Lamdalampan lyser åter igen
Lambdalampan (aka motorlampan) lyste för några månader sedan och slocknade av sig självt direkt efter att jag satt dit en ny sond (främre lamdasonden). I veckan lämnade jag in bilen för kopplingsbyte samt sänkning och hjulinställning.
Tydligen hade spindelled fram blivit dåliga så dessa tog verkstaden sig friheten att byta även fast de inte fick godkännande av mig (jag var inte tillgänglig på telefon).
När jag hämtade ut bilen så nämnde dom att lamdalampan lyser, vilket jag tyckte var märkligt eftersom den inte lös när bilen lämnades in?!
Är det vanligt att verkstäder orsakar fel för att man ska lämna in bilen igen?
Det är väl inte jag som får stå för åtgärd nu när det var DEM som orakade felet? Jag är minst sagt upprörd över detta och ska dit på måndag för att prata med dem.
Tydligen hade spindelled fram blivit dåliga så dessa tog verkstaden sig friheten att byta även fast de inte fick godkännande av mig (jag var inte tillgänglig på telefon).
När jag hämtade ut bilen så nämnde dom att lamdalampan lyser, vilket jag tyckte var märkligt eftersom den inte lös när bilen lämnades in?!
Är det vanligt att verkstäder orsakar fel för att man ska lämna in bilen igen?
Det är väl inte jag som får stå för åtgärd nu när det var DEM som orakade felet? Jag är minst sagt upprörd över detta och ska dit på måndag för att prata med dem.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
När man byter koppling på EP3 måste man vara försiktig med kablarna till lambdasonderna. Ibland kan man bara frilägga kablar från deras upphängningar, ibland måste man koppla loss kontakterna.
Spindellederna brukar alltid gå sönder om man inte har precis rätt verktyg OCH rätt teknik (aka tungan rätt i mun) när mqn lossar dem utan att paja gängan på dem. Går att kringå genom att lossa nedre länkarmarna från subframen istället.
Läser du av felkoder innan du byter lambdasonder?
Spindellederna brukar alltid gå sönder om man inte har precis rätt verktyg OCH rätt teknik (aka tungan rätt i mun) när mqn lossar dem utan att paja gängan på dem. Går att kringå genom att lossa nedre länkarmarna från subframen istället.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Det finns ett hundratal felkoder som kan orsaka att motorlampan tänds.
Verkar rätt dumt att byta lambdasond så där helt på måfå, de är väl inte speciellt billiga om man köper original, vilket man bör.
Verkar rätt dumt att byta lambdasond så där helt på måfå, de är väl inte speciellt billiga om man köper original, vilket man bör.
Felsökning gjordes innan lambdasonden byttes, vilken ersattes av en i original.fonzeka skrev:Det finns ett hundratal felkoder som kan orsaka att motorlampan tänds.
Låter som att gubbarna som fixat med bilen varit oförsiktiga isåfall!Malkolm skrev:När man byter koppling på EP3 måste man vara försiktig med kablarna till lambdasonderna. Ibland kan man bara frilägga kablar från deras upphängningar, ibland måste man koppla loss kontakterna.
Ja, det gjordes. Lampan slocknade direkt efter att sonden blev bytt och tändes nu igen när verkstan varit på bilen.