Honda Civic 2.2, 1.8 eller type r? 2008-2010 års modell
Är intresserad av att köpa en civic årsmodell 08-10 men eftersom jag inte är särskilt bekant med bilarna i sig,
är det svårt o veta för o nackdelarna med dom olika.
1.4 går bort. För slö helt enkelt.
Type r är ju mer hk... o således drar mer soppa. 3 dörrar ist för 5. Snyggare in/utsida.
Men hur skiljer sig 1.8 mot 2.2 diesel? Det är samma hk väl.... men antar dieseln drar lite mindre.
Finns några andra skillnader?
Vilken bil är att föredra? Någon som äger dessa bilar eller ägt flera av dom som kan ge nån input?
Har provkört civic 2013 2.2 diesel på firma och tyckte det var en riktigt trevlig bil.
..rolig o pigg att köra och man sitter väldigt skönt. Men utseendet var en klar försämring.
Aldrig kört civic tidigare modeller eller varianter...så lite åsikter välkommet.
(Insåg nu att jag nog borde postat under ordet fritt istället. Flytta gärna tråden)
är det svårt o veta för o nackdelarna med dom olika.
1.4 går bort. För slö helt enkelt.
Type r är ju mer hk... o således drar mer soppa. 3 dörrar ist för 5. Snyggare in/utsida.
Men hur skiljer sig 1.8 mot 2.2 diesel? Det är samma hk väl.... men antar dieseln drar lite mindre.
Finns några andra skillnader?
Vilken bil är att föredra? Någon som äger dessa bilar eller ägt flera av dom som kan ge nån input?
Har provkört civic 2013 2.2 diesel på firma och tyckte det var en riktigt trevlig bil.
..rolig o pigg att köra och man sitter väldigt skönt. Men utseendet var en klar försämring.
Aldrig kört civic tidigare modeller eller varianter...så lite åsikter välkommet.
(Insåg nu att jag nog borde postat under ordet fritt istället. Flytta gärna tråden)
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Något som kännetecknar Hondor är att dessa bilar är väldigt lätta i förhållande till andra, således drar de mindra soppa.
Eftersom att jag själv är en CTR ep3 ägare kan jag bara uttala mig om den
0.73l/milen på motorväg med 3 pers + packning i bilen. Att tillägga varvar bilen 4 tusen rpm på motorväg.
Blandadkörning runt 0,9l/mil.
Körglädjen tog snabbt över oron om hur mycket bilen drack
Vill du ha mer komfort, dock lite mildare, är type r FN2. Den har fler finesser än Ep3 type r, såsom farthållare, färddator osv. Ep3 är väldigt spartansk.
0.73l/milen på motorväg med 3 pers + packning i bilen. Att tillägga varvar bilen 4 tusen rpm på motorväg.
Vill du ha mer komfort, dock lite mildare, är type r FN2. Den har fler finesser än Ep3 type r, såsom farthållare, färddator osv. Ep3 är väldigt spartansk.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
1290kg på vanlig Civic och 1340kg på Type-R är det verkligen så lätt?turbobulten skrev:Något som kännetecknar Hondor är att dessa bilar är väldigt lätta i förhållande till andra, således drar de mindra soppa.
FN2 är den nyare spaceship, och Ep3 är den äldre type r som tydligen ska vara mer körglädje än FN2. Korrekt?
Tackar för svaret
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
2.2an är ett monster
Går billigt och bra. Skulle tippa att servicen är dyrare än på bensinaren dock. Bara en gissning.
Men ska man bara ha en bil att bruka året runt så är en Type R enda alternativet. Mycket nöje året om
Har man råd så kör på en CW FN2 med diffbroms!
Men ska man bara ha en bil att bruka året runt så är en Type R enda alternativet. Mycket nöje året om
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
Monster? För att? Jo billigt lär den ju gå, och skatten är ju inte överdriven heller. Men finns nått drag i den, eller blir den snabbt tråkig?Mordiiax skrev:2.2an är ett monsterGår billigt och bra. Skulle tippa att servicen är dyrare än på bensinaren dock. Bara en gissning.
Men ska man bara ha en bil att bruka året runt så är en Type R enda alternativet. Mycket nöje året omHar man råd så kör på en CW FN2 med diffbroms!
Jo det ska vara en året runt bil med körglädje/säkerhet/driftsäkerhet/bränsleekonomi/komfort.
CW? diffbroms?
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
1340 kg är bra siffror jämfört mot Golf, Focus med flera. Focus RS väger 1500 + kg....
Mekanisk diff. broms.
CW =

Mekanisk diff. broms.
CW =

Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Mycket motor i liten bil. Samma motor som sitter i CR-V och Accord där den är fullt kapabel. Tänk dig då den rovan i lilla Civic. Ska tydligen gå att chippa och få upp effekten rätt så hyggligtCryo skrev:
Monster? För att? Jo billigt lär den ju gå, och skatten är ju inte överdriven heller. Men finns nått drag i den, eller blir den snabbt tråkig?
Jo det ska vara en året runt bil med körglädje/säkerhet/driftsäkerhet/bränsleekonomi/komfort.
CW? diffbroms?
CW är förkortning för championship white och är en specialare av FN2 med diffbroms. Det gör att den driver på båda hjulen och inte spinner loss innern i kurvorna t.ex.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- turbobulten
Som anno nämnde så är det rätt hyggliga siffror viktmässigt.
Diffbroms på fn2 tilldelades även alla fn2or efter andra kvartalet 2010? eller har jag fel?
Diffbroms på fn2 tilldelades även alla fn2or efter andra kvartalet 2010? eller har jag fel?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
När det gäller FN2 så är det bara CW som har diffbroms original. 
JDM - all day, every day
- K.Larsson84
- Namn: Kristoffer Larsson
det stämmerJDM-Junior skrev:När det gäller FN2 så är det bara CW som har diffbroms original.
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
- turbobulten
Läste bland annat detta, därför jag undradeJDM-Junior skrev:När det gäller FN2 så är det bara CW som har diffbroms original.
http://type-r-owners.co.uk/forums/showt ... -all-FN2-s
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
Honda plockar ju ut väldigt väldigt lite effekt ur sin 2,2a.
Hade jag köpt en civic i dagsläget hade det blivit en 2,2 sen hade jag pratat med dom nere söderut i landet samt dom i uk och chippat bilen.
Av det jag sett så går en chippad 2,2a hårdare än type R men med hälften av bränslerförbrukningen:P
Hade jag köpt en civic i dagsläget hade det blivit en 2,2 sen hade jag pratat med dom nere söderut i landet samt dom i uk och chippat bilen.
Av det jag sett så går en chippad 2,2a hårdare än type R men med hälften av bränslerförbrukningen:P
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
Vad jag hört är problemet att om man ska chippa en diesel honda, så måste du byta koppling.pr0ny skrev:Honda plockar ju ut väldigt väldigt lite effekt ur sin 2,2a.
Den är tydligen rätt vek, och inte byggd för att klara effekten. Kör man originalet ska den säga gonatt rätt kvickt.
Men dom kanske fixat detta i nån revision, vad vet jag.
Vad kostar det o byta en honda koppling?
Sen verkar det rätt vanligt att hamna på runt 180hk dieselhäst. Vad menar du med att den går hårdare?
Vad ligger Type-R på landsväg/stads/blandat? Verklig förbrukning, inte honda siffror.
Och vad ligger det på om man är en gasglad jävel... som säkert många är.