnad, då det ändå bara är en lånebil och inget direkt upphetsande att köra ändå. Rolig bil har man på fritiden.
Folk är betydligt känsligare mot förbrukning än vad man kan tro. En CR-V med 2.4L motor hade säkerligen varit en mycket trevlig skapelse i Sverige, men skatte, förbrukning och miljömässigt hade dne inte varit särskilt upphetsande.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
mark.lindgren
Personbil, men antar att den väger ungefär samma som CR-V:n, i och med att CR-V:n inte är precis någon offroad bil, utan snarare en upphöjd kombi. (Nu gissar jag, kan ha fel)Krister skrev:Den här 218hk motorn, sitter den i en personbil eller SUV? För om det är i en SUV så räcker inte 0,92l/mil.
Angående dra släpvagn, ingen aning, det är något som vi inte gör i vår släkt
Hursomhelst, jag jobbar själv inom försäljning (inte av bilar) och då när produkten inte är helt "outstanding" eller har USP:ar (unique selling points) så blir budskapet lite flummigt. Så nu i Hondas fall tycker jag, motorerna är inte överlägset snålare (t.om. ibland törstigare) än konkurrenterna och är markant svagare. ( Missförstå mig inte, detta är inte klagan, utan bara konstaterande, jag kör ju själv en Accord ).
Ett dumt exempel men iaf: BMW 330 touring, 272hk, blandad körning med 4x4 0.8L/milen vikt 1700kg
Vet inte vad CR-V:ns vikt är men gissar att kring 1700kg ?
Låt oss opponera att siffran är fel, marknadsföring och igentligen är den 0.95L/milen, då tycker jag iaf att det är ganska trevligt att ha 272hk på en 1700kg tung bil som endast dricker ca 0,1L/milen mera än CR-V:n
men men, nog om detta tjafs, antar att "we got the message"
-
mark.lindgren
Skall inte tjafsa emot, har förstått att du jobbar inom bilbranshen, det gör inte jag, jag talar bara vad jag själv tycker.M Scotte skrev:CR-V 2007 Automat har jag i 0.85 i förbrukning. Det tycker jag är ruskigt lågt, klassledande om man så vill. Den gamla CR-V -07 drog betydligt mer soppa än nuvarnade. Engine of the yeart har Honda vunnit fler gånger än jag kan minnas, i princip varje gång vi släpper en ny motor kniper den priset i sin klass.
Yups, 2.4L motorn i CR-V skulle vara så nice
mark.lindgren: Vänta nu va, skall du jämföra bilar kan du väl hålla dig inom samma klass i alla fall. Visst, CR-V må inte vara en offroadbil som en Defender, men det är heller ingen prestandamaskin som en BMW 330.
BMW 330 väger 1600kg enligt BMW... den gör 0-100 på 6,2s... är inte det ganska kasst då en CTR gör det på 6,6s och har 72hk mindre.
jag menar, du jämför ju bilar hej villt utan att ta hänsyn till användning och syfte.
Honda CR-V är Honda´s SUV i Europa och för att vara en SUV som kan dra en väldigt ansenlig summa kg så drar den väldigt lite bensin. Det är ju lite svårt att bygga en bil som kan dra 1600kg och göra 0-100 på 7s och dra 0,7l/mil... eller hur.
BMW 330 väger 1600kg enligt BMW... den gör 0-100 på 6,2s... är inte det ganska kasst då en CTR gör det på 6,6s och har 72hk mindre.
jag menar, du jämför ju bilar hej villt utan att ta hänsyn till användning och syfte.
Honda CR-V är Honda´s SUV i Europa och för att vara en SUV som kan dra en väldigt ansenlig summa kg så drar den väldigt lite bensin. Det är ju lite svårt att bygga en bil som kan dra 1600kg och göra 0-100 på 7s och dra 0,7l/mil... eller hur.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Kör:
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
En suv drar mer bränsle än en lika tung bil pga högre luftmotstånd inta pga högre vikt då den i detta fall är samma
dett gäller när man håller konstant hastighet.
På tal om 2.4 liter 200hk i CRV, den kanske inte skulle sälja så bra, men den kanske skulle locka in många personer i bilhallarna som sedan kommer ut å har köpt CRV med 2.0 liters motorn.
Likt BMWs prestanda modeller ger prestige och reklam för hela märket
sen kanske de flesta kör 2.0 liters snik motor. MEN DOM KÖR EN BMW precis vad BMW will.
Angående Honda JAZZ, varför finns det inte sportigare saker i till behörs listan som sänknings satser
och lite tuffare fälgar, så även folk kan se att man kan ha en liten tuffare praktiskt billig säker små bil som är stor invändigt, eller bara ser bra ut på bilderna så folk får upp ögonen för den.
Mvh, Per
dett gäller när man håller konstant hastighet.
På tal om 2.4 liter 200hk i CRV, den kanske inte skulle sälja så bra, men den kanske skulle locka in många personer i bilhallarna som sedan kommer ut å har köpt CRV med 2.0 liters motorn.
Likt BMWs prestanda modeller ger prestige och reklam för hela märket
sen kanske de flesta kör 2.0 liters snik motor. MEN DOM KÖR EN BMW precis vad BMW will.
Angående Honda JAZZ, varför finns det inte sportigare saker i till behörs listan som sänknings satser
och lite tuffare fälgar, så även folk kan se att man kan ha en liten tuffare praktiskt billig säker små bil som är stor invändigt, eller bara ser bra ut på bilderna så folk får upp ögonen för den.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
M Scotte
- Kontakt:
Det finns ytterst få sportattribut till Jazz, då folk inte efterfrågar det. praktiska tillbehör är det som gäller. Dock kommer det betydligt roligare tillbehör till nästa generation.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
min farsa slutade köra Honda för att de är riktigt dåliga o göra affärer med i GBG...
jag har nämnt de tidigare också...vill man inte ge "rimliga" pengar för en bytesbil så blir de ingen deal.
jag har nämnt de tidigare också...vill man inte ge "rimliga" pengar för en bytesbil så blir de ingen deal.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal