Återkallat körkort

ENBART för motorrelaterade topics
Mattias Svensson
Bil: Civic VEI
Namn: Mattias Svensson
Been thanked: 1 time

Får inte riktigt kläm på detta. Så någon som kan hjälpa mig.

Fick brev idag ifrån länsstyrelsen att de antalgligen kommer återkalla mitt körkort eller ge mig en varning.

Anledning; Omkörning strax före obevaktat övergångsställe. Böter: 3000kr

Så jag vet att jag gjort fel och allt.

Men det jag undrar är. Om mitt körkort återkallas under en viss tid. Drabbar detta mitt truckkort då?

Det är tack vare körkortet och truckkortet jag har jobb. Fast just nu är ja arbetslös.

Anledningen är att jag tänkte att jag i pappret där jag kan yttra mig kanske kan skriva med att jag behöver körkortet för att söka jobb osv. Då jag inte har någon bra utbildning just nu.

Lite för att öka chanserna att det blir varning istället för återkallning.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

åkte på liknande..

anledning: körde eu moppe som gjorde 130.. framfördes dock bara i 70..
de ville oxå återkalla mitt, men efter lite samtal med polis som tog mig (chefens polare.. doh!) så sa han att skriv att du medger varning.
då känner de att de inte gjort allt pappersarbete de gjort lönade sig lite så skriv inte att du motsätter dig allt.

förutsatt att du inte har någon anmärkning sedan tidigare så ska det nog gå fint, men du behöver någon som kan styrka att du behöver körkortet. Jag fick fylla i att jag kör ca 150 mil i tjänsten och chefen skrev på..

något sådant måste nästan till för att det inte skall bli återkallat.. AMF kanske kan skriva under? Har du ingen ordentlig anledning att de itne skall återkalla det så gör de nog gärna det...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Mattias Svensson

Det är så illa. AMF? arbetsförmedlingen antar jag?:P

Vet dock inte helt om jag är arbetslös. Har jobbat via lernia. Men just nu har de inget jobb åt mig. utan söker efter nåt åt mig. Så förra veckan skrev de mig som tjänsteledig. inte hört nåt denna vecka. men kanske ska snacka med dem:)
Senast redigerad av Mattias Svensson den 7 oktober 2008, 16:10, redigerad totalt 1 gånger.
Freed
Namn: Andreas Freed

Körkort är inget krav för att ha truckkort, dock brukar de flesta utbildare kräva att man har körkort.
Dessutom är truckkortet inget "körkort" som körkortet utan endast ett utbildningsbevis så det kan de inte ta ifrån dig.
Dennies
Namn: Dennis Gullberg

du behöver bara vanligt körkort ifall du ska köra trucken utanför inhägnat område dvs på "allmän mark"
annars kan det kvitta
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
Mattias Svensson

Tack för svaren på truckkort:) Hade tydligen glömt den biten på teorin:)

Ungefär som jag glömt att man inte går göra omkörning strax före obevakat övergångsställe. men det är lätt och va efterklok.

Sen hade jag otur som fick möte med polisen just där med. det var jag plus han jag körde om och polisen 23.00 suck. snacka otur. sen att han låg i 30 framför mig gjorde inte saken bättre:P darför jag ville köra om:P men men
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Gör man något korkat, gärna något som man aldrig brukar göra, skall man ge sig fan på att det kommer en polis precis då...

Tur att jag aldrig gör något dumt! :D
Mattias Svensson

David Lundin skrev:Gör man något korkat, gärna något som man aldrig brukar göra, skall man ge sig fan på att det kommer en polis precis då...

Tur att jag aldrig gör något dumt! :D

hade jag kört hondan den kvällen så hade det aldrig hänt:)
maniac
HPC Guld Medlem
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Has thanked: 2 times

för att få framföra truck krävs körkort eller lägst traktorkort vid speciella skäl
har haft ett sådant fall på jobbet nyligen då en kille losade körkortet i 3månader pga fortkörning
då hans arbetsuppgifter bestod till del av att köra truck så fick han inte jobba under den tiden utan han fick
gå till arbetsförmedlingen o söka annat jobb under den tiden. har för mig att det var förra våren det blev
skärpta krav på detta ,har en annan arbetskamrat som inte har körkort alls utan han fick gå o ta traktorkort
så han klarade reglerna.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Freed

Vad jag vet så utbildar man fortfarande enligt TLP2 och då gäller
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Eleven ska ha en kompetens som motsvarar de kunskaper och färdigheter som
enligt körkortslagen krävs för att få körkort.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Endast om trucken ska framföras utanför inhägnat område krävs traktorkort eller mer.

Eftersom jag jobbar med detta vill jag gärna veta om reglerna ändrats. I vilken lag skulle det ändrats?
maniac
HPC Guld Medlem

den stora anledningen att det blev som det blev var att vi har lastbilar som kommer in på vårt område och hämtar/lämnar saker och då klassas området som allmän väg! trots att hela området är inhägnat o lastbilarna släpps in via en stor grind.
Peter Åstrand
maniac
HPC Guld Medlem

Freed skrev:Vad jag vet så utbildar man fortfarande enligt TLP2 och då gäller
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Eleven ska ha en kompetens som motsvarar de kunskaper och färdigheter som
enligt körkortslagen krävs för att få körkort.
Endast om trucken ska framföras utanför inhägnat område krävs traktorkort eller mer.

Eftersom jag jobbar med detta vill jag gärna veta om reglerna ändrats. I vilken lag skulle det ändrats?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
i arbetsmiljöverkets nya föreskrifter §18 användning av truckar står det att
den som har dokumenterade teoretiska o praktiska kunskaper dvs truckkort
men du ska även ha ett skriftligt tillstånd av arbetsgivaren att du har tillstånd att köra truck
dvs är du inhyrd så får du det tillståndet av den firman som hyr in dig .
Peter Åstrand
ablazed

så som ja har fattar de så kan ett inraget körkort bara drabba dom olika "fordonen" som finns på baksidan av ditt körkort.
ett truckkort kan inte drabbas då det inte finns på ditt körkort.

men som "Freed" säger, om du ska framföra en truck utanför företagets gränser t,ex, då utanför staketet ut på allmän väg så måste du ha nån form av körkort som gäller för allmän väg. dock minst traktorkort.
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
Freed

nja det är lite svår tolkat det här med inhägnat område. Vi hade samma problem på mitt förra jobb och tolkade det precis som maniac för att vara på den säkra sidan. (Skulle gärna se en lagänding/förtydligande ang det) Problemet är ju då att truckarna måste vara utrustade för trafik, med ljusen och LGF trianglar mm. + att lasten måste vara säkrad mm om man ska hårddra reglerna.

Men sen kan alltid arbetsgivaren välja att dra in ditt trucktillstånd pga det indragna körkortet. Det är ju ett tecken på att man ej följer trafikreglerna och då är man kanske inte lämplig att köra truck heller?
maniac
HPC Guld Medlem

ablazed skrev:så som ja har fattar de så kan ett inraget körkort bara drabba dom olika "fordonen" som finns på baksidan av ditt körkort.
ett truckkort kan inte drabbas då det inte finns på ditt körkort.

men som "Freed" säger, om du ska framföra en truck utanför företagets gränser t,ex, då utanför staketet ut på allmän väg så måste du ha nån form av körkort som gäller för allmän väg. dock minst traktorkort.
så fort som du har trafik som passerar in och ut genom företagets gränser så klassas området som allmän väg
i trafiklagstiftningen,vi har ett 4 meter högt stålstaket med taggtråd längst upp har övervakad grind så fordon ej kan öppna grind själv utan en vakt öppnar och stänger grinden o trots det så blev inte vårat område klassat som "inhägnad"
Peter Åstrand
Användarvisningsbild
luckan
Namn: Daniel Lukjanovic

Tjejen tog sitt truckkort igår och med tanke på att hon inte har något körkort har jag svårt att se hur något sådant ska kunna påverka... Isf borde hon ju inte sitta med ett truckkort då hon inte har något körkort/traktorkort (eller liknande), förutom just truckkortet som hon tog igår.

Mvh,
maniac
HPC Guld Medlem

luckan skrev:Tjejen tog sitt truckkort igår och med tanke på att hon inte har något körkort har jag svårt att se hur något sådant ska kunna påverka... Isf borde hon ju inte sitta med ett truckkort då hon inte har något körkort/traktorkort (eller liknande), förutom just truckkortet som hon tog igår.

Mvh,
låter skumt. fråga vad det var för utbildning,kolla så hon fick intyg på saken
och sen får man inte köra truck bara för man har truckkort...
Peter Åstrand
Användarvisningsbild
David Lundin

Inte behöver man väl truckkort själv för att köra truck, företaget man jobbar på kan väl själva godkänna att du får köra truck med deras tillåtelse eller tillstånd eller liknande. Om det är krav på att du skall ha truckkort är det väl mer en policy där du jobbar...

Självklart är det skillnad om man kör på allmän väg.
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Du får lov att ta truckkort utan att du har B-behörigt kort. Dock får inte trucken föras på allmän väg om du inte har B-kort också.
Stefan Karlsson
maniac
HPC Guld Medlem

David Lundin skrev:Inte behöver man väl truckkort själv för att köra truck, företaget man jobbar på kan väl själva godkänna att du får köra truck med deras tillåtelse eller tillstånd eller liknande. Om det är krav på att du skall ha truckkort är det väl mer en policy där du jobbar...

Självklart är det skillnad om man kör på allmän väg.
david nu ska jag försöka o inte vara elak men jag översätter det du skrev nu till något helt annat..

Du kan ju få tillåtelse av din pappa att köra hans bil även om du inte har körkort,din mamma o pappa kan ju komma överens om att du får köra runt med deras bil
kör du sedan på någon eller något så kan du ju säga till polisen att du har lov av pappa o mamma att köra deras bil utan körkort det är mer deras policy än lagkrav.

Ps detta var absolut inte något hån mot dig david eller någon annan som inte vet vad ni skriver.
Peter Åstrand
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag vet att det fungerar så på arbetsplatserna, rätt eller fel.

Jag känner flera personer som jobbat många år med att bygga pallställ, AKL och annan lagerinredning och kört truck utan truckkort. Min polare tog truckkort för ett halvår sedan för att ett av företagen de skulle bygga hos krävde det, men annars räcker det med tillstånd/intyg från företaget man jobbar på. Detta inte enligt mig utan de som kör truck dagligen i jobbet, de kanske är lagbrytare allihop.

Bil och körkort är något helt annat, det är på allmän väg och där finns klara lagar och regler, precis som när du kör truck på allmän väg.
Skriv svar