Type-R GT rasar i pris
Är det någon som vet varför Type-R GT rasar i pris så pass fort ?
En snabb sökning på blocket gav för handen följande :
5 type-r GT från 187 till 209
Då kostar den ändå 239.000 ny
om jag kollar motsvarande för mazda 3 mps så får jag fram att den billigaste kostar ca 224, den kostade lite mer ny dock : ca 250 men ändå, den har funnits längre.
Någon som har teorier?
En snabb sökning på blocket gav för handen följande :
5 type-r GT från 187 till 209
Då kostar den ändå 239.000 ny
om jag kollar motsvarande för mazda 3 mps så får jag fram att den billigaste kostar ca 224, den kostade lite mer ny dock : ca 250 men ändå, den har funnits längre.
Någon som har teorier?
Medlem 427
Mazda 3mps kostar från 259tusen, GT:n kosta 20k mindre ny, men mazdan har 60hk mer, diffbroms osv.
Tror tyvärr de tappa många gamla kunder, för många bilar säljs ju på så sätt, att äger jag en V70, så kommer en ny modell, då köper jag den.
De som har EP3 tror jag många tycker att den har tappat lite av den stilen man gillade med EP3an, alltså den va mer en "räser".
GT:n är ju tyngre å bara 1hk mer, gjorde nog många besvikna.. Finns ju rätt mkt att välja på nu i den marknaden.
MVH
Tror tyvärr de tappa många gamla kunder, för många bilar säljs ju på så sätt, att äger jag en V70, så kommer en ny modell, då köper jag den.
De som har EP3 tror jag många tycker att den har tappat lite av den stilen man gillade med EP3an, alltså den va mer en "räser".
GT:n är ju tyngre å bara 1hk mer, gjorde nog många besvikna.. Finns ju rätt mkt att välja på nu i den marknaden.
MVH
http://www.fotoi.se
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Rullar du 1m med bilen tappar den 20% i värde ca
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
superyll skrev:GT tappar världe för att den är så så mycket sämre en dess konkurenter...
fattar inte hur honda tänkat när dem gjorde den..skitt blir så arg:@
Jag tror nåt liknade, Fast ja tror att många honda åkare vart besvikna på nya pga av att den gamla är mycket bättre i många ögon.
Enligt mig så är den gamla roligare och köra, ser bättre ut, känns mer "race" att åka än den nya, låter bättre (fast jag har iofs inte hört så många bytta avgassystem så kanske inte ska spicka den punkten) m.m m.m..
Därför tror ja att dom som behåller sina gamla i fint skick kommer inte förlora mycket i pengar i längden, för jag tror den nya inte kommer slå lika mycket som den gamla gjorde!
Kör -Accord Type-R -99
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
Ser inget konstigt alls. För att en så pass ny bil ska gå att sälja begagnad så måste den vara ganska mycket billigare än en ny. Själv skulle jag hellre köpa en ny än en begagnad för runt 200..
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
EP3:an sålde man ju näst intill nybilspriset även som beggad.
FN2:an kan man ju köpa loss ganska billigt som ny också.
Har ju funnits nya (ej GT) för under 200K.
Tror inte att FN2 kommer ha samma andrahandsvärde som EP3. Dessutom verkar nya Civicen ha mer småstrul än den gamla.
I nån kvalitétsundersökning i England så rasade just den senaste Civicen ner mot vad Honda brukar befinna sig....
FN2:an kan man ju köpa loss ganska billigt som ny också.
Har ju funnits nya (ej GT) för under 200K.
Tror inte att FN2 kommer ha samma andrahandsvärde som EP3. Dessutom verkar nya Civicen ha mer småstrul än den gamla.
I nån kvalitétsundersökning i England så rasade just den senaste Civicen ner mot vad Honda brukar befinna sig....
Antonio Pozzi
Jo, trådar som denna!Charly skrev:Type-R GT rasar i pris - Någon som vet varför?
Vet inte om jag tycker den har rasat särskilt mycket mer än väntat. Som någon annan skrev så är väl januari/februari de billigaste månaderna att handla bil dessutom. Särskilt om man spanar på blocket istället för exempelvis Bytbil.com där priserna är lite mer okänsliga för säljare med desperat pengabehov.
Mazda 3 MPS verkar ligga på en liknande prisnivå om man använder bytbil.com som referens. Bilen kostade ca 20k mer som ny och ligger ungefär likadant begagnad.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Honda toppar som vanligt. Mest felfria. Med ett förvånande undantag. Nya Civic. Den ligger bland de sämsta i sin klass, medans den förra gen låg bland de bästa.pr0ny skrev:jag har läst att 07orna är ganska felfria, inget jag är säker på dock.
<a href="http://www.which.co.uk/reports_and_camp ... 117187.jsp" target="_blank">http://www.which.co.uk/reports_and_camp ... 187.jsp</a>
Antonio Pozzi
Ligger en beggad demobil för 240K på bytbil! 900 mil. Visst, den har 19" & lite lull, men va f-n. En demokörd kärra med 900 mil för samma peng som en ny....
Antonio Pozzi
Sen kan ju folk begära hur mkt som helst, men frågan är väl vad de får?
MVH
MVH
http://www.fotoi.se
Honda toppar som vanligt. Mest felfria. Med ett förvånande undantag. Nya Civic. Den ligger bland de sämsta i sin klass, medans den förra gen låg bland de bästa.Antonio skrev:<!--quoteo(post=461262:date=4 Feb 2008, 19:51:20:name=pr0ny)--><div class='quotetop'>CITERA(pr0ny 4 4 Feb 2008, 19:51:20) [snapback]461262[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->jag har läst att 07orna är ganska felfria, inget jag är säker på dock.
<a href="http://www.which.co.uk/reports_and_camp ... 117187.jsp" target="_blank">http://www.which.co.uk/reports_and_camp ... 187.jsp</a>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag har läst runt lite på webben bara, de jag läst mest om är att 06orna kan ha mycket skrammelljud osv i bilen.
Sen har dom sagt att 07orna är bättre.
Men man får provköra ordenligt så man inte får en av dom exemplaren som är kass.
Jag har inte läst så mycket om saker som inte funkat osv?
(sorry för offtopic)
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
superyll skrev:GT tappar världe för att den är så så mycket sämre en dess konkurenter...
fattar inte hur honda tänkat när dem gjorde den..skitt blir så arg:@
eeee snacka ej skit om min habbibi din jävel fattar doooo :boxing: :boxing: :boxing:
i mantorp ska du se hur bra den e när jag smiskar dig på bana muhahahaa :drive1: :whip: :wohow:
Senast redigerad av zozo den 4 februari 2008, 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
geosif kaumi
tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Charly: Jag kanske var lite otydlig, men jag menar inte att en MPS och FN2 GT ligger lika i pris, utan att det fortfarande skiljer ca 20k i begagnatpris (precis som vid nypris). Gör en sökning på bytbil med 07 och framåt som kriteria så ser du vad jag menar.
Angående att FN2 är en "nyare modell" och därför bör tappa mindre i pris håller jag inte riktigt med. Detta är endast sant en kort tid efter modellen är släppt och efterfrågan+nyhetens behag överskuggar tillgången. FN2 har snart funnits på marknaden i ett år (mot MPS som funnits i 1.5 - 2 år?) och väntetiderna är inte längre flera månader på ett nytt exemplar.
Angående att FN2 är en "nyare modell" och därför bör tappa mindre i pris håller jag inte riktigt med. Detta är endast sant en kort tid efter modellen är släppt och efterfrågan+nyhetens behag överskuggar tillgången. FN2 har snart funnits på marknaden i ett år (mot MPS som funnits i 1.5 - 2 år?) och väntetiderna är inte längre flera månader på ett nytt exemplar.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Honda toppar som vanligt. Mest felfria. Med ett förvånande undantag. Nya Civic. Den ligger bland de sämsta i sin klass, medans den förra gen låg bland de bästa.Antonio skrev:<!--quoteo(post=461262:date=4 Feb 2008, 19:51:20:name=pr0ny)--><div class='quotetop'>QUOTE(pr0ny 4 4 Feb 2008, 19:51:20) [snapback]461262[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->jag har läst att 07orna är ganska felfria, inget jag är säker på dock.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Många fel har det varit, fast de flesta har varit bagatellaktiga. Ex. så kallades alla -06 in för byte av en fjäder till tankluckan
Ser inget onormalt i prisfallet på FN2:an.
Dessutom som många sagt ovan så är det vintertid och det finns väldigt många till salu = en del pressar priset för att få den såld.
Dessutom som många sagt ovan så är det vintertid och det finns väldigt många till salu = en del pressar priset för att få den såld.
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn
92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
06 ACCORD TOURER 2.0 SPORT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
Oskarshamn
92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
06 ACCORD TOURER 2.0 SPORT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
Här har vi bla en GT för vettiga pengar!
<a href="http://www.blocket.se/vi/14913260.htm?ca=18_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/14913260.htm?ca=18_s</a>
<a href="http://www.blocket.se/vi/14913260.htm?ca=18_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/14913260.htm?ca=18_s</a>
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Nicklas Linåker<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto-->Nya Octavia RS Combi 170HK Diesel DSG 2010<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto-->Nya Octavia RS Combi 170HK Diesel DSG 2010<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
efter provkörning av fn2 så förstår jag att den rasar i pris och anar att det kommer rasa ännu mer.
ep3 var en kul bil, fn2 var tråkigt och slö
ep3 var en kul bil, fn2 var tråkigt och slö
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Har kört en FN2 över en helg. Den "växte" på mig. Blev mer imponerad av den ju längre jag hade kört. Men första känslan var en besvikelse.
Jag kommer ihåg när jag köpte min första Honda överhuvudtaget. 2002. En Ep3:a. Provade den hos LDS i Vällingby. Körde ut från dem. Gasade på, passerade första rondellen. Tog mig en raka & en rondell att övertyga mig. FN2:an ger inte samma direkta "ha-begär"
Fast nu när man vuxit till sig lite & bara får fortkörningsböter istället för indraget körkort så är FN2 något som kan passa mig
Jag skulle faktiskt vilja ha en FN2 med bakdörrar.
Jag kommer ihåg när jag köpte min första Honda överhuvudtaget. 2002. En Ep3:a. Provade den hos LDS i Vällingby. Körde ut från dem. Gasade på, passerade första rondellen. Tog mig en raka & en rondell att övertyga mig. FN2:an ger inte samma direkta "ha-begär"
Fast nu när man vuxit till sig lite & bara får fortkörningsböter istället för indraget körkort så är FN2 något som kan passa mig
Jag skulle faktiskt vilja ha en FN2 med bakdörrar.
Antonio Pozzi
Köpte en ny CTR (ej GT) FN2 i höstas, har haft ca 10 st Alfa Romeo innan dess. Jag trivs kanon med bilen, tur att jag inte läste på detta forum innan jag köpte den. Det är inte en exotisk McLaren eller liknande hobbybil, det är en bruksbil! Sett ur den synvinkeln har jag inget att klaga på, perfekt kompromiss mellan nöje och nytta! Underbar motor, växellåda, design, praktisk funktion. Helt ok komfort. Allt till ett vettigt inköpspris med ok totalekonomi.
Henrik Fleur
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
-
MikaelR.
- Bil: CR-V 2013
- Namn: Mikael Rautio
- Kontakt:
Mmm för det är ju en enorm skillnad i prestandamot ep3, lr inte..... Handlar nog mer om förare.
Sen att den är tråkig är ju upp till vara och en.
Tror det handlar om att bilen inte fått en prestanda ökning utan ligger ungfär på samma som ep3, fast blivit så mycket bättre i övrigt.
Sen att den är tråkig är ju upp till vara och en.
Tror det handlar om att bilen inte fått en prestanda ökning utan ligger ungfär på samma som ep3, fast blivit så mycket bättre i övrigt.
Mikael Rautio
*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Fattar inte hur Honda tänker egentligen... FN2 är ju skittråkig jämfört med min Civic VT från 1991!!! Går inte utvecklingen framåt över huvud taget???!?!?!
Edit:
& för alla som inte förstod det, så var detta ett inslag av ironi över alla gnällspikar
Edit:
& för alla som inte förstod det, så var detta ett inslag av ironi över alla gnällspikar
Senast redigerad av Joakim Olsson den 5 februari 2008, 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
Och detta har ju aldrig varit uppe förut... kanske är så att de lanserade en ny modell som är lite mer alldaglig just för att tilltala massan. Inte för att gasglada 20åringar skall köpa bilen och sen sälja den när de inte har råd med den längre... var väl någon som precis frågade i en EP3tråd om varför det är så många ägare på EP3bilarna, det är ju inget som Honda tjänar pengar på.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
tja, man kan undra vilket håll utvecklingen går åtJoakim Olsson skrev:Fattar inte hur Honda tänker egentligen... FN2 är ju skittråkig jämfört med min Civic VT från 1991!!! Går inte utvecklingen framåt över huvud taget???!?!?!
Krister : Jag trodde att Type-R stod för kompromisslös racing, inte "vi tar standardvagnen med halvstel bakaxel och sätter på föregående modells motor".
Type-S kan man alltid använda också, sen det att honda inte tjänar pengar på bilarna om de har värre specifikationer spelar inte så stor roll då de är bra visitkortsprodukter samt att de har klart råd med lite svinn eftersom honda går som tåget just nu.
Senast redigerad av Charly den 5 februari 2008, 15:58, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427