Hämtade min FN2 idag, liten review

ENBART för motorrelaterade topics
Anar

Hej allihopa!

Hämtade ut min Civic FN2 idag, svartmetallic stod den där och väntade på mig :) Första intrycket är att den är grymt snygg GRYMT snygg! Andra intrycket är att den skulle vart ännu snyggare om den vart lite lägre, aningens för hög bara.

Efter ca 1 timme körning märker jag att det inte går att blinka höger, däremot, när man för spaken uppåt för att blinka höger, så är det någon lampfunktion som går igång istället (lykta med vågfomat streck igenom, är okunning :P ) och blinka höger gör man istället genom att vrida på spaken (lampfunktionen) dvs - felmappat och tvärsom :) Småjobbigt i början, men börjar lära mig blinka höger nu. Var en del som tutade argt i början :annoyed: Något för verkstaden att fixa senare.

En annan sak är motorvärmen, eller rättare sagt, temp. mätaren. Den kom aldrig högre än "tjugo i" ungefär, och har aldrig rört sig sen dess, trots att bilen varit avstängd ca 2 timmar nu... Kanske är normalt att motortempen håller i sig så pass? Och att den inte ska stå på mitten? Konstigt tycker jag iaf.

Säljaren sade till mig att "hondamotorer är inkörda i fabriken så du kan köra hur du vill", hade dock innan köpet läst in mig en hel del på det här med inkörning av motorn och hade tänkt följa det som för mig låter logiskt och vettigt. Att köra hårt så fort motorn har kommit upp i rätt temp.

Se följande länk: <a href="http://www.civinfo.com/wiki/index.php/Running_in" target="_blank">http://www.civinfo.com/wiki/index.php/Running_in</a>

Körde hårt som satan hela vägen från Gbg till Stockholm, undvek motorväg förutom de sista 20 milen (ja, det tog aslång tid att komma fram ;) ) v-teckade en hel del, jag tror det korrekta termen är svinkörning helt enkelt. Var nära att krocka med en älg men klarade mig... puh... :shock1:

Säljaren sade till mig att inte byta olja de första 2000 milen eller 1 år, det som kom först. Men enligt "guiden" ska man byta olja på en gång nästan, det kan väl inte skada så jag planerar att göra det snarast.

Tycker motorn ändrade ljudkaraktär under resans gång, i början lät det som en symaskin, tyst och försiktigt, tight. Mot mitten av resan började den låta mer "mäktigt" med lite mer gurgel och vrål. Mot slutet försvann gurglet och ersattes av någon slags råhet. Kanske är inbillning, kanske är överdrift, men det var min subjektiva uppfattning iaf. Det ska sägas att jag inte har en aning om hur det "ska" låta dock, detta är min första bil med mer än 100hk i...

Vissa saker älskar jag med bilen:

- Den är snygg! Har jag sagt det? ;)
- Den är alert även på låga varv, jag tycker om att inte behöva "v-tecka" i tid och otid för att det ska hända saker. (OBS, har ej kört EP3, detta är ingen jämförelse, har ingen aning om hur den är)
- Växellådan är snabb och precis (inget problem med 3'an som en del andra har rapporterat)
- Gasen tar snabbt som sjutton, väldigt kort tid mellan gaspedal och faktiskt acceleration, alltid trevligt.
- Styrning, herregud vad exakt den är, som att ratta en gokart! :o
- Väghållning, ligger slickad längs vägbanan!
- Stolarna! Man sitter ju som klistrad, kört 10 timmar idag och inte det minsta trött i ryggen.
- Fjädringen, lagom hård, men kunde kanske fått vara ännu hårdare? :o
- Bensinförbrukningen, trots hård körning gick mätaren bara upp till 9.1. Vet inte hur exakt den är men verkar stämma om jag kollat hur mycket jag tankat. Överraskande lågt, hade förväntat mig över litern. Men det kanske kommer =)

Kan inte komma på några dåliga saker på rak arm, förutom ovan nämnda fel då. Dörrarna har normala lägen, ratten är rak, 3ans växel är som den ska.

Tycker den är lite knepig att fickparkera med dock, fick gå ut och ha mig för att kolla avstånden, den har lite konstiga former så man är rädd att man ska backa på något, fattar inte hur lång den är heller. Kortare än den ser ut... På något sätt :S

På det stora hela; :thumbup:

Synd att jag inte kört EP3 bara så jag hade kunnat jämföra lite mer... :(
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
xzbatt

stört att inte blinkersen kollades vid inreggningen av bilen. grattis att du känner dej nöjd.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Anar

Ja, det är störande det med blinkersen...

En annan grejj som jag gillar och glömde säga är inredningen i bilen, jag jämförde mot en EP3 de hade i hallen och det såg inte alls lika snajdigt ut. Visserligen är allt plast, men det finns ju plast och det finns plast :)
Niklas Sandler
Smoothy

Jag körde landsvägen hem på 0.8x men förvänta dig inget annat än 1.0-1.4 vid stadskörning/buskörning.
Men vad gör väl det? Det är den värd alla dagar i veckan ;)
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn

92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
06 ACCORD TOURER 2.0 SPORT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
Mähla

När min EP3 var ny åkte jag till Karlskrona på 0,69, det är en resa på ca 60 mil för mig. Med min S2000 har jag kört på 0,68 trotts att den inte har gått över 1000 mil än.
Det går att åka väldigt snålt med Hondorna om man bara vill.
Dom här siffrorna har jag mätt upp vid tankning, ej på färddator.

Motorn kommer att ändra "karaktär" ju mer den blir inkörd. Det märkte jag på min EP3 och även på S2000.
Mikael Mählqvist

Vingåker, Sörmland

Honda S2000 -07 Moon Rock Metallic med ljus brunt skinn

[u]Tidigare bilar:[/u]

Honda Civic Type R -04 Milano Red
Peugeot 307 2,0 -03 Silver
Citroën Xsara VTR -02 Himmel blå
Citroën Xsara VTR -01 Himmel blå
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Anar skrev:- Den är snygg! Har jag sagt det? ;)
Måste instämma! Såg en komma körande i Malmö häromdagen, helt sjukt grym är den! :shock1: :)
ape
Bil: Accord EG9
Namn: Antonios Peris

Tjena är ny på forumet.

Jag testkörde CTR FN2:an nyligen och var nöjd med upplevelsen.
Har tidigare kört både Civic VTi (92:a) och förra generationens CTR (03:a) så jag är väl insatt i vad VTEC betyder :). FN2:ans motor var väl ingen överaskning däremot styrningen, gasresponsen och inredningen. I possitiv mening då.

Har ett par frågor dock?
1. Kan man ställa in ratten i höjd och /eller djupsled? Glömde testa det men varvräknaren skyms av ratten annars. -> inte så bra.
2. Fick en känsla att man sitter väldigt högt upp. Varken bra eller dåligt men ovant. Vad tycker ni?
3. FN2:an har fått både ris och ros av motortidningar. Finns mkt possitivt att säga men till det negativa hör prestandan som inte håller ctr EP3 klass tydligen? Några kommentarer över det kanske?

Jag står i valet och kvalet mellan en Focus ST och CTR FN2. Behöver era subjektiva uppfattningar om bilen. Possitiva och negativa.

Tack
mvh
/ape (Antonios)
Antonios Peris

Bilar:
Accord EG9
Lotus Elise S1 -99

Acura RSX *Såld*
FN2 Type R "Icke GT" *Såld*
Civic EU8 VTEC -01 *Såld*
superyll

FN2 för att det är en HONDA...

annrs EP3 för att det är en bil......
Yll Ramadani
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Namn: Jonny Lakemountain
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

ja, det går att ställa ratten i hojdled å djupled.
ja, man sitter högt(tror man sitter lika högt i EP3:an) om det har nån betydelse vet jag ej
körde mot en orginal EP3:a med min FN2:a å vann 3 ggr av 3(rakt fram dock)
i konbana så vart jag styggt slagen, är väl inte världens bästa svängförare heller iofs.

är dock toknöjd över min bil, tycker den är sportig nog för mig
Honda Civic Type R -15
ToLo
Kontakt:

ape skrev:3. FN2:an har fått både ris och ros av motortidningar. Finns mkt possitivt att säga men till det negativa hör prestandan som inte håller ctr EP3 klass tydligen? Några kommentarer över det kanske?

Tack
mvh
/ape (Antonios)
Det enda jag kan säga om prestandan är att det känns tryggare att köra fort i FN2 än EP3. Finns exempelvis en backe med en ganska tvär kurva som jag kör rätt ofta (privat väg naturligtvis :) ), och där känns det betydligt trevligare att hålla hög hastighet i FN2.

EP3 kanske är snabbare på såväl bana som stripp, men till vardags är jag snabbare nu än då jag hade EP3.. :D
Senast redigerad av ToLo den 27 augusti 2007, 00:23, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
zozo

ape det går ej att gämföra en focus st mot en fn2 för att hondan är 100 gånger så snyggare och dessutom billigare. focus st ser ut som en coll tjej bil :whistling: förutom när den kommer med den gryma oranga färgen. och för de 15-20 000 kr som fn2 är billigare kan du satsa på prestandan. och tro mig jag för måååånga blickar när jag kommer körandes med min habibi, och komentarer om hur grymt snygg den är.
ape om du söker här på forumet så hittar du mycket info om fn2
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Anar

Var också inne på Ford Focus ST ett tag men efter att ha kollat hur de ser ut egentligen så kvittade prestandan, aldrig att jag skulle ratta omkring en sådan. Visst är den orange-färgade ganska cool men modellen är ändå ful. Jag tror att FN2 är roligare att ratta också, men jag har inte provkört ST så ska inte säga för mycket :)
Niklas Sandler
Skriv svar