Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Honda civic esi?
Börjar närma mig 18 år och börjar fundera lite på första bil och har starkt fastnat för civic esi (jag har ju tyvärr inte råd med vti:n),
verkar vara en rätt bra bil vad jag har förstått. Men prestandan är inte så otroligt upphetsande tyvärr. Det är visserligen en lätt bil, men de 125hk i den dryga 1000kg tunga bilen känns det som man lessnar rätt fort på, eller har jag fel?. Så jag undrar vad det är för trimpotensial på bilen, behöver man kasta ut bilens hela värde för att skrapa ihop några extra hästar?
Hade till en början fixa lite enklare sk. "trim" som plånboken håller för.
Sportfilter, 2.5tum, racekat etc etc.. Märker man nån effekt skillnad på detta? Eller låter den endast lite vackrare?
Sen framför allt, hur är bilen att köra? väghållning, bromsar och sånt? vilka varv börjar den dra på? (i orginal skick) ja praktiskt allt om bilen som är värt att veta!
tacksam för svar!
Vet inte om jag har postat det här på fel ställe:hmm: , moderator får isåfall gärna flytta tråden.
verkar vara en rätt bra bil vad jag har förstått. Men prestandan är inte så otroligt upphetsande tyvärr. Det är visserligen en lätt bil, men de 125hk i den dryga 1000kg tunga bilen känns det som man lessnar rätt fort på, eller har jag fel?. Så jag undrar vad det är för trimpotensial på bilen, behöver man kasta ut bilens hela värde för att skrapa ihop några extra hästar?
Hade till en början fixa lite enklare sk. "trim" som plånboken håller för.
Sportfilter, 2.5tum, racekat etc etc.. Märker man nån effekt skillnad på detta? Eller låter den endast lite vackrare?
Sen framför allt, hur är bilen att köra? väghållning, bromsar och sånt? vilka varv börjar den dra på? (i orginal skick) ja praktiskt allt om bilen som är värt att veta!
tacksam för svar!
Vet inte om jag har postat det här på fel ställe:hmm: , moderator får isåfall gärna flytta tråden.
Utopi är följdaktigen en ironi;
en god plats som ingenstans finns.
[i]Robin Mattsson[/i]
[i]Robin Mattsson[/i]
-
Anonymous
Hej o välkommen.
Oavsett vad många säger så är Esi'n ingen dålig bil.
Esin har enkelkam med vtec på insugsventilerna, denna vtec kickar in vid 4500rpm och det märks inte nämnvärt om du inte har ett öppet filter, då hörs det iaf...
Avgassystem räcker med 2" i grovlek.
Väghållningen är god, för att inte säga bättre jämfört med dess klasskonkurrenter
Personligen tycker jag att om du inte redan köpt en Esi så kan du ta de pengar du tänkt lägga på trim och lägga på din summa du tänk köpa bil för istället.. Du kan ju hitta halv-ok VTi:er för en 40-50tusen, kanske ännu lägre om du har lite is i magen och väntar på rätt bil.
Varför? jo även om du pangar på avgas + filter o racekat på en esi så kommer du fortfarande inte få lika mycket pulvar som en VTi har original..
Sedan kan du väl ta en titt på
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... owtopic=52" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=52</a>
speciellt §15
Sedan hoppas jag att klubben Esi-ägare kompletterar med sina egna åsikter och tips.
Oavsett vad många säger så är Esi'n ingen dålig bil.
Esin har enkelkam med vtec på insugsventilerna, denna vtec kickar in vid 4500rpm och det märks inte nämnvärt om du inte har ett öppet filter, då hörs det iaf...
Avgassystem räcker med 2" i grovlek.
Väghållningen är god, för att inte säga bättre jämfört med dess klasskonkurrenter
Personligen tycker jag att om du inte redan köpt en Esi så kan du ta de pengar du tänkt lägga på trim och lägga på din summa du tänk köpa bil för istället.. Du kan ju hitta halv-ok VTi:er för en 40-50tusen, kanske ännu lägre om du har lite is i magen och väntar på rätt bil.
Varför? jo även om du pangar på avgas + filter o racekat på en esi så kommer du fortfarande inte få lika mycket pulvar som en VTi har original..
Sedan kan du väl ta en titt på
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... owtopic=52" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=52</a>
speciellt §15
Sedan hoppas jag att klubben Esi-ägare kompletterar med sina egna åsikter och tips.
Håller helt och hållet med Robert, esi:n är en rolig liten bil men ska man börja trimma så känns det inte så lönt längre.
Däremot kan det nog tyckas att vti:n är lite överprisad med tanke på hur mycket mer den kostar än esi:n, men det är svårt avvägande och många olika åsikter bakom det så i slutändan är det bara du som kan avgöra om du tycker det är värt att köra en vti för ett antar 10-loppor mer än en esi.
Jag själv hade inte råd till vti när jag köpte min esi och det har jag tyckt varit lite synd från och till men jag är ändå väldigt nöjd med min bil och jusst nu ser jag ingen anledning till att lägga så mycket pengar extra för att få en vti.
Däremot kan det nog tyckas att vti:n är lite överprisad med tanke på hur mycket mer den kostar än esi:n, men det är svårt avvägande och många olika åsikter bakom det så i slutändan är det bara du som kan avgöra om du tycker det är värt att köra en vti för ett antar 10-loppor mer än en esi.
Jag själv hade inte råd till vti när jag köpte min esi och det har jag tyckt varit lite synd från och till men jag är ändå väldigt nöjd med min bil och jusst nu ser jag ingen anledning till att lägga så mycket pengar extra för att få en vti.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
jag är nöjd med min esi..visseligen en delsol esi.. ligger slickat på vägen.. sänkt 40mm ..
orginal ska man inte klaga på väghållningen heller..
lycka till och hoppas du hittar din esi [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
orginal ska man inte klaga på väghållningen heller..
lycka till och hoppas du hittar din esi [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
[b]Adam Härder [/b]
S2000 -01
S2000 -01
Köpte min ESI för drygt 1,5 månad sedan, och är helnöjd med den. Går som en dröm, ligger bra på vägen, den är visserligen sänkt ett par mm.
Har dock inte satt bilens väghållning på prov p g a vinterväglaget som varit och sen sitter fortfarande dubbdäcken på, så man får ju köra fint [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Där är ju inte samma kräm som i VTIn men den har ju en 35 hästar till.
Jag har inga större trimmningsplaner på gång då bilens nuvarande prestanda räcker väl för mig, ESI eller VTI, båda levererar stor körglädje.
Har dock inte satt bilens väghållning på prov p g a vinterväglaget som varit och sen sitter fortfarande dubbdäcken på, så man får ju köra fint [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Där är ju inte samma kräm som i VTIn men den har ju en 35 hästar till.
Jag har inga större trimmningsplaner på gång då bilens nuvarande prestanda räcker väl för mig, ESI eller VTI, båda levererar stor körglädje.
"Livet är inte mer planerat än harens som skuttar över vägen."
Golf III --> brukis. Jag kör <!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->HONDA<!--colorc--></span><!--/colorc--> innerst inne.
Golf III --> brukis. Jag kör <!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->HONDA<!--colorc--></span><!--/colorc--> innerst inne.
-
Koxen
- Namn: Patrik Kristiansen
- Been thanked: 2 times
Egentligen är väll inte ESI'n så trimmvänlig. är väll mer tänkt som ekonomisk än sportig. Att N/A trimma en ESI kostar en hel del och du kommer som sagt troligtvis inte att få mer häst än en VTI. Henka här på forumet har gjort det och resultatet blev förvisso jäkla bra.
Jag slängde i en turbo för det kändes som att det var det enda som skulle ge mig det jag ville ha utan att byta motor och jag blev mer än nöjd. tror du kan få max ca 200 dritsäkra häst ur en esi innan du måste förstärka.
Kitet jag kör med i min bil är ett hemma mek med extra BTR och missing link för mapsensorn istället för att mappa. det gör sitt jobb och prislappen för allt hamnade på ca 9-10K för ca ca 60 häst.
Jag slängde i en turbo för det kändes som att det var det enda som skulle ge mig det jag ville ha utan att byta motor och jag blev mer än nöjd. tror du kan få max ca 200 dritsäkra häst ur en esi innan du måste förstärka.
Kitet jag kör med i min bil är ett hemma mek med extra BTR och missing link för mapsensorn istället för att mappa. det gör sitt jobb och prislappen för allt hamnade på ca 9-10K för ca ca 60 häst.
eller så köper du ett par PM7, P29 kolvar... då kan du få ett komp på 13.6:1 med en toppakning om du vill... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] men det läre ju inte funka så bra, så då tar du 2 toppackningar å får ett komp på 12.1:1 istället (funkar nog lite bättre men även de är väldigt högt)... (å dom kolvarna är inte dyra på ebay)
sen toppen... kör med skunk2 insug + större spjäll, dc-sport x-rör (moddat till 2,5" collector helst), tillhörande avgas system på de...
vad gällande kam så är valet givet... crower stage2!!! (går även den å hitta väldigt billigt på ebay)
sen mappning om det finns pengar men det är inte ett måste, går även om du typ köper ett chip skunk2 jun spoon eller nå...
finns folk på honda-tech som nått 15-160 WHP!!! med den här kombinationen (utan mappning)!!!
Å den bilen borde ju vara kul å köra!!! men det är ju fortfarande inget DOHC VTEC monster... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
sen toppen... kör med skunk2 insug + större spjäll, dc-sport x-rör (moddat till 2,5" collector helst), tillhörande avgas system på de...
vad gällande kam så är valet givet... crower stage2!!! (går även den å hitta väldigt billigt på ebay)
sen mappning om det finns pengar men det är inte ett måste, går även om du typ köper ett chip skunk2 jun spoon eller nå...
finns folk på honda-tech som nått 15-160 WHP!!! med den här kombinationen (utan mappning)!!!
Å den bilen borde ju vara kul å köra!!! men det är ju fortfarande inget DOHC VTEC monster... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
Senast redigerad av Simon den 17 mars 2005, 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
Hudiksvall
Medlem #1008
950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Medlem #1008
950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Tackar för svaren, jo jag förstod nästan att det inte skulle vara allt för god trimpotensial på bilen, men samtidigt ska man ju lära sig köra som folk i den så;) Men hur fort går det att komma upp i 100km/h då? 8-9sec?
Simon: verkar iofs nice, men det kostar ju en hel del;) Sen är väll inte driftsäkerheten allt för hög med det höga kompet?
Simon: verkar iofs nice, men det kostar ju en hel del;) Sen är väll inte driftsäkerheten allt för hög med det höga kompet?
Utopi är följdaktigen en ironi;
[i]Robin Mattsson[/i]
[i]Robin Mattsson[/i]
man hör olika om esin 0-100 hela tiden..
jag har hört att esin går nästan lika snabbt som vtin 0-100..
7.7 för esi
och ca7.5 för vti..
kanske inte stämmer så bra..men men [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
7.7 för esi
och ca7.5 för vti..
kanske inte stämmer så bra..men men [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
[b]Adam Härder [/b]
S2000 -01
S2000 -01
<!--QuoteBegin-Härder+17 Mar 2005, 18:56:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Härder 4 17 Mar 2005, 18:56:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->man hör olika om esin 0-100 hela tiden..
7.7 för esi
och ca7.5 för vti..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=114293"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag har läst att den gör det på runt 8,3 på en del sidor och det verkar lite rimligare faktiskt, men jag ska ju inte svära på att det är rätt heller.
Och för vti:n så stod det runt 7,5 på samma sidor har jag för mig.
7.7 för esi
och ca7.5 för vti..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=114293"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag har läst att den gör det på runt 8,3 på en del sidor och det verkar lite rimligare faktiskt, men jag ska ju inte svära på att det är rätt heller.
Och för vti:n så stod det runt 7,5 på samma sidor har jag för mig.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
<!--QuoteBegin-Härder+17 Mar 2005, 19:20:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Härder 4 17 Mar 2005, 19:20:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->hur som helst så duger den helt klart som första bil !
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=114302"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
absolut... är som sagt jättenöjd med min.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=114302"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
absolut... är som sagt jättenöjd med min.
Baden - CH
Baden - CH
Jag har nyligen köpt mig en Esi som pendlarbil, det som utmärker bilen mest är dess goda väghållning, relativt låga bränsleförbrukning och sköna växellåda.
Angående 0-100km/h, så går det nog inte på 8 sekunder, snarare kring 9 skulle jag gissa!? Har en golf gti mk1 med trimkam som jag klockat på 7,88 0-105km/h och den är definitivt vassare än hondan.
Måste än en gång poängtera väghållningen i hondan. Den är väldigt fint balanserad och kränger knappt alls samtidigt som den sväljer gupp utan minsta antydan att vara stötig. Så om dämpare och bussningar är fräscha är den en fröjd att köra på en kurvig väg. Det man kan önska är bättre effekt, men då får man antagligen tanka lite oftare också vilket t ex jag inte är intresserad av.
Angående 0-100km/h, så går det nog inte på 8 sekunder, snarare kring 9 skulle jag gissa!? Har en golf gti mk1 med trimkam som jag klockat på 7,88 0-105km/h och den är definitivt vassare än hondan.
Måste än en gång poängtera väghållningen i hondan. Den är väldigt fint balanserad och kränger knappt alls samtidigt som den sväljer gupp utan minsta antydan att vara stötig. Så om dämpare och bussningar är fräscha är den en fröjd att köra på en kurvig väg. Det man kan önska är bättre effekt, men då får man antagligen tanka lite oftare också vilket t ex jag inte är intresserad av.
Erik Forsberg
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag tror att de flesta "första-bils-köpare" inte har så gott om pengar att lägga på bilen, allra helst om de är runt 18-19 bast..
Så har du inte 40-50k att lägga på en VTi nu så tycker jag det låter vettigt att hitta en lite billigare ESi och trimma lite så fort plånboken tillåter, tex kanske man har råd med 1st kammaxel efter sommmarjobbet?!
Sen beror det ju lite på vilken nivå man lägger sig, om jag själv hade köpt en ESi med låg budget så hade jag byggt ett egen avgassystem för under 1500:-, köpt ett luftfilter för max 5-600:-, svarvat upp spjällhuset för 1000:-. Och sen vad jag tror är viktigaste av allt för en ESi är att köpa en kamaxel, vad kan en sån kosta, 4000:-?
Tyvärr meför det nånform av mappning, tex en Apexi V-afc för runt 2papp.
Då har men efter en del extraknäckande eller sparade pengar från födelsedagar mm en snabb och billig bil. <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
Så har du inte 40-50k att lägga på en VTi nu så tycker jag det låter vettigt att hitta en lite billigare ESi och trimma lite så fort plånboken tillåter, tex kanske man har råd med 1st kammaxel efter sommmarjobbet?!
Sen beror det ju lite på vilken nivå man lägger sig, om jag själv hade köpt en ESi med låg budget så hade jag byggt ett egen avgassystem för under 1500:-, köpt ett luftfilter för max 5-600:-, svarvat upp spjällhuset för 1000:-. Och sen vad jag tror är viktigaste av allt för en ESi är att köpa en kamaxel, vad kan en sån kosta, 4000:-?
Tyvärr meför det nånform av mappning, tex en Apexi V-afc för runt 2papp.
Då har men efter en del extraknäckande eller sparade pengar från födelsedagar mm en snabb och billig bil. <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
Senast redigerad av Malkolm den 30 maj 2006, 10:22, redigerad totalt 1 gånger.
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
När man sen lagt 10-15'000 på trim och diverse uppgraderingar, så ångrar man kanske att man inte köpte VTi från början <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
ang prestandan på en orginal esi(eg5) så gör den 201 meter på 10s blankt (går säkert att komma lite under som man har bra däck osv) då med reservhjul å sånt i bagaget.
sen att den saknar vtec-kicken som man får i en vti/vt är lite synd men det är ändå en mycket rolig bil att köra. sen kan man ju alltid samla ihop pengar till ett k20 swap <!--emo&:wohow:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wohow.gif[/img]<!--endemo-->
sen att den saknar vtec-kicken som man får i en vti/vt är lite synd men det är ändå en mycket rolig bil att köra. sen kan man ju alltid samla ihop pengar till ett k20 swap <!--emo&:wohow:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wohow.gif[/img]<!--endemo-->
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
Vtec_Lambo
- Bil: CR-V PHEV 2024
- Namn: Mathias Beijer
<!--QuoteBegin-Jay%c+30 May 2006, 15:04:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Jay%c 4 30 May 2006, 15:04:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ang prestandan på en orginal esi(eg5) så gör den 201 meter på 10s blankt (går säkert att komma lite under som man har bra däck osv) då med reservhjul å sånt i bagaget.
[right][snapback]291278[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Visst kan man slänga i en annan motor i en esi, men det är så mycket extra man måste byta att det lönar sig att först byta till en VTi och därefter swappa i en motor i den istället. <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
Visst kan man slänga i en annan motor i en esi, men det är så mycket extra man måste byta att det lönar sig att först byta till en VTi och därefter swappa i en motor i den istället. <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
Honda CR-V PHEV
-
Jay-c
<!--QuoteBegin-Vtec_Lambo+30 May 2006, 14:06:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Vtec_Lambo 4 30 May 2006, 14:06:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jay%c+30 May 2006, 15:04:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Jay%c 4 30 May 2006, 15:04:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ang prestandan på en orginal esi(eg5) så gör den 201 meter på 10s blankt (går säkert att komma lite under som man har bra däck osv) då med reservhjul å sånt i bagaget.
[right][snapback]291279[/snapback][/right]
och vad är det för extra man behöver?? just ang k20 swap som en vti har som en esi saknar?
och vad är det för extra man behöver?? just ang k20 swap som en vti har som en esi saknar?
kör:
-
Vtec_Lambo
- Bil: CR-V PHEV 2024
- Namn: Mathias Beijer
<!--QuoteBegin-Jay%c+30 May 2006, 15:23:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Jay%c 4 30 May 2006, 15:23:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Vtec_Lambo+30 May 2006, 14:06:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Vtec_Lambo 4 30 May 2006, 14:06:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jay%c+30 May 2006, 15:04:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Jay%c 4 30 May 2006, 15:04:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ang prestandan på en orginal esi(eg5) så gör den 201 meter på 10s blankt (går säkert att komma lite under som man har bra däck osv) då med reservhjul å sånt i bagaget.
[right][snapback]291297[/snapback][/right]
Esi bromsarna lär ju inte vara någon höjdare om du nu ska ha över 200hk, då klarar man sig bättre med VTi:ns.
Drivaxlar och liknande måste man byta esi:ns, med VTi:ns är jag inte säker men de är kraftigare och pallar över 200hk vet jag iaf.
Chassit är ju allmänt mer uppstyvat osv på VTi:n, osv osv...
Esi bromsarna lär ju inte vara någon höjdare om du nu ska ha över 200hk, då klarar man sig bättre med VTi:ns.
Drivaxlar och liknande måste man byta esi:ns, med VTi:ns är jag inte säker men de är kraftigare och pallar över 200hk vet jag iaf.
Honda CR-V PHEV
<!--QuoteBegin-Vtec_Lambo+30 May 2006, 15:28:18--><div class='quotetop'>QUOTE(Vtec_Lambo 4 30 May 2006, 15:28:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jay%c+30 May 2006, 15:23:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Jay%c 4 30 May 2006, 15:23:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Vtec_Lambo+30 May 2006, 14:06:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Vtec_Lambo 4 30 May 2006, 14:06:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jay%c+30 May 2006, 15:04:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Jay%c 4 30 May 2006, 15:04:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ang prestandan på en orginal esi(eg5) så gör den 201 meter på 10s blankt (går säkert att komma lite under som man har bra däck osv) då med reservhjul å sånt i bagaget.
[right][snapback]291301[/snapback][/right]
Nu är det jävligt offtopic, men ska man swappa k20 som ni snackar om här av någon anledning. Så är det enda som skiljer ESi/Vti är fram bromsar, fjäderbensstag fram och undrestag fram. Fast ESi är halva priset...
Ontopic: ESi är jäkligt mycket kul per krona om man jämför med VTi.
Har man råd köp VTi, annars är ESi nästan lika kul och betydligt billigare.
[right][snapback]291301[/snapback][/right]
Nu är det jävligt offtopic, men ska man swappa k20 som ni snackar om här av någon anledning. Så är det enda som skiljer ESi/Vti är fram bromsar, fjäderbensstag fram och undrestag fram. Fast ESi är halva priset...
Ontopic: ESi är jäkligt mycket kul per krona om man jämför med VTi.
Har man råd köp VTi, annars är ESi nästan lika kul och betydligt billigare.
Per Björe-Dahl, Göteborg
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
-
Jay-c
min tanke var den att ska man byta motor till nåt som är vassare än en b16/d16 och man inte väljer en b18 utan en h22 eller k20 så är det smartare att köpa en esi istället för en vti eftersom man ändå i framtiden kommer att byta bromsar till prelude spec eller värre, så beroende på vart man har sitt mål så kan man utgå från vilken modell som är lämpligast.
kör:
-
rickard carlsson
- Bil: Civic
- Namn: Rickard Carlsson
Jag har haft min i snart fyra(!) år nu, jättebra bil faktiskt. Även om den inte har så mycket effekt är fartupplevelsen ändå god, eftersom man sitter så lågt mm, (jämfört med en volvo eller dyl).
Men det är lite surt att man nästan aldrig kan köra ifrån de som vill rejsa mot en, men som sagt, det beror på vad du har för planer med bilen.
Men det är lite surt att man nästan aldrig kan köra ifrån de som vill rejsa mot en, men som sagt, det beror på vad du har för planer med bilen.
Rickard Carlsson
Civic HB ESi -92
Civic HB ESi -92