Köpa ATR?

ENBART för motorrelaterade topics
fältan
Bil: St220
Namn: Johan fälth

Halloj på er.

Tanken är att Civicen ska bort snart de kommande veckorna. Anledningen till föörsäljningen är att jag vill bli av med allt var billån innebär.
Har ju dock drabbats av vtec-sjukan, så man har ju börjar leta nya hondor.
Har då kikat lite på ATR:en. Den lligger bra till i mitt prissegment.

Hur ställer sig den emot min nuvarande civic på följande punkter:

1. Prestanda
2. Förbrukning
3. Komfort
4. Körglädje
5. Svarar motorn bra på BPU?
6. Vad varvar bilen vid 100km/h på 5:an?

På punkt 1 så vet jag att civicen borde vara vassare. Men vad kan man förvänta sig av atr:en på 402m, 0-100. Vet att Atr:en ska vara en dröm på bana.

Nå, Ska jag skaffa ATR, övertyga!
Johan Fälth
Honda CTR 05
Dcsport grenrör, BC Spec III, AEM Cai
Decson

1. Har aldrig vunnit mot en ctr på 201m med min originalATR, 402 omkring hög 16 kanske (tidtagarur=osäker mätning) 0-100 omkring 7?
2. Har aldrig legat över 1,25 och då var det en tank med bara tokgasande, vanligtvis kring litern för min del med lite blyfot
3. grymt sköna stolar som vissa CTRägare är avundsjuka på och vill byta, går tyst och skönt, original iaf..
4. Det finns, men jag ska inte säga för mycket då jag inte har provat den så hårt än, för dåliga däck för det.
5. Vill jag också veta
6. Kan testa efter jobbet

Jag är riktigt nöjd med min, samt billigare att försäkra än CTR
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
M Säverot

<!--QuoteBegin-Decson+11 Aug 2006, 10:21:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Decson @ 11 Aug 2006, 10:21:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->1. Har aldrig vunnit mot en ctr på 201m med min originalATR, 402 omkring hög 16 kanske (tidtagarur=osäker mätning) 0-100 omkring 7?
2. Har aldrig legat över 1,25 och då var det en tank med bara tokgasande, vanligtvis kring litern för min del med lite blyfot
3. grymt sköna stolar som vissa CTRägare är avundsjuka på och vill byta, går tyst och skönt, original iaf..
4. Det finns, men jag ska inte säga för mycket då jag inte har provat den så hårt än, för dåliga däck för det.
5. Vill jag också veta
6. Kan testa efter jobbet

Jag är riktigt nöjd med min, samt billigare att försäkra än CTR
[right][snapback]316435[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jag vet en som körde 15.4 med en orginal atr på mantorp för några år sedan + att jag körde 15blankt ungefär med 185hk prelude -97 så en hög 14 på en bana utanför uppförsbacke är inte omöjligt alls
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
ToLo
Kontakt:

Kan iaf säga att den svarar bra på kattersättare. Hur det är med resten av avgassystemet/luftfilter vet jag ej.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
mijansso

Då jag har ägt en ATR och kört c:a 12 000mil med samt kört c:a 5000 mil med CTR så är mina erfarenheter följande:

1: CTR har klart bäst prestanda oavsett om du kör rakt fram eller på bana/kurvig väg - ATR'n lider av sin 5 växlade låda så även om den är bättre i chassit så förlorar man ändå.

2: Förbrukningen för en ATR ligger c:a 5 - 10 % högre vid motsvarande körning.

3: Stolarna i ATR'n är överlägsna de i CTR'n.

4: Jag tycker att det är lite mer körglädje i CTR'n.

5: Min erfarenhet är så ja.

6: Om jag kommer ihåg rätt så låg jag på ugnefär 3500 vid 110.

De stora skillnaderna på bilarna enligt mig är att en ATR är stendöd (jämfört med en CTR) under VTEC området samt att ATR'n lider av att sakna 6vxlåda. En annat minus (eventuellt) är att baksätet inte går att fälla på ATR'n däremot så är den betydligt ovanligare.

Bortsett ifrån dina ekonomiska anledningar så hade jag inte valt en ATR utan behållt CTR'n men med det menar jag inte att det är en dålig bil utan att CTR'n är en ännu bättre bil <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Mikael Jansson - Medlem #97
Ronneby - Blekinge
Honda S2000 -05
Skriv svar