Kul bil under 150k

ENBART för motorrelaterade topics
TriXiE77
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt

Jag är på jakt efter en allsidig kul men bruksvänlig bil och tänkte be om lite råd och tips. Kanske lite allmäna tankar om era uppfattningar och erfarenheter.
Har redan en EG vti med b18 under huven i garaget. Den lämnar mig antagligen inte än på länge. Men suget efter en till kul bil är stort.

Fakta och riktlinjer:
Har en budget på max 150.000:-
Max 7000mil
Med små mods vill jag nå 300+
Turbo är önskvärt men egentligen inget krav
AC och allmänt god utrustningsnivå önskas
Ingenting äldre än -05
Hellst inte 4wd då jag ändå vill hålla mig under litern vi lugn körning
4dörrar är ett KRAV då jag vill kunna bruka bilen mer än som leksak.
Diffad låda är önskvärt
Max ca 1400-1450kg.. dvs inga pråmar. :)

Mazda 3 mps är den bil jag tittar närmast på. Tankar och ideer?
Orkar inte swappa och bygga nånting så glöm sånna projekt. På sin höjd byts det ett avgas och lämnas till en firma för chippning.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Felstyrd S2000 med Rotrex kompessor?
4dr Civic Si 07 med k20 o diff. Enkelt att slänga på ett Jrsc-kit.
Kullen
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström

Seat Leon FR eller Cupra, grymt trevliga bilar.
http://www.blocket.se/uppsala/Seat_Leon ... ?ca=11&w=3
Brum Brum!
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Med de riktlinjerna du tog upp så tycker jag en Mazda 3 MPS passar in klockrent.
Riktigt skön bil med rejält med mos, min bänkade 292hk med filter och ena katten bortplockad.
Köper man sen en liten dosa från Hypertech för ca 3k så har du runt 300hk och lite rappare trevligare register.
Men vill man en bra bit över 300hk så börjar pengarna dra iväg rätt snabbt.
Användarvisningsbild
Chrille79
HPC Medlem
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Audi S4, A8 ?
Gammal räv...
TriXiE_JR
Bil: Nissan Juke
Namn: Tomas Frojdfeldt

fonzeka skrev:Med de riktlinjerna du tog upp så tycker jag en Mazda 3 MPS passar in klockrent.
Riktigt skön bil med rejält med mos, min bänkade 292hk med filter och ena katten bortplockad.
Köper man sen en liten dosa från Hypertech för ca 3k så har du runt 300hk och lite rappare trevligare register.
Men vill man en bra bit över 300hk så börjar pengarna dra iväg rätt snabbt.
Lämna in den på JRM Racing så får du ca 310 hk
Tomas Fröjdfeldt
0739549219
Stockholm

Nissan Juke -12
Skoda Superb -16
Hyundai H1 -14 "Firmabil"
Användarvisningsbild
fonzeka

Jo jag vet att det finns ecutek också om man vill ha en individuell mappning för 5k extra :)
Men originalturbon bottnar strax över 300hk så det blir inte så mycket mer än så.
TriXiE77

Tack för alla svar boys! :)

Malolm... s2000 faller på två vitala punkter. Dels sitter jag som ett purjo i den som 184cm lång och storlek 46 i skor. Sen är den sjukt opraktisk med två dörrar och minst sagt begränsat siktfällt med cabben uppfälld. Önskar så mycket att honda ville börja bygga bilar med turbo. Civic SI absolut. Fixar du så den har 300hk och rullar genom besiktningen under 150k så lyssnar jag mer än gärna.

Welen.. tittat på accord type-s i flera omgångar. Gillar formerna. Både Malcolm och AKER har lyckats med sina. Men inte ens 200hk i en sånn kärra känns för lite. Jag har en Civic Aerodeck till att frakta grejjer och sånt med. Jag förstår dock andra som köper Accord type-s kombi och har som en kombo familjebil/bruksbil/laståsna. Men busig är den ju tyvärr inte.
Skyline har jag tittat på i flera år också. Felstyrt känns inte aktuellt i dagsläget. Finns en firma i england hörde jag igår som bygger om till vänsterstyrt. Men det lär vara DYRT. :)

Kullen... sneglat en hel del på Seat:en faktiskt. Ända jag funderar på är rent kvalitetsmässigt hur den står sig. Den lixom mps:en med lite små mods bottnar ur vid 300hk iaf så det känns likvärdigt. Men jag vet ingen som har någon och saknar helt nån som hellst känsla för senare årsmodeller. Gamla seat får jag kalla kårar av. Dålig kvalite på både inredning, plast och lack.

Fonzeka.. det är min uppfattning också. Men jag hatar att känna mig insnöad och vill/behöver vidga vyerna innan jag slår till på nånting. Vet att du säkerligen sitter på oändlig kunskap om MPS:en. Dela gärna med dig med länkar eller mer information/erfarenheter om ecutek, hypertech etc. Tyvärr är ju mazdaspeed inte i närheten av vad HPC har i kunskapsbank. Du har ju kört ctr tidigare. Jämförelser upplevelsemässigt? MPS:en får en hel del smisk för att vara bångstyrig men verkar annars vara mkt "bang for buck".

Chrille... s4 från -05 och frammåt landar runt 220-230 som billigast om jag är rätt ute? 4.2 liters motorn som den väll har låter extremt törstig också :( A8 faller nog under samma kategori.

Mer förslag?
073-9034221
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Skaffade s4 i vintras en 04 med 344hk quattro och på köpet fick jag en pansarvagn, 1860kg tjänstevikt. Men kör jag lugnt och under 100km/h kan man ligga precis under litern, jag tycker den e rätt snål då min fn2 drog runt 0.9 och då skiljer det typ 400kg, 140hk mer,4wd och kombi Jag rekomenderar iaf ;) tror du får en 04 för 150k+ om du prutar lite.
Annars en subaru legacy kombi, Såg en på blocket med tre stegs chip från 250hk till 350hk. Den kan nog ligga under litern. Lycka till.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
fonzeka

TriXiE77 skrev: Fonzeka.. det är min uppfattning också. Men jag hatar att känna mig insnöad och vill/behöver vidga vyerna innan jag slår till på nånting. Vet att du säkerligen sitter på oändlig kunskap om MPS:en. Dela gärna med dig med länkar eller mer information/erfarenheter om ecutek, hypertech etc. Tyvärr är ju mazdaspeed inte i närheten av vad HPC har i kunskapsbank. Du har ju kört ctr tidigare. Jämförelser upplevelsemässigt? MPS:en får en hel del smisk för att vara bångstyrig men verkar annars vara mkt "bang for buck".
Mer förslag?
Om du letar mer info än det som finns på det svenska forumet så kan jag rekommendera http://www.mazdaspeedforums.org/forum
Angående mappning på en bil med de de vanliga små modsen (avgas/filter) så ser jag ingen anledning till att köra nåt annat än Hypertech.
Billigt, beprövat och enkelt att plocka bort och sälja vidare, effektmässigt skiljer det nog inte mycket heller.

Jämfört med min gamla EP3 så är Mazdan mycket tystare och bekvämare, mer utrustning och mycket mer bil för pengarna.
Den känns faktiskt lite bättre ihopskruvad också, kanske har att göra med att de byggs i Japan tillskillnad från den engelska EP3:an.
Det känns dock att den väger en del och är inte lika kvick i svängarna, ja lite bångstyrig ibland kanske.
Lådan är lite trögare än på en EP3 och det går inte att växla lika snabbt, men annars helt okej.
Det sitter en ganska snäll diffbroms på dem men den gör helt klart nytta.
Motorn har enormt vrid från botten och nästan inget turbolagg alls, men den dör rätt rejält när man kommer upp mot 5500rpm.
Men med annan mappning så ger effekt ända till varvstopp.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

alltså med alla de kraven du har listat så har du målat in dig i ett hörn. Jag kommer på massor med bilar men det är hela tiden något krav som ställer till det. Du måste ha valt MPS och sen skrivit kravlistan därefter. Då är det svårt att vidga vyerna. Men prova en mps dåra, det sämsta som kan hända är att du blir missnöjd och då är det ju bara att sälja den igen.

Sen får du återkomma med en ny kravlista :mrgreen:
TriXiE77

fonzeka... tack för input! Ska kolla igenom den sidan också. Vart köper man hypertech vettigast?

Malcolm.. urspringstanken var att köpa lundgrens kompressorkit och hänga den i en skaplig ctr. Men min tid är något begränsad och jag har ledsnat stenhårt på två dörrar i nånting som skall brukas mer än som leksak. :) Leksaken står i garaget. ;) Mazda 6 mps faller nästan helt inom ramen. Den är lite tung och har 4wd. S40 t5 gör det också. Ford Focus ST också? Golf 32. Audi A3 3.2. Bara några jag kommer på som är nära. Men helt ärligt Mazdan står sig bra på pappret.
073-9034221
Namn: David Lundin

S40 T5? Är inte den ganska horribel att köra, även om nu motorn går att skrämma upp i runt 300hk den också? Jag har hört att nya V50n faktiskt är lite vettigare på vägen, men det sas om S60 när den kom också och den kändes ju som vilken Volvo som helst så jag förhåller mig skeptisk tills jag provkört... S40 däremot har jag inte hört många vänliga ord om när det gäller körglädje/väghållning (av folk som ägt dem) och de få gånger jag tvingats köra en har det knappast varit en njutning. Jag har endast kört de slöare S40-modellerna dock.
Användarvisningsbild
fonzeka

TriXiE77 skrev:fonzeka... tack för input! Ska kolla igenom den sidan också. Vart köper man hypertech vettigast?
De verkar hålla samma pris överallt så det spelar nog inte så stor roll.
http://www.therpmstore.com har jag handlat från förut men annars funkar ju alltid Ebay.
Användarvisningsbild
anters
Bil: Audi S3 Sedan -16
Namn: Anders Eriksson

Ska man prata om volvo s40 t5 kan man lägga den idén på hyllan, detta då saab 9-3 SS 2.0T Aero 05> är ett mycket bättre alternativ. Finns mer godis till den, väger mindre, man åker som en kung, går att få ner under 0,6l/milen 90/100-landsväg orginal. Men då är det 5vxl manuell då automaten slukar soppa som fan och 6vxl lådan ovanligt nog drar mer soppa än 5vxl. Enda nackdelarna är att den är framhjulsdriven, låg som en väghyvel så coilovers rekommenderas (tror polarn min gav ut 8k för sina d2 coilovers) eller en frontläpp från en vector (som man kan byta till på vintern) om man vill kunna köra på vintern utan att riskera spräcka fronten. Steg 3 265hk är billigt MEN ska man över 300hk kostar det...

http://www.maptun.se/
Om någonting kan gå åt skogen, men inte gör det så kommer det förr eller senare visa sig att det hade varit bättre om det hade gjort det.
TriXiE77

David... ungefär där som den faller ur ramen.. blivit varnad av folk med verkstad för s40 och dess framvagn. Den ska tydligen vara sååådär. :) Men motorn.. mmmmm.

Fonzeka.. spanx! :)

Anters... som jag ser det finns det en STOR fördel med s40 t5 och der är det som 5 står för... motorn i den kärran är seriös kärlek. Sången och vridet i en femma är nästan.. och bara nästan känsla som man får för en b-serie. Men.... nära skjuter ingen hare. Alla K-serielovers kan gå och bada. :) Med handen på hjärtat väljer man lätt en b-serie framför en K.
073-9034221
Bil: Audi S3 Sedan -16
Namn: Anders Eriksson

2.5l i s40 t5 är en besvikelse i jämförelse med den gamla 2.3l t5an, den vässade 2,5an som sitter i s60r, focus rs och rs500 samt sugis femmorna. Har jobbat på volvo så har provkört en hel del s40s och vet hur dom känns, s40 t5an är den volvo 5an som låter minst fränt och sätena i s40 t5 är ett skämt. Det som är bra med s40N är att den är byggd på samma bottenplatta som ford focus vilket är en bra bottenplatta samt att designen är fin både utvändigt och invändigt. Sen om man vill ha en sportig och bekväm bil så är t5an inte så värst sportig och bekväm ens i R-design/Sport utförandet. Och soppaförbrukningen brukar ligga runt 0,8 vid landsvägskörning så ställer man saaben mot volvon så vinner saaben i det mesta.

S60n däremot var en trevlig bil, dock har den gått och blivit gammal :/
Om någonting kan gå åt skogen, men inte gör det så kommer det förr eller senare visa sig att det hade varit bättre om det hade gjort det.
Kullen
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström

Jag har haft en Seat Leon FR, hade inga problem med den förutom en skada jag inte såg vid leveransen. Visst är dom något plastiga men man får vad man betalar för.
Stolarna har dom inte snålat på iaf, riktigt sköna och kvaliten verkar ok.
Grymt trevliga motorer och det går att köra långt under litern om man håller igen lite med gasen.
Brum Brum!
TriXiE77

Kalla mig vad som hellst. Men mazdan blev till en civic type-r med kompressor. Nästan ett halvt poäng för gott försök att nästan överge honda. Så mycket för det. :) Det är nått speciellt när en ylande hondasnurra passerar 8000rpm. En kpro nu och sen en sväng till kraft... :P
073-9034221
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

TriXiE77 skrev:4dörrar är ett KRAV då jag vill kunna bruka bilen mer än som leksak.
Hehe, bra val iaf :D
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Denna var också fin med tanke på resultatet :lol:
TriXiE77 skrev:Alla K-serielovers kan gå och bada. :) Med handen på hjärtat väljer man lätt en b-serie framför en K.
Det lär nog bli riktigt trevligt med K20+kompressor iaf! Hade jag haft ett riktigt garage så man kunnat byta till vanligt insug för besiktning hade jag nog redan haft ett kompressorkit på bilen, som det är nu får det räcka att byta grenrör varje gång det är dags...

Vilken kompressor är det? Effekt/ladd som du har/siktar på?
TriXiE77

Hahaha.. ja ni som känner mig vet hur jag funkar vid det här laget. :)
Honda är en honda... känns tryggt samtidigt som det är sjukt skoj.

Har köpt lundgrens beggade JRSC men inte bestämt vilket remhjul det blir. Målet är som jag skrev i specen 300hk. Men jag vill inte äventyra driftsäkerheten så landar jag strax under eller strax över så gör det ingenting. Har man inget garage själv får man hyra in sig nånstans eller så många andra gör. Anlita malcolm så fixar han det! ;)
073-9034221