Val av första Hondan
-
reefahking
- Namn: Sebastian B
Hej på er!
Är ny här på forumet och är jätteglad att jag hittat hit! Har varit Hondafantast sen barnsben även om föräldrar och släkt varit Volvofanatiker med all hjärntvätt det innebär. Nu har det blivit dags att införskaffa mig min första egna Honda och jag undrar om någon har lust att skjuta in lite feedback.
Modellerna det står emellan är Prelude, CRX och Civic. Saker att tänka på? Vilken är en schysst första-Honda och varför ?
Tacksam för all hjälp
Är ny här på forumet och är jätteglad att jag hittat hit! Har varit Hondafantast sen barnsben även om föräldrar och släkt varit Volvofanatiker med all hjärntvätt det innebär. Nu har det blivit dags att införskaffa mig min första egna Honda och jag undrar om någon har lust att skjuta in lite feedback.
Modellerna det står emellan är Prelude, CRX och Civic. Saker att tänka på? Vilken är en schysst första-Honda och varför ?
Tacksam för all hjälp
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Hej o välkommen hit!
Kan du skriva mera info?
Vad ska du ha den till? Billig brukis? Fixa, ändra o dona med den? Köra snabbt? Budget?
Vill du kunna köpa typ miljontals olika grejer och få ett personligt stuk för vettiga pengar så går preluden bort. Vill du åka skönt o stort så är det preluden du ska ha.
Skriv lite mer om dig själv vetja! Både för att det ska bli enklare att svara men även så att vi lår känna dig lite.
Själv är jag Hondafantast sedan 17år tillbax. Min bilsjukdom är galen och troligen livslång
Kan du skriva mera info?
Vad ska du ha den till? Billig brukis? Fixa, ändra o dona med den? Köra snabbt? Budget?
Vill du kunna köpa typ miljontals olika grejer och få ett personligt stuk för vettiga pengar så går preluden bort. Vill du åka skönt o stort så är det preluden du ska ha.
Skriv lite mer om dig själv vetja! Både för att det ska bli enklare att svara men även så att vi lår känna dig lite.
Själv är jag Hondafantast sedan 17år tillbax. Min bilsjukdom är galen och troligen livslång
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Jag gillar min crx när jag köpte den..lagom pigg,fin vägegenskaper.lätt trimmad,finns mkt eftermarnads grejer att få tag på.
Om man har bserier.
Jag är jätte nöjd med den.dock är rosten vanliga problem med dessa bilar.tex takluckan skärmar mm.
Gillar du styla och sånt är en civic 92-95 är bra.finns mera grejer till den än crx.välj inte dem slöa modellena välja heller esi och vti (helst vti först.
Sen om du är sugen på att köra bana och sånt är civic bättre lämpad..crx har för kort hjulbas.
Jag är jätte nöjd med mina bilar har både civic esi och crx vt.
Finns civic ek modellerna också.men jag har inte inte haft dessa så jag kan inte ge dej info.
men skulle jag köpa en honda av äldre modell idag hade jag valt integra type r..dc2
Den va fan underbar att köra.
Om man har bserier.
Jag är jätte nöjd med den.dock är rosten vanliga problem med dessa bilar.tex takluckan skärmar mm.
Gillar du styla och sånt är en civic 92-95 är bra.finns mera grejer till den än crx.välj inte dem slöa modellena välja heller esi och vti (helst vti först.
Sen om du är sugen på att köra bana och sånt är civic bättre lämpad..crx har för kort hjulbas.
Jag är jätte nöjd med mina bilar har både civic esi och crx vt.
Finns civic ek modellerna också.men jag har inte inte haft dessa så jag kan inte ge dej info.
men skulle jag köpa en honda av äldre modell idag hade jag valt integra type r..dc2
Den va fan underbar att köra.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Crx är rolig, den är snygg och går ganska bra.
Dock är den reggad för 2 personer.
Civic finns det extremt mycket grejer till!
Dock är den reggad för 2 personer.
Civic finns det extremt mycket grejer till!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Min första bil för 15 år sedan var en Prelude -88 16v 4ws, mina andra var en Civic 1.5 GL -89 och min tredje Var en CRX -88. Allt inom loppet av ett år. Alla var är mycket trevliga ungdomsbilar som bara går och går. Det var ju inte så att man kollade oljan speciellt ofta utan det var mest bara tuta och köra
.
Preluden åker man som sagt helt klart skönast i, Crx-erna i regel piggast såvida man inte hittar en Civic VT-90-91.
Nu 15 år senare har man en Crx Vtec igen som entusiastbil...därav hamnar mitt tips på en CRX. Försök hitta en 1.6 Vtec.
Som Xchai skriver finns det mest eftermarknads och trim till dessa B-serie-motorer. Karossformen är för mig mycket tilltalande.
Preluden åker man som sagt helt klart skönast i, Crx-erna i regel piggast såvida man inte hittar en Civic VT-90-91.
Nu 15 år senare har man en Crx Vtec igen som entusiastbil...därav hamnar mitt tips på en CRX. Försök hitta en 1.6 Vtec.
Som Xchai skriver finns det mest eftermarknads och trim till dessa B-serie-motorer. Karossformen är för mig mycket tilltalande.
A. Regestam
0703636373
0703636373
- four
- Bil: ek3
- Namn: Ingemar Eriksson
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Min första Honda var en Prelude 2,3 -93. Rolig bil att köra, grymt skön att åka långt i. Baksätet kan du i princip glömma att sitta i, om du inte är kortväxt. 
Ingemar Eriksson 073-959 06 46
Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
- gnagis
- Bil: Civic X
- Namn: Daniel Svensson
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
CRX är helt klart en bra första bil (även DEL SOL)
Preluden skulle jag avråda dig från om du inte vill lägga en heldel pengar, jag har en prelude o smakar det så kostar det när det gäller den modellen.
CRXen finns delar i mängder till
DEL SOL har fått väldigt mycket negativitet utan att vara värd det tycker jag, jag älskar den modellen
Preluden skulle jag avråda dig från om du inte vill lägga en heldel pengar, jag har en prelude o smakar det så kostar det när det gäller den modellen.
CRXen finns delar i mängder till
DEL SOL har fått väldigt mycket negativitet utan att vara värd det tycker jag, jag älskar den modellen
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
- EMP
- Bil: Honda
- Namn: Gustav eBay Karlsson
Men s2000 då??zanchen skrev:Hmm om du gillar Honda är nog mitt tips ändå S2000 eller NSX.
Eller kanske S2000, eller S2000.
S2000 är bra oxå.
Bästa är ändå S2000
![]()
![]()
![]()
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04
Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04
Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
-
reefahking
- Namn: Sebastian B
Oj, vilken respons! Lite blandade åsikter ser jag. För att hjälpa till lite så, jag är 27 år och tanken med bilen är väl att få ut den sista ungdomen så att säga :p Den får gärna vara rapp och lätt att hitta diverse slitdelar och så till. Det är inte heller omöjligt att det åker på något smakfullt kjolpaket. Sen kommer den att användas som daglig-bil.
För att göra det enkelt. Rapp, lätt att pula med och hitta delar till. Min budget har min fru satt till max 35 ^^
Har sett en hel del fina preluder och en o annan crx. Så skulle nog kunna smala ner det till dom två. Där ligger en svart CRX och en röd prelude på blocket som jag kikat lite extra på. Vet inte om man får länka annonser så. Men crx`en finns i sthlm och preluden i Skåne. Men vet ni någon så hojta
För att göra det enkelt. Rapp, lätt att pula med och hitta delar till. Min budget har min fru satt till max 35 ^^
Har sett en hel del fina preluder och en o annan crx. Så skulle nog kunna smala ner det till dom två. Där ligger en svart CRX och en röd prelude på blocket som jag kikat lite extra på. Vet inte om man får länka annonser så. Men crx`en finns i sthlm och preluden i Skåne. Men vet ni någon så hojta
- tingelholm
- Bil: crx vt 91
- Namn: johan tingelholm
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 3 times
reefahking skrev:Oj, vilken respons! Lite blandade åsikter ser jag. För att hjälpa till lite så, jag är 27 år och tanken med bilen är väl att få ut den sista ungdomen så att säga :p Den får gärna vara rapp och lätt att hitta diverse slitdelar och så till. Det är inte heller omöjligt att det åker på något smakfullt kjolpaket. Sen kommer den att användas som daglig-bil.
inga kjolpaket då knäpper vi dej på näsan(skämt o sido)
med din budget så hade jag kikat efter en civic vti 92-95 alt civic ek4 96-00
det senare alternativet tycker jag personligen är bäst, oavsett är dom flesta honda kanon o du lär finna
körglädje i oavsett modell. och samtliga bilar rostar i nedre kant av dörrar och bakskärmar! tyvär. mvh
0733-611105
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Civic EG (92-95) med B-seriemotor eller nästföljande kaross (EK) med B-serie om du hittar någon som faller in på kriterier för skick, miltal osv 
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Jag kan länka åt dig 
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C ... ?ca=15&w=3
Den du menar antar jag? Det där är första generationen CRX. Rolig och rapp bil MEN finns ej lika mycket lättåtkomliga delar till dessa.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C ... ?ca=15&w=3
Den du menar antar jag? Det där är första generationen CRX. Rolig och rapp bil MEN finns ej lika mycket lättåtkomliga delar till dessa.
A. Regestam
0703636373
0703636373
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Honda civic type R ep3 skulle nog va mitt tips.
Pigg å säker, typ.
Får inte montera på dragkrok dock, ifall du skulle känna dig äldre en stund
Edit: Missade ju dedär med 35k i budget, så EP3 faller ju lite lätt bort där då.
Men då skulle jag säga Prelude BB6 (2.2 VTi 97-00)
Pigg å säker, typ.
Får inte montera på dragkrok dock, ifall du skulle känna dig äldre en stund
Edit: Missade ju dedär med 35k i budget, så EP3 faller ju lite lätt bort där då.
Men då skulle jag säga Prelude BB6 (2.2 VTi 97-00)
Senast redigerad av Jonny den 31 mars 2015, 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Type R -15
- GroundX
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 17 times
- Kontakt:
Visa mig schyssta s2k för max 35k så ska jag köpa en buntemre114 skrev:Helt klart S2000, då förlänger du ungdomen gosse
Annars säger jag som övriga; EG6, EK4 eller DC2. Dock så är alla väldigt knepiga att få tag på i bra skick för 35k.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
Han skrev ju att frun suttit den budgeten.... men hans budget behöver väl inte vara samma som hennes?GroundX skrev:Visa mig schyssta s2k för max 35k så ska jag köpa en buntemre114 skrev:Helt klart S2000, då förlänger du ungdomen gosse
Annars säger jag som övriga; EG6, EK4 eller DC2. Dock så är alla väldigt knepiga att få tag på i bra skick för 35k.
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
Civic 99-00 med b-serie motor hade varit mitt val för Max 35tkr.
Bra chassi, snygg, bra till varje dag och lagom snabb som kan bli tokigt snabb
Bra chassi, snygg, bra till varje dag och lagom snabb som kan bli tokigt snabb
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Vill du ha kjolpaket så är eg,ek bättre val.Jag börja gillar mer o mer eg. Fast min favvo är endå ee8
Till crx finns det knappt nåt.
Till crx finns det knappt nåt.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad