Om man planar toppen
-
<Emil r0kkar
- Kontakt:
Hej hopp!
Tänkte på det att om man planar toppen så blir kompet lägre eller hur,
kör man inte med överladd så blir väll effekten sämre aiight?
Får vissa polare snackar eyyy det sitter planad topp där o det gör hästar mm ja allmänt amatör snack så nu kom jag bara att tänka på det, nu eftersom jag sitter och läser igenom hur ni ska kompsänka era bilar till överladdningen 2packningar..
Men det blir sämmre effekt med planad topp om man inte ska överladda?
Tänkte på det att om man planar toppen så blir kompet lägre eller hur,
kör man inte med överladd så blir väll effekten sämre aiight?
Får vissa polare snackar eyyy det sitter planad topp där o det gör hästar mm ja allmänt amatör snack så nu kom jag bara att tänka på det, nu eftersom jag sitter och läser igenom hur ni ska kompsänka era bilar till överladdningen 2packningar..
Men det blir sämmre effekt med planad topp om man inte ska överladda?
[b][i]Emil Ahlgren //Ängelholm
"[/i][/b]Efter Regn kommer sol"
jag ger 350:- för en topp planing... sen behöver man ju en sotnings sats (topp packning å massa sånnt) den går på runt 1000:-
de beror på hur mycke du planar... på en B16A2 kan man plana 0.7mm som mest.. å då börjar de bli kritiskt med "piston to valve clearance"
vet inte hur mycke extra komp de ger å inte heller hur mycke mer effekt de blir...
men de blir märkbar skillnad... å ännu bättre blir de me lite vassare kammar då dom ger mer desto mer komp du har (inom rimliga gränser... upp till 12:1 ska väll va rimligt sen börjar de bli mycke)
de beror på hur mycke du planar... på en B16A2 kan man plana 0.7mm som mest.. å då börjar de bli kritiskt med "piston to valve clearance"
vet inte hur mycke extra komp de ger å inte heller hur mycke mer effekt de blir...
men de blir märkbar skillnad... å ännu bättre blir de me lite vassare kammar då dom ger mer desto mer komp du har (inom rimliga gränser... upp till 12:1 ska väll va rimligt sen börjar de bli mycke)
Kristian, Hondalös.
-
<Emil r0kkar
- Kontakt:
Har förståt allting nu, gitt tack för hjälpen om att göra mig visare =)
[b][i]Emil Ahlgren //Ängelholm
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
som sagts med kompet ja...
på D16Z5 motorn är det ingen fara att plana ordentligt...
jag hyvlade av 1,42mm kör även med vassare kammar. Inga problem alls.
kör även med en tunnare toppackning än orginal som även är hårdare... när Mia hade D16 i sin hade dom planat 1,52mm och blåste då orginalpackningen i småbitar...
jag gav 440kr för planingen. hade jag tagit 1,50 eller mer så hade det kostat 880kr.
på D16Z5 motorn är det ingen fara att plana ordentligt...
jag hyvlade av 1,42mm kör även med vassare kammar. Inga problem alls.
kör även med en tunnare toppackning än orginal som även är hårdare... när Mia hade D16 i sin hade dom planat 1,52mm och blåste då orginalpackningen i småbitar...
jag gav 440kr för planingen. hade jag tagit 1,50 eller mer så hade det kostat 880kr.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
Mobne
- Bil: nissan 200sx s13 705whp @ 2.7bar
- Namn: Ted Enbom
- Kontakt:
Men ingen som har koll på ifall man får 1hk av att plana eller 10hk av det?
Menar 0.5mm är ju inte så mycket eller är det?
Ja vill gärna ha lite högre komp så om de är värt vill ja gärna veta.
Ja vill gärna ha lite högre komp så om de är värt vill ja gärna veta.
Ted Enbom
0737039771
0737039771
okay är det ngn som vet hur mycket man kan ta på f22a3 då?.
undrar också om det inte sliter mer på kolvringar med högre komp.
rent logiskt så borde det ju göra det.
undrar också om det inte sliter mer på kolvringar med högre komp.
rent logiskt så borde det ju göra det.
Senast redigerad av pat den 12 augusti 2004, 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Johnson.
ACCORD så klart!!!
ACCORD så klart!!!
-
Anonymous
<!--QuoteBegin-Mobne+12 Aug 2004, 18:43:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Mobne 4 12 Aug 2004, 18:43:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men ingen som har koll på ifall man får 1hk av att plana eller 10hk av det?
Ja vill gärna ha lite högre komp så om de är värt vill ja gärna veta.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Du får inga 30 häst av att plana toppen iaf. Man planar när det behövs eller om man vill köra extrem sugmotor. Det är ett steg bland många får att få vassare motor.
Köp ett strokerkit om du vill få mer än 20 extra hästar på en gång.
Ja vill gärna ha lite högre komp så om de är värt vill ja gärna veta.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Du får inga 30 häst av att plana toppen iaf. Man planar när det behövs eller om man vill köra extrem sugmotor. Det är ett steg bland många får att få vassare motor.
Köp ett strokerkit om du vill få mer än 20 extra hästar på en gång.
<!--QuoteBegin-1382+13 Apr 2005, 22:33:39--><div class='quotetop'>QUOTE(1382 4 13 Apr 2005, 22:33:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->är det någon som vet hur mycket man kan plana en d16a6motor? 1,6 107hästars?
mvh billy
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=127027"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hoppas det kommer ett svar på detta inlägg, är också intresserad av samma sak.
mvh billy
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=127027"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hoppas det kommer ett svar på detta inlägg, är också intresserad av samma sak.
Olof Stålnacke
Kör: Honda CRX -88, <span style='color:red'>Audi 80 -91 (till salu)</span> & Honda Civic -02
Kör: Honda CRX -88, <span style='color:red'>Audi 80 -91 (till salu)</span> & Honda Civic -02
Men får jag inte mindra vrid om jag planar den ? man tar ju bort kubik eller har jag fel ?
Ninja pwr !
<!--QuoteBegin-magnum+17 Apr 2005, 18:32:48--><div class='quotetop'>QUOTE(magnum 4 17 Apr 2005, 18:32:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men får jag inte mindra vrid om jag planar den ? man tar ju bort kubik eller har jag fel ?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=128617"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
ja de har du
slagvolymen är ju kolvens area gånger slaglängden... kompressions volyem är utöver den volymen
när du tar bort kompessions volym ändrar du ju inte slaglängden eller borr diameter.. du får däremot mer vrid pga det högre kompressions trycket
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=128617"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
ja de har du
slagvolymen är ju kolvens area gånger slaglängden... kompressions volyem är utöver den volymen
när du tar bort kompessions volym ändrar du ju inte slaglängden eller borr diameter.. du får däremot mer vrid pga det högre kompressions trycket
Kristian, Hondalös.