Bridgestone Potenza RE 050
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag hade definitivt inte räknat med att byta däck mitt i säsongen eftersom mina gamla Potenza RE040 fortfarande var hälften kvar av i början av juli. Glad i hågen packade jag bilen proppfull med semestergrejor, 4 lådor öl samt fyra personer i och tuffade Lappland ToR. En tripp på straxt över 200 mil. Sista milen innan vi var hemma igen så började det regna ganska kraftigt på motorvägen, men jag höll som vanligt 110 <!--emo&:whistling:-->
<!--endemo--> eftersom mina däck tillåter det. Inte denna gången! Bilen ålade sig som en orm på vägen tills jag kom ner i 70 km/h.
Jag fattade ingenting, men när vi väl lastat ur bilen upptäckte jag till min stora förvåning att bakdäcken är helt, och då menar jag HELT slut. Det gick att ana var mönstret hade varit om man kände men handen över slitytan, men det syntes inte längre någon mönster alls. Jag hade pytsat i 2,6 kilo bak och eftersom precis hela däckytan var bortsliten så kan man inte skylla på felaktigt ringtryck. Så ett tips är att inte köra med proppfullt lastad CTR några längre sträckor. Detta kostade mig ca 1500-2000 kr bara i däckslitage! <!--emo&:crybaby:-->
<!--endemo-->
Nåväl, nu har jag iallafall lagt på fyra friska Potenza RE 050 och helvete vad nöjd jag är! De går tystare än mina gamla puckar någonsin gick och fästet verkar vara ståt vassare också. Hoppas bara att de håller lika bra som mina 040:or gjorde innan jag dödade dem med övervikt! <!--emo&:wacko:-->
<!--endemo-->
Jag gick upp till 215 45 17 i dimension för att jag kände för det. Det verkar funka hur bra som helst på 7" fälgarna. <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
PS Jag köpte mina nya däck på dackonline för 1315 kr/st vilket jag tycker är riktigt överkomligt. DS
Jag fattade ingenting, men när vi väl lastat ur bilen upptäckte jag till min stora förvåning att bakdäcken är helt, och då menar jag HELT slut. Det gick att ana var mönstret hade varit om man kände men handen över slitytan, men det syntes inte längre någon mönster alls. Jag hade pytsat i 2,6 kilo bak och eftersom precis hela däckytan var bortsliten så kan man inte skylla på felaktigt ringtryck. Så ett tips är att inte köra med proppfullt lastad CTR några längre sträckor. Detta kostade mig ca 1500-2000 kr bara i däckslitage! <!--emo&:crybaby:-->
Nåväl, nu har jag iallafall lagt på fyra friska Potenza RE 050 och helvete vad nöjd jag är! De går tystare än mina gamla puckar någonsin gick och fästet verkar vara ståt vassare också. Hoppas bara att de håller lika bra som mina 040:or gjorde innan jag dödade dem med övervikt! <!--emo&:wacko:-->
Jag gick upp till 215 45 17 i dimension för att jag kände för det. Det verkar funka hur bra som helst på 7" fälgarna. <!--emo&:thumbup:-->
PS Jag köpte mina nya däck på dackonline för 1315 kr/st vilket jag tycker är riktigt överkomligt. DS
Senast redigerad av Steffo den 18 augusti 2006, 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
mina potenza 040 som sitter orginal tål verkligen mycket stryk. Kört 2 SS, och 3 banträff med dom i sommar och de är förvånandsvärt mycket mönster kvar! <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Orginalpuckarna låter nästan mer än mina dubbade vinterdäck (Nokia Hakka 4). Iofs är vinterdäcken 16"... Längtar till den dagen jag får köpa nya sommarpuckar så det blir lite tystare. Nä, nu måste jag ut å bränna lite gummi tror jag! <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
<!--QuoteBegin-Malakai+18 Aug 2006, 21:45:07--><div class='quotetop'>QUOTE(Malakai 4 18 Aug 2006, 21:45:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->mina potenza 040 som sitter orginal tål verkligen mycket stryk. Kört 2 SS, och 3 banträff med dom i sommar och de är förvånandsvärt mycket mönster kvar! <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
[right][snapback]319193[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja, mina var också väldigt tåliga. Jag har inte kört bana, men en hel del småvägar i laglig fart <!--emo&:whistling:-->
<!--endemo--> och ändå har de nog rullat ca 2500 mil utan att vara slut. Framdäcken är det fortfarande 2,5 mm kvar på , så dem behåller jag som reserv.
Men tung last och hög fart under lång tid i stekande värme tog död på dem fortare än kvickt. Jag antar att däcken gick överhettade trots att jag bara körde rakt fram på semestern, och att de tog slut just därför. Framdäcken märktes det ingen skillnad på efter semestern, så det måste ha med lasten att göra.
[right][snapback]319193[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja, mina var också väldigt tåliga. Jag har inte kört bana, men en hel del småvägar i laglig fart <!--emo&:whistling:-->
Men tung last och hög fart under lång tid i stekande värme tog död på dem fortare än kvickt. Jag antar att däcken gick överhettade trots att jag bara körde rakt fram på semestern, och att de tog slut just därför. Framdäcken märktes det ingen skillnad på efter semestern, så det måste ha med lasten att göra.
Stockholm
Jag får hålla med, köpte också RE050 i juni och det är mycket tystare och har bättre fäste =)
Däckonline e kanon, har köpt däck där i många år och alltid blivit nöjd, ibland till halva priset mot däckkrängarna =)
Däckonline e kanon, har köpt däck där i många år och alltid blivit nöjd, ibland till halva priset mot däckkrängarna =)
Senast redigerad av azathoth den 19 augusti 2006, 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
Ingemar Olsson
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
lika bra att uppa en gammal tråd
börjar bli dax o kolla efter sommardäck nu, har kollat på potenza re 050, ni verkar ju nöjda med dom iaf.
vilka dimensioner ska man ta, skiljer ju i pris också.
kommer givetvis köpa från dackonline.se
eller om någon har förslag på andra däck så får ni gärna skriva de med
börjar bli dax o kolla efter sommardäck nu, har kollat på potenza re 050, ni verkar ju nöjda med dom iaf.
vilka dimensioner ska man ta, skiljer ju i pris också.
kommer givetvis köpa från dackonline.se
eller om någon har förslag på andra däck så får ni gärna skriva de med
Robin Magnusson
Ännu mer finbil:<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--> Civic Type R 05:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Finbil: <!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Del Sol VTi 93:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->Såld
Vinterbil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 89:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld
Förstabil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 88:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld
Malmö
Ännu mer finbil:<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--> Civic Type R 05:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Finbil: <!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Del Sol VTi 93:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->Såld
Vinterbil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 89:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld
Förstabil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 88:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld
Malmö
hmm, okej
kollar lite på däckonline nu. och eftersom jag e lite smånoob när de gäller däck så undrar jag,
varför har
Potenza RE 050 A 215/40 R17 83Y A
Angivet pris*: 2054,55 SEK!
Enbart via oss endast 1208,80 SEK
Det är alltså 41 procent mindre!
de priset och
Potenza RE 050 215/45 R17 87W BW
Angivet pris*: 1863,64 SEK!
Enbart via oss endast 1351,20 SEK
Det är alltså 27 procent mindre!
potenza 050 A har ju kostat mer, men är billigare nu.
kvittar de vilka av dom jag väljer, eller e där nån skillnad
kollar lite på däckonline nu. och eftersom jag e lite smånoob när de gäller däck så undrar jag,
varför har
Potenza RE 050 A 215/40 R17 83Y A
Angivet pris*: 2054,55 SEK!
Enbart via oss endast 1208,80 SEK
Det är alltså 41 procent mindre!
de priset och
Potenza RE 050 215/45 R17 87W BW
Angivet pris*: 1863,64 SEK!
Enbart via oss endast 1351,20 SEK
Det är alltså 27 procent mindre!
potenza 050 A har ju kostat mer, men är billigare nu.
kvittar de vilka av dom jag väljer, eller e där nån skillnad
Robin Magnusson
Malmö
Malmö
Priser på däck kan skilja mycket beroende på vilken handlare man köper hos. De har full frihet att sätta de priser de själva vill för att styra sin vinstmarginal.
Beställer du ett däck av ett fabrikat hos en däckkrängare som normalt inte har det i sitt sortiment, och således inte köper in det i någon volym att tala om, kan det bli så stora skillnader i pris som 40 procent när man jämför.
Det är som med försäkringar. Jaga bästa deal.
Beställer du ett däck av ett fabrikat hos en däckkrängare som normalt inte har det i sitt sortiment, och således inte köper in det i någon volym att tala om, kan det bli så stora skillnader i pris som 40 procent när man jämför.
Det är som med försäkringar. Jaga bästa deal.
de jag har skrivit om priserna har jag kopierat från dackonline.se
har inte kollat andra ställen
har inte kollat andra ställen
Robin Magnusson
Malmö
Malmö
En bra grej att tänka på är hur mycket de nya däcken kostar monterade och färdiga på bil.
Däckverkstäder kan inkludera montering och balansering i sina priser. Det tillhör ändå undantagen att de får kunder som väljer att montera däcken någon annanstans, eller senare.
Nätbutikerna erbjuder, naturligt nog, inte sådan service. Sedan är frågan om frakt tillkommer på det attraktiva nätbutikspriset. Också viktigt att kolla.
Med lite otur kan det bli dyrare att beställa däck på nätet istället för hos sin lokala krängare.
För många (de allra flesta entusiaster undantagna - eller?) är det säkert en fråga om bekvämlighet också. Vad kan det vara värt för att slippa ha kontakt med mer än en part för att få nya däck på bilen?
BOT: RE050 är ett mycket bra OE-däck i UHP-segmentet. Gillas skarpt!
Däckverkstäder kan inkludera montering och balansering i sina priser. Det tillhör ändå undantagen att de får kunder som väljer att montera däcken någon annanstans, eller senare.
Nätbutikerna erbjuder, naturligt nog, inte sådan service. Sedan är frågan om frakt tillkommer på det attraktiva nätbutikspriset. Också viktigt att kolla.
Med lite otur kan det bli dyrare att beställa däck på nätet istället för hos sin lokala krängare.
För många (de allra flesta entusiaster undantagna - eller?) är det säkert en fråga om bekvämlighet också. Vad kan det vara värt för att slippa ha kontakt med mer än en part för att få nya däck på bilen?
BOT: RE050 är ett mycket bra OE-däck i UHP-segmentet. Gillas skarpt!
Senast redigerad av Johan den 5 mars 2007, 19:12, redigerad totalt 1 gånger.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
I alla däckonlines priser ingår frakt hem till dörren, kräning av däck kostar mellan 70-150kr däcket i malmö. Fördelen med att köpa om man bor i malmö är att det är som vilken däckverkstad som helst att handla genom, man åker dit, beställer däcken, eller ringer, åker dit några dagar senare och får allt monterat och klart.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
monteringen får jag för cirka 200 för alla 4, så de blir ju billigare, men de jag undrar är vad som är skillnad på dom 2 däcken jag skrev,
och om de blir stor skillnad med dom olika profilerna
och om de blir stor skillnad med dom olika profilerna
Robin Magnusson
Malmö
Malmö
Tyvärr vet jag inte vad det är för skillnad i detalj, annat än att de har olika mönster. Båda Asymmetriska dock och med samma typ av breda solida klackar på skuldran och bred mittribba. Precis som de flesta på Hondaklubben vill ha det.
[Edit:] Min första tanke var att A stod för Aftermarket, att det handlade om ett mönster framtaget för eftermarknaden snarare än OE. Det håller inte i och med att såväl Aston Martin V8 Vantage och Audi TT utrustas med 50A. Det visade sig att det bara var jag som var dum. Eller åtminstone a -- b-i-i-t -- s-l-o-o-o-w.
A står för Asymmetric. R050 ser ju precis likadan ut på bägge sidor om mitten. Inte asymmetriskt för fem öre alltså. Skäms! [Slut Edit]
RE050

RE050A

[Edit:] Min första tanke var att A stod för Aftermarket, att det handlade om ett mönster framtaget för eftermarknaden snarare än OE. Det håller inte i och med att såväl Aston Martin V8 Vantage och Audi TT utrustas med 50A. Det visade sig att det bara var jag som var dum. Eller åtminstone a -- b-i-i-t -- s-l-o-o-o-w.
A står för Asymmetric. R050 ser ju precis likadan ut på bägge sidor om mitten. Inte asymmetriskt för fem öre alltså. Skäms! [Slut Edit]
RE050

RE050A

Senast redigerad av Johan den 5 mars 2007, 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
Annat förslag:
Dunlop Sportmaxx är ett rackarns trevligt däck att köra med. Kör på det själv. Också UHP-däck. Ultra High Performance. RE050A är dock lite nyare.
Sportmaxx GT som har utvecklats för tunermarknaden släpps nu i vår. Anpassat för typ vässade GT3:or och trimmade AMG-murklor. Bör hålla alltså. Ska ha "racingdäcksgummiblandning" och tyngdpunkt på torrvägegenskaper dessutom så det kan nog vara en riktigt kvick rackare.
Det kommer sannolikt inte att erbjudas i mindre dimensioner än 18 tum dock, så det kanske inte är riktigt aktuellt för våra små grävlingar - egentligen. Definitivt inte min i alla fall.
Dunlop Sportmaxx är ett rackarns trevligt däck att köra med. Kör på det själv. Också UHP-däck. Ultra High Performance. RE050A är dock lite nyare.
Sportmaxx GT som har utvecklats för tunermarknaden släpps nu i vår. Anpassat för typ vässade GT3:or och trimmade AMG-murklor. Bör hålla alltså. Ska ha "racingdäcksgummiblandning" och tyngdpunkt på torrvägegenskaper dessutom så det kan nog vara en riktigt kvick rackare.
Det kommer sannolikt inte att erbjudas i mindre dimensioner än 18 tum dock, så det kanske inte är riktigt aktuellt för våra små grävlingar - egentligen. Definitivt inte min i alla fall.
Johan skrev:Tyvärr vet jag inte vad det är för skillnad i detalj, annat än att de har olika mönster. Båda Asymmetriska dock och med samma typ av breda solida klackar på skuldran och bred mittribba. Precis som de flesta på Hondaklubben vill ha det.![]()
RE050
RE050A
Är också ute efter sommardäck. Kan inte se någonstans i tråden vad ni som köpte RE 050 har valt för modell? RE 050 eller RE 050A. Återkom görna med modell samt varför :whatever:
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--sizeo:5--><span style="font-size:18pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--fonto:Book Antiqua--><span style="font-family:Book Antiqua"><!--/fonto-->Fredrik Westin<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--fonto:Book Antiqua--><span style="font-family:Book Antiqua"><!--/fonto-->CTR -04<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--fonto:Book Antiqua--><span style="font-family:Book Antiqua"><!--/fonto-->#1949<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--fonto:Book Antiqua--><span style="font-family:Book Antiqua"><!--/fonto-->CTR -04<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--fonto:Book Antiqua--><span style="font-family:Book Antiqua"><!--/fonto-->#1949<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
050A är det du skall ha. Det sportigaste av de två.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Kanske en dum fråga men 215, 45 (050 A) passar de på original fälgarna? :snurrig:M Scotte skrev:050A är det du skall ha. Det sportigaste av de två.
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--sizeo:5--><span style="font-size:18pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--fonto:Book Antiqua--><span style="font-family:Book Antiqua"><!--/fonto-->Fredrik Westin<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Drar igång tråden igen...
Har beställt däck Potenza 050 A 215 45 R17 från dackonline för någon vecka sedan, fick idag höra att de är slut och att de inte vet när (om) de kommer att få in dem igen.
De föreslog;
Dunlop
Sommardäck SP SPORT MAXX
215/45 ZR17 91Y XL med fälgskyddslist, dvs kant på sidan av däcket som skyddar fälgen mot t ex vassa trottoarkanter., BSW Angivet pris*: 1890,91 SEK
Hos dackonline.se endast 1178,70 SEK
eller
Goodyear
Sommardäck EAGLE F1 GS-D3
215/45 R17 91Y XL BSW Angivet pris*: 1590,91 SEK
Hos dackonline.se endast 1156,90 SEK
Är det någon här på forumet som vet något om dem? :whatever:
eller finns det några andra som är att rekommendera?
Tacksam för svar då jag måste bestämma mig inom kort. :thumbup:
Har beställt däck Potenza 050 A 215 45 R17 från dackonline för någon vecka sedan, fick idag höra att de är slut och att de inte vet när (om) de kommer att få in dem igen.
De föreslog;
Dunlop
Sommardäck SP SPORT MAXX
215/45 ZR17 91Y XL med fälgskyddslist, dvs kant på sidan av däcket som skyddar fälgen mot t ex vassa trottoarkanter., BSW Angivet pris*: 1890,91 SEK
Hos dackonline.se endast 1178,70 SEK
eller
Goodyear
Sommardäck EAGLE F1 GS-D3
215/45 R17 91Y XL BSW Angivet pris*: 1590,91 SEK
Hos dackonline.se endast 1156,90 SEK
Är det någon här på forumet som vet något om dem? :whatever:
eller finns det några andra som är att rekommendera?
Tacksam för svar då jag måste bestämma mig inom kort. :thumbup:
Jag har kört på både re050a och eagle f1. Just nu sitter där sportmaxx på kärran...
Potenzadäcken är helt klart bäst, både ljud- och prestandamässigt...
F1 däcken är väl helt ok, men de är förhållandevis högljudda....
Har inte kört så mkt med Sportmaxxen än för att kunna göra en riktig bedömning, men än så länge tycker jag att de har gjort ett otroligt bra intryck på mig...
Skulle helt klart välja Dunlop istället för Goodyear... Men mitt förstaval är helt klart Bridgestonen, de har jag faktiskt blivit kär i :
Edit: Tilläggas bör är att jag har kört Potenzorna på både familjebil (BMW 5 serie) och på en högprestandabil (BMW M3) de hade även rft teknologin, dvs run flat (man kan köra i typ 80 km/h lr nåt sånt i ca 150 km utan att det ska gå illa) dock har jag aldrig behövt utnyttja det =)
Mvh,
Potenzadäcken är helt klart bäst, både ljud- och prestandamässigt...
F1 däcken är väl helt ok, men de är förhållandevis högljudda....
Har inte kört så mkt med Sportmaxxen än för att kunna göra en riktig bedömning, men än så länge tycker jag att de har gjort ett otroligt bra intryck på mig...
Skulle helt klart välja Dunlop istället för Goodyear... Men mitt förstaval är helt klart Bridgestonen, de har jag faktiskt blivit kär i :
Edit: Tilläggas bör är att jag har kört Potenzorna på både familjebil (BMW 5 serie) och på en högprestandabil (BMW M3) de hade även rft teknologin, dvs run flat (man kan köra i typ 80 km/h lr nåt sånt i ca 150 km utan att det ska gå illa) dock har jag aldrig behövt utnyttja det =)
Mvh,
Senast redigerad av luckan den 1 juni 2007, 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Jag kör med sportmaxx 205/45/17 sedan förra sommaren. Tror att man kan få olika känsla för däcken beroende på vilken bil man har.. En ctr verkar trivas bäst med hårda däcksidor, svårt att komma ifrån det. Köpte dessa för att få ned ljudnivån och ändå ha ett högprestandadäck. Fick även bra på alla tester förra året.
+ De är tysta, riktigt najs komfort, går kanon i blötan, spårar ingenting och gör som jag vill både i vått och torrt. Väldigt pålitliga.
- Nackdelarna är att de just är lite för mjuka, känns att däcken kränger lite. De verkar även smalare än original. Sedan är det sämre grepp än originalpuckarna, svårare att komma iväg utan hjulspinn osv. (iofs mindre hjulhopp nu)
Är du trött på komforten skulle jag välja sportmaxx, är det ett mer liknande re040 du vill ha så skulle jag leta vidare. Jag kommer att köpa ett annat märke nästa gång. Men 040 blir det nog inte igen, mina gamla är hårda som hockeypuckar..
Finns det inte re050 på någon annan plats då? Det är iallafall däcket jag skulle leta efter..
De flesta sportmaxxägare verkade nöjda då jag sökte. De var precis nysläppta när jag köpte dem, så jag hittade bara en ctr ägare som hade dem och han tyckte de var grymma. Men de var inte riktigt så vassa som jag trodde prestandamässigt. Däremot är de väldigt sköna att åka långt med.
luckan: Blev lite nyfiken på vilken bil dina sportmaxx sitter på och vilken dimension du har??
+ De är tysta, riktigt najs komfort, går kanon i blötan, spårar ingenting och gör som jag vill både i vått och torrt. Väldigt pålitliga.
- Nackdelarna är att de just är lite för mjuka, känns att däcken kränger lite. De verkar även smalare än original. Sedan är det sämre grepp än originalpuckarna, svårare att komma iväg utan hjulspinn osv. (iofs mindre hjulhopp nu)
Är du trött på komforten skulle jag välja sportmaxx, är det ett mer liknande re040 du vill ha så skulle jag leta vidare. Jag kommer att köpa ett annat märke nästa gång. Men 040 blir det nog inte igen, mina gamla är hårda som hockeypuckar..
De flesta sportmaxxägare verkade nöjda då jag sökte. De var precis nysläppta när jag köpte dem, så jag hittade bara en ctr ägare som hade dem och han tyckte de var grymma. Men de var inte riktigt så vassa som jag trodde prestandamässigt. Däremot är de väldigt sköna att åka långt med.
luckan: Blev lite nyfiken på vilken bil dina sportmaxx sitter på och vilken dimension du har??
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
De sitter på en Clio Sport 2.0christer_carlsson skrev:luckan: Blev lite nyfiken på vilken bil dina sportmaxx sitter på och vilken dimension du har??
215/40 17 kör jag med... o förra däcken jag hade kunde jag inget annat än att spinna både när ja drog på o växlade från 1:an till 2:an men här har vi inge hjulspinn alls, inte ens i starten... greppar väldigt bra jämfört med däcken jag hade innan (kommer dock inte ihåg vad det var för några, men det var de som följde med förra ägarn, kan va ventus lr nåt sånt)