Flygandebesiktning minus katalysator
-
Freddy
- Namn: Freddy Bigun
Jag har aldrig åkt fast i en flygandebesiktning och undrar vad dom kollar vid en sådan kontroll?
Det jag i huvudsak är intresserad av och veta är om dom mäter avgasvärdena?
Och om dom kollar under bilen om det finns en katalysator?
Och om dom upptäcker att det inte finns en katalysator vad blir straffet då?
Med vänlig hälsning, Freddy
Det jag i huvudsak är intresserad av och veta är om dom mäter avgasvärdena?
Och om dom kollar under bilen om det finns en katalysator?
Och om dom upptäcker att det inte finns en katalysator vad blir straffet då?
Med vänlig hälsning, Freddy
Freddy Bigün
Honda civic 98 EK3 1.5 vtec-e powa :) *brukis*
Honda Crx Turbo 91 D16Z5 *projekt*
Honda Civic 89 D16A6 brukisen *rost hög**skrot*
Honda Civic 89 D16A6 ner plockad *skrot*
Honda Crx 88 D16A6 skall strax plockas ner *skrot*
Honda Civic 89 D15B2 skall repareras och säljas *reparerad**såld*
Ford sierra 87 R.I.P
Ford sierra 87 R.I.P
De flygande jag har varit med om i mitt liv, så har dom alltid varit rena as.. rent ut sagt. De brukar vara otroligt grundliga, och ser din bil modifierad ut. Så tror jag nog att de kollar igenom avgassystem, mäter ljudnivåer osv. Mitt tips hade väl varit att försöka undvika dom tomtarna till varje pris
Det besiktningen ofta ser förbi gör inte polisens besktningsmän
Dock så tror jag detta kan variera lite, de gånger jag har varit med om det har det varit under motorträffar och liknande och jag tror att de är lite hårdare och petigare vid dom tillfällena
Vad jag vet så är straffet för att du har kattlöst väldigt högt ( iaf en 1500kr? ), är väl t.om någon form av miljöbrott (?) Det kan dock vara något jag har fått för mig bara. Någon annan får gärna rätta mig
Det besiktningen ofta ser förbi gör inte polisens besktningsmän
Dock så tror jag detta kan variera lite, de gånger jag har varit med om det har det varit under motorträffar och liknande och jag tror att de är lite hårdare och petigare vid dom tillfällena
Vad jag vet så är straffet för att du har kattlöst väldigt högt ( iaf en 1500kr? ), är väl t.om någon form av miljöbrott (?) Det kan dock vara något jag har fått för mig bara. Någon annan får gärna rätta mig
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Kan minnas att jag läst att det går under miljöbrott och ger dagsböter om man nu kör utan katt.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
-
Freddy
Nån som kan bekräfta bötesbeloppet?
Freddy Bigün
Ford sierra 87 R.I.P
Ford sierra 87 R.I.P
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Är det daxböter som gäller finns det inget fast belopp.. Annars vet jag inte. Sånna där miljötjaffsare vill ha en rejäl slant dockFreddy skrev:Nån som kan bekräfta bötesbeloppet?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Mycket bullshit till rykten om vad som händer.
Blir du stoppad av till exempel trafikpolisen så kollar dom (enligt mina erfarenheter) däcken, skatt, besiktning, tonade rutor och ställer lite frågor så dom ser om du är hyggligt vaken som människa. Sen får man åka efter en rejäl utskällning eftersom att man under ett tag råkat köra ifrån dom. Dom gillar inte sånt.
Däremot om man råkar ut för LTG (Länstrafikgruppen) som oftast har en större buss med för oss tråkiga saker så kollar dom lite mer grundligt. Jag har dessbättre aldrig åkt dit för dom själv men dom kommer inte ställa sig och montera av ditt avgassystem för att kontrollera om du har katalysator. Du åker antagligen dit på för höga avgasvärden vilket kan vara produkten av exakt vad som helst egentligen och då får ombesiktning på ditt fordon.
Blir du stoppad av till exempel trafikpolisen så kollar dom (enligt mina erfarenheter) däcken, skatt, besiktning, tonade rutor och ställer lite frågor så dom ser om du är hyggligt vaken som människa. Sen får man åka efter en rejäl utskällning eftersom att man under ett tag råkat köra ifrån dom. Dom gillar inte sånt.
Däremot om man råkar ut för LTG (Länstrafikgruppen) som oftast har en större buss med för oss tråkiga saker så kollar dom lite mer grundligt. Jag har dessbättre aldrig åkt dit för dom själv men dom kommer inte ställa sig och montera av ditt avgassystem för att kontrollera om du har katalysator. Du åker antagligen dit på för höga avgasvärden vilket kan vara produkten av exakt vad som helst egentligen och då får ombesiktning på ditt fordon.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Se till så bilen är tillräckligt låg så de inte får in en domkraft under. Då kan de aldrig bekräfta om det sitter en kat där eller inte 
Men de lär väl ha ett och annat att säga om höjden då istället.
Men det krävs nog inte så mkt. Jag får inte in en normal domkraft under min. Och den är ändå inte sååå låg
Men de lär väl ha ett och annat att säga om höjden då istället.
Men det krävs nog inte så mkt. Jag får inte in en normal domkraft under min. Och den är ändå inte sååå låg
-
Freddy
har jag alltså förstått rätt i att det bara är en myt att man döms för miljöbrott och således blir skyldigt tusentals kronor i bötesbelopp?
pasen..... menar du att dom faktiskt är så grundliga att dom försöker lyfta bilen för att kolla?
pasen..... menar du att dom faktiskt är så grundliga att dom försöker lyfta bilen för att kolla?
Freddy Bigün
Ford sierra 87 R.I.P
Ford sierra 87 R.I.P
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Nej jag har aldrig varit med om en flygande bes. Men om de skulle få för sig att göra det så kan de inte, det jag menar baraFreddy skrev: pasen..... menar du att dom faktiskt är så grundliga att dom försöker lyfta bilen för att kolla?
Skulle dock inte tro att de gör sånt. Jag hade protesterat mot det iaf. Oavsett bil.
Sen kan du ju alltid hävda att det sitter en kat på. Enda sättet att veta är ju att ta isär systemet egentligen och titta i röret.
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
Jag frågade faster polis för några år sedan om detta. (ja min faster är skrivbordspolis..)
Stannar en vanlig patrullerande polisbil dig för lite kontroll är det oftast som morrhoran säger, däcken, skatt, besiktning, tonade rutor.
Men de får om de vill titta på hur mycket de vill.
Skulle de upptäcka att katten saknas så orkar de oftast inte rota i det mer än att ge dig ett "föreläggande om kontrollbesiktning" vilket gör att du måste fixa till bilen och besiktiga om den.
Dock får de inte börja lyfta bilen och titta utan att ha någon att grunda sin undersökning på. Tex extremt mycket rost i skärmkanter så de är rädda att länkarmsinfästningar är rötna.
Medan om det är Länstrafikgruppen som har satt upp en kontrollstation utmed vägen så får de titta på mycket mycket mer... En barndomsvän hade ett positionsljus som inte fungerade, i och med att han hade fått en 1a på vanliga besiktningen och inte åtgärdat, så blev det böter med en gång.
Skulle dessa upptäcka att katten saknas så kan det bli jobbigt om de drar det vidare.
Det finns inget bötesbelopp satt för avsaknad av katalysator. Dras det vidare så blir du inkallad på förhör, sedanbestämmer i första hand poliserna beloppet, men gör dom inte det blir det tingsrätten.
Varesig det är polisen eller i rätten så slutar det dagsböter.
Stannar en vanlig patrullerande polisbil dig för lite kontroll är det oftast som morrhoran säger, däcken, skatt, besiktning, tonade rutor.
Men de får om de vill titta på hur mycket de vill.
Skulle de upptäcka att katten saknas så orkar de oftast inte rota i det mer än att ge dig ett "föreläggande om kontrollbesiktning" vilket gör att du måste fixa till bilen och besiktiga om den.
Dock får de inte börja lyfta bilen och titta utan att ha någon att grunda sin undersökning på. Tex extremt mycket rost i skärmkanter så de är rädda att länkarmsinfästningar är rötna.
Medan om det är Länstrafikgruppen som har satt upp en kontrollstation utmed vägen så får de titta på mycket mycket mer... En barndomsvän hade ett positionsljus som inte fungerade, i och med att han hade fått en 1a på vanliga besiktningen och inte åtgärdat, så blev det böter med en gång.
Skulle dessa upptäcka att katten saknas så kan det bli jobbigt om de drar det vidare.
Det finns inget bötesbelopp satt för avsaknad av katalysator. Dras det vidare så blir du inkallad på förhör, sedanbestämmer i första hand poliserna beloppet, men gör dom inte det blir det tingsrätten.
Varesig det är polisen eller i rätten så slutar det dagsböter.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Kan intyga att det kan bli mäkta jobbigt och vanliga polisen vill.
Blev stoppad för massvis med år sedan av vanlig polis, han störde sig skitmycket på min bil och kunde tyvärr inte hitta något att fälla mig för, så de tillkallade trafikpolis eller om det var länstrafikpolisen (kommer ej ihåg).
DET TOG 1½ TIMMA INNAN DE VAR PÅ PLATS. Väl på plats började med ljud/avgasmätning, kontroll underbilen, och mätte bilen på alla dess hörn.
Fick föreläggande om kontroll besiktning, då bredden på bilen ej stämde överrens med registrerings beviset.
Vad de missade var att bakdäcken var inte dotmärkta dvs godkända, samt 245/60/15 istället för orginalets 175/70/15. Samt tonade framsidorutor ??
Summa sumarum, så kom jag därifrån 2½h sennare, detta skedde på en stick gata till Sveavägen i Sthlm
Blev stoppad för massvis med år sedan av vanlig polis, han störde sig skitmycket på min bil och kunde tyvärr inte hitta något att fälla mig för, så de tillkallade trafikpolis eller om det var länstrafikpolisen (kommer ej ihåg).
DET TOG 1½ TIMMA INNAN DE VAR PÅ PLATS. Väl på plats började med ljud/avgasmätning, kontroll underbilen, och mätte bilen på alla dess hörn.
Fick föreläggande om kontroll besiktning, då bredden på bilen ej stämde överrens med registrerings beviset.
Vad de missade var att bakdäcken var inte dotmärkta dvs godkända, samt 245/60/15 istället för orginalets 175/70/15. Samt tonade framsidorutor ??
Summa sumarum, så kom jag därifrån 2½h sennare, detta skedde på en stick gata till Sveavägen i Sthlm
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
Lemox
- Bil: Honda CRX vtec
- Namn: Johan holm
en lite rolig sak som hände mig var när jag just köpt en billig civic med d15 var att jag skull bara få den igenom besiktningen, så jag slog på raka rör med japs dämpar o skippa katten men fick fick bra avgs värden allafall. fattar inte hur det gick till dock. så jag vet inte om dom strunta i att det inte satt en katt där för det var bra värden eller om dom missa det.
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 53 times
Vilken årsmodell var det?
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
-
sk8micke
- Bil: prelude bb6
- Namn: Micke svensson
- Been thanked: 1 time
Finns inte en chans att dom ger dig böter för att du inte har katt! bara å säga att den sitter där. OM d nu skulle bli länsstyrlesen eller liknande så måste dom ändå lyfta upp bilen å demontera avgaset för å se att en ljuddämpare inte är en katt!
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol: