Har redan sökt och ja jag har Redline MTL i lådan...
Har lite olika idéer om hur jag ska göra...
1. Köpa en helt ny S80-låda, och renovera och sälja den gamla.
+ får bilen körklar så snabbt lådan kommer
+ får en garanterat bra låda!
- binder upp mycket pengar
2. Plocka ner och renovera den låda jag har (ev. lämna bort till nån som kan det bättre ön jag).
+ billigare än 1
- risk för att bilen får stå på pallbockar en längre tid.
3. Köpa en bra begagnad låda.
+ billigare än 1
+ får bilen körklar så snabbt lådan kommer.
- vet inte vilket skick den är i
Så hur borde jag göra? Vet att en del tycker jag kan köra tills det rasar, men jag mår så dåligt när det skrapar så. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
Sen när ändå lådan är nere tänkte jag passa på att göra nåt åt kopplingen (ibland lite svårt att få i växlarna vid stillastående).
Kollat lite på Toda och ClutchMasters. Ett komplett TODA-kit har jag inte råd med.
Borde jag köpa ett ClutchMasters stage 1,2? Eller kanske byta tryckplatta och "disc" till TODA? Eller kanske köpa en ny original koppling?
Kom med förslag!
Och om nån könner sig duktig på att byta synkringar och vill tjäna en slant, hör av dig!
Lådan skrapade som *** på mantorp.
tar kopplingen väldigt högt upp?
prova i så fall att ställa ner den lite så du får spel på en bit i början, brukar ta bätre då, alt köp en ny honda orgianlkoppling och se om det blir bättre, inte vanligt med skrapande s80 lådor
prova i så fall att ställa ner den lite så du får spel på en bit i början, brukar ta bätre då, alt köp en ny honda orgianlkoppling och se om det blir bättre, inte vanligt med skrapande s80 lådor
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Kan ju tillägga att bilen gått 11200 mil, som säkert inte varit alltför lugna...
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Asse: Hörde varje skrap när jag stog flaggvakt. Ta ner lådan köp nya cynkringar samt ny orginal koppling, lämna in för renovering.
Koffe: Hur ställer man upp en hydralisk koppling?
Only M Matters
- Asse
Ok, fattat det som att man måste köpa 3-5ans synkringar på en gång? SKa höra med rosenholtz vad det kan kosta, nåt mer som behövs?
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
<!--QuoteBegin-YASH+6 May 2005, 10:42:14--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH @ 6 May 2005, 10:42:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Asse: Hörde varje skrap när jag stog flaggvakt. Ta ner lådan köp nya cynkringar samt ny orginal koppling, lämna in för renovering.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=136387"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
kom på att den har det nu när du skrev det [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
vet faktiskt inte om man kan det
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=136387"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
kom på att den har det nu när du skrev det [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
vet faktiskt inte om man kan det
Senast redigerad av Koffe den 6 maj 2005, 10:46, redigerad totalt 1 gånger.
jag har renoverat en itrlåda
materialet gick på ca: 4000:-
synkringen mellan 1 och 2an var kass.
sen plus jobbet då som inte någon gör billigt då det är ganska svårt.
billigare att köpa en ny från rosenholtz, om du inte kommer över en billigt begagnad.
materialet gick på ca: 4000:-
synkringen mellan 1 och 2an var kass.
sen plus jobbet då som inte någon gör billigt då det är ganska svårt.
billigare att köpa en ny från rosenholtz, om du inte kommer över en billigt begagnad.
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
-
Honda Stockholm
- Bil: CRV
- Namn: Christer Rosenholtz
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Morsning
Ny låda för 15.269:-
Sälj din gamla diff för ????
Rosenholtz Honda Stockholm
Ny låda för 15.269:-
Sälj din gamla diff för ????
Rosenholtz Honda Stockholm
Christer Rosenholtz Dagtid 08-310010 Panik 070-2841993
Tungt läge.
Orden billigt, beg och S80 finns inte i samma mening. Standardpriset på Ebay är 1300$ med okänt antal mil och skick på sync. Runt 1000€ i Tyskland i väl använt skick.
Värdet på diffen beror på om den passar rakt av i en Y21. Gör den det finns det alltid köpare. 3-4000 kr?
Orden billigt, beg och S80 finns inte i samma mening. Standardpriset på Ebay är 1300$ med okänt antal mil och skick på sync. Runt 1000€ i Tyskland i väl använt skick.
Värdet på diffen beror på om den passar rakt av i en Y21. Gör den det finns det alltid köpare. 3-4000 kr?
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
Jag tycker du ska byta ringar till kolfiber ringar. det gjorde jag på min gamla ITR, sen funkade lådan perfekt! Jag tog ner lådan själv sedan lät jag en mer mekkunnig ta isär lådan och byta ringarna. Det tog ca 2 timmar när lådan väl var nere.
Tror dock inta att gearspeed har ringar mellan 1an och 2an det hade dom i alla fall inte när jag köpte.
Du ska passa dig för att växla hårt med dåliga ringar då kan du paja drevet och då blir det dyrare.
Tror dock inta att gearspeed har ringar mellan 1an och 2an det hade dom i alla fall inte när jag köpte.
Du ska passa dig för att växla hårt med dåliga ringar då kan du paja drevet och då blir det dyrare.
Tobias Persson
Prelude -80
Yamaha R6
- Asse
<!--QuoteBegin-Tobbe+6 May 2005, 15:12:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbe @ 6 May 2005, 15:12:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag tycker du ska byta ringar till kolfiber ringar. det gjorde jag på min gamla ITR, sen funkade lådan perfekt! Jag tog ner lådan själv sedan lät jag en mer mekkunnig ta isär lådan och byta ringarna. Det tog ca 2 timmar när lådan väl var nere.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=136485"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det låter som en bra lösning. Var ifrån beställde du kolfiberringarna? Direkt från gear speed eller nån återförsäljare? Kosta typ?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=136485"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det låter som en bra lösning. Var ifrån beställde du kolfiberringarna? Direkt från gear speed eller nån återförsäljare? Kosta typ?
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Jag ringde till gear-speed en fredag och sa att jag var tvungen att ha ringarna fort som f*n..måndag eftermiddag kom en kille från UPS med grejerna! det är service det
Vilka växlar skrapar det på? skrapar det mkt kan du få byta hela det sk. Sleev setet det ficka jag göra på 5-an, men jag rekomenderar dig ändå att köpa från g-speed då dom är billiga och snabba.
Vilka växlar skrapar det på? skrapar det mkt kan du få byta hela det sk. Sleev setet det ficka jag göra på 5-an, men jag rekomenderar dig ändå att köpa från g-speed då dom är billiga och snabba.
Tobias Persson
Prelude -80
Yamaha R6
- NickeCivicVTi
- Bil: Civic VTi
- Namn: Nicklas Ekström
Hos Honda kan man tydligen inte köpa lösa syncringar, endast hela drevsatser (blir rätt dyrt). Men allt är relativt. Jag har ingen aning om hur mkt kolfiberringarna går på.
Du kan väl lägga in vad s-ringar i kolfiber kostar sen!?
På min y21a skrapar det "upp till 3an" och "upp till 5:an".
Min låda e nere och igår natt demonterade vi den lite snabbt och inspekterade ringarna. Man såg ett tydligt slitage. De är inte alls så svårt som man tror att byta dem. Men det är ju bra om man har verkstadsmanualen, så man minns hur de ska sitta ihop igen! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Någon som känner till andra ställen man kan beställa v-lådsdelar (eftermarknads)?
Edit: de är inte "kolfiber" utan carbon syncringar =härdat kolstål då antar jag.
Min låda e nere och igår natt demonterade vi den lite snabbt och inspekterade ringarna. Man såg ett tydligt slitage. De är inte alls så svårt som man tror att byta dem. Men det är ju bra om man har verkstadsmanualen, så man minns hur de ska sitta ihop igen! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Någon som känner till andra ställen man kan beställa v-lådsdelar (eftermarknads)?
Edit: de är inte "kolfiber" utan carbon syncringar =härdat kolstål då antar jag.
Senast redigerad av NickeCivicVTi den 11 maj 2005, 08:26, redigerad totalt 1 gånger.
Nicklas Ekström-Sthlm
Honda Civic VTi -92 (under konstruktion)
Köp från USA.
<a href="http://honda-tech.com/zerothread?id=874581&page=2" target="_blank">Bra Info</a>
<a href="http://honda-tech.com/zerothread?id=874581&page=2" target="_blank">Bra Info</a>
Christopher Sjöstedt
- Jonas Åhgren
- Namn: Jonas Åhgren
- Kontakt:
Sleeves

Syncros

<!--QuoteBegin-NickeCivicVTi+7 May 2005, 11:05:18--><div class='quotetop'>QUOTE(NickeCivicVTi @ 7 May 2005, 11:05:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hos Honda kan man tydligen inte köpa lösa syncringar, endast hela drevsatser (blir rätt dyrt). Men allt är relativt. Jag har ingen aning om hur mkt kolfiberringarna går på.
Min låda e nere och igår natt demonterade vi den lite snabbt och inspekterade ringarna. Man såg ett tydligt slitage. De är inte alls så svårt som man tror att byta dem. Men det är ju bra om man har verkstadsmanualen, så man minns hur de ska sitta ihop igen!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=136777"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Syncros

<!--QuoteBegin-NickeCivicVTi+7 May 2005, 11:05:18--><div class='quotetop'>QUOTE(NickeCivicVTi @ 7 May 2005, 11:05:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hos Honda kan man tydligen inte köpa lösa syncringar, endast hela drevsatser (blir rätt dyrt). Men allt är relativt. Jag har ingen aning om hur mkt kolfiberringarna går på.
Min låda e nere och igår natt demonterade vi den lite snabbt och inspekterade ringarna. Man såg ett tydligt slitage. De är inte alls så svårt som man tror att byta dem. Men det är ju bra om man har verkstadsmanualen, så man minns hur de ska sitta ihop igen!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=136777"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
- NickeCivicVTi
Fler som ska beställa?
Nicklas Ekström-Sthlm
- Asse
Så,
Har beställt komplett kit med kolfiberbelagda synkringar (1-5), kostade 275 usd.
Skickas med UPS express, 103 usd), max 2 dagars leveranstid.
Koppling blir en ITR original från Rosenholtz.
Den har ju trots allt hållt drygt 11000 mil (tror inte den är bytt tidigare), och det är fortfarande hyffsat skick på den.
Har beställt komplett kit med kolfiberbelagda synkringar (1-5), kostade 275 usd.
Den har ju trots allt hållt drygt 11000 mil (tror inte den är bytt tidigare), och det är fortfarande hyffsat skick på den.
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Nibbe
- Bil: EG5, EJ9
- Namn: Niklas Walkin
- Has thanked: 10 times
<!--QuoteBegin-Asse+10 May 2005, 13:19:19--><div class='quotetop'>QUOTE(Asse @ 10 May 2005, 13:19:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Så,
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=138185"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ingick det sleeves som det var bild på en bit upp i denna tråd? För yttre sleeven jag såg i en Y21 låda med skrap upp till 3:an såg inte vackra ut.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=138185"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ingick det sleeves som det var bild på en bit upp i denna tråd? För yttre sleeven jag såg i en Y21 låda med skrap upp till 3:an såg inte vackra ut.
- Asse
Det ingick inte sleeves, lite vårt att beställa grejjer när man inte öppnat lådan. Får säkert beställa till en massa...
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- NickeCivicVTi
<!--QuoteBegin-Nibbe+10 May 2005, 12:26:55--><div class='quotetop'>QUOTE(Nibbe @ 10 May 2005, 12:26:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Asse+10 May 2005, 13:19:19--><div class='quotetop'>QUOTE(Asse @ 10 May 2005, 13:19:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Så,
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=138193"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Japp, eller hur Nibbe! Visst såg man bara skador på mina "sleeves" inget direkt på sync ringarna, men de va ju en rätt snabb visuell inspektion för visso. Ska kolla noggrannare på fredag.
Tror sleeves kostar säkert ungeför lika som syncringar.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=138193"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Japp, eller hur Nibbe! Visst såg man bara skador på mina "sleeves" inget direkt på sync ringarna, men de va ju en rätt snabb visuell inspektion för visso. Ska kolla noggrannare på fredag.
Tror sleeves kostar säkert ungeför lika som syncringar.
Nicklas Ekström-Sthlm
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Ta gärna lite bilder så folk förstår hur nya och slitna synkringar och hylsor ser ut. Tror det hade uppskattats.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Asse
Kopplingen var inte alltför snygg. Hade nog gått samma öde till mötes som Snöpojkens om jag hade kört en banträff till:
[attachment=7754:attachment][attachment=7755:attachment]
Lamellen var ca 6,5 mm tjock och djupet var som mest 0,2-0,3 mm, inte mycket kvar mao...
I helgen öppnas nog lådan, sen är det upp till gear-speed om man hinner till Kinnekulle.
[attachment=7754:attachment][attachment=7755:attachment]
Lamellen var ca 6,5 mm tjock och djupet var som mest 0,2-0,3 mm, inte mycket kvar mao...
I helgen öppnas nog lådan, sen är det upp till gear-speed om man hinner till Kinnekulle.
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
schysst bild! där syns det tydligt att fjädrarna längtar ut i det fria....
Vad blir det nu.... ofjädrat centrum som de hårda pojkarna eller lära sig växla ner på ett mer korrekt sätt!
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Vad blir det nu.... ofjädrat centrum som de hårda pojkarna eller lära sig växla ner på ett mer korrekt sätt!
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Asse
Hehe, måste ju motorbromsa lite [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Rosenholtz skickade mig en originalkoppling idag, den har ju trots allt hållt 11000 hårda mil.
Rosenholtz skickade mig en originalkoppling idag, den har ju trots allt hållt 11000 hårda mil.
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Asse
Är det Hondabond som gäller när lådan ska ihop igen? Eller finns det nån annan bra flytande packning, och var köpa?
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Definitivt Hondabond, inget annat.
Din koppling såg i alla fall inte sprängd ut som min gör. Min har gått 2500 mil, och är 2 år gammal. Slitytan är det inga som helst fel på, dock har två av fyra fjädrar sagt upp sig, samt tre bitar som höll fjädrarna på plats återfanns mellan tryckplatta och lamellcentrum.
Hoppas nya lamellen håller bättre.
Din koppling såg i alla fall inte sprängd ut som min gör. Min har gått 2500 mil, och är 2 år gammal. Slitytan är det inga som helst fel på, dock har två av fyra fjädrar sagt upp sig, samt tre bitar som höll fjädrarna på plats återfanns mellan tryckplatta och lamellcentrum.
Hoppas nya lamellen håller bättre.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92