Installation av LSD

ENBART för motorrelaterade topics
cell

Undrar om där finns någon rekomenderad verkstad som kan installera en diff på min CTR fn2 till ett vettigt pris. Fick in ungefärlig offert av Japtuning.se som tar 600kr/ timmen och då räkna dem att det skulle ta 22timmar dvs 13200kr exlusive kostnad för oljor och övrig matriell. Detta verkar helt vansinnigt? pratar man med folk som fått det gjort i england och polen så pratar dem om 2500-3500kr för deras instllationer.
:(
Adrian Hansson
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Lite skillnad på timbetalning för polsk arbetskraft.. Vet inte hur lång tid det tar men 22h låter långt tycker jag. På 22h bara mecka kan man fan göra en hel del men jag vet inte så någon annan får svara på det. Det är iaf inte konstigt att det är mkt billigare i polen.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Ner med lådan ca 2timmar, montera diffen ca 1-2 timmar, på med lådan ca 2 timmar.
Om det är på en riktig verkstad med lyft och alla specialverktyg bör dom klara det ännu snabbare.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det finns inte en chans att få ner lådan på 2h Asse, i en EG/DC funkar det men inte i en EP3/Fn2.
När jag gör det på EP30r så är jag försiktig och då tar det 6-8h innan lådan är på backen, och lika lång tid att få tillbaka den. Så kanske 18-20h för min egna del. Och då använder jag tex Hondas egna spindelledsavdragare som gör att det går mycket fortare och det blir mindre svordomar. Innan jag investerade i den så hade jag stora problem att få lös spindellederna utan att ha sönder damaskerna.

Tyvärr är det inte så många verkstäder som vill göra såpass invecklade arbeten längre, de tjänar för lite pengar på det. De hinner säkert med 10servicar på samma tid och får in 20-30k på samma tid.
Användarvisningsbild
Asse

6-8h!? Det gick ju på under 4h på en Impreza, och den lådan lyfter man inte ner för hand...
Det är väl bara subframen om skilljer på Mcp-bilarna och EG/DC?

Aja, svårigheten ligger ju i att få tag i nån person som är villig att göra jobbet. Plockar du ner lådan själv cell så är det nog inga problem att få en verkstad/privatperson att byta själva diffen åt dig.

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

va ni inte 2pers på imprezan? och att han hade plockat bort en massa innan?
Användarvisningsbild
Asse

Oavsett så tycker jag att 22 timmar var på tok för mycket, det blir 11 timmar för två pers... Mycke kafferast då :)

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Var befinner du dig Cell? 22h för ett företag som aldrig gjort det innan är nog rimligt, men varför lämna till dem? Är du i malmöregionen så kontakta förenade motor.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det tog iallafall 10 timmar för Malkolm och mig från att lådan var ihopskruvad och klar tills den satt på bilen och jag kunde rulla ut. Dock så ingick problem med spindellederna somk säkert til 1-2 timmar att fixa.
Men 20 timmar sammanlagt för jobbet om man gör det i ett garage är nog rimligt. Det bör gå lite snabbare om man slipper kräla på golvet och har tillgång till en bra lyft tex.

OBS. Jag gjorde inte mycket nytta på de 10 timmarna. Jag var mest bakis. Men när subframen skulle på så kunde jag ju iallafall hjälpa till.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
FWH
Kontakt:

Varför inte åka till Polen? Färjan dit är inte så dyr..
// Fredrik Hesse

2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
cell

Jag försökte få tag I peter på förenade motor utan framgång dock.

Plockar ner lådor är ingen jag vågar göra själv, har för dålig kunskap.

Tanken va aldrig att köra ner till polen, det är väl i omständigaste laget. Vi får se vad som händer, tanken va att jag vill ha den installerad lagom till Nürnburgring i sommar
men det lutar att jag får kasa runt understyrd hela vägen runt :prop:

Lite OT: Nästa bil ska ha en quaife installerad iaf. Funderar på nya Focus RS, jag är medveten
om att det är en ford men shit den verkar faktiskt va grym! lite teasad av Nissan 370z med.

Vore kul om Honda släpper nåt vettigt till europa i samma takt som alla andra. Som det ser ut nu kan jag inte ens mappa min bil nångång i snar framtid eftersom hondata inte
verkar klara knäcka hondas kod och kan därför inte komma med ett ECU likvärdigt K-pro. Dock förstår jag inte logiken av Honda att försvåra en sådan procedur? Blir inte folk mer köpvilliga
om de vet att de kan modda och mappa? FN2 har ju visat sig vara svår att pressa ut några hästar ifrån. Finns de som smällt 50-60k och endast fått 20-25 hästar :(
Adrian Hansson
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Nya focus RS är fet som satan, tyvärr är det en ford och då automatiskt sjönk den ner rejält. Kan säkert vara bra/kul att köra men kvaliteten vet jag inte om jag litar på. Ford har vart med sedan urminnes tider men ännu inte lärt sig hur man bygger en bra bil.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
cell

Det som dock är annorlunda denna gången är ju att det är tyskar som har utvecklat och byggt den. Kollar man på youtube på lite recensioner som gjorts så verkar samtliga som provkör grymt imponerade av nya rs på i princip alla plan. En dansk reporter sa till och med : Jag har aldrig provat en roligare och bättre bil för under en miljon, stora ord med tanke på vad som ryms under de bältet hehe...
Tiden lär väl förtälja om den håller eller ramlar ihop, jag ska iaf provköra så fort jag får chansen ;)
Adrian Hansson
Skriv svar