Färg på bilen (Honda, Ferrari m.m.)

ENBART för motorrelaterade topics
Olof
Kontakt:

Vi är väl ganska överens om att hondas racing-färg är vit (championship white). Nån som kan mer om historien kring detta färgval? Eller är det kanske så enkelt som att det har samma betydelse som det vita i Japanska flaggan?

Det ligger ju när till hands att tycka att en Ferrari skall vara röd. Vad säger Ferrari-fansen här på forumet? Kollar man på F1 är det ju lätt att tycka att en Ferrari skall vara just knallröd, men jag har invigda källor som hävdar att en äkta Ferrari skall vara klargul. Lite kontroversiellt, men det finns en historia bakom det. Så vad säger ni...
<span style='color:#555555'>[b]Olof Åsberg[/b]
Honda Jazz -05

HPC Member #776
Södermalm, Stockholm, Sverige</span>

------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
esset
Namn: Johan Strömqvist
Kontakt:

De första ferraris inom banracingen var väll röda, tänker främst på den där fula cylinderliknande bilen. Kmr inte ihåg dess namn.

Gul är väll mer lambo........?
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Och blå är väl buggatti...
Senast redigerad av Martin_M den 21 februari 2005, 13:33, redigerad totalt 1 gånger.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Olof
Kontakt:

<!--QuoteBegin-esset+21 Feb 2005, 13:31:42--><div class='quotetop'>QUOTE(esset 4 21 Feb 2005, 13:31:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->De första ferraris inom banracingen var väll röda, tänker främst på den där fula cylinderliknande bilen. Kmr inte ihåg dess namn.

Gul är väll mer lambo........?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=102873"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

De första ferraris inom banracing var faktiskt gråa. Håller med om att gul är mer lambo, men jag har som sagt fått höra att gul skall vara mer Ferrari än vad rött är.

Bakgrunden till det är att färgen Modena Yellow (Giallo Modena), som alla Ferraris kan köpas i, är regionen Modenas officiella färg.

Lite input från Antonio här, kanske?
Senast redigerad av Olof den 21 februari 2005, 13:43, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Jazz -05

HPC Member #776

------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
Anders Lundgren
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Olof+21 Feb 2005, 13:26:22--><div class='quotetop'>QUOTE(Olof 4 21 Feb 2005, 13:26:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vi är väl ganska överens om att hondas racing-färg är vit (championship white). Nån som kan mer om historien kring detta färgval? Eller är det kanske så enkelt som att det har samma betydelse som det vita i Japanska flaggan?

Det ligger ju när till hands att tycka att en Ferrari skall vara röd. Vad säger Ferrari-fansen här på forumet? Kollar man på F1 är det ju lätt att tycka att en Ferrari skall vara just knallröd, men jag har invigda källor som hävdar att en äkta Ferrari skall vara klargul. Lite kontroversiellt, men det finns en historia bakom det. Så vad säger ni...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=102871"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

NH-0 är färgen som representerar Hondas racingarv. Färgen är samma som Hondas F1-bil som vann Hondas första F1-seger 1965 i Mexico.
Assumption is the mother of all fuck-ups!

Anders Lundgren
Medlem #049

<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Krister

Visst är hondas racingfärg vit...

Men att Ferraris är gul håller jag inte riktigt med om, de håller ju stenhårt på den röda... så varför skulle annars alla kläder, kepsar, flaggor, bilar vara röda om det egentligen är gul som gäller? Visst att det kanske är så att Modenas färg är gul och allt sånt... men det gör väl inte det till ferraris färg...?

Själv anser jag att vit inte alls är snygg som racingfärg... men men, det är jag det.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Skeeter
Namn: Anders Nilsson
Kontakt:

Ursprungligen så tävlade varje land under ett enhetligt färgschema, färgen hade alltså inget med bilmärket att göra utan var en landsfärg... ungefär som en "landslagsdräkt"

Italien - Röd
Tyskland -Silver
England -Grönt
Japan - Vit
USA - Vit med blå ränder
Frankrike - Blå
Etc.
Senast redigerad av Skeeter den 21 februari 2005, 13:56, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Två bilder på en NH-0. Bilen som vann i Mexiko.

Bild
Bild
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Anonymous

Vilken är Sveriges Racingfärg då?

Jante-beige? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

<!--QuoteBegin-NeMoo+21 Feb 2005, 14:05:54--><div class='quotetop'>QUOTE(NeMoo 4 21 Feb 2005, 14:05:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vilken är Sveriges Racingfärg då? 

Jante-beige?  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=102892"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Muhahaha fy fan, där satt den! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Stefan Karlsson
M Scotte
Kontakt:

Vi i sverige har inte bestämt någon färg än då vi är rädda att det kanske kan uppfattas som nedvärderande mot andra länder som också kanske tänkt ta denna färg. Vi började tänka på vår racingfärg 1952, men vi vågar inte riktigt än, vi får avvakta.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
esset
Kontakt:

Glöm inte att nämna att vi tänkte ha en folkomröstning också.
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
M Scotte
Kontakt:

Folkomröstning skedde 1972, då röstade folket enhälligt på bajsbrunt, men regeringen avslog detta då folkomröstning endast är vägledande och inte lagbildande. Sedan dess har vi avvaktat i frågan. Att ta ställning är besvärligt, då kan man bli ställd mot vägen och behöva ta ansvar för sina handlingar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Fresa
Namn: Fredrik Arvidsson
Kontakt:

Det lutar åt transparent - vi måste ju hålla oss neutrala och inte stöta oss mot någon annan som inte kanske gillar vårt färgval!
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
ironm
Kontakt:

Har hört att sossarna ska tillsätta 25 utredningar som ska utreda ifall man ska tillsätta fler utredningar som ska leda till en folkomröstning som man sen ska utreda för att sen KANSKE ta ett beslut ifall en slutgiltig folkomröstning ska hållas som sen ska utredas ifall man ska ta ett beslut [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]
Senast redigerad av ironm den 21 februari 2005, 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='color:blue'>_____________________________</span>
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]

[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
Greven

Är det inte samma gula som i själva emblemet? (på Ferarri alltså).

Själv gillar jag svart. Var nere i Tyskland i sommras då det kom en kille som började snacka om vad skönt type-r:erna lät och vad bra den såg ut i svart..... Vad hade killen då..... Jo, en svart 360 Modena. Grymt snygg!
Niklas Bergström

Civic Type-R -02
Magyar

LOL

<!--QuoteBegin-esset+21 Feb 2005, 14:18:38--><div class='quotetop'>QUOTE(esset @ 21 Feb 2005, 14:18:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Glöm inte att nämna att vi tänkte ha en folkomröstning också.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=102897"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

<!--QuoteBegin-M Scotte+21 Feb 2005, 14:28:31--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 21 Feb 2005, 14:28:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Folkomröstning skedde 1972, då röstade folket enhälligt på bajsbrunt, men regeringen avslog detta då folkomröstning endast är vägledande och inte lagbildande. Sedan dess har vi avvaktat i frågan. Att ta ställning är besvärligt, då kan man bli ställd mot vägen och behöva ta ansvar för sina handlingar.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=102898"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

<!--QuoteBegin-ironm+21 Feb 2005, 15:12:00--><div class='quotetop'>QUOTE(ironm @ 21 Feb 2005, 15:12:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har hört att sossarna ska tillsätta 25 utredningar som ska utreda ifall man ska tillsätta fler utredningar som ska leda till en folkomröstning som man sen ska utreda för att sen KANSKE ta ett beslut ifall en slutgiltig folkomröstning ska hållas som sen ska utredas ifall man ska ta ett beslut  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=102924"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Olof
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Greven+21 Feb 2005, 15:55:35--><div class='quotetop'>QUOTE(Greven @ 21 Feb 2005, 15:55:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Är det inte samma gula som i själva emblemet? (på Ferarri alltså).

Själv gillar jag svart. Var nere i Tyskland i sommras då det kom en kille som började snacka om vad skönt type-r:erna lät och vad bra den såg ut i svart..... Vad hade killen då..... Jo, en svart 360 Modena. Grymt snygg!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=102929"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jo, det stämmer det skall vara samma gula. De representerar åtminstone samma sak [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Honda Jazz -05

HPC Member #776

------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
ironm
Kontakt:

för att vara lite seriös så har jag också hört att ferraris "officiella" färg ska vara gul.. såg det i nått bilprogram & då passade jag på att fråga ifall det verkligen stämde till en jag känner som är ferrari-frälst..
Nu dom senaste årtiondena så har röd tagit över totalt, även om 'tanken' från början var att gul skulle vara 'Ferraris färg'

Jag tycker dock att Ferraris ska vara röda & inget annat, precis som jag tycker att Honda passar bäst i vitt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
Olof
Kontakt:

<!--QuoteBegin-ironm+22 Feb 2005, 09:23:00--><div class='quotetop'>QUOTE(ironm @ 22 Feb 2005, 09:23:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->för att vara lite seriös så har jag också hört att ferraris "officiella" färg ska vara gul.. såg det i nått bilprogram & då passade jag på att fråga ifall det verkligen stämde till en jag känner som är ferrari-frälst..
Nu dom senaste årtiondena så har röd tagit över totalt, även om 'tanken' från början var att gul skulle vara 'Ferraris färg'

Jag tycker dock att Ferraris ska vara röda & inget annat, precis som jag tycker att Honda passar bäst i vitt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103249"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kunden har ju alltid rätt och då spelar det ju ingen roll om det är den gula som egentligen är 'Ferraris färg'.
Honda Jazz -05

HPC Member #776

------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
esset
Kontakt:

vit är en väldigt könslös färg, inte så mkt karaktär i den färgen. Men snygg.
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
Olof
Kontakt:

<!--QuoteBegin-esset+22 Feb 2005, 14:00:14--><div class='quotetop'>QUOTE(esset @ 22 Feb 2005, 14:00:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vit är en väldigt könslös färg, inte så mkt karaktär i den färgen. Men snygg.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103362"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

...särskilt med röda Type-R-dekaler.
Det är långt ifrån alla bilar som funkar i vitt.
Senast redigerad av Olof den 22 februari 2005, 15:06, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Jazz -05

HPC Member #776

------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
Greven

<!--QuoteBegin-Olof+22 Feb 2005, 15:06:38--><div class='quotetop'>QUOTE(Olof @ 22 Feb 2005, 15:06:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-esset+22 Feb 2005, 14:00:14--><div class='quotetop'>QUOTE(esset @ 22 Feb 2005, 14:00:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vit är en väldigt könslös färg, inte så mkt karaktär i den färgen. Men snygg.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103362"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

...särskilt med röda Type-R-dekaler.
Det är långt ifrån alla bilar som funkar i vitt.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103396"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Såg en M3:a (e46) i vitt.... vad tänkte köparen!
Niklas Bergström

Civic Type-R -02
ironm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Olof+22 Feb 2005, 14:51:55--><div class='quotetop'>QUOTE(Olof @ 22 Feb 2005, 14:51:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-ironm+22 Feb 2005, 09:23:00--><div class='quotetop'>QUOTE(ironm @ 22 Feb 2005, 09:23:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->för att vara lite seriös så har jag också hört att ferraris "officiella" färg ska vara gul.. såg det i nått bilprogram & då passade jag på att fråga ifall det verkligen stämde till en jag känner som är ferrari-frälst..

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103249"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kunden har ju alltid rätt och då spelar det ju ingen roll om det är den gula som egentligen är 'Ferraris färg'.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103358"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Har jag påstått det?

Olof
Kontakt:

<!--QuoteBegin-ironm+22 Feb 2005, 17:58:01--><div class='quotetop'>QUOTE(ironm @ 22 Feb 2005, 17:58:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Olof+22 Feb 2005, 14:51:55--><div class='quotetop'>QUOTE(Olof @ 22 Feb 2005, 14:51:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-ironm+22 Feb 2005, 09:23:00--><div class='quotetop'>QUOTE(ironm @ 22 Feb 2005, 09:23:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->för att vara lite seriös så har jag också hört att ferraris "officiella" färg ska vara gul.. såg det i nått bilprogram & då passade jag på att fråga ifall det verkligen stämde till en jag känner som är ferrari-frälst..

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103358"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Har jag påstått det?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103454"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Nej, jag menar att jag håller med dig. Om jag skulle köpa en Ferrari skulle den vara röd och inget annat. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av Olof den 22 februari 2005, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Jazz -05

HPC Member #776

------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
ironm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Olof+22 Feb 2005, 19:34:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Olof @ 22 Feb 2005, 19:34:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-ironm+22 Feb 2005, 17:58:01--><div class='quotetop'>QUOTE(ironm @ 22 Feb 2005, 17:58:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Olof+22 Feb 2005, 14:51:55--><div class='quotetop'>QUOTE(Olof @ 22 Feb 2005, 14:51:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-ironm+22 Feb 2005, 09:23:00--><div class='quotetop'>QUOTE(ironm @ 22 Feb 2005, 09:23:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->för att vara lite seriös så har jag också hört att ferraris "officiella" färg ska vara gul.. såg det i nått bilprogram & då passade jag på att fråga ifall det verkligen stämde till en jag känner som är ferrari-frälst..

Har jag påstått det?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103454"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Nej, jag menar att jag håller med dig. Om jag skulle köpa en Ferrari skulle den vara röd och inget annat. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=103474"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

aha, hehe då förstod jag fel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Håller med dig, också [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Skriv svar