Fel upptäckt efter köp!

ENBART för motorrelaterade topics
janpool

BREV TILL HONDAKLUBBENS JURIDISKA AVDELNING ;)

Jag köpte den 14/3 en S2000. Det enda "felet" som säljaren visste var att ena framlampan var trasig. Han trodde det bara var lampan vilket skulle kosta kanske en tusing, men det visade sig vara själva strömgivaren (eller vad fan det heter) till Xenon-ljuset, när jag två dagar efter köpet lämnat i bilen till Hondaservice.
Detta är även för mig som köpare helt omöjligt att kolla upp om jag inte åker till en verkstad och ber dem kolla upp vad felet är innan köpet. Seriöst, vem fan gör det när man köper privat? I övrigt var ju bilen i fint skick och dessutom avställd när jag kollade på den.
Denna del kostar 5500 spänn, med arbete säkert ca 6500 kr på Hondaverkstad. Vi kom överens om ett pris men hade jag vetat om detta fel skulle jag aldrig betalt samma pris.

Nu till själva poängen:
Är säljaren skyldig att återbetala en viss del av köpesumman? Han visste ju om att lampan var trasig (vilket han också meddelade mig om), men säger att han inte visste att det var just detta fel. Spelar det någon roll om han visste eller inte?

Vi skrev så klart ett köpekontrakt, dock bara ett mindre där det står att köparen har rätt till att häva köpet om större fel upptäcks under provköring. (tror jag, jag har det hemma. sitter på jobbet nu)

OK, nu är det säkert många av er som tycker: "Rätt åt dig, du måste kolla sånt här innan köpet bla bla bla, skriv ett riktigt ordentligt köpekontrakt bla bla bla". Bespara mig sådana svar, tack.

Jag har kollat med Konsumentverket, och där står bla att man har rätt till viss ersättning om sådana här fel upptäcks som säljaren vetat om. Åter till grejen: Han säger ju att han inte visste om just detta fel. Dessutom kan man inte gå via dem om man köpt bilen privat, står det på KV:s hemsida.

Jag förmodar att ni inte är utbildade jurister hela bunten, men det skulle vara väldigt intressant om någon visste mer än mig om detta och har liknande erfarenheter.

För övrigt så har jag ringt säljaren och berättat detta men han är inte villig att betala tillbaka något. Dessutom känns det bara skönt att skriva av sig och läsa era synpunkter även om jag i detta fall är HELT FUCKED, vilket jag befarar.

Tack för mig
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[i]Södertälje[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->[b]f.d S2000[/b] -00<!--colorc--></span><!--/colorc-->
andno

Är bilen köpt hos en handlare så måste de åtgärda saker som har med säkerhet att göra, man kan säga att den ska klara en besiktning hos SBP.
Är köpet privat så kan du inte kräva något som inte står i kontraktet.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Fresa
Namn: Fredrik Arvidsson
Kontakt:

personligen tror jag inte du kan kräva något av honom då han informerade om felet när du köpte bilen. Det är ditt ansvar som köpare att upptäcka fel, i det här fallet visste du om felet, men inte exakt vad det berodde på, vilket jag har väldigt svårt att tro spelar någon som helst roll, huvudsaken är att "felet" är noterat vilket det ju är. Du skulle ha kunnat skriva något om det i köpekontraktet, t.ex. att säljaren står för lagningskostnad över 1000:- eller liknande som ni tillsammans kommer överrens om vid köpet.
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
M-G

förstår inte riktigt, han sa ju att lampan va kass o funkar ej, o du köpte bilen så.
tycker inte säljaren e skyldig dig ngt alls.

Hade jag vart säljare hade jag nog blivit pissed om du ens begärt att få ersättning för det.
Michael Grönberg
Helsingborg

R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
fredrik
Styrelsen Gold
Bil: S2000
Namn: Fredrik Hellström
Has thanked: 17 times
Been thanked: 19 times

I bästa fall och det är bara genom god will så kan du alltid fråga om han vill dela på kostanden med dig.
Men att han ska betala allt tror jag inte du får igenom..
Fredrik Hellström
0709 80 80 35

Honda S2000 AP1 '00
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 146 times
Been thanked: 54 times

Har du kollat på bildelsbasen?

Där finns en del grejer till s2000.

mvh
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
janpool

Jo, det var ju det jag hade hoppats på när jag ringde honom. Jag krävde ju honom inte på pengar, utan berättade hur det låg till och undrade om han kunde kompensera genom att tex dela på kostnaden.

Nä, jag vet att jag förmodligen är rökt och hade inte räknat med något innerst inne. Men ändå, det är ju jävligt surt när det visar sig vara ett annat fel än vad som först sägs. Då börjar man ju tänka om lite...
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[i]Södertälje[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->[b]f.d S2000[/b] -00<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Krister

Det är väl lite det som är grejen när man handlar privat... att det finns inga garantier och det är "Befintligt skick" som gäller, känner man att man inte vill riskera det så får man handla till lite dyrare pris från ÅF men då få garantier på att inga större fel finns.

men jag tycker inte att du skall känna dig lurad, han sa att lampan inte funkade och att han trodde att det var själva lampan... kan ju inte räkna med att alla som säljer en bil är bilmekaniker precis.
Senast redigerad av Krister den 19 mars 2007, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Istvan
Namn: István Csiszár
Kontakt:

M%G skrev:förstår inte riktigt, han sa ju att lampan va kass o funkar ej, o du köpte bilen så.
tycker inte säljaren e skyldig dig ngt alls.

Hade jag vart säljare hade jag nog blivit pissed om du ens begärt att få ersättning för det.
Håller med helt och hållet, han sa väl att lampan inte funkade, och vad han TRODDE va fel, sen att det inte var det är ju en annan femma,
men han lovade väl inte att det var det som va fel, han sa bara va han trodde, och isåfall vad det skulle kosta om det va felet.

Egentligen är det ditt ansvar som köpare att kolla upp felet före ifall du inte tror han, eller vill veta exakt vad som är felet.

Och som MG säger, hade jag med vart säljare hade jag nog me blivit lite sur om du fråga efter ersättning, för "jag" hade ju sagt att lampan inte funkade
och "jag" hade även sagt vad jag trodde va fel. Men iom att den inte va felsökt innan, så kan man ju inte helt 100a veta vad som är fel.

Förstår däremot att det känns tråkigt för din del att det blev så, men köper man en bil som man vet har något fel, fast inte kollat upp det före exakt,
så kan man inte skylla på säljaren, han hade ju informerat om allt han visste!

MVH
István
http://www.fotoi.se
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Till er som i framtiden vill vara säkra på vad som är fel osv så gör ett M-test på bilen! Kostar en slant men det är ju värt det.

Sen tycker jag inte han har gjort fel heller då han har upplyst vad som är sönder, och gav förslag på att det kan vara lampan.
Senast redigerad av stiivN den 19 mars 2007, 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Karlsson
andno

Ett M-test hade inte gett mer än att lampan ej lyser.
Senast redigerad av andno den 19 mars 2007, 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
stiivN

Det är kanske sant, men dom kanske eventuellt kan lite mer och hade gett andra förslag?
Stefan Karlsson
janpool

Ja, jag får väl kalla det "läropengar"... :wallbash:

PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

se de så här, de lär vara den dyraste reservdel du nånsin kommer o köpa till den bilen, och det är en väldigt liten summa av hela bilens kostnad, surt? javisst!men fortfarande en piss i havet!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
JG
Kontakt:

m-test dom provar om torkarbladen är i nyskick eller ej, typ....pengarna i sjön enligt mig :D

en bilkunnig kompis eller lämna för kontroll på märkes verkstad om du eller polarna kan är bästa alternativ

på ett privat köp gäller inte några garantier, speciellt inte när säljaren har informerat om felet redan innan affären är avslutad.

hos en handlare hade du däremot kunnat få rätt då dom är tvungna att lämna trafiksäkerhets garanti om inget annat avtalas.

men att pröjsa 5500 för boxen låter absurt, kolla på http://www.xenonkungen.se istället så spar du många kronor.
Senast redigerad av JG den 19 mars 2007, 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

jag har köpt komplett xenonkit till hennes snaaabb för 1300 så köp ett sånt istället o ha en i reserv
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
janpool

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->kolla på http://www.xenonkungen.se istället så spar du många kronor<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--><!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->jag har köpt komplett xenonkit till hennes snaaabb för 1300 så köp ett sånt istället o ha en i reserv<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

:thumbup: Tack för tipsen!

StiFt
Bil: VW Golf MK2 GTI 16V
Namn: Mattias Lindblad
Kontakt:

Fattar inte riktigt vad problemet är?
Han berätta att lampan inte fungerade och du valde att köpa bilen ändå.
[b]VW Golf GTI 16v -88[/b]
[b]BMW 520i Touring e34 -96[/b]

[i]BMW 525i e34 -91 (Såld 2010)[/i]
[i]BMW 525ia k e34 -89 (Skrotad 2010)[/i]
[i]BMW 525i e34 -92 (Skrotad 2010)[/i]
[i]Peugeot Expert 2,0 HDI -04 (Såld 2009)[/i]
[i]Honda CRX VTEC -90 (Såld 2008)[/i]
janpool

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->StiFt Posted Idag, 08:15
Fattar inte riktigt vad problemet är?
Han berätta att lampan inte fungerade och du valde att köpa bilen ändå.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jo, tack jag vet. ;)
Grejen är att på honom (säljaren) lät det som att han visste vad felet var, dvs att han redan kollat upp det och visste att det bara var lampan. Det kunde jag ta, några hundringar att fixa. När det sedan visar sig att hela styrenheten (växelriktarenheten) är trasig är det inte lika kul.

StiFt
Bil: VW Golf MK2 GTI 16V
Namn: Mattias Lindblad
Kontakt:

Nope kul är det inte...
Finns det inga på skroten en en mindre dyr peng?
Senast redigerad av StiFt den 21 mars 2007, 19:25, redigerad totalt 1 gånger.
[b]VW Golf GTI 16v -88[/b]
[b]BMW 520i Touring e34 -96[/b]

[i]BMW 525i e34 -91 (Såld 2010)[/i]
[i]BMW 525ia k e34 -89 (Skrotad 2010)[/i]
[i]BMW 525i e34 -92 (Skrotad 2010)[/i]
[i]Peugeot Expert 2,0 HDI -04 (Såld 2009)[/i]
[i]Honda CRX VTEC -90 (Såld 2008)[/i]
janpool

Har kollat upp det, men det finns tydligen inte en enda... :(
Senast redigerad av janpool den 21 mars 2007, 19:25, redigerad totalt 1 gånger.

Kristian

delen finns garanterat på skroten bara hitta en bil som inte e frontsmälld.
bytet gör du själv om du inte har tummen mitt i handen, visst det är lite trångt men inga "svåra" moment om man tar sej lite tid
Kristian, Hondalös.
Bagarn

Krister skrev:Det är väl lite det som är grejen när man handlar privat... att det finns inga garantier och det är "Befintligt skick" som gäller, känner man att man inte vill riskera det så får man handla till lite dyrare pris från ÅF men då få garantier på att inga större fel finns.

men jag tycker inte att du skall känna dig lurad, han sa att lampan inte funkade och att han trodde att det var själva lampan... kan ju inte räkna med att alla som säljer en bil är bilmekaniker precis.

Tydligen sa finns inte befintligt skick langre, min syrra fick problem med en Renault (vem ar forvanad) hon kopte. Vi drog det till konsumentombudsmannen och hon bekraftade att det inte ar en giltigt term langre. I vart fall fick saljeran (privatkop) hosta upp med 10 000:-.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
stiivN

Nu är det så att säljaren inte har gömt felet eller ljugit om det.
Stefan Karlsson
Skriv svar