motorlampa tänts och hastighetsmätaren stannat!
-
SkåneMartin
- Bil: Honda Civic vtec
- Namn: Martin Lind
Hej jag behöver hjälp! Har problem med bilen, satta mig i den o starade o skulle köra hem från jobbet. Efter 100 m upptäcker jag att hastighetsmätaren står still...efter 1 km så tänds motorlampan. Stannar o stänger av, startar o kör nån km till o då tänds lampan igen o hastighetsmätaren rör sig inte än heller. Stannar vid en mack 1 km till efter det, står där i en halvtimme o ringer runt sen kör jag hem, hinner 300m så tändslampan o hastmätaren står still, stannar vid traffikljus o kör sen o upptäcker att mätaren funkar igen!? Lampan lyser fortfarande. Stannar utanför hemmet, vad gör jag? Har dragit ut + kabeln till batteriet o ska se om minnet nollställs o om den satans lampan inte börjar lysa igen. Men vad kan felet va? Tack så länge. Mvh Martin ps btw! Detta händer efter att bilen passerade 13000 mil igår, kändes bra då. ^^ men 6 km efter det så händer detta? : /
-
SkåneMartin
De e en D15Z8 om jag inte har helt fel för mig. Du kan få kolla med regnummret om du vill. JGJ577. Hade batteriet ur nu i 1,5 timme. O startade o hastighetsmätaren funkade inte, hoppade upp sen efter några hundra meter. O varje gång jag stannade vid överfart lr trafikljus så stannade mätaren på noll o flög upp sen senare o efter 6 min körning stannade jah bilen o stängde av den o startade igen. Samma med mätaren..körde 50 m o då kom lampjävlen på! På hemvägen sen så hoppade mätaren när den va på noll till 50-40-50-30 sen dök den ner till noll. : S
-
Accord23isr
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
- Been thanked: 2 times
Nu är jag ingen expert på detta men har sett liknande problem då hastighets sensorn som sitter på växellådan vart trasig. Kanske nån mer kunnande som kan säkra om saken.
Lättast är väll att kolla upp felkoden.
Lättast är väll att kolla upp felkoden.
Mest sannolikt vss sensorn? förklarar ju att mätaren ej fungerar samt att motorlampan lyser då det blir felkod på vss.
Kolla även säkringarna
Kolla även säkringarna
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
-
Accord23isr
Exakt den jag tänkte på.Alex_s skrev:Mest sannolikt vss sensorn? förklarar ju att mätaren ej fungerar samt att motorlampan lyser då det blir felkod på vss.
Kolla även säkringarna
-
SkåneMartin
Oki tackar ska ta en kik imorn. Hör av mig när jag vet mer. 
-
SkåneMartin
Så nu gick jag ut och startade bilen idag. Inga konstigheter alls? Körde o lämna käringa sen körde jag till en bekant på ad center o han sa till mig o återkomma om lampan tänds igen. Körde hem o lät bilen stå igång utanför för att hämta lite grejer. Sätter mig o kör sen ser jag att hastmätaren börjar spöka igen, kör en km sen kommer lampan igång. Kör ut till min polare o dom sätter igång o kolla o gör felsökning. Kod 17 får vi upp, sensorn som sitter vid växellådan under huven hade mkt korrision i sig o va grön!! Rengjordes o sen så kom inget felmeddelande igen. 500 pix så va det fixat o de kändes att den gick bättre men de kan va inbillning. Men nu är problemet löst. 
-
Accord23isr
SkåneMartin skrev:Så nu gick jag ut och startade bilen idag. Inga konstigheter alls? Körde o lämna käringa sen körde jag till en bekant på ad center o han sa till mig o återkomma om lampan tänds igen. Körde hem o lät bilen stå igång utanför för att hämta lite grejer. Sätter mig o kör sen ser jag att hastmätaren börjar spöka igen, kör en km sen kommer lampan igång. Kör ut till min polare o dom sätter igång o kolla o gör felsökning. Kod 17 får vi upp, sensorn som sitter vid växellådan under huven hade mkt korrision i sig o va grön!! Rengjordes o sen så kom inget felmeddelande igen. 500 pix så va det fixat o de kändes att den gick bättre men de kan va inbillning. Men nu är problemet löst.
Felkod 17 är just vss sensorn som du fixat, så skall väll vara fixat då ;D Härligt med lätta fel
-
SkåneMartin
Japp skönt att inte åka på några stora kostnader nu, är i läge för flytt så har tillräckligt med utgifter där! xD