Rost samt lack, ungefärligt pris att renovera?

ENBART för motorrelaterade topics
Åberg
Namn: Mikael Åberg
Kontakt:

Hej hej hallå!

Jag har en hypotetisk fråga:
Låt oss säga att man har en gammal bil som gått kanske 20k mil á 1k mil om året (alltså är bilen 20 år gammal). Naturligtvis finns det spår av användning efter detta, såsom rost och kanske ett dörruppslag och någon buckla eller dylikt.. Absolut inte ett vrak, men "allt" bör gås igenom innan lack för att slippa rost en månad efter lack.

Storleken på bilen är medium, inte en Smart och inte en H1, men något däremellan. En normalstor bil helt enkelt.

Ungefär vart skulle detta hamna prismässigt, om man lämnar in det hos din kompis som kanske inte nödvändigtvis lämnar kvitto vid betalning. Vi kan vara bästa kompisar, kusiner eller vad som nu krävs för att priset ska hamna så lågt som möjligt. :lol:

Tack på förhand, och är det något som skulle vara lite hemligt sådär så är jag grym på att ta emot PM! :wink:

//Åberg
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Användarvisningsbild
Brox
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

Åberg skrev: Storleken på bilen är medium,

Jaha medium.... :roll:

nä nu ska jag vara lite semester snäll! skriv vad de är för modell, vad för krav du har och bilder på bilen och skadorna så kommer det nog att hjälpa dig att få ett snabbare svar eller ett svar alls...
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Kalle runt hörnet 1000spänn. Han gör det på 4h.

Klarby, ca 30-35k med en plåtverksad som fixar rosten innan.
Användarvisningsbild
nenilsson
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson

Är det en honda vi snackar om så är det nog garanterat mer än 4timmars arbete i bara plåtarbete.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Åberg
Kontakt:

Brox: Japp, medium! Modell vet jag inte, och bilder blir således svårt.. :P Jag är bara nyfiken på vad man bör räkna med för kostnader ifall man vill fixa till en gammal bil helt enkelt :) Vill inte köpa en bil för att inse att jag inte kommer ha råd att fixa den till det skick jag vill ha. :)

Malkolm: Kalle runt hörnet är ingen jag litar på så sånt kvittar, vill givetvis ha det seriöst gjort ifall det skulle bli aktuellt, om det råkar finnas en Kalle som är erkänt duktig och seriös är det ju intressant förstås, men jag räknar inte med det. :)

Peace!
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
PhR34k
Regionombud Gold
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Min lackerare ville ha 6000kr för att fixa min risiga crx, rost på de vanliga ställena, typ sollucka, vid tanken, skärmar, passagerardörr och även fixs med fronten som hänger snett och lacka alla delarna också. Han skulle fixa hela bilen och lacka hela för 15000kr och han är jävligt duktig.

Mvh
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
eko
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun

Kostnaden beror på om rosten är smått som inte börjat äta sig igenom, så fort det blir mer rost så ska de bytas de håller aldrig i längden. Skulle säga Rustems pris är standard rostlagningspris utan kvitto, lacken däremot kan vara allt runt 8-15k men man brukar få bra pris på allt om man hittar en lackerare som har plåt och lack.

1500 för byte per bakre skärmkant brukar vara standard pris, vitt kostar de ca 1000kr Tim, det tar ca 5 Tim att byta en kant.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Åberg
Kontakt:

Rustem, Ekrem: Tack för de svaren, var precis vad jag ville veta! :)
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

15 fick jag ge för lite rost fix, massa bulor varav en stor och en ny lack på det
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
eko

Det är egentligen så individuellt så det är inte så lätt o säga, ingen skada är sig riktigt lik med rosten är i princip densamma frågan är bara hur mycke, och var. För att sedan byta är det egentligen olika svårighetsgrader från bil till bil, jag hade tex tagit 2500 till en lyxigare bil som har mer isolering och mer välbyggd, man byter inte bara en bakskärm utan att se vad som händer på insidan, det är en jäkla risk om isolering, kablar, rostskydd, lim, skulle börja brinna det går väldigt fort när det väl börjat brinna. Så av den anledningen kan sånt oxå spela in en roll på priset.

och av egna erfarenheter så måste jag säga att det blir bäst om allt görs på samma ställe, eller att plåtslagaren känner till lackeraren, du hittar alltid en lackerare via plåtslagaren, känner de inte till varandras jobb så kan det bli konstigheter om hur mycke vardera part ska göra och det är lätt att skylla på den andra när något blir skit. Plåtslagare jobbar oxå olika, vissa svetsar tex punkter i insidan på skärmkanten på en honda, jag själv svetsar aldrig på just detta området andvänder jag enbart karosseri lim, just för att det blir riktigt styvt, fyller upp och förstärker kanten bättre, men framförallt! rostar inte igen pga svetsen, glöm aldrig rostskydd oavsett svets eller lim, typ rostskyddsvax.

nu fick du veta lite mer än du behöver men det är saker som gör att du lättare har koll på saker man inte brukar tänka på.
Åberg
Kontakt:

Ekrem: Grymt, bra att ha lite kött på benen så att säga :)

Fick faktiskt tag på "min" lackerare (en polare) som är på semester nu, pratade lite med honom och han hjälper mig gärna :)

Nu har nästa problem/fråga dykt upp: Vad ska man ha för bil :P Men det är en annan tråd.. :)
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Användarvisningsbild
eko

varför köper du inte en rostfri? menar måste det köpas med rost så det ska lagas :P om du ändå har kontakter så köp den rostigaste du hittar, kompisar hjälper väl gärna till :)
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Been thanked: 1 time

Jag var runt på 8-10 olika lackeringsfirmor för att fråga om rostfixning samt lack,
det skiljde väldigt mycket på olika ställen och vissa är slarvigare på att kolla
vad som behövdes fixas jämfört med andra lackfirmor... enorm skillnad som sagt.

Jag hade rost på vänster dörr, och vid antennen, och vid vänster bakskärm,
bagageluckan, och längst ner både vänster och höger dörr.

Lackning: hela vänsterdörren, bagageluckan, en del av högerdörren och även
några småställen, och när jag ändå hade bilen inlämnad lackade han även
båda dörrhandtagen i bilens färg med.

Allt detta betalade jag 4200 kr för, vilket jag tycker är ett bra pris.

Fick priser både runt tvåtusen kronor, och upp till åtta-nio-tusen kronor
för det jag betalade 4200 kr för. Men de är inte alls att lita på för tvåtusen
kronor, vet det / fick reda på det genom andra, så det var tur jag fick
tips av andra om detta... och att jag valde han som kändes mest seriös och
som många andra rekomenderat också.. och jag kände att jag gjorde rätt
val vad gäller lackerare faktiskt.

Som sagt - bästa är att verkligen höra runt ordentligt så man blir nöjd.

Finns verkligen många som gör dåliga förarbeten o.s.v med och lackjobb,
så det gäller verkligen att se upp ordentligt.

Men som sagt - försök leta efter en rostfri bil istället som eko skrev med.

Lycka till ! 8)
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Åberg
Kontakt:

Ptja, hade jag hittat någon rostfri så hade jag ju slagit till men det är ju lättare sagt än gjort :) Jag har dock inte bråttom med detta projekt, får ta den tid det tar.. :)
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Man blir ju lite nyfiken på vad du letar efter :)
Åberg
Kontakt:

Kika i Köpes-delen nu då, David :) Inget är skrivet i sten, men just nu lutar det åt en sådan.. :P
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Hehe, har redan sett det faktiskt, men kom inte till köpesdelen av forumet innan jag avverkat de "vanliga" forumdelarna :)
Skriv svar