CTR07 succé eller inte ?

ENBART för motorrelaterade topics
8500rpm

Ämnet har ju behandlats i andra trådar, men då främst har det varit gnäll på 201hk eller etc... men från ett affärsperspektiv, vad tror ni, kommer nästa CTR ta branshen med storm såsom dagens modell gjorde, eller har de flesta kört om en gång för alla nu ?

Läste idag att Renault sätter en Limited Slip Diff till sin sport Megan, och det är ju trevligt, verkar också som de flesta andra leverantörer såsom Mazda, Opel mm börjar få fart på sina bilar, samt förser dem med intressanta delar.

Efter att ha läst 5st ( 1 svensk och 4 utländska ) biltidningar de senaste 3 veckorna med reportage om senaste bilmässan var CTR07 presenterades så var det en ganska liten rubrik i alla tidningar, samt den nämndes inte ens i 2st.

Något som man också kan iakta är att för ca. 5-7år sedan så var Renault Clio Sport "the shit" så att säga, 172hk till en liten bil som var mycket snabb och hade mycket bra vägegenskaper, den var alla biltidningars lilla "darling", CTR:n gav den en rejäl utmaning, dock IDAG så börjar Clio:n försvinna från tidningarna och "the new kids on the block", 250hk Hatchbackarna börjar ta över bilpressens sidor... dock har ju inte Clio Sporten blivit sämre, mycket bättre, men det böjrar kännas som kunderna tycker att "man kan få mer för nästan samma pengar", vilket troligen inte stämmer men... men...

Så den som lever han lär...skall bli roligt att se hur det går nästa sommar...
[b]Profile to be deleted[/b]
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag tror personligen inte att den blir en lika stor hit som EP3:an har varit.
Den är säkert en bra bil ovh den ser ju lite annorlunda ut så den kanske kan locka en del nya köpare tack vare utseendet, men prestandamässigt så känns den inte som ett steg i rätt riktning, iallafall inte på pappret, och då sviker nog många av oss som köpte EP3.an av just den anledningen.

Personligen så lär jag behålla min EP3.a ett antal år till och sedan skaffa en bakhjulsdriven bil nästa gång, och då lär det ju tyvärr inte bli en Honda...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
CTROliver

Jag tror att CTRen slog igenom så som den gjorde då den var Snabbast på alla möjliga tänkbara vis <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Mest krut per krona dvs.

Nu var det ju någon här som fått ett preliminärt pris på 250k. Stämmer det så är det ju bara till att tacka och vinka hejdå till en CTR succé 2007.

Övriga bilar i 250k klassen har b.la lsd, turbo, etc <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Ja den nya civicen ser mkt mer futuristisk ut etc etc.

Men det som verkligen säljer en bil av den här typen är den stora frågan: Är den snabbast?

Som det ser ut just nu kommer inte Honda att kunna svara: Ja
på den frågan, en fråga som de innan kunde svara på vad någon än frågade ang CTRen.
James Oliver Könsberg - Malmö
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

250 k är för en fullsmetad GT, räkna med en 215-220 för en med likvärdig utr som dagens CTR
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Kan du inte göra än Röstning/Poll. istället? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
CTROliver

<!--QuoteBegin-M Scotte+29 Oct 2006, 20:22:33--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 29 Oct 2006, 20:22:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->250 k är för en fullsmetad GT, räkna med en 215-220 för en med likvärdig utr som dagens CTR
[right][snapback]343644[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Okej, måste läst fel då eller så framgick det inte av tråden <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->

Ligger priserna på 215 - 220k så är den iallaf fortfarande billig för prestandan etc etc <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
8500rpm

Intressant tanke är att jag antar att iaf Honda UK produkt/marketing avdelning följer marknadstrender/opinion ganska väl och undrar om de börjar få kalla fötter när de läser medias mottagning av prel.uppgifterna eller fortfarande tror att CTR07 kommer att ta världen med "storm", eller börjar de tänka att vad annat kan vi göra med den för att vi inte blir på 5:e plats i det tokiga Hatchback HP kriget... kanske de tänker, vi sätter Bilstein ultra dyra dämpare på den och kör åttor runt HP kungarna, eller tänker de att Hondans utseende kommer att locka techno-pojkarna eller vad månne de tänker... ...eller så tänker de inte alls hahaha <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[b]Profile to be deleted[/b]
Charly

Min undran är mer hur det kan ta så lång tid att få ut den, och vad de har gjort på den här tiden... Tog det så lång tid från vanliga gen7 civic tills motsvarande ctr också?
(med tanke på att motorn då var helt ny)
Medlem 427
PB2000
Namn: Patrik Bolmsten

<!--QuoteBegin-M Scotte+29 Oct 2006, 19:22:33--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 29 Oct 2006, 19:22:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->250 k är för en fullsmetad GT, räkna med en 215-220 för en med likvärdig utr som dagens CTR
[right][snapback]343644[/snapback][/right]

Isåfall röstar jag på succé. Hade den kostat 250 i grund så finns det mkt att välja på. Dock hade jag aldrig vågat mig på en fransk "sportbil". Tror aldrig att de håller lika bra vid hårdkörning som en honda/japansk bil. Mazda 3mps däremot tror jag är en bra bil, kanske lite tung!?
Jazz -02
YASH
Kontakt:

Honda går ner ibland i prestanta när de släpper nyare modeller bilar . Men de inser detta senare och gör ett ryck igen.
Kika på när EK VTi kom efter EG VTi. Den var slöare överallt därmed även sämre försäljning.
Tror inte denna CTR kommer bli samma hitt just pga effekten, skulle jag kika efter en hothatch i 250K klassen hade jag lätt köpt Mazda 3 MPS, 260HK/380Nm LSD, 0-100 6.1SEK toppfart 250+, inte en GT CTR som inte ens kommer ha LSD och inte ens finnas i vit <!--emo&:whip:-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av YASH den 29 oktober 2006, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
YASH
Kontakt:

<!--QuoteBegin-8500rpm+29 Oct 2006, 20:36:16--><div class='quotetop'>QUOTE(8500rpm 4 29 Oct 2006, 20:36:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Intressant tanke är att jag antar att iaf Honda UK produkt/marketing avdelning följer marknadstrender/opinion ganska väl och undrar om de börjar få kalla fötter när de läser medias mottagning av prel.uppgifterna eller fortfarande tror att CTR07 kommer att ta världen med "storm", eller börjar de tänka att vad annat kan vi göra med den för att vi inte blir på 5:e plats i det tokiga Hatchback HP kriget... kanske de tänker, vi sätter Bilstein ultra dyra dämpare på den och kör åttor runt HP kungarna, eller tänker de att Hondans utseende kommer att locka techno-pojkarna eller vad månne de tänker... ...eller så tänker de inte alls hahaha <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]343672[/snapback][/right]

Honda UK tänker inte ens <!--emo&:whip:-->Bild<!--endemo--> , hade de tänkt hade de släppt en större andel nya Civic till Sverige så folk slapp den onödigt långa väntetiden för en 150-200K Kr bil.
I Polen eller om det var Estland..... kan du få en Civic 1.8 omgående men i Sverige är det lika lång väntetid som en 1milj Kr BMW M5. <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:shock1:-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av YASH den 29 oktober 2006, 22:56, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
civic vtec

jag tror att det kommer bli en minst lika stor hit.
tänk på alla dem som hoppa av sina köp pågrund av väntetiden.
tänk alla dem som tyckte gamla ctr var för dåligt utrustad.
jag har själv haft en ctr och jag skulle inte vilja byta tillbaka idag.
mycket på grund av att där inte är någon utrustning i dem.

men hade jag kunnat haft 2 bilar hade jag lätt valt en ctr.
d flesta ligger ju faktiskt inte o piskar bana varje dag.
nä en fullsmetad till mig tack.
Mattias Ask
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

Jag tror inte att det kommer bli en lika stor hit. Jag var sugen som fan, men ville ha mer motor. Jag tycker dock att dom fått till utrustningen lite bättre. Svinbra med en lättad och en GT variant. Som sagt, det blir ingen ny CTR för min del. Kanske en beggad om några år.
2008 wrx sti
M.P
HPC Guld Medlem
Bil: Civic Type R FL5
Namn: Magnus Pettersson
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Såg precis att en av de stora motståndarna nämligen Golf GTI kommer nästa
år med en jubileumsmodell vid namn GTI edition 30.Motorn har vässats till
230 hk.Priset har dock inte offentliggjorts ännu.Pretanda-sifforna ligger dock
på ungefär samma nivå som CTR 07. <!--emo&:boxing:-->Bild<!--endemo-->
Magnus Pettersson
Nässjö,mitt i stan 070-3386552

Civic type R FL5
Rallye Red

Tidigare Hondor:
Civic type r FK8
S2000 AP1
Civic Type R EP3
CTROliver

<!--QuoteBegin-M.P+5 Nov 2006, 11:32:22--><div class='quotetop'>QUOTE(M.P 4 5 Nov 2006, 11:32:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Såg precis att en av de stora motståndarna nämligen Golf GTI kommer nästa
år med en jubileumsmodell vid namn GTI edition 30.Motorn har vässats till
230 hk.Priset har dock inte offentliggjorts ännu.Pretanda-sifforna ligger dock
på ungefär samma nivå som CTR 07. <!--emo&:boxing:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]345566[/snapback][/right]

Hoppas att de har fixat motorkarraktären då också.

Hade varit kul om pappa har rätt när vi diskuterade nya CTRen igår. Att honda döljer något och när CTRen släpps så har den bättre motor, extrem väghållning etc. Drömma kan man ju alltid göra iallaf <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Tsubasa

varför göra det? det är väll bättre att lägga fram alla korten på en gång så man blir sugen på bilen? tycker det verkar dumt att de skulle "gömt" en massa extra hästar..
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

<!--QuoteBegin-Tsubasa+5 Nov 2006, 14:10:20--><div class='quotetop'>QUOTE(Tsubasa @ 5 Nov 2006, 14:10:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->varför göra det? det är väll bättre att lägga fram alla korten på en gång så man blir sugen på bilen? tycker det verkar dumt att de skulle "gömt" en massa extra hästar..
[right][snapback]345623[/snapback][/right]

Vad är oddsen egentligen? Drömma som sagt.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
CTROliver

<!--QuoteBegin-Tsubasa+5 Nov 2006, 15:10:20--><div class='quotetop'>QUOTE(Tsubasa 4 5 Nov 2006, 15:10:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->varför göra det? det är väll bättre att lägga fram alla korten på en gång så man blir sugen på bilen? tycker det verkar dumt att de skulle "gömt" en massa extra hästar..

<!--QuoteBegin-Regge+5 Nov 2006, 15:11:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge 4 5 Nov 2006, 15:11:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Tsubasa+5 Nov 2006, 14:10:20--><div class='quotetop'>QUOTE(Tsubasa 4 5 Nov 2006, 14:10:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->varför göra det? det är väll bättre att lägga fram alla korten på en gång så man blir sugen på bilen? tycker det verkar dumt att de skulle "gömt" en massa extra hästar..

Vad är oddsen egentligen? Drömma som sagt.
[right][snapback]345624[/snapback][/right]

Exakt <!--emo&:D-->Bild<!--endemo--> Man kan alltid Hoppas, sen att det Aldrig lär hända är en annan sak <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
krabban

Jag skulle nog vilja säga att den kommer att gå bättre än ep3 orginal..
Konrad Panasiuk
Malmö
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Personligen tror jag den kommer sälja mycket bättre än EP3.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag tror att den kommer att bli en försäljningssuccé om priset blir rätt, dvs från ca 215k i grundutföarnde. Då blir det en storsäljare.

Men det hade varit nice om de tagit efter en grej från nya Mini CooperS, när man köper denna nya så kan man kryssa i en liten ruta där det står "LSD" för en medkostnad av rimliga 1850:-. Mer LSD till folket! <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

<!--QuoteBegin-YASH+29 Oct 2006, 23:55:21--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 29 Oct 2006, 23:55:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Honda UK tänker inte ens  <!--emo&:whip:-->Bild<!--endemo--> , hade de tänkt hade de släppt en större andel nya Civic till Sverige så folk slapp den onödigt långa väntetiden för en 150-200K Kr bil.
I Polen eller om det var Estland..... kan du få en Civic 1.8 omgående men i Sverige är det lika lång väntetid som en 1milj Kr BMW M5.  <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->  <!--emo&:shock1:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]343758[/snapback][/right]

Sverige har, precis som de andra länderna i Europa, fått en andel Civic -06 baserad på hur många Civic man tidigare har sålt. Eftersom Sverige tidigare inte sålt speciellt många Civic så fick man heller inte så stor del av bilarna. Låter inte så konstigt i mina öron <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
oscii

Hondas är som gott vin de blir bara bättre me åren <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
själv tillhör ja inte till den kategorin som köper den.
gillar 3 bokstavs Hondas me X hehe.
MvH
Senast redigerad av oscii den 6 november 2006, 15:21, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Johan
Namn: Johan Eriksson

Jag tror att det genomslag Type-R fick till viss del beror på att det inte fanns några mitt-emellan-alternativ inom det egna märket.

Gubbigt eller busigt?
Svart eller vitt?
Var god välj!

Med nya Civic når Honda en mycket bredare målgrupp som får mer av det de vill ha. De enklare versionerna erbjuder en mer utblandad mix av vardagsvänlig komfort, fräck look man inte skäms för och en lagom dos sport.

Visserligen går nya CTR åt samma håll den också - lite tyngre lite mjukare och lite bättre utrustad. Samma enorma säljsuccé kommer den sannolikt inte att bli om jag får gissa. Just av den anledningen att "the lesser models" har blivit mer gångbara som vardagsbilar.

Rent prestandamässigt kommer den sannolikt att ligga på samma nivå som EP3. Åtminstone fram till dess att det ska gå fort på allvar i kurvorna.
Utväxlingen är sannolikt en nödlösning för att kunna visa upp en acceleration som inte är sämre än tidigare. Ren pappersprestanda alltså.
Nya CTR väger mer. När den har fått dansa på racerbana och kanske i Superstage kommer vi att få svaret på frågan. Bättre som bil rent allmänt lär den vara, men är den snabbare?
Det ser ju inte ut att vara en självklarhet - tyvärr.
Senast redigerad av Johan den 6 november 2006, 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
www.artist.nu
Kontakt:

<!--QuoteBegin-malkolm666+6 Nov 2006, 09:51:03--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 6 Nov 2006, 09:51:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->.....så kan man kryssa i en liten ruta där det står "LSD" för en medkostnad av rimliga 1850:-. Mer LSD till folket! <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]345865[/snapback][/right]

Billigt ju, någon som har en burk över? Sugen på att knapra på nåt gott så här inför julen <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av www.artist.nu den 6 november 2006, 16:13, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Glad, den mäktiga konstnären.

Svart Del Sol VTI -92

Växjö, Araby
YASH
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Joakim Olsson+6 Nov 2006, 14:35:43--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson 4 6 Nov 2006, 14:35:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Sverige har, precis som de andra länderna i Europa, fått en andel Civic -06 baserad på hur många Civic man tidigare har sålt. Eftersom Sverige tidigare inte sålt speciellt många Civic så fick man heller inte så stor del av bilarna. Låter inte så konstigt i mina öron <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]345935[/snapback][/right]

Jag vet, men förra Civicen var lika omodern som en Lada i jämförelse med denna. Så man borde ha gjort lite bättre marknadsanalys innan man bestämde andelen denna gång.
Only M Matters
Användarvisningsbild
Regge

Blir nog tyvärr ingen försäljnings hitt tror jag, menar.. hur fan ska man få på Japse burken?! <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

<!--QuoteBegin-Regge+7 Nov 2006, 00:35:56--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge 4 7 Nov 2006, 00:35:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Blir nog tyvärr ingen försäljnings hitt tror jag, menar.. hur fan ska man få på Japse burken?! <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]346145[/snapback][/right]

Hehe.. Japs är ute.. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
Regge

<!--QuoteBegin-MagnusL+7 Nov 2006, 10:07:22--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL 4 7 Nov 2006, 10:07:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Regge+7 Nov 2006, 00:35:56--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge 4 7 Nov 2006, 00:35:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Blir nog tyvärr ingen försäljnings hitt tror jag, menar.. hur fan ska man få på Japse burken?! <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]346145[/snapback][/right]

Hehe.. Japs är ute.. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]346193[/snapback][/right]

No shit sherlock <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98