kolfiberhuv vid krock..

ENBART för motorrelaterade topics
christer_carlsson
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

Jag har börjat snegla och dregla över en kolfiberhuv..
Men frågan lyder: Frågan lyder, vad händer med den vid en krock??
Får man den i kupén eller knäcks den? Vad tror ni?

Kolfiber är ju väldigt styvt, fast samtidigt är det sprött. Om den knäcks så blir det vassa kanter och flisskärvor. Inget jag vill ha flygandes iallafall om det skulle krockas....har tittat på seibons och de verkar vara förstärkta undertill.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Det knäcks, går säkert jämnföras med hur glasfiber betér sig.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

christer: Asså så länge man inte sysslar med racing på rätt seriös nivå är det rätt onödigt med CF huv. Har funderat över det och iomed att jag på den bil jag tänkt ha cf huv på aldrig kommer supertrimma för att nå topptider så tänkte jag att man anlitar nån duktig firma att lägga CF vinyl istället. de ska väl kunna få det att SE äkta ut? mer behövs inte på en vanlig gatbil.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

De allra flesta "kolfiberhuvarna" är ju till största delen gjorda i just glasfiber, så det är nog knappast nån fara.
Användarvisningsbild
eko
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun

det är väl oftast sån här fiberplast huvchassit består av och sen ligger själva huvdelen i glasfiber över detta.

vid en krock är de stor sannolikhet att punkterna vid infästningen vid gångjärnen spricker av, och det är som martin säger att den beter sig som glasfiber fast lite styvare är de...
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
christer_carlsson

<!--QuoteBegin-EcciBaka+30 Oct 2005, 22:26:53--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 30 Oct 2005, 22:26:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->christer: Asså så länge man inte sysslar med racing på rätt seriös nivå är det rätt onödigt med CF huv. Har funderat över det och iomed att jag på den bil jag tänkt ha cf huv på aldrig kommer supertrimma för att nå topptider så tänkte jag att man anlitar nån duktig firma att lägga CF vinyl istället. de ska väl kunna få det att SE äkta ut? mer behövs inte på en vanlig gatbil.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=206499"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

hehe..klart att det är onödigt!!
Nä, grejen är att jag har några stenskott som stör mig. Att lacka om huven kostar väl nån tusenlapp och om jag då lägger till nån tusing extra så får man en kolfiberhuv istället. Frågan är hur mycket som är kolfiber egentligen, kanske bara ett tunnt lager som yt-finnish...

Har inte sett någon vinylhuv, men det är nog svårt att få det där djupet som finns. Vad skulle det kosta?
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Jimmy
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

<!--QuoteBegin-EcciBaka+30 Oct 2005, 22:26:53--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 30 Oct 2005, 22:26:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->christer: Asså så länge man inte sysslar med racing på rätt seriös nivå är det rätt onödigt med CF huv. Har funderat över det och iomed att jag på den bil jag tänkt ha cf huv på aldrig kommer supertrimma för att nå topptider så tänkte jag att man anlitar nån duktig firma att lägga CF vinyl istället. de ska väl kunna få det att SE äkta ut? mer behövs inte på en vanlig gatbil.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=206499"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

men AJAJAJAJAJAJ det hugger i hjärtat,,, du kan AAAAAAAAAAAAALDRIG få en cf dekal å se riktig ut. djupet i en riktig kolfiberhuv lär du aldrig se på en dekal

sen så skulle ja kunna sätta en 50 lapp ¨på att 70% av dom i världen som åker runt med kolfiberhuvar gör det för syns skull å inte pga vikten, kolfiber är SNYGGT, sen att bilen blir lättare med en kolfiberhuv är bara ett +
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Krolleg
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Kontakt:

Är för övrigt sällan en huv är 100% kolfiber.
Det som brukar finnas i kolfiberhuvar är även kevlar. Kevlaret är segare än kolfibret vilket gör den klarar av att flexa lite utan att spricka. Klarar vibtrationer och håller längre.

Sen brukar det som sagt även finnas glasfiber i då det är billigare [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
krollan
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson

Christer>>> köper du en seibon huv så är det kolfiber allt utom skelettet. så tycker att du ska ringa infra så fixar han hem en till dig:)
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

CTR:ens huv är så börbenat liten så vinsten i vikt kan inte vara speciellt stor medf en CF-huv, men det verkar ju inte vara det du vill åt iallafall.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Auner
Kontakt:

På tal om allt detta, någon som har en aning om var man kan få saker custom-gjorda i kol- alt glasfiber..?
Simon Aunér

F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

<a href="http://www.jpc.se" target="_blank">http://www.jpc.se</a> är väldigt duktig, men det kostar.
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

men men men, om jag vill ha cf look på min bil, men INTE huvlås (för huvlås är skitfult) hur gör jag då? har förstått att cf-huvar fladdrar rätt mycket mer än plåt. rätta mej gärna.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

<!--QuoteBegin-EcciBaka+31 Oct 2005, 14:53:11--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 31 Oct 2005, 14:53:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->men men men, om jag vill ha cf look på min bil, men INTE huvlås (för huvlås är skitfult) hur gör jag då? har förstått att cf-huvar fladdrar rätt mycket mer än plåt. rätta mej gärna.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=206635"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Inga problem med en Seibon huv iaf. Såpass stark stomme i den, har kört i ca 250 utan att få huven i ansiktet iaf...
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Snatto

Den lär ju gå i småbitar... kolfiberhuvar är starka för att vara så lätta, men inte direkt tåligare än plåt... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<span style='color:blue'>[b]Santeri[/b] Korhonen</span>
[b]BMW is the shit...[/b]
krollan

som asse säger seibonhuvarna e starka har kört 1000mil med min inkl. körning på mantorp och knutstorp antal timmar.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

infra
Kontakt:

Japp min seibon funka kanon.. så jäkla skön passform och sen ska vi inte snacka om kvalitén!
blir lätt en till ekn sen också
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Krolleg
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Kontakt:

Hur ser det ut på CF huvar. ligger det förstärknings reglar ungefär som det gör på en plåtis?
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Ejan
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander

kan också gå i godo för seibon´s stabilitet [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
------------------------------------------
Kör numera Ford Fiesta ST´05
Iznerrof

Jag tror att huven förblir helt intakt.

Därför klyver den A-stolparna, och avslutar med att ta loss ditt huvud som trofé. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
[b][i]<span style='font-family:Impact'><span style='color:orange'>Danilo Forrenzi</span></span>[/i][/b]

[b]<span style='color:red'>Honda crx 1.6i 16v 1987</span>[/b]
pr0ny
Namn: Ronny P

jag har sett bilder på ovanstående argument, där cf har klyvit plåt...(dock inte att huven har åkt av=) ) samt att jag sett olykor där det ända som är helt är kolfiberhuven...

rent säkerhetsmessigt så skulle jag hällre ha en vanlig plåtis framför en kolfiber, då plåtisar buklar sig=) det är itne så att dom bygger monocoker (eller fan det heter) i cf bara för att det är tyfft =)

Edit : dom flesta "cf huvar" är som sagt glasfiber med nått lager cf ovanpå, skillnaden ser man oftast på priset, en äkta cf huv är inte billig, så är det.
Senast redigerad av pr0ny den 2 november 2005, 13:26, redigerad totalt 1 gånger.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
christer_carlsson

Lite olika bud här, men om det blir nåt så är det från seibon. De verkar riktigt gjorda och kolfiber rakt igenom, eller? Den jag sett hade plåtförstärkning undertill och låset verka ok.
Tyckte först vi var överens om att den knäcks, men de där senare inläggen ville jag faktiskt inte höra. Får fundera lite på det under vintern.

Vad kan en vinylfilm till huven kosta då? Förslag på firma vore toppen...
Medlem #1538
krollan

Den är kolfiber rakt igenom utom stomen som är av glasfiber(inte riktigt 100)
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Skriv svar