Honda återkallar 646 000 bilar (Honda Jazz och City)

ENBART för motorrelaterade topics
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

Honda återkallar 646 000 bilar
Av TT
Publicerad 29 januari 2010 12.35 | Uppdaterad 29 januari 2010 12.50

Japanska Honda återkallar 646 000 bilar globalt på grund av problem med fönsterreglage. Ett fall i Sydafrika slutade med att ett tvåårigt barn omkom i en bilbrand.

STOCKHOLM. Japanska Honda återkallar 646 000 bilar globalt på grund av problem med fönsterreglage. Modellen Jazz, som säljs med namnet Fit i USA, omfattas av åtgärden.

Honda-modellen City ingår också i återkallandet, som inkluderar Europa, Sydamerika, Sydafrika och Asien (förutom Japan).

Det fel som ska åtgärdas rör enligt Honda en risk för kortslutning i fönsterreglaget till följd av vattenläckage. Tre fall av bilbränder, där felet antas vara brandorsaken, föregick enligt Honda beslutet att återkalla bilmodellerna.

Ett fall i Sydafrika i september i fjol slutade med att ett tvåårigt barn omkom i en bilbrand.

– Återkallandet kommer att inledas i slutet av februari. Nu inleder vi samtal med kunder och bilhandlare för att se hur det hela ska organiseras, säger en talesman för Honda till Reuters.

Källa: TT

Hittade även denna infon:

– Det gäller endast högerstyrda bilar, säger Maria Johansson,
pressansvarig för Honda Sverige till Vi Bilägare.

– Vänsterstyrda har en annan typ av kretskort, säger hon.

Källa: Honda/Vi bilägare
Senast redigerad av Andreas79 den 29 januari 2010, 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
sk8micke
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson
Been thanked: 1 time

hmm så när bilen brinner ska man asså veva ner rutorna? :huh:
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
Andreas79

646 000 bilar är inte lite dessutom heller .... skrämmande fel, att de behöver återkalla så pass många bilar !

Ingen bra reklam för Honda det här =( :hmm: .....infon står på väldigt många sajter nu .....
Senast redigerad av Andreas79 den 29 januari 2010, 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
Featherweight
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

kortslutningen i reglaget skapar ju branden micke:P
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Användarvisningsbild
GroundX
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Has thanked: 22 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Andreas: Förmodligen så är det jättebra reklam för Honda att de visar såhär pass stor goodwill gentemot sina kunder. A och O i ett framgångsrikt företag är att man erkänner sina brister och åtgärdar dem på bästa sätt. Istället för att göra som franska biltillverkare.......no need to say more.
Att en unge sedan brinner inne är såklart beklagligt, men samtidigt så tror jag inte att detta sker som en explosion där hela bilen på någon nanosekund är övertänd. Kan det vara "handhavandefel av baby" måntro? Att föräldrarna lämnat ungen i bilen när de själva gick in och handlade eller dylikt?
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
ziggy

Att ett företag kallar tillbaka alla bilar när det hittills bara bekräftats 3 bilar som har fått det felet visar på riktigt bra goodwill tycker jag.
0,00046% av bilarna är det som har råkat ut för problem. (om jag avrundade rätt antal nollar dvs. men oavsett så är det lite i alla fall)
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Andreas79

Visst - bra goodwill, men samtidigt kan vissa eventuellt tänkta bilköpare skrämmas av sånt här med,
man kan tolka det på olika sätt - självklart bra för bilägarna av de bilar som har fel, men ev. bilköpare
kan bli skraja av att köpa en bil på grund av detta- det är vad jag tror iallafall.
www.FotografAndreas.se
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Andreas79 skrev:Visst - bra goodwill, men samtidigt kan vissa eventuellt tänkta bilköpare skrämmas av sånt här med,
man kan tolka det på olika sätt - självklart bra för bilägarna av de bilar som har fel, men ev. bilköpare
kan bli skraja av att köpa en bil på grund av detta- det är vad jag tror iallafall.
Det händer ju att alla biltilverkare återkallar bilar för någon sak då och då. Det är verlkigen tragiskt att någon var tvungen sätta sitt liv(specielt litet barn) för att något grej som funkade inte som det ska,men det hör till till det dagliga att bilar krånglar hos alla biltillverkare och jag tycker att vi är rätt så skonade som kör Honda. Jag tror att vi drabbas allra minst tillsammans med Lexus när det gäller anatal fel per bil.
Öppna länken ner och läs hur mycket världens största biltillverkare återkallar bilar...

<a href="http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml" target="_blank">http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... dex.xml</a>
Saud Omerovic
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Vilket är bäst Andreas?

A) Hålla tyst och riskera att människor dör i brand
B) Kalla in bilarna och säkerställa sig om att en brand inte kommer uppstå

Välj själv!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538